Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Due-scimmie schreef op 04-01-2025 om 20:30:

Iemand aanrader voor beginner pilates workouts? Ik wil dit jaar naast een gezond bmi bereiken ook soepeler worden.

Madfit, Posture Tonic met Jacinta Brown, Move with Nicole (ik heb soms moeite met haar stem) en Sanne Vloet (ooit mee begonnen) vind ik zelf prettig. Meestal type ik ‘beginner’ en dan de naam in bij YouTube.

Due-scimmie schreef op 04-01-2025 om 20:30:

Iemand aanrader voor beginner pilates workouts? Ik wil dit jaar naast een gezond bmi bereiken ook soepeler worden.

Ik ben fan van Senior Shape Fitness. Ze praat rustig, legt goed uit hoe en waarom en het is voor iedereen te volgen (niet alleen voor senioren, dat ben ik met begin 40 ook niet :-p)

https://m.youtube.com/watch?v=BR7H1BpQOvE&pp=ygUdc2VuaW9yIHNoYXBlIHBpbGF0ZXMgYmVnaW5uZXI%3D

En dan vooral een Pilates waarbij overeindkomen vanuit liggen naar zit niet simpel wordt genoemd!

Ik vind in dit topic ook fijn om allerlei ervaringen te lezen en delen. Zonder dat ik daarbij denk van: ‘oh, die doet niks aan sport,of heeft maar zoveel stappen gezet’ 
Jammer om te lezen dat het voor anderen demotiverend werkt dat de verschillen zo groot zijn. Maar ik kan het me ergens ook voorstellen.. 
Ik heb juist op dit forum het gevoel dat er meer ruimte is voor verschil, en dat er veel vriendelijker gereageerd wordt op elkaar dan een niet nader te noemen ander forum

RoosOpJeHoed schreef op 04-01-2025 om 20:53:

[..]

Ik ben fan van Senior Shape Fitness. Ze praat rustig, legt goed uit hoe en waarom en het is voor iedereen te volgen (niet alleen voor senioren, dat ben ik met begin 40 ook niet :-p)

https://m.youtube.com/watch?v=BR7H1BpQOvE&pp=ygUdc2VuaW9yIHNoYXBlIHBpbGF0ZXMgYmVnaW5uZXI%3D

Thanks! Ik ben als begin 30er wel zo stijf als een senior gok ik.

Iedereen heeft zijn eigen pad en heeft zijn eigen kwetsbaarheden. Als je bijvoorbeeld wat je weet over mijn situatie op jezelf gaat betrekken en jezelf dan een looser gaat vinden, dan doe je zowel jezelf als mij tekort.
Ik post veel over het bewegen en de bootcamp en hardlopen dat gaat over mij, niet over een ander. Het houdt geen oordeel in. Het helpt mij om het te posten omdat het mij helpt in te prenten waar ik het voor doe, namelijk “een gezond lijf”. Ook denk ik dat het voor een aantal meelezers zeker wel helpend kan zijn, zo heb ik dat in 2024 toen ik ook meeschreef ook wel ervaren. 

Dat ik nu slank ben betekent niet dat ik het altijd was en ook niet dat ik het altijd zal blijven. Slank zijn is niet mijn hoofddoel als vind ik het wel echt superfijn en dus blijkbaar ook belangrijk. Mijn hoofddoel is gezond fysiek maar ook mentaal, veerkrachtig, fit, etc. Ik ben al jaren en jaren bezig, heb een aantal terugvallen geweest, ken mijn zwaktes steeds beter en zit nu in een fase die ik heel moeilijk vind: vasthouden van gewoontes. Het is hard werken om fit en slank te blijven. Te voelen wanneer ik moet rusten en wanneer ik nog wel een tandje harder kan. Te voelen, etc.
In het vorige topic schreef iemand mee die hier niet meeschrijft. Ik hoop dat het een kwestie is van “nog” niet want ik leerde heel veel van deze lieve vrouw die enorm hard werkte en ook streng voor zichzelf was en een tamelijk strikt regime had met heel veel bewegen en sporten en intermitted vasten ondanks allerlei belemmeringen. Hierdoor was ze al enorm lang op gewicht en toch bleef het een dagelijkse inspanning fysiek en mentaal. 
Ik denk dat dat de realiteit is. Het proces van eenieder is uniek maar het vraagt levenslange devotie. Ik ben geen sportjunkie van nature, ik ben aan het leren dit te worden en te blijven en ervan te genieten omdat het me helpt. En dat is een lastig proces. Ik ben van nature eerder een Bourgondiër dan een gematigd iemand te noemen, toch heb ik mezelf geleerd en leer ik mezelf nog steeds om dat in te tomen. Dat is blijvend iets wat aandacht vraagt. 

