Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Gisteren gesport met de PT, nu spierpijn. Geluncht met de buurvrouw en de mosterdsoep van gisteren opgegeten. Daarna samen een wandelingetje gemaakt van 20 minuten, net voor een bui binnen.
Me keurig gehouden aan de afspraak met mezelf, dat ik niet meer dan drie hapjes zou nemen op de Nieuwjaarsreceptie (op een handje pinda’s na). Erbij een glas alcoholvrije bubbels en een glas Spa.
Kortom, een goeie dag!

Mijn voornemen voor dit jaar is meer focussen op buikspieren en been-/bilspieren, dus ik deed gisteren pilates abs&butt. Ik kan alleen maar zeggen: au. Dat is ook de reden dat ik als een lamme tak nooit buikspieroefeningen deed. Maar goed, omwille van mijn rotte bekken moeten mijn corespieren echt sterker worden, dus niet zeuren.
Overigens merk ik wel dat ik al heel lang geen last meer heb van lage rugpijn. Daar werd ik jarenlang standaard mee wakker. Dit soort merkbare progressie maakt het proces makkelijker.
Weegschaal is ook weer aan het zakken na al het vet en zout van de feestdagen.
De komende tijd staat er beter weer op de planning. Het idee is om de ronde naar school, als ik zoon op ga halen, wat te verlengen. Pak ik automatisch wat meer stappen mee.

Vanmorgen en gisteren stond ik weer om 5.30 buiten voor een wandeling van 40 minuten. Echt zo fijn vind ik dat. Ja, elke dag is het een strijd om op te staan, maar het is echt een fijn momentje van de dag in een wereld die nog heel rustig is. Ik woon alleen en in de stad, dat maakt dit wel makkelijker. 

Ies

Ies

07-01-2025 om 11:57

Hier gaat het ook wel goed. Blij dat ik van het gesnoep af ben en dat ik er in mijn hoofd ook niet meer mee bezig ben. Afgezien van dat glaasje bier en dat kleine vette hapje van mijn dochter het helemaal verantwoord gehouden deze eerste week.
Groente en fruit mag nog meer van mij maar aan advies voedingscentrum kom ik nu wel en het is meer dan ik ooit (structureel) gegeten heb denk ik. 

Zo, alle nieuwjaarsfeestjes weer achter de rug, nu is het snoepen klaar. 

Gisteren had ik opeens heel last van mijn rechterschouder bij bepaalde bewegingen, en ik dacht, moet ik nou weer terug naar mijn fysiotherapeut? Totdat ik bedacht dat ik mijn bh bandjes strakker had afgesteld en dat het precies op die plaats zeer deed. Ik heb mijn bh uitgegooid, bandjes anders afgesteld en heb nu nergens meer last van. 
Soms is gezonder leven heel gemakkelijk.

Leuke berichten!
Ik had gisteren een offday.

Ik had in mijn hoofd om om maandag 9 uur direct te starten met zelfstandige hardlooptraining, op dinsdagavond bootcamp te doen, woensdagochtend zelfstandig hardlooptraining 2, donderdagavond bootcamp, vrijdagochtend hardlooptraining 3 met het groepje, en zondag weer bootcamp. Op die manier heb ik rust tussen de trainingen door. 
Maar gisterenochtend had ik mijn overzicht nog niet ontvangen waaruit de hardlooptraining zou moeten bestaan dus die training kon ik toen niet doen. Ik ben daar wel achteraan gegaan, maar ontving het schema pas in de avond. In combinatie met andere verplichtingen gisteren kwam het dus niet van die training en daarmee moet alles verschuiven wat overal impact op heeft. Ik zat daar gisteren wat vast qua denken, maar het is gelukt. 
Ik heb vanochtend eerst zelf thuis 30 minuten getraind mbv de app Seven. Ik heb vier sessies herhaald gericht op mobiliteit en stretchen. Ik heb vandaag namelijk ook wat last van mijn rug dus dit leek verstandig. Dit ter vervanging van mijn bootcamp die vanavond gepland stond. Ik heb vanochtend alsnog mijn training die maandagochtend bedoeld was gedaan en hardgelopen. Dat was een training van 3 rondes die elk uit 10 x 40 sec hardlopen, 20 sec pauze bestonden en als afsluiting 3 min wandelen. In totaal loop je dus 30 x 40 sec hard, 30 x 20 sec pauze en 3 x 3 min wandelen. De dinsdagavond bootcamp is meestal ook meer gericht op cardio dus ik heb die op deze manier mooi vervangen met de eigen training via Seven en deze training. Morgenochtend staat een duurloop van 6 a 8 km op het programma. Die doe ik gewoon volgens planning en de bootcamp donderdagavond die gericht is op spierkracht ook. Vrijdagochtend is dan weer hardlopen tijdens de training. Dat zal geen duurloop worden is al besloten dus dat past dan wel. Kortom, het klopt na het nodige gepieker weer.

