Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2


Boekenuil schreef op 23-06-2024 om 19:24:

Ik lees nu ‘Soedah, laat maar’, van Maddy Stolk. Mooi boek tot nu toe! Over een vrouw die ouders heeft die in koloniaal Nederlands-Indië zijn opgegroeid en transgenerationele trauma's. Pittig thema maar geschreven met humor en zonder heel zwaar te worden. Het is een roman met autobiografische kenmerken, las ik in de omschrijving.

Klinkt mooi

Henning_Mankell_2013-06-02_001-200x300-1.jpg

Fiorah schreef op 10-07-2024 om 22:28:

[..] Ik weet van hun bestaan maar nog niks van gelezen! Van Wallander ook nog niet. Strike ook gestagneerd maar dat komt nog wel goed denk ik.

De Wallander-serie van Mankell waren de eerste scandithrillers die ik ging lezen. Echt smullen.  Als je kunt probeer ze dan op volgorde van publicatie te lezen. 

Mooie karakterontwikkelingen.Zo jammer dat Mankell er niet meer is.....😪

Ik heb De Nazaten uit, vond hem ok maar niet super of zo.

Heb de vergeten tombe even opzij gelegd, en lees nu Het schaarse licht, van 
Nino Haratischwili. 
Goed boek, net als haar vorige, Het achtste leven

Ik ben net begonnen aan "waar het Woud de sterren raakt" van Glendy Vanderah

Het boeit me meteen

Beterlaat2021! schreef op 11-07-2024 om 17:24:

[..]

De Wallander-serie van Mankell waren de eerste scandithrillers die ik ging lezen. Echt smullen. Als je kunt probeer ze dan op volgorde van publicatie te lezen.

Mooie karakterontwikkelingen.Zo jammer dat Mankell er niet meer is.....😪

Ik ben ook echt fan van Mankell! 

Andere serie voor de liefhebber: Het bureau van Voskuil

zeeduivel schreef op 10-07-2024 om 19:32:

[..]

Ken je de boeken van Horst & Enger? Beetje de stijl van Arlidge en Bryndza. Ze hebben samen een serie geschreven maar ook de series die ze in hun eentje schreven zijn de moeite waard.

Horst & Enger is meer het Scandinavische thriller genre, ik vind juist dat het niet op de stijl van Arlidge en Brzyndza lijkt.

De schrijfstijl van die laatste twee is wat meer Amerikaans, snelle schrijfstijl, korte zinnen en snelle acties en de Scandinavische thriller zoals Horst & Enger gaat meer de diepte in, is bedachtzamer, en de sfeer is ook heel anders. 
Beide soorten blijven heerlijk om te lezen, helemaal mee eens, maar ik vind het zelf niet vergelijkbaar.

Fiorah schreef op 10-07-2024 om 18:46:

Welke series hebben jullie volledig gelezen én vond je de moeite waard?

Ik werd heel blij van the Band serie van Nicholas Eames (Kings of the Wyld en Bloody Rose, boek 3 is al vijf jaar in de maak..). Ik heb met veel plezier alle acht delen van Robert Galbraith gelezen en heb deel zeven klaar liggen van de Bergmankronieken  van Hjorth Rosenfeldt.

Ik heb alle bones boeken gelezen van Kathy Reichs en alle VIrgil Flowers boeken van John Sandford. Zelfde geldt voor de Reacher boeken van Lee Child.

Qua fantasy vond ik Book of the Ancestor serie van Mark Lawrence geweldig en The Rain Wild Chronicles van Robin Hobb ook. En The Grave of Empires series van Sam Sykes.

Niet perse sterk geschreven, maar heel kneuterig en ontspannend vind ik de Flora Steele reeks van Merryn Allingham (boek 9 komt bijna uit!). En in categorie cosy/humoristische moordmysteries heb ik alles gelezen van the Thursday Murder Club van Richard Osman en Her Majesty the Queen Investigates van S.J. Bennett.

