Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Veel geschreven hier leuk! Ik sluit me aan bij de slechte slapers. Vannacht echt veel liggen woelen. Qua eten tot nu toe best ok had alleen net niet echt puf om te koken en stom genoeg niks voorbereid. Dus we hadden linzensoep met pompoen uit zak en 2 gebakken eitjes en een afbakbroodje met wat kaas. Erbij wat tomaatjes ( had vanmiddag op werk gelukkig al een zakje worteltjes op).
Vandaag wel boven mijn calorieën uitgekomen en dat zit hem in de cappuccino op het werk. Al eerder een poging tot minderen gedaan maar dat moet ik weer eens gaan doen.
Wel ondanks de regen in de pauze gaan wandelen en nu op 11000 stappen uitgekomen.

Mag vast hier: hoe berekenen jullie je energieverbruik op je werk? Ik heb vandaag (re-integratie) zes uur gewerkt in een professionele keuken. Als ik het bereken als vier uur licht huishoudelijk werk kom ik al op een verbruik van 700 kcal. Ik sta en til veel. Loop regelmatig, zit nooit tijdens werk. Maar 700 extra lijkt me niet? 

Goede berichten! Wat fijn!
En als het wat minder ging: vanavond/morgen weer een kans.

Ysenda

Ysenda

06-01-2025 om 18:27 Topicstarter

Citroengraag schreef op 06-01-2025 om 18:14:

Mag vast hier: hoe berekenen jullie je energieverbruik op je werk? Ik heb vandaag (re-integratie) zes uur gewerkt in een professionele keuken. Als ik het bereken als vier uur licht huishoudelijk werk kom ik al op een verbruik van 700 kcal. Ik sta en til veel. Loop regelmatig, zit nooit tijdens werk. Maar 700 extra lijkt me niet?

Bereken ik niet, dat houdt mijn horloge bij aan de hand van mijn gewicht en hartslag. Mijn weegschaal is aan dezelfde app gekoppeld.

Citroengraag schreef op 06-01-2025 om 18:14:

Dat bereken ik niet, mijn horloge houdt mijn stappen bij. Werk tel ik niet echt mee als beweging.

Ik tel mijn verbruik op het werk helemaal  niet. Ik denk dst ik wel aan de 700 calorieën kom hoor. Zorg aan bed met intensieve zorgvraag. Maar dat werkt gewoon  helaas niet bij mij.  Ik val gewoon  pas af onder de 1500 calorieën  per dag. Extra beweging heeft op een of andere manier weinig effect bij mij. Ik heb een heel raar lijf waarschijnlijk  staat alles op slot door mijn herseninfarct op jonge leeftijd. 

De laatste chocolade kruidnootjes zijn ook bijna op hier in huis. Kan ik daar ook niet meer voor bezwijken. ( mag er van mezelf  elke dag een paar )

@JtM ik maak een aantal bakjes klaar op zondag voor zo’n drie tot vier werkdagen. Tot mijn grote genoegen hebben we sinds enige tijd magnetrons staan op kantoor. Bij het thuiswerken doe ik hetzelfde: een bakje klaarzetten. Dat werkt bij mij het beste. Zin of geen zin in; als het klaarstaat, eet ik het braaf op. 
Ik sluit me aan bij de slechte slapers: ik werd om 5 uur wakker met een bloedneus. Gelukkig niks geknoeid onderweg naar de badkamer maar jee wat een bloedbad lijkt het meteen. Ik was klaarwakker en heb daarna niet meer geslapen. Ben gaan douchen tot ik schoon en warm was en toen ben ik maar gaan werken thuis. Om 9 uur een pauze ingelast voor een beetje yoga. En na afloop van de werkdag eerst een kwartier gerust en daarna mijn thuis-krachttraining. Kettlebell oefeningen en weerstandsband. En potver, wéér een bloedneus. En daarna maar wéér gedoucht. En ik had mezelf beloofd minder op mijn telefoon te kijken en wat heb ik nu in mijn hand? Maar ja, ik wilde even kijken het jullie vergaat. 

Toch nog even gaan lopen in dat vieze weer. Nog steeds niet mijn stappen gehaald maar t was mooi geweest. Zonder dit topic was ik waarschijnlijk niet meer naar buiten gegaan.

