Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

JtM

JtM

05-01-2025 om 09:03

Wat een mooie post Ninoea! Wat ben je van ver gekomen, daar mag je trots op zijn. Wat betreft het op gewicht blijven, het is voor veel mensen een doel om naar toe te werken. Ze willen slank zijn. Maar het slank blijven is een ander verhaal, dit zal niet vanzelf gaan maar ook regelmatig uitgingen hebben en goed blijven kijken wat en hoe je eet. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt houdt de 'strijd' niet op. Ik denk dat veel mensen zich dat niet beseffen.

Herkenbaar Toetie, ik heb ook een kantoorbaan, op een heel klein kantoor (lees, de printer, keukentje en toilet zijn 20 stappen lopen). Hier haal ik dus op mijn kantoordagen (3 dagen per week) geen beweging uit. Ik ga eigenlijk iedere lunchpauze een rondje wandelen, heb ik weer even een frisse neus gehaald, mijn benen gestrekt en even weg achter mijn bureau. Alleen als het écht hard regent blijf ik binnen, maar dat gebeurt gelukkig niet al te vaak.
Dat houdt in dat ik 's avonds na het avondeten of als zoon in bed ligt nog een ronde ga wandelen. Verder probeer ik een keer per week voor mijn werk te gaan sporten, dat gaat alleen als vriend niet te vroeg weg hoeft naar zijn werk. Ik sta dan om 6 uur 's ochtends in de sportschool, sport een klein uurtje. Dan snel naar huis, douchen, klaarmaken voor het werk en zorgen dat zoon heeft gegeten en klaar is voor school. Dat is best een pittige start van de ochtend, maar als ik eenmaal op kantoor zit heb ik wel een voldaan gevoel en ben ik stiekem een beetje trots dat ik toch weer ben gegaan!

Niet gesnaaid trouwens gisteravond vriend was even naar vrienden gegaan, dus dat scheelde al de helft. Had ook geen behoefte om te snaaien, daarbij hadden we ook niks in huis.

Ik ga even over tot de orde van mijn dag. Er staat een bootcamptraining op de planning om 10.00 uur. Ik fiets er een kwartier over, maar ik neem dit keer een kwartiertje marge om op tijd te komen ivm de sneeuw. Ik vind sneeuw mooi, maar heb er qua verkeer een hekel aan.

Mooie post Ninoea, bedankt voor het delen. 
Succes bij de training.

Ik ben gisteren toch gaan lopen 
Gisteravond een verjaardag gehad. Er stond weer een heerlijke plank met hapjes waar ik veel te veel van heb gesnoept. Maar elk hapje was wel heel erg lekker. En ik heb ook van de komkommer en druiven gesnoept. Dat is vooral een mentale overwinning. Een jaar geleden had ik waarschijnlijk die hele komkommer en druiven niet zien staan tussen al dat andere lekkers.

Gaan zo zwemmen met kind. Dat is voor mij niet echt heel veel beweging. Maar wel veel plezier.

Gisteren een hele slechte dag gehad. 2 feestjes en veel te veel gegeten..

Vandaag moet ik me daarom echt rustig houden qua eten. 

ik ga zo helpen bij een sporttoernooi en heb een beker kwark met fruit en granola meegenomen. En een peer. Geen andere dingen voor mij erbij (broodjes zijn er, maar dat wil niet bij mij, valt zwaar) Dan zelf maar wat meenemen. 

Gisteren nog een fijne wandeling gemaakt s middags. Wandelen deed ik al veel dus dat is niet nieuw. Morgen weer werken. Vakantie bevalt me wel prima maar het vaste ritme van het werkende leven gaat mij eigenlijk beter af. Ook bijvoorbeeld qua slaap. Ik heb vrijwel de hele vakantie slecht geslapen. 
Gisteravond niet meer gesnackt trouwens, dat vond ik wel goed van mezelf. Er was nog maar weinig cola, dat hebben de kinderen opgedronken. Ik wilde geen nieuwe fles openmaken want cola drinken we alleen in het weekend. En ik bedacht me ook ineens dat ik het drinken van cola ook misschien wel link aan snacken. Verder waren er alleen chips/dingen die ik niet lekker vindt. Dat hielp natuurlijk ook wel. 
Ik had trouwens gisteren een broek aan die ik pas nieuw had en die echt een stuk strakker zat dan de vorige keer dat ik hem aanhad. Geen fijn gevoel. Ik weet dat als ik eenmaal weer ‘aan de slag ga’ met mijn gezonde leefstijl, het ook wel goed komt en ik het best goed bij kan houden. Maar ik begrijp nog niet waarom er dan van die periodes komen waarin ik het teveel laat gaan en er dan geen balans meer is. 

Zo wat schrijven jullie veel! Hier gister goede dag gehad. 10.000 stappen gehaald. Uit eten geweest maar wel opgelet. Shashlick met veel groenten en kipfilet met salade. Op naar vandaag. 

Zondag doe ik niet zoveel. Geen stappendoel en alleen gezinsactiviteiten. Vanmiddag een verjaardag. 

Net een eetplanning gemaakt tot aan woensdagochtend. Dat doe ik niet altijd, maar nu is het echt nodig om weer in mijn ritme te komen. 

Dinsdag ga ik koken! Dat doe ik bijna nooit, dus dat is echt een stap. Ik ga chili con carne maken.

Wij zitten in onze sportkleding om te gaan maar het is zulk vies nat weer. Nog ff moed verzamelen.