Wellicht dat mijn jaarlijks gemiddeld aantal stappen per dag wat zegt over hoe lang ik al bezig ben om hier letterlijk progressie in te boeken. Al die jaren had ik het 10.000 stappen doel en probeerde ik me dagelijks te focussen. Ik heb me regelmatig rot gevoeld dat ik ondanks die continue focus niet in de buurt kwam van die 10.000 en me ook wel goed gevoeld want ik deed wel wat en was wel bezig. 
Jaartal - aantal stappen gemiddeld per dag
2015 - 2100 
2016 - 3500
2017 - 5200
2018 - 5400
2019 - 5200
2020 - 7000
2021 - 5000
2022 - 6000
2023 - 8800
2024 - 11.700

Je leest nu wat ik in 2025 schrijf en nastreef, in eerdere jaren had ik hier ongetwijfeld andere verhalen gedeeld die voor sommigen in dit topic wellicht beter aansluiten bij waar jullie je nu in jullie proces bevinden. Maar dat betekent niet dat ik hier niet thuishoor of jullie niet. Same shit, different story. 

Net wat snoep van de kinderen gegeten. Terwijl ik niet eens van snoep hou. 's Avonds op de bank voor de tv blijft lastig. Er zat echt wel een stem in mijn hoofd die 'pak een appel' riep, maar die heb ik keihard genegeerd. 

Voornemen: als ik weer een keer tv ga kijken, ga ik mijn tanden poetsen en in bed liggen om daar te kijken, daar heb ik die snaaidrang niet zo.

Ninoea schreef op 04-01-2025 om 21:42:

Iedereen heeft zijn eigen pad en heeft zijn eigen kwetsbaarheden. Als je bijvoorbeeld wat je weet over mijn situatie op jezelf gaat betrekken en jezelf dan een looser gaat vinden, dan doe je zowel jezelf als mij tekort.
Ik post veel over het bewegen en de bootcamp en hardlopen dat gaat over mij, niet over een ander. Het houdt geen oordeel in. Het helpt mij om het te posten omdat het mij helpt in te prenten waar ik het voor doe, namelijk “een gezond lijf”. Ook denk ik dat het voor een aantal meelezers zeker wel helpend kan zijn, zo heb ik dat in 2024 toen ik ook meeschreef ook wel ervaren.

Dat ik nu slank ben betekent niet dat ik het altijd was en ook niet dat ik het altijd zal blijven. Slank zijn is niet mijn hoofddoel als vind ik het wel echt superfijn en dus blijkbaar ook belangrijk. Mijn hoofddoel is gezond fysiek maar ook mentaal, veerkrachtig, fit, etc. Ik ben al jaren en jaren bezig, heb een aantal terugvallen geweest, ken mijn zwaktes steeds beter en zit nu in een fase die ik heel moeilijk vind: vasthouden van gewoontes. Het is hard werken om fit en slank te blijven. Te voelen wanneer ik moet rusten en wanneer ik nog wel een tandje harder kan. Te voelen, etc.
In het vorige topic schreef iemand mee die hier niet meeschrijft. Ik hoop dat het een kwestie is van “nog” niet want ik leerde heel veel van deze lieve vrouw die enorm hard werkte en ook streng voor zichzelf was en een tamelijk strikt regime had met heel veel bewegen en sporten en intermitted vasten ondanks allerlei belemmeringen. Hierdoor was ze al enorm lang op gewicht en toch bleef het een dagelijkse inspanning fysiek en mentaal.
Ik denk dat dat de realiteit is. Het proces van eenieder is uniek maar het vraagt levenslange devotie. Ik ben geen sportjunkie van nature, ik ben aan het leren dit te worden en te blijven en ervan te genieten omdat het me helpt. En dat is een lastig proces. Ik ben van nature eerder een Bourgondiër dan een gematigd iemand te noemen, toch heb ik mezelf geleerd en leer ik mezelf nog steeds om dat in te tomen. Dat is blijvend iets wat aandacht vraagt.

