Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

vrouw92 schreef op 06-01-2025 om 20:32:

Voor de slapers: Heel saai, maar een vaste routine helpt. Ik ga bijna elke dag rond 22.00 naar bed. Die telefoon mag nog wat minder. Ook lig ik voor het slapen een 15-30 minuten op een spijkermat tijdens het lezen. Heerlijk!
Ik lees dat ik al best ver ben in mijn goede gewoontes. Hopelijk kan ik mensen inspireren en zelf de goede dingen vasthouden!

In theorie werkt een routine wel, bij mij in de praktijk echter niet helaas. Iedere dag zelfde tijd naar bed en zelfde tijd op (ook in het weekend), al járen inmiddels. Telefoon kijk ik niet meer op als we naar bed gaan (alle schermen gaan bij ons om 21.30 uur uit). Ik heb heel erg het vermoeden dat het bij mij vroege overgangsklachten zijn. Tijdens hormonale periodes wordt het erger, dan zweet ik ook als een otter en word meerdere malen per nacht wakker. Ik slaap in de winter onder een katoenen zomerdekbed, raam altijd open en nog badend van het zweet. Bah. Vorig jaar wel onderzoeken gehad, maar vooralsnog worden mijn klachten weggewuifd.

Een spijkermat sla ik even over denk ik... Wel denk ik dat yoga voor het slapen gaan zou kunnen helpen, maar dan moet ik dat wel doen...

Goed dat je al ver bent met je goede gewoontes. Deel ze zeker hier!

Aargh! Er ging hier iets mis en daardoor raakte ik in paniek en nu wil ik die paniek wegeten. En het stomme is dat het wel erg jammer is wat er gebeurd is maar objectief gezien geen groot probleem. Dus nu schrijf ik maar even hier i.p.v. chips te pakken.

Ysenda

Ysenda

06-01-2025 om 21:24 Topicstarter

GlitterGoud schreef op 06-01-2025 om 20:57:

Weer gestart met werk, zoals zovelen. Qua eten prima dag, maar net bij de thee toch aan de chocola… valt me dan weer tegen van mezelf!
Verder geen gekke uitspattingen.
Wat slapen betreft heb ik ook een vaste avondroutine. Om 22 uur douchen en dan nog even lezen. Slapen van 23-6 uur is ideaal voor mij. In werkweken lukt dit beter dan in vakanties en vaak slaap ik slecht als ik uit mijn ritme ben.
Ysenda ik doe ook aan BB. Volgens mij zouden we dan dezelfde les moeten hebben. Nummer 106 dacht ik. Als jouw lessen ook die van Les Mills zijn. Ik vind deze best pittig!

Het is idd Les Mills. Geen idee welk nr, dit was mijn eerste ooit. Ik weet alleen dat dit de eerste van de nieuwe serie was. Zelfs de docent had de volgorde nog niet goed in het hoofd.

Ik vond het leuk om te doen maar de tijden zijn buiten mijn vakanties onmogelijk.

Ik heb al bij andere locaties gekeken of die wel passende tijden hebben want ik vond het wel leuk om te doen.

Ik heb mijn PT uitgedaagd om vrijdag mee te gaan. Ik hoop dus dat ze me donderdag laat leven.

RoosOpJeHoed schreef op 06-01-2025 om 21:18:

[..]

.

Een spijkermat sla ik even over denk ik... Wel denk ik dat yoga voor het slapen gaan zou kunnen helpen, maar dan moet ik dat wel doen...

Goed dat je al ver bent met je goede gewoontes. Deel ze zeker hier!

Ik zweer bij mijn spijkermat. Het klinkt pijnlijk maar na langzaam wennen valt dat reuze mee.

Hier ook weer goed begonnen vandaag.  13000 stappen en flink productief geweest in huis en met werk. Morgen kantoordag, dan is het wat lastiger qua beweging,  hopelijk lukt de lunchwandeling qua weer dan wel. Nu begin ik trek te krijgen, ik moet duidelijk weer even wennen aan niet te snaaien s avonds.  Maar ik ga nu maar 'gewoon' slapen ipv snaaien.   

✅️Mijn sportabbonement opgezegd. Ik ga thuis proberen te sporten. Wordt vervolgd 😁.
✅️Fysio geweest voor mijn heup/rug. Dat zal ik morgen wel voelen 🫣.
✅️Geen frisdrank gedronken.
✅️Mijn 5000 stappen gehaald. (7.200)
❎️Niet gewogen.

Ik vind dit tot nu toe zo'n motiverend topic 😊. Wel een kleine valkuil voor mij is, dat ik teveel goede tips zie hier. Ik moet niet doorslaan. Klein beginnen. Morgen weer werken na 2 weken. Ben benieuwd hoe dat fysiek gaat. Nu lekker 😴.

Ysenda

Ysenda

06-01-2025 om 22:54 Topicstarter

en weer een avond de cravings naar koekjes weerstaan. 
Dat kan niet goed gaan maar misschien ontwen ik ze wel want opzich heb ik ruim voldoende gegeten en heb ik geen honger maar de laatste maanden at ik gewoon door. 