Ik hou best wel van series lezen. Heerlijk als je in een wereld zit en voorlopig lekker door kan lezen en geen keuzestress hebt over welk volgend boek je moet lezen.

------------------------

Migrations van Charlotte Mcconaghy is uit. Ik weet nog steeds niet goed wat ik er van vond, maar ik ben wel blij dat ik het gelezen heb. Op momenten dat ik weinig tijd had om te lezen en dus maar een kort stuk las, kwam ik er steeds niet lekker in en had ik weinig zin om het boek weer op te pakken. Als ik wel tijd had, zat ik er wel helemaal in. Het is vanaf het begin duidelijk dat er in het verleden iets gebeurd is en dat vond ik vrij onsubtiel gedaan. Soms kreeg je ook hints om je overduidelijk op het verkeerde been te brengen betreffende wat er dan gebeurd zou zijn. Wel vond ik het fascinerend dat het in de wereld van nu afspeelt, maar dan waar bijna alle dieren zijn uitgestorven (door oa overbevissing en veranderend klimaat). Het geeft je een kijkje hoe het ooit gaat zijn als we zo door gaan, zonder dat het vervelend activistisch is. Ondanks dat ik een beetje ambivalent ben over het boek, heb ik Once There Were Wolves, ook van haar, op m'n e-reader gezet om te gaan lezen

Dankzij de tip hier ben ik begonnen in Stranded van Sarah Goodwin en dat is tot nu toe veelbelovend!

nlies schreef op 11-07-2024 om 17:59:

Heb de vergeten tombe even opzij gelegd, en lees nu Het schaarse licht, van
Nino Haratischwili.
Goed boek, net als haar vorige, Het achtste leven

Ja hij is goed hè. Ik vond ‘m zelf misschien nog wel beter dan het achtste leven. Ik wil binnenkort aan haar andere boek beginnen, de kat en de generaal. Heeft wel iets minder goede reviews dan de andere twee boeken. 
Veel leesplezier!

Ik lees nu het nieuwe boek van Charles den Tex: Een mooie dood. Ik vind ‘m tegenvallen. Jammer, want ik vind zijn boeken meestal erg sterk.

Ik ben net begonnen in "Bevrijdend Licht" het 1e deel van 3 boeken over de Amerikaanse Burgeroorlog van Lynn Austin.

Heb ook nog de hut van Oom Tom op mijn ereader gezet, maar weet niet of dat boek nog te lezen is qua taalgebruik in deze tijd? Iemand dit gelezen?

Miraval schreef op 12-07-2024 om 19:21:

Ik ben net begonnen in "Bevrijdend Licht" het 1e deel van 3 boeken over de Amerikaanse Burgeroorlog van Lynn Austin.

Heb ook nog de hut van Oom Tom op mijn ereader gezet, maar weet niet of dat boek nog te lezen is qua taalgebruik in deze tijd? Iemand dit gelezen?

Ik heb het gelezen maar toen ik zelf klein was.

Miraval schreef op 12-07-2024 om 19:21:

Ik ben net begonnen in "Bevrijdend Licht" het 1e deel van 3 boeken over de Amerikaanse Burgeroorlog van Lynn Austin.

Heb ook nog de hut van Oom Tom op mijn ereader gezet, maar weet niet of dat boek nog te lezen is qua taalgebruik in deze tijd? Iemand dit gelezen?

Niet gelezen, ik weet wel dat de titel aangepast is, want negerhut kon niet meer, maar of ook de tekst aangepast is, niet alleen op dat soort woordgebruik maar verder ook gemoderniseerd is, geen idee

Ik heb hier trouwens ook legendes en lattes liggen naar aanleiding van hier denk ik. Valt het jullie ook op dat steeds meer boeken ook versierd zijn aan de buitenkant van de bladzijdes. (kanten zullen wel een naam hebben maar ik kom er even niet op)

Ik ben begonnen aan Allerzielen van Deborah Harkness.
Hij moet duidelijk even op gang komen, maar toch boeit het me meteen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.