Wellicht dat mijn jaarlijks gemiddeld aantal stappen per dag wat zegt over hoe lang ik al bezig ben om hier letterlijk progressie in te boeken. Al die jaren had ik het 10.000 stappen doel en probeerde ik me dagelijks te focussen. Ik heb me regelmatig rot gevoeld dat ik ondanks die continue focus niet in de buurt kwam van die 10.000 en me ook wel goed gevoeld want ik deed wel wat en was wel bezig.
Jaartal - aantal stappen gemiddeld per dag
2015 - 2100
2016 - 3500
2017 - 5200
2018 - 5400
2019 - 5200
2020 - 7000
2021 - 5000
2022 - 6000
2023 - 8800
2024 - 11.700

Je leest nu wat ik in 2025 schrijf en nastreef, in eerdere jaren had ik hier ongetwijfeld andere verhalen gedeeld die voor sommigen in dit topic wellicht beter aansluiten bij waar jullie je nu in jullie proces bevinden. Maar dat betekent niet dat ik hier niet thuishoor of jullie niet. Same shit, different story.

Bedankt voor je verhaal! Ik vind het mooi dat je zover bent gekomen. 

Ik ben er benieuwd naar wat voor jou het zetje/de trigger is geweest om dit hele traject op te starten en wat voor jou helpt om het door te zetten of weer op te pakken als het dreigt weg te glijden. (Hoe ben je daar überhaupt op bedacht?)

lientje69 schreef op 04-01-2025 om 19:20:

Nou poezie, er moet bij mij nog 25 kilo af. Het gaat bij mij super moeizaam met max een kilo per maand. En soms sta ik 3 maanden stil of kom ik weer aan. Meet je maar met mij dan. Kan alleen maar goed voelen voor je.

Liefie, je bent al veel afgevallen hè, dat is echt al heel veel beter dan voorheen. Stilstaan bij afvallen is ook nornaal. Je bent die kilo’s echt helemaal zelf kwijtgeraakt.

en bij sommige mensen past een gewicht vanboven de 25 ook prima. Je kan beter zo gezond mogelijk zijn en iets te zwaar. Je doet genoeg aan beweging, alleen soms heb je teveel verleidingen en daar ben je ook mee aan het werk. Niet zo hard voor jezelf zijn en gewoon stapje voor stapje. En gaat het een keer minder dan kan je de volgende dag gewoon weer verder gaan met het beterder doen dan de dag waarop het even minder ging. 

Ik had vanavond ineens snaaizin, snapte er niets van. En toen bedacht ik me dat ik al twee dagen niet had geprikt 🤪. Of niet echt snaaizin maar had een beetje een hongerig gevoel. 

Dus heb toen zo’n heel klein bakje pringles gegeten. Er zitten er tien in ofzo. 

Overigens beperk ik niet in wat voor dingen ik eet. Ik eet alleen veel minder en heb gewoon veel minder zin in dingen. Opvallendste daarbij is chocolade. 

Ik ben vanochtend naar yoga gegaan. 
Kostte even energie om mijn bed uit te komen en ervoor te gaan, maar het was een fijne rustige start van de dag.
Vanmiddag een hardloopwedstrijd gelopen.
Het was droog in het bos en het ging soepel.
Daarna was het helemaal klaar voor mij.
Huishoudelijke klusjes, leerwerk voor een cursus, alles heb ik doorgeschoven naar morgen. 