Morgen nog de laatste kerstversiering opruimen wat inhoud dat ik minimaal 60x een keukentrap op en af moet. 
En ook weer sporten, nu krachttraining. Ik ga gezellig samen met zoon.

Bij mij kan ik tot vlak van tevoren inschrijven voor mijn yoga les. Vrijblijvend is voor mij wel de beste manier gebleken. Bij 10 ritten kaarten die in korte tijd op moeten, of vooruit geplande lessen op vaste tijden, voel ik onbewust druk en kom helemaal vaak niet opdagen is mijn ervaring. En dan is het financieel ook nog zonde.

Wat ook niet meehelpt is dat ik onregelmatig werk. Daardoor geen vast ritme op vaste dagen.

Het helpt mij wel goed om vooruit te plannen. Begin van de week een sport planning voor de hele week maken geeft mij houvast. En als er een lesje niet lukt, dan blijven er nog beweegmomenten op andere dagen over.

Vanochtend met een vriend en de hond een boswandeling gemaakt voordat het weer omsloeg. Was heerlijk in de buitenlucht. Vanmiddag zelf wat klusjes thuis gedaan. En vanavond met een vriend naar de sauna geweest. Voel mij aardig opgeladen.

Goed geslapen en hier begint vandaag het werkende leven weer. Zal nog even kijken of ik op de fiets ga of met de trein. Fietsen is natuurlijk veel gezonder, maar als het nog zo waait wordt het misschien de trein.
Straks maar gewoon Brinta eten en boterhammen mee. Ik heb nog niets in huis voor een gezondere lunch. Wat ik wel kan doen binnenkort is brood halen van de ECO-winkel, dat is wat zwaarder en dan heb ik later op de middag niet meteen trek.

Goede gezonde dag gewenst allemaal!  

goedemorgen! 
Vanavond ga ik uit eten dus ik moet overdag maar een beetje opletten. Over een kwartiertje vertrek ik naar de sportschool en dan heb ik wel genoeg voorbereid om vanavond gewoon lekker te genieten. Even het tellen loslaten en gewoon ons jubileum vieren. Mijn partner is totaal niet bezig met zijn gewicht. Dat is prima, het is mijn eigen keuze, en dus wil ik dit soort dingen 'gewoon' op onze oude manier vieren. Die paar keer per jaar kan geen kwaad op de lange termijn en houdt het de rest van de tijd vol te houden.

Ik heb deze week dus juist vakantie en morgen wordt het mooi weer. Dan wil ik een echt lange wandeling gaan maken. Straks even voorbereiden door de route te kiezen en mijn wandeltas in te pakken. Het zal rond de 25 kilometer worden is mijn plan.

ik ga vandaag uit het werk te sporten in de fitnessruimte bij ons op het werk. Kunnen we gratis gebruik van maken. En veel mogelijk. Daar ook even op de weegschaal en al mijn waardes meten. Dat heb ik een week of 6 terug ook gedaan, kijken wat er van verschil is. 

Misschien volgende keer in de avond al een lunchpakket maken of bakje eten want ik heb er zo´n hekel aan s ochtends. Werk hier nog niet zo lang, geen idee of ze een magnetron hebben eigenlijk.
Bij mij gaat het grotendeels om plannen. Heb voor vanavond alvast iets uit de vriezer gehaald. 

Ik blijft die vroege ochtenden maar niks vinden. Maar goed vandaag moet ik weer richting kantoor dus dat betekent dat ook kind optijd de deur uit moet.
Krappe planning vandaag op het werk dus weinig ruimte om te bewegen. Denk dat mijn lunch of achter de computer gegeten wordt of onderweg in de auto. Kom overdag ook aan weinig stappen. Hopelijk lukt het om mijzelf vanavond te dwingen om even een (klein) rondje te lopen.

Gisteren weer gesport. Ben al gewaarschuwd dat ik vandaag spierpijn ga krijgen en dat lijkt te kloppen. Gisteren gedurende de dag te weinig gegeten en daardoor gisteravond een halve zak chips naar binnen gewerkt.
Ik moet er echt op gaan letten dat ik overdag meer eet zodat ik savonds niet zo veel honger heb.

Ysenda

Ysenda

07-01-2025 om 08:23 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 07-01-2025 om 07:33:

ik ga vandaag uit het werk te sporten in de fitnessruimte bij ons op het werk. Kunnen we gratis gebruik van maken. En veel mogelijk. Daar ook even op de weegschaal en al mijn waardes meten. Dat heb ik een week of 6 terug ook gedaan, kijken wat er van verschil is.

Vergelijk dan wel de waardes van dezelfde weegschaal want ze meten allemaal anders tenzij geijkt en gecalibreerd. 

Om met een plant naar het keukenaanrecht en weer terug te lopen zijn er per keer gemiddeld 2x 17 stappen nodig, dat is 34 keer het rechterbeen naar voren in totaal. Per dag zijn het toch wel gemiddeld 17 planten, dus dan zouden het 34 x 17 = 578 stappen zijn. Ze dragen dus wel iets bij aan je conditie. De taak houdt in ieder geval je spieren enigszins in stand.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.