Hier ook niet veel plannen vandaag, maar wil wel mijn stappendoel halen. Dus of vanmiddag of vanavond rondje lopen. 

Heb me voorgenomen om dagelijks te wegen en gemiddelde te pakken. Vocht van snacks met oud en nieuw is er wel af.

Ysenda

Ysenda

05-01-2025 om 11:20 Topicstarter

ik heb een drukke dag vandaag en wilde daar ook nog sporten aan toevoegen.
Dat zou te veel worden dus ga ik dat vervangen door wandelen.
Ik heb mijn ochtend besteed met het uitwerken van mijn persoonlijke doelen van dit moment. Ik zeg bewust niet jaar, want dit is een marathon geen sprint en een never ending story want investering in de toekomst tot zover ik die kan over zien.

Straks ga ik naar de film en daarna ook nog uit eten. Ik kon niet het restaurant uit kiezen. En het is iets met een verrassingsmenu geworden. Daar houd ik niet van. Ter voorbereiding probeer ik mijn calorie in name de rest van de dag alvast wat te beperken.

Deze week ook de kerstversiering maar eens gaan opruimen. Ik heb vrij deze week.

ik heb een mooie sneeuwwandeling gemaakt vanochtend, dikke jas en handschoenen aan en het was heerlijk. Nu hopen dat vanmiddag het hardlopen gaat lukken, maar ik mag van mezelf ook niet gaan als het prut is buiten.

Wat is iedereen goed bezig! Ik heb gisteren het laatste beetje chips uit de zak gegeten. Nu is dat op en ga ik het ook niet meer kopen. Ik ben Chef Inkoop hier, dus dat kan gelukkig.
Morgen begint het gewone leven weer. Dan ga ik weer naar de PT. Ook ga ik boodschappen doen voor drie-vier dagen. Zo maar even een lijstje maken. Aan de eind van maandag naar een Nieuwjaarsreceptie. Er zijn daar vaak heerlijke vegetarische hapjes. Ik mag er twee nemen van mezelf en ik houd het bij water.

JtM schreef op 05-01-2025 om 09:03:

Wat een mooie post Ninoea! Wat ben je van ver gekomen, daar mag je trots op zijn. Wat betreft het op gewicht blijven, het is voor veel mensen een doel om naar toe te werken. Ze willen slank zijn. Maar het slank blijven is een ander verhaal, dit zal niet vanzelf gaan maar ook regelmatig uitgingen hebben en goed blijven kijken wat en hoe je eet. Zodra je je streefgewicht hebt bereikt houdt de 'strijd' niet op. Ik denk dat veel mensen zich dat niet beseffen.

…. 

Niet gesnaaid trouwens gisteravond vriend was even naar vrienden gegaan, dus dat scheelde al de helft. Had ook geen behoefte om te snaaien, daarbij hadden we ook niks in huis.

Dat realiseren inderdaad heel veel mensen niet. Ik vond dat ook altijd ongrijpbaar. Ik had op een bepaald moment geleerd wat ik moest doen om aan te komen. Dat vond ik niet zo moeilijk. Ik had geleerd wat ik moest doen om af te vallen. Dat vond ik lastiger. Maar wat ik moest leren om op gewicht te blijven vond ik nog lastiger en verandert ook. Ik heb een aantal plateaus gekend en wat ik moest doen om op gewicht te blijven gedurende die plateaus veranderd ook wat. Ik ben heel lang op een plateau geweest met kledingmaat 40 ongeveer dat kon ik onderhouden met veel wandelen en fietsen, laag intensief. Ik ben op een bepaald moment bootcamp gaan doen om sterker te worden en ook wel fitter en dat zette in combinatie met het laag intensieve wat ik bleef doen en het eetpatroon dat ik in eerste instantie hetzelfde hield aan tot gewichtsverlies. Ik ben op een bepaald moment vorig jaar even in de eetmeter gaan bijhouden wat ik had om te kijken of ik deficiënties had in mijn voeding en eiwit, calcium en fruit waren een aandachtspunt. Omdat ik vooral wilde focussen op gezond en niet op afvallen ben ik voeding  met die eigenschappen gaan toevoegen aan mijn eetpatroon. Ik eet nu dus meer magere kwark, eieren, melk, noten. Dat heb ik nu redelijk tot gewoonte weten te brengen. Fruit is en blijft een aandachtspunt. Is nog steeds niet een echte gewoonte en krijg ik te weinig binnen in fases. Bij fruit hangt het sterk samen met hoe lekker in het seizoensfruit vind. 

Niks in huis hebben en daardoor niet kunnen snaaien is een goede strategie die ik veel toepas. Ik sta mezelf overigens bij trek wel iets gezonds toe want anders wordt het een ding in mijn hoofd en ga ik uiteindelijk voor de bijl met iets echts ongezonds zoals een gang naar de winkel of snackbar en dat is niet slim. Het gebeurt dus wel dat ik een extra boterham eet in de avond of wat noten of een banaan of juist kwark.

https://www.instagram.com/reel/C3BF4j9roOt/?igsh=MTBlM2s3bWhqMzM5aw==
Verder ga ik niks zeggen. behalve dat ik als voedingsdeskundige het wel vrij erg vind dat jullie zo streng voor jezelf zijn terwijl dat helemaal niet hoeft om op gewicht te  blijven en af te vallen maar goed collega Bakblik heeft al op haar donder gehad en prof. advies is dus niet gewenst hier..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.