Ik vond het meelezen in het vorige topic ook niet prettig. Veel te confronterend. Schreef ook niet mee. Maar nu ik zelf serieus aan de slag ga heb ik me toch aangemeld hier. Ik merk nu dat ik het wel als stok achter de deur zie. Ik wil nu zelf met regelmaat wat posten. Dan ben ik voor mijn idee bewuster met mijn proces bezig. Ik haal hier genoeg tips en motivatie vandaan. Of het nou van iemand is die net begonnen is of al langer bezig is. Ieders zijn eigen pad, zo ook ik. En ik begin echt van 0. Ja, ik heb de afgelopen jaren lidmaatschappen bij sportscholen gehad, en ben niet gegaan. Ja, ik ben op mijn eten gaan letten, maar binnen een week gaf ik het op. Maar nu is het anders. Gezondheidsredenen. Ik moet er zeker 20 kilo vanaf. Ga nu eerst voor 15. Maar ook deze 15 hak in stukjes. En ik ga niet als een malle aan de slag. Ik doe het nu veel bewuster. En daar helpt dit topic tot nu toe best wel bij. 

Morgen begint mijn ‘werkende leven’ weer met veel zitten. Enige nadeel aan mijn baan. Ik heb ‘beweegkaartjes’ gemaakt zodat ik in een korte pauze er ééntje kan pakken en niet hoef na te denken. En ik heb een zandloper gevonden bij het opruimen van 5 minuten.

Ik ben overigens niet altijd even gezond geweest. Ik ben ziek geweest, met onder meer 3 operaties in één jaar. Daarna werd ik depressief want sporten was mijn ‘copingmechanisme’ en dat kon ik niet meer. Ik wist niet hoe ik moest beginnen met een lichaam in zo’n slechte conditie en heb toen hulp gevraagd van een trainer.
Ik lag bij elke yogasessie op mijn mat te huilen om wat ik niet meer kon. Ik kon nog geen 10 minuten wandelen. Ik wilde liever helemaal niets meer doen aan bewegen, omdat het mij confronteerde met wat ik niet meer kon. Ik was boos op alle fitte mensen die niet wisten hoe moeilijk het wel niet was om mij te zijn. Ik vond het confronterend om op een heel ander level te zitten dan mijn vroegere zelf, anderen en mijn gewenste level van fitheid. 

Dat ik nu weer voluit kan sporten, waardeer ik daardoor des te meer. Ik dacht op een gegeven moment dat mij dat nooooit meer ging lukken. Ik ben daaruit gekomen door mild te zijn voor mezelf en te doen wat ik wél kan. Stapje voor stapje. 

Poezie schreef op 04-01-2025 om 22:25:

[..]

Bedankt voor je verhaal! Ik vind het mooi dat je zover bent gekomen.

Ik ben er benieuwd naar wat voor jou het zetje/de trigger is geweest om dit hele traject op te starten en wat voor jou helpt om het door te zetten of weer op te pakken als het dreigt weg te glijden. (Hoe ben je daar überhaupt op bedacht?)

Ik heb meerdere startmomenten gehad. Een paar keer toen ik veel te zwaar was. Een paar keer toen ik dacht dat het lukte om op gewicht te blijven, maar ik toch stilletjes merkte dat een bepaalde broek eigenlijk steeds weggelegd werd. Ik heb ook wel weggekeken, etc.

Er zijn een aantal omslagpunten geweest bij mij. Qua voeding is dat in 2009 geweest. Toen werd ik moeder van onze pleegdochter (ze was 1 uur oud toen ik al bij haar mocht zijn en voor haar mocht zorgen). Haar ouders zijn slank en ik was dat niet. Ik wilde haar niet een eetprobleem voorleven. Ik had er toen al een paar afvalpogingen opzitten (weightwatxhers en amway) en had toen juist in mijn hoofd van “ik ga niet heel mijn leven van het ene naar het andere dieet hoppen, dit jojoën dat is echt niet oké voor mijn lijf” . Ik heb me toen vooral verdiept in wat is gezond voor mij. Een boek dat blijvend helpend is geweest was het boek “homo energeticus” dat is een boek dat ingaat op hoe je energieverlies hebt door ongezonde voeding en gewoonten. Hoe het een het ander in de hand werkt. Ik heb me continu in het lezen gericht op wat doet je lijf en hoofd echt goed. Ik had ook best veel aan de website van natuurdietisten waar ik heel veel informatie las.Ik ben toen mijn eigen normen en waarden gaan vormen op gebied van voeding in plaats van dat ik deed wat een dieet me voorschreef en ik begon meer in hoofdlijnen te snappen wat welke voeding met mijn lijf doet en daardoor wat ik wel en niet wilde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.