Die hardlooptraining van vanochtend was overigens wel echt goed. Ik zou zo’n schema nooit bedenken maar het is echt heel goed. Het boost mijn tempo omhoog en dat kan ik wel gebruiken. Ik ben geen snelle loper. Althans niet als ik alleen train. 

rionyriony schreef op 07-01-2025 om 08:56:

Om met een plant naar het keukenaanrecht en weer terug te lopen zijn er per keer gemiddeld 2x 17 stappen nodig, dat is 34 keer het rechterbeen naar voren in totaal. Per dag zijn het toch wel gemiddeld 17 planten, dus dan zouden het 34 x 17 = 578 stappen zijn. Ze dragen dus wel iets bij aan je conditie. De taak houdt in ieder geval je spieren enigszins in stand.

Is een gieter niks voor je Riony?

Mijn stappenteller staat stil, irritant is dat. Gewoon op mijn Iphone. Misschien dat hij straks opeens alles bij elkaar op telt, ik heb best veel gelopen namelijk. Had iets nodig uit het centrum dus alles gelopen maar eigenlijk vind ik de stad niet fijn om te wandelen. 

Ik heb een drukke week, een beetje te. Ik moet zoveel mogelijk dingen die kunnen wachten maar laten wachten. Bijv rond de jaarwisseling was er ineens weer contact met een paar oude bekenden, dan ga je appen, dan ontstaat er een idee om af te spreken maar het moet maar even wachten allemaal. Iig deze week elke dag mijn stappen doen dat is al een mooi begin.

JtM

JtM

07-01-2025 om 13:57

Zo te lezen heeft iedereen wel een goed begin van het jaar!

Ik had in mijn hoofd om vanochtend voor mijn werk te gaan sporten, maar had gisteravond zo'n spierpijn nog van mijn training van zondag dat ik maar heb besloten mezelf een extra dagje rust te gunnen. Gelukkig valt het vandaag mee qua spierpijn maar ik was vanochtend wel blij dat ik niet zo enorm vroeg uit bed hoefde. Begin van de middag in het zonnetje een lunchwandeling gemaakt, de wind was koud maar de zon was heerlijk! Vanavond nog maar een rondje wandelen om mijn stappendoel en actief verbrande kcal te behalen en morgenochtend maar weer naar de sportschool

Ysenda schreef op 07-01-2025 om 08:23:

[..]

Vergelijk dan wel de waardes van dezelfde weegschaal want ze meten allemaal anders tenzij geijkt en gecalibreerd.

Is dezelfde idd

Verstandig JTM om een extra dagje rust te nemen. Daar liep ik vandaag op stuk. Ik dacht dat ik zondag een relaxed beginners pilateslesje op YouTube deed maar ik had gisteren behoorlijk spierpijn in bovenbenen en billen, dat had ik niet verwacht.
Mijn les van vanochtend was al gereserveerd. Het was zwaar. Ik moest af en toe stoppen vanwege restant spierpijn. Toch vond ik het een leuke les.
Ook 12.000 stappen zijn binnen omdat deze vestiging van de pilates les een paar wijken verderop is.
Morgen een rustdag met alleen wat wandelen.

Het wordt gelukkig steeds beter weer, zo fijn geen regen.

Qua eten ga ik goed, geen snoepdrang. Het is ook makkelijker vanwege mijn vrije week. Ik probeer nu zoveel mogelijk voorruit te koken en in te vriezen zodat ik daar niet aan hoef te denken als ik weer werk. Mijn kantoordagen (1 a 2x per week) zijn lang met vaak drie uur reistijd, dan schiet koken en sporten erbij in. Sporten moet dus op de thuiswerkdagen en parttime dag. Inmiddels heb ik wel een planning in mijn hoofd om dat te laten slagen.

Auwereel schreef op 07-01-2025 om 12:45:

Zo, alle nieuwjaarsfeestjes weer achter de rug, nu is het snoepen klaar.

Gisteren had ik opeens heel last van mijn rechterschouder bij bepaalde bewegingen, en ik dacht, moet ik nou weer terug naar mijn fysiotherapeut? Totdat ik bedacht dat ik mijn bh bandjes strakker had afgesteld en dat het precies op die plaats zeer deed. Ik heb mijn bh uitgegooid, bandjes anders afgesteld en heb nu nergens meer last van.
Soms is gezonder leven heel gemakkelijk.

En toen kwam er iemand met "Gelukkig nieuwjaar, proef mijn zelfgebakken koekjes om het nieuwe jaar te vieren!" Kan ik slecht "nee" tegen zeggen.

vrouw92 schreef op 07-01-2025 om 11:48:

Vanmorgen en gisteren stond ik weer om 5.30 buiten voor een wandeling van 40 minuten. Echt zo fijn vind ik dat. Ja, elke dag is het een strijd om op te staan, maar het is echt een fijn momentje van de dag in een wereld die nog heel rustig is. Ik woon alleen en in de stad, dat maakt dit wel makkelijker.

Oh wat knap. In het donker zo vroeg lijkt voor mij te stil maar misschien valt dat mee. Het hangt er ook vanaf welke wijk (woon ook in stad), denk ik. Wel fijn om zo de dag op te starten. Eigenlijk wil ik het liefst samen met het (zon)licht opstaan. In de winter slaap ik ook meer dan in de zomer.
Mijn buurvrouw hoor ik elke ochtend om 8.00 de deur uitgaan en vlak voor 9.00 weer terug als ze thuis werkt. Zoiets zou ik ook kunnen doen omdat ik op een thuiswerkdag maar moeilijk van mijn plek af kom. 
Edit: en dan eerst beginnen met 15-30 minuten. Nadeel is dan wel weer de drukte van de spits.

Eten gaat goed hier te calorierijk beleg heb ik vervangen door betere opties en elke dag groenten bij de lunch. Ik ben een groenten liefhebber daarvan eet ik eigenlijk altijd wel meer dan genoeg. Fruit vind ik vooral in deze tijd van het jaar wat lastiger. Bij het ontbijt wel meestal blauwe bessen door de kwark maar ik kan mij niet elke dag zetten tot een extra portie. Ik heb haast niet gesnoept en dit laten kost mij weinig moeite tot nu toe.

Bewegen doe ik de laatste dagen iets minder dan normaal, ik laat mij iets te veel leiden door het slechte weer. Maar de golfbaan is weer goedgekeurd en ik heb voor morgen een ronde ingepland. Heb wel veel klussen in huis gedaan dus weinig echt stilgezetten. Van het resultaat heb ik wel een goed humeur gekregen en dat is ook wat waard.

Ik heb zo’n dag dat mijn werk me volledig heeft leeg gezogen en ben doodop. Totaal geen zin meer om te gaan hardlopen als ik om 17.30-17.40 thuis kom. Ik moet om 19u ook bij een van m’n beste vrienden zijn. Gelukkig woont die om de hoek. 

Stokstaart, dat kun je hebben, zo'n dag. Ik kan me voorstellen dat hardlopen dan niet meer lukt als je ook nog een afspraak hebt. Niet te streng zijn dan hoor.

Mijn stappenteller was idd blijven hangen en opeens is hij van 3000 naar 7368 gesprongen. Yeah. Het is nu heel zonnig hier dus misschien loop ik straks nog een rondje maar het is geen moeten iig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.