Jouw lijf
alhambra
06-01-2025 om 08:46
Ik ben de dag goed begonnen door bij mijn ontbijt gelijk een stuk fruit te nemen. Ben weer aan het werk na 2 weken vrij dus ben er weer in aan het komen. Straks lunchwandelen.
RoosOpJeHoed
06-01-2025 om 09:40
Auwereel schreef op 06-01-2025 om 08:33:
En nu het verband met dit draadje, het schijnt dat je meer trek hebt als je slecht slaapt. En fit voel ik me allerminst, terwijl het werkzame leven weer begonnen is...
Dat schijnt niet alleen zo te zijn, het is ook bewezen dat dat zo is. Door te weinig slaap maak je te weinig aan van het hormoon dat het sein van verzadiging geeft en teveel van het hormoon dat je zegt dat je honger hebt. Door die disbalans gaat je bloedsuikerspiegel schommelen en dan heeft je lichaam behoefte aan snelle suikers om energie te krijgen. Maar helaas voel je je daarna nog vermoeider...
Succes vandaag, ik hoop dat je (man) vannacht beter slaapt.
Sowieso succes voor iedereen die vandaag weer begint aan het leven van alledag. Het weer werkt ook niet echt mee.
Nikki1973
06-01-2025 om 09:41
goedemorgen allen,
Maandag dus ik zit weer achter mijn bureau voor een werkdag.
als het weer het toelaat tussen de middag blokje om.
De online pilates spreekt me ook wel aan, ga ik bekijken en inplannen. Anders word het niks.
Eten vanavond wordt een prei/ aardappelsoep met mosterd en een volkoren ciabatta erbij.
Fijne dag allen!
Damoontje
06-01-2025 om 09:44
Ik heb lang geslapen! Had het idee dat het midden in de nacht was en ik ging even naar toilet. Toen zag ik dat het al licht was en het was 8.20. Slaap is bij mij eigenlijk de belangrijkste factor, als ik slecht slaap wil ik continu eten.
Vandaag een afspraak tussen 11 en 12 en één om 13 uur, verschillende locaties. Normaal zou ik dan tussendoor niet naar huis gaan maar even winkelen ofzo. Nu denk ik: Ik moet 12 uur lunchen.
Vandaag is een goed moment om de eetmomenten weer strict aan te houden. Verder gaat het hier stormen en dat kan een reden zijn om de stappen even te laten zitten, er staan hier veel oude bomen en dan wordt het echt gevaarlijk.
Gisteren een fitnesstoestel gezien bij de kringloop, niet al te duur. Crosstrainer. Zoiets kan ik ook overwegen. Staat wel in de weg maar voor de zomer kan ik m dan weer verkopen. t Is vooral bedoeld voor nu de wintermaanden.
Twijfeldetwijfel
06-01-2025 om 09:45
Bedankt voor de tip, Roosjeopjehoed! Ik heb ook nog geen seniorenleeftijd, maar wel een seniorenlichaam. Alles is stijf en stram. Ik geloof er ook wel in dat dat komt door te weinig bewegen. Hopelijk ga ik het sporten ook zo leuk vinden.
Twijfeldetwijfel
06-01-2025 om 09:49
De relatie tot slecht slapen en slecht eten had ik nog niet gelegd. Maar nu ik het weet, zie ik het patroon ook echt bij mezelf. Gisterochtend werd ik, na een onrustige nacht, veel te vroeg wakker. De hele dag heb ik zo'n zeurende hongergevoel gehad. Niet te stillen, zeg maar. Vannacht heb ik helaas ook niet zo goed geslapen. Mijn kinderen waren erg onrustig en ik slaap heel licht. Hopelijk lukt het me vandaag om deze kennis toe te passen en er niet aan toe te geven.
Bailey26
06-01-2025 om 11:07
Ik heb ook de Yazio app gedownload. Kijken of ik die fijner vind en daardoor het langer kan volhouden om mijn calorieën te tellen.
Ik had gisteravond alvast een schaaltje diepvriesfruit in de koelkast gezet. Met het idee dat ik dat kan eten met kwark als ontbijt. Maar ik heb nog steeds geen zin in ontbijt.
Denk dat ik het bewaar voor vanavond, na het sporten.
Ook gisteravond een pan erwtensoep gemaakt. Dit kan ik mooi gebruiken als lunch.
Hier ook een slechte slaper. En nu de vakantie weer voorbij is zijn de nachten helemaal kort. De wekker gaat hier vroeg.