JtM

JtM

06-01-2025 om 19:42

Eigenlijk lees ik veel lunch gerechten die ik zelf ook eet! Ik heb altijd fases: net een fase gehad waarin ik vaak crackers met de lunch at, in de zomer eet ik vaak salades etc. Na een tijdje ben ik dat dan weer beu en zoek ik iets anders ik denk dat het bij zit in de afwisseling. Meer variëren tussen verschillende lunch gerechten. Heb besloten dat ik morgenochtend een ei bak en een losse boterham meeneem voor de lunch. Met nog een boterham met kaas mee. Ik heb nog een gekookt ei en een stuk komkommer op kantoor liggen, een appel gaat ook mee. Kom ik, als het goed is, een heel eind mee! 

Knap toetie, dat je zo alvast 4 maaltijden klaarmaakt! Vergt ook wat tijd en extra voorbereiding!

JtM

JtM

06-01-2025 om 19:43

Damoontje schreef op 06-01-2025 om 19:27:

Toch nog even gaan lopen in dat vieze weer. Nog steeds niet mijn stappen gehaald maar t was mooi geweest. Zonder dit topic was ik waarschijnlijk niet meer naar buiten gegaan.

Goed bezig! Ik ben net ook m'n rondje gaan wandelen, het waaide flink. Wel m'n stappendoel en actief verbrande kcal doel behaald  

Dadelijk de kerstspullen opruimen en dan lekker nog even de bank op.

Ysenda

Ysenda

06-01-2025 om 19:58 Topicstarter

JtM schreef op 06-01-2025 om 19:42:

Knap toetie, dat je zo alvast 4 maaltijden klaarmaakt! Vergt ook wat tijd en extra voorbereiding!

Maar scheelt in totaal tijd want je hoeft maar 1x voor te bereiden: nadenken en koken. En dan op de dag zelf hoef je alleen dat bakje maar te pakken.

Geen verleiding in de ochtend, niet nadenken of het in je kcal budget past. 

niet meer gaan hardlopen. Had oorpijn en hoofdpijn. Ben wel gaan wandelen naar de fysio. Toch straks 5km gewandeld nog na mijn werk. 

Voor de slapers: Heel saai, maar een vaste routine helpt. Ik ga bijna elke dag rond 22.00 naar bed. Die telefoon mag nog wat minder. Ook lig ik voor het slapen een 15-30 minuten op een spijkermat tijdens het lezen. Heerlijk! 
Ik lees dat ik al best ver ben in mijn goede gewoontes. Hopelijk kan ik mensen inspireren en zelf de goede dingen vasthouden! 

Ysenda

Ysenda

06-01-2025 om 20:56 Topicstarter

vrouw92 schreef op 06-01-2025 om 20:32:

Voor de slapers: Heel saai, maar een vaste routine helpt. Ik ga bijna elke dag rond 22.00 naar bed. Die telefoon mag nog wat minder. Ook lig ik voor het slapen een 15-30 minuten op een spijkermat tijdens het lezen. Heerlijk!
Ik lees dat ik al best ver ben in mijn goede gewoontes. Hopelijk kan ik mensen inspireren en zelf de goede dingen vasthouden!

Ik heb dat ook in mijn 'hoe' lijstje staan om mijn doelen te halen. Dus ook nu ik deze week vakantie heb probeer ik dat. Gister bepaald hoe lang mijn avond ritueel duurt dus nu weet ik hoe laat ik zou moeten starten.

Hopelijk kan ik morgen melden dat het gelukt is.

Weer gestart met werk, zoals zovelen. Qua eten prima dag, maar net bij de thee toch aan de chocola… valt me dan weer tegen van mezelf! 
Verder geen gekke uitspattingen. 
Wat slapen betreft heb ik ook een vaste avondroutine. Om 22 uur douchen en dan nog even lezen. Slapen van 23-6 uur is ideaal voor mij. In werkweken lukt dit beter dan in vakanties en vaak slaap ik slecht als ik uit mijn ritme ben. 
Ysenda ik doe ook aan BB. Volgens mij zouden we dan dezelfde les moeten hebben. Nummer 106 dacht ik. Als jouw lessen ook die van Les Mills zijn. Ik vind deze best pittig!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.