Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 09:52:

Alcohol is voor mij door medicatie al jaren (>30) een no-go. Ik weet niet beter een mix het echt niet. En ik ben nooit de enige nuchtere op een feestje want ik mag ook geen auto rijden in het donker.l

Ik drink ook niet ivm medicatie en om andere redenen al jaren niet.

Ik ben overigens ook al begonnen want van uitstel komt afstel. Ik eet trouwens alles maar niet te veel en ik tel kcal.

De meesten zullen hier te dik zijn. Ik ben niet te dik, eerder beneden gemiddeld. Ver benedengemiddeld.  Maar ik heb het gauw koud, en dus was ik van plan iets aan te komen. Eerst nog een kilootje en dan kijk ik verder of ik het nog steeds zo koud heb. Ik heb nog nooit de maat van mijn zus, lager dan 36, bereikt. Ik ben wel zo dat ik stop met aankomen als ik het mooi genoeg vind.

Probleem wat te verwachten is is dat alleen mijn bovenbenen dikker zullen worden. Dat weet ik nog van mijn puberteit.

Ik vergeet meestal wat ik gegeten heb dus ik denk in porties; moet er gewicht bij dan voeg ik iets toe en moet er iets af dan eet ik wat minder (vet meestal). Maar momenteel is het gewoon dooreten. Ook weleens leuk.

Hier vooral het doel om weer zo veel mogelijk zonder toegevoegde suikers te eten.
Deze week ging het minder door kerst en verjaardagen. Hierdoor is de drang naar meer toegenomen.
Ook wil ik graag onder de 82 blijven. Ik schommel nu tussen de 80-82.
En lekker het wandelen doorzetten

Hallo allemaal  ik lees ook mee. Ook volgend jaar heb ik weer de uitdaging om elke dag mijn glutenvrije dieet te volgen en voldoende vezels en eiwitten binnen te krijgen. Voor het gezond houden van mijn spijsvertering (ik ben onder behandeling van een MDL arts) mag ik nul alcohol en weinig koolhydraten. Daarnaast sport ik veel, dat zal het probleem niet zijn. Het eten wel, ik vind het soms zwaar om echt élke dag op dieet te zijn en áltijd alles te weigeren omdat ik anders ziek word. Op naar de volgende 365 dagen.

ToetieToover ben je wel bij een diëtist geweest? Artsen weten echt te weinig van voeding om een gedegen advies te geven. Ze weten dat bij aandoening x veel koolhydraten niet gunstig is een dat delen ze dan met de patiënt maar hoe je verantwoord minder koolhydraten moet eten dat leer je bij de diëtist.  Dan wordt het meer een way of life en geen dieet. 

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 11:20:

ToetieToover ben je wel bij een diëtist geweest? Artsen weten echt te weinig van voeding om een gedegen advies te geven. Ze weten dat bij aandoening x veel koolhydraten niet gunstig is een dat delen ze dan met de patiënt maar hoe je verantwoord minder koolhydraten moet eten dat leer je bij de diëtist. Dan wordt het meer een way of life en geen dieet.

Dit Toetie! Artsen weten echt idd niet heel veel over voeding want daar zijn ze simpelweg niet voor opgeleid...

Ies

Ies

29-12-2024 om 11:44

Ik ga in januari pas goed starten maar ga vandaag wel een rondje door het huis om alle snoep eruit te krijgen want daar ben ik helemaal klaar mee. Bleeeh! 
Chocolade dan. Want de rest die er ligt van kerstpakketten e.d., zoutjes, chips daar kan ik wel vanaf blijven. Tenzij ik door blijf eten zoals ik nu eet dan komt er een moment dat ik alles weer ga snaaien. 

Dat is ook mijn zwakke punt Les, chocolade...
Natuurlijk is dat geen probleem als je daar een paar stukkies van eet maar dat lukt mij ook lang niet altijd... De tip die je soms krijgt is eet pure chocolade maar als je dat zoals ik niet echt lekker vind is dat mijns inziens zonde van de kcal. (Dat is iets wat ik altijd mee geef en ook een regel die ik voor mijzelf hanteer; alleen dingen buiten de schijf van 5 eten die ik echt lekker vind)

Eergisteren een zeer goede dag gehad. Bij de sportschool bleek ook dat ik op gewicht gebleven ben. Gisteren ging ook goed totdat ik mijn man de financiën etc ging doornemen en ik ongemerkt toch aardig wat zoute sticks en chips heb weggegeten...

Wat wel goed lukt is om van het kerstbrood af te blijven. Helaas had mijn man ook nog een nieuwe gekocht want 50% korting...

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 11:20:

ToetieToover ben je wel bij een diëtist geweest? Artsen weten echt te weinig van voeding om een gedegen advies te geven. Ze weten dat bij aandoening x veel koolhydraten niet gunstig is een dat delen ze dan met de patiënt maar hoe je verantwoord minder koolhydraten moet eten dat leer je bij de diëtist. Dan wordt het meer een way of life en geen dieet.

Ja, ik heb in de jaren diverse diëtisten versleten en krijg nu begeleiding van de sportdietist die verbonden is aan één van de sportscholen waar ik train. De tips gaan meestal over het mentale en praktische deel, qua eten weet ik het inmiddels heel goed. Het blijft een dieet, al 20+ jaar en dat zal het de rest van mijn leven blijven. Niks ‘way of life’ wat mij betreft. Of wel, als je dat opvat als ‘manier om in leven te blijven’.

alhambra schreef op 29-12-2024 om 13:17:

Eergisteren een zeer goede dag gehad. Bij de sportschool bleek ook dat ik op gewicht gebleven ben. Gisteren ging ook goed totdat ik mijn man de financiën etc ging doornemen en ik ongemerkt toch aardig wat zoute sticks en chips heb weggegeten...

Wat wel goed lukt is om van het kerstbrood af te blijven. Helaas had mijn man ook nog een nieuwe gekocht want 50% korting...

Hoeft ook niet, gewoon een klein stukje nemen, eventueel de spijs eruit halen.

Ik ben ook niet aangekomen na de kerst zag ik vanmorgen. (Ik zit nu op 65 bij lengte 167, ik wil naar de 62 kilo en wil vooral de snaaibuien s'avonds aanpakken)

Ik verbied mijzelf niks en ik houd mijn kcal bij en plan het lekkers dus in mn dagmenu waardoor.ik bijv. Gister netjes op 1800 kcal zat (minder doe ik niet want houd ik niet vol en ik wil langzaam afvallen ipv crashen) met een klein zakje paprikachips en een flensje bij mn ontbijt 😊

ik ga ook meelezen en proberen mee te schrijven.
Als ik een of andere app moet geloven dan zou ik 60 kilo moeten afvallen. . Nou, ik begin eerst maar met een kilo of 20. Ik was sinds november al  een aantal kilo afgevallen, maar verjaardagen en de feestdagen helpen niet om dit vast te houden. Nu maar zorgen dat het niet te veel wordt.  Tussern de Feestdagen door  probeer ik echt op eten te letten: vooral niet snaaien en op advies van een diëtiste veen eiwitten eten. Ik bleek soms te weinig en ook wel verkeerde dingen te eten. Dus nu vooral aandacht voor wat ik wèl kan eten ipv wat ik niet kan eten.

MissHolmes schreef op 29-12-2024 om 13:28:

[..]

Hoeft ook niet, gewoon een klein stukje nemen, eventueel de spijs eruit halen.

Ik ben ook niet aangekomen na de kerