Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:31:

[..]

Kan het verkeerd hebben gelezen maar in de PDF van het CPB staat dat de VVD het KGB af wil schaffen....

Omdat het in wezen een nivellerende maatregel is, dat vind de VVD niet zo nodig. Maar als je dan samenwerkt met partijen die daar anders over denken zoals de afgelopen drie coalities, dan kun je proberen om dat nivellerende effect zo klein mogelijk te maken door de inkomensgrens waarbij je het nog krijgt zo hoog mogelijk te leggen.

Denk ik.

Aanvulling: De VVD wil volgens de doorrekening het KGB juist verhogen. https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/Keuzes-in-Kaart-2025-2028.pdf


Daglichtlamp schreef op 25-05-2024 om 10:35:

[..]

Omdat het in wezen een nivellerende maatregel is, dat vind de VVD niet zo nodig. Maar als je dan samenwerkt met partijen die daar anders over denken zoals de afgelopen drie coalities, dan kun je proberen om dat nivellerende effect zo klein mogelijk te maken door de inkomensgrens waarbij je het nog krijgt zo hoog mogelijk te leggen.

Denk ik.


Ja dat kan geen idee. Hoe het nu gaat vind ik iig te zot voor woorden. En wat dat betreft mag kinderbijslag ook wel inkomensafhankelijk worden en alleen voor maximaal 3 kinderen. Of 2, nog beter. 

Aanvulling GroenLinks wil dit graag dus ik kan mij in dit standpunt vinden van hun.

71000 bruto samen is toch helemaal niet bizar veel? In deze tijd denk ik niet dat je daar nou bizar veel aan overhoudt als je kijkt wat een gemiddeld huis Kost, de kinderopvang, boodschappen, energierekening.
Vliegtax mogen ze invoeren van mij hoor hoewel ik het dan wel oneerlijk vind tegenover de groep die minder verdient. De rijkere betalen het toch wel dus vraag is of het echt veel gaat schelen. En dan nog moet je het Europees afspreken anders wordt er gevlogen vanaf België of Duitsland.
Ik vind het oneerlijk dat er altijd maar gekeken wordt naar de rijkere groep, die betalen al genoeg belasting vind ik. Ik zou inzetten op de groep bijstand met kinderen onder de 5 jaar. Die hebben geen sollicitatieplicht en dat vind ik onterecht. 
Mensen in de bijstand hebben controles etc maar je kunt aan de andere kant zomaar beslissen om vanaf volgende maand een dag minder te werken om zo nog huurtoeslag te ontvangen. Ik vind dat dat strenger gemonitord moet worden. 

Het armoederisico is sterk gedaald. Zie Longread. 
https://longreads.cbs.nl/armoede-en-sociale-uitsluiting-2023/

Paar opmerkingen: men spreekt over armoede RISICO, want “laag inkomen”
Als inkomen kijkt men dan alleen naar de basis (zoals bijvoorbeeld een uitkering), de rest van alle inkomsten, toeslagen en verstrekkingen in natura neemt men niet mee bij het inkomen. Zie mijn eerdere linkje: een alleenstaande moeder met drie kinderen ontvangt netto 2794 euro netto per maand.

Bij het lezen van de cijfers: ook letten op het verschil tussen het aantal huishoudens (van ruim 8 miljoen huishoudens) met een laag inkomen en het aantal personen (van de ruim 17 miljoen) met een laag inkomen. En: verschil tussen laag inkomen gedurende 1 jaar of ´vier jaar of langer´.

CBS noteert bij personen "alle personen met een laag inkomen" (en 'dus': RISICO op armoede’. Ter info: een laag inkomen kan ook vorkomen bij studenten met een bijbaantje, bij mensen die (tijdelijk) leven van een erfenis, bij iemand die van zijn spaargeld eerder met pensioen gaat, bij een gepensioneerde die er bewust voor heeft gekozen nooit premie te betalen en dus altijd al wist dat hij het later met alleen AOW moest doen (of die altijd al rond kwam van een laag inkomen en dat dus al zijn hele leven gewend is – en vaak ook niet klaagt, maar volgens de definitie heeft hij een laag inkomen en ‘dus’ risico op armoede).

Hier alle cijfers van 2011 tot en met 2022 naar leeftijd en andere persoonskenmerken zoals m/v, duur (1 of 4> jaar) etc. 
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83843NED/table 
Totaal personen
: gedaald van 5,8 % (2011) naar 3.8 % (2022) – “aantal personen (van de 17 miljoen) die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen”. 

Werknemers: van 123.100 (2.0 % van alle werknemers) in 2011 naar 72.700 (0.9 % van alle werknemers) in 2022.

Ontvangers van een sociale voorziening (let op: alleen de uitkering telt mee als inkomen om het risico op armoede te bepalen voor "alle personen die deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen"): van 233.100 (49.3 % van alle ontvangers) in 2011 naar 193.400 (34.8 % van alle ontvangers) in 2022. 

Van de 636.600 personen (van ruim 17 miljoen) in 2022:
187.600 - schoolkind of student (voor schoolkind is nagenoeg alles gratis en student kan bijverdienen) = over 449.000 
38.100 – rubriek “overig, zonder inkomen” (kan zijn: eigen keuze of erfenis) = over 410.900 
Ontvanger van sociale voorziening – 193.400 (alleen de basis is als inkomen geteld) = over 217.500


Maar….. Bijstand: 
Populatie inwoners 20-65 jaar per 1-1-2023 
Nederlandse herkomst 7.391.874, aantal bijstand 142.000, percentage bijstand 1.9210 % 
Westerse herkomst 1.251.992, aantal bijstand 35.000, percentage bijstand 2.7955 % 
Niet westers 1.698.849, aantal bijstand 219.000. percentage bijstand 12.8911 % 

Totaal bijstand (tot de AOW leeftijd) 396.000. 
Conclusie: zelfs van de bijstandontvangers valt niet eens de helft onder de definitie “risico op armoede”. Maar goed, zo lang er geen noodzaak is om goede keuzes te maken omdat er altijd wordt bijgepast uit de portemonnee van anderen onder het motto van "inclusie" en iedereen moet overal aan meedoen" is er géén aanleiding je gedrag of je uitgaven aan te passen als je een laag inkomen hebt. 

Realiseren al die mensen die voor afschaffen van het kgb zijn zich dat er dan nog minder kinderen geboren zullen worden en Nederland nog erger vergrijst?  Als al die mensen ook van de (arbeids)migranten af willen dan zal iedereen dus zelf langer door moeten werken om Nederland draaiend te houden. Bovendien wordt de aow dan onbetaalbaar maar ach wie dan leeft wie dan zorgt,  toch?

Bakblik schreef op 25-05-2024 om 10:41:

Realiseren al die mensen die voor afschaffen van het kgb zijn zich dat er dan nog minder kinderen geboren zullen worden en Nederland nog erger vergrijst? Als al die mensen ook van de (arbeids)migranten af willen dan zal iedereen dus zelf langer door moeten werken om Nederland draaiend te houden. Bovendien wordt de aow dan onbetaalbaar maar ach wie dan leeft wie dan zorgt, toch?

Het migratiesaldo is al positief tov het geboortesaldo. Daarnaast stijgt de wereldbevolking veel te snel dat gaat problemen opleveren in de toekomst zeker door klimaatverandering. Ik denk dat het goed is wanneer er wereldwijd ingezet wordt op geboortebeperking. Goed de rest van de wereld hebben we geen impact op maar wel op Nederland. 

@luchtpost eens met je post.

Klopt je berekening van netto bedrag alleenstaande moeder met 3 kinderen 2794 euro netto per maand?

Ik moet voor een klein beetje meer dik fulltime werken... 

Maar volgens de doorrekeningen waren de partijen die het KGB wilden afschaffen: Volt, CU en JA21.
Volt en CU wilden conform het advies van de parlementaire commissie af van het hele toeslagenstelsel en dat vervangen door andere regelingen. Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe kabinet daar in gaat doen. Ze verhogen nu eerst de toeslagen maar in het coalitieakkoord staat wel: "Stapsgewijs wordt gewerkt aan verbeteringen in de sociale zekerheid, fiscale regelingen en de toeslagen, zodat werken meer loont. Wetgeving wordt voorbereid voor een hervorming van het toeslagen- en belastingstelsel."

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:45:

[..]

Het migratiesaldo is al positief tov het geboortesaldo. Daarnaast stijgt de wereldbevolking veel te snel dat gaat problemen opleveren in de toekomst zeker door klimaatverandering. Ik denk dat het goed is wanneer er wereldwijd ingezet wordt op geboortebeperking. Goed de rest van de wereld hebben we geen impact op maar wel op Nederland.

Als migratie wordt terug gedrongen wat wel  het speerpunt van Wilders zijn campagne was dan krimpt de Nederlandse bevolking en dat is goed voor het klimaat,  met mensen kunnen en huis krijgen enz.

Feit is wel dat we dan nog steeds zitten met alle ouderen die als ze gebreken krijgen niet meer verzorgd kunnen worden. Moeten we ze dan maar in mensonterende toestanden in hun eigen vuil aan hun lot overlaten en lijdend aan het leven aan hun eind laten komen? 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:47:

@luchtpost eens met je post.

Klopt je berekening van netto bedrag alleenstaande moeder met 3 kinderen 2794 euro netto per maand?

Ik moet voor een klein beetje meer dik fulltime werken...

Volgens mij niet, in dat rapport waar ze uit citeert zijn ook mogelijke regelingen die minima in nature zouden kunnen krijgen in geld gewaardeerd. (en het komt bijvoorbeeld uit het jaar van de energietoeslag, die was destijds natuurlijk, maar is geen structureel beleid). Of neem huurtoeslag, wat je volgens die berekening maximaal zou krijgen (maar dan moet je dus wel in een bijpassend huurhuis wonen, anders klopt het al niet).

Bakblik schreef op 25-05-2024 om 10:41:

Realiseren al die mensen die voor afschaffen van het kgb zijn zich dat er dan nog minder kinderen geboren zullen worden en Nederland nog erger vergrijst? Als al die mensen ook van de (arbeids)migranten af willen dan zal iedereen dus zelf langer door moeten werken om Nederland draaiend te houden. Bovendien wordt de aow dan onbetaalbaar maar ach wie dan leeft wie dan zorgt, toch?

En op termijn zal dit alles bovendien zorgen voor nog grotere personeelstekorten in beroepsgroepen waar dat nu al een probleem is. Denk aan de zorg. Dan is er gewoon niemand meer die je komt helpen als je oud en/of ziek bent en je hoogopgeleide kinderen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan mantelzorgen voor pa en ma. Kun je lekker in je incontinentieluier liggen wachten tot je een ons weegt. 👌

Daglichtlamp schreef op 25-05-2024 om 10:52:

[..]

Volgens mij niet, in dat rapport waar ze uit citeert zijn ook mogelijke regelingen die minima in nature zouden kunnen krijgen in geld gewaardeerd.

Okee... ik dacht al. Lijkt me wel behoorlijk veel namelijk. Al kan het natuurlijk best oplopen met huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag en KGB. Dan ook vrijstelling van gemeentelijke belastingen. 

Poezel_en_Wip schreef op 25-05-2024 om 10:54:

[..]

En op termijn zal dit alles bovendien zorgen voor nog grotere personeelstekorten in beroepsgroepen waar dat nu al een probleem is. Denk aan de zorg. Dan is er gewoon niemand meer die je komt helpen als je oud en/of ziek bent en je hoogopgeleide kinderen hebben wel wat anders aan hun hoofd dan mantelzorgen voor pa en ma. Kun je lekker in je incontinentieluier liggen wachten tot je een ons weegt. 👌

Zolang er momenteel ook heel veel mensen zeggen ik ga niet meer werken want er is meer dan werken alleen maak ik me geen illusies dat de saamhorigheid beter gaat worden. Die is er nu al niet (meer).

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:55:

[..]

Zolang er momenteel ook heel veel mensen zeggen ik ga niet meer werken want er is meer dan werken alleen maak ik me geen illusies dat de saamhorigheid beter gaat worden. Die is er nu al niet (meer).

Dat ben ik ook zeker met je eens en ik vind dat een zeer zorgelijke ontwikkeling met jou.

Waarom is er trouwens geen sollicitatieplicht voor moeders met bijstand en kinderen onder de 5 jaar? Want lijkt mij dat je prima kunt werken met kleine kinderen als je gezond bent. Anderen doen dit ook toch?

Even het probleem met opvang erbuiten gelaten natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.