Vanavond weer sporten. Dat zal wel weer even spierpijn opleveren.
Auwereel
06-01-2025 om 11:15
RoosOpJeHoed schreef op 06-01-2025 om 09:40:
[..]
Dat schijnt niet alleen zo te zijn, het is ook bewezen dat dat zo is. Door te weinig slaap maak je te weinig aan van het hormoon dat het sein van verzadiging geeft en teveel van het hormoon dat je zegt dat je honger hebt. Door die disbalans gaat je bloedsuikerspiegel schommelen en dan heeft je lichaam behoefte aan snelle suikers om energie te krijgen. Maar helaas voel je je daarna nog vermoeider...
Succes vandaag, ik hoop dat je (man) vannacht beter slaapt.
Sowieso succes voor iedereen die vandaag weer begint aan het leven van alledag. Het weer werkt ook niet echt mee.
Volgens mijn Fitbit heb ik zevenenhalf uur geslapen, maar mijn maag is het eens dat ik slecht geslapen heb, die rammelt één uur na ontbijt alweer
RoosOpJeHoed
06-01-2025 om 11:26
Auwereel schreef op 06-01-2025 om 11:15:
[..]
Volgens mijn Fitbit heb ik zevenenhalf uur geslapen, maar mijn maag is het eens dat ik slecht geslapen heb, die rammelt één uur na ontbijt alweer
Irritant is dat en herkenbaar. Ik kan voor mijn gevoel een kilo havermoutpap eten met een halve kilo banaan en een halve kilo noten en dan nóg een uur later lopen te gieren van de honger. Kwaliteit van slaap is ook belangrijk. Ik slaap van ca. 22.30 tot 6.30, maar ben veel wakker, vaak ook al vroeg wakker. Soms slaap ik 6 uur in een soort comateuze toestand en voel ik me overdag veel beter.
Ysenda
06-01-2025 om 11:39
bodybalance was leuk, jammer dat het onder werktijd is.
Was handig dat ik al yoga had gedaan, dan weet je de termen een beetje. Werd er niet heel moe van of zo maar het stretchen is wel erg fijn.
Daarna heb ik nog een half uurtje krachttraining gedaan. Ik was er toch.
MissDalhousie
06-01-2025 om 12:35
Fijn, Ysenda! Zie je wel, je mojo roert zich alweer!
Bailey, heerlijk, zo'n pan verse erwtensoep!
Slecht slapen is heel herkenbaar. Ik heb grote moeite om mijn aandacht bij de eindeloze berg werkmail te houden en heb heel veel zin om in de kantine te lunchen (ik las iets over broodjes kroket hierboven en nu zweeft er daar een plaatje van voor mijn netvlies). Ga ik niet doen, want ik heb lekker en gezond eten bij me, maar het kost wel moeite!
Vanochtend naar de sportschool geweest. Rondjes e-gym gedaan, met korte HIIT erachteraan. Het was heel druk, maar de sfeer was fantastisch! Je kan echt merken dat iedereen (weer) gemotiveerd is.
Anfisa
06-01-2025 om 13:00
Net voor de regen weer binnen met 11.000 stappen. Het was relatief rustig buiten en met een stevig tempo doorgestapt. Blij mee.
Deze week ben ik vrij. Normaal zou ik niet voor 13 uur naar buiten gaan en vaak genoeg meegemaakt dat het ‘s ochtends droog is en zodra ik naar buiten dat het gaat regenen. Daar ga ik meer op letten.
Ysenda
06-01-2025 om 13:51
heel onhandig als de eetmeter er tijdens de lunch uit ligt. En niet 4 minuten maar al meer dan een uur en zowel bij Android als bij Apple. WiFi of 4g maakt ook al niet uit. De frustratie hier in huis is behoorlijk groot. Want hoeveel kunnen / moeten we nog eten......
We schrijven het nu maar op een papiertje zodat we het hopelijk later nog in kunnen vullen.
alhambra
06-01-2025 om 14:03
Anfisa schreef op 06-01-2025 om 13:00:
Net voor de regen weer binnen met 11.000 stappen. Het was relatief rustig buiten en met een stevig tempo doorgestapt. Blij mee.
Deze week ben ik vrij. Normaal zou ik niet voor 13 uur naar buiten gaan en vaak genoeg meegemaakt dat het ‘s ochtends droog is en zodra ik naar buiten dat het gaat regenen. Daar ga ik meer op letten.
Ik was helaas te laat maar ik heb wel doorgezet. 25 minuten gewandeld waarvan 20 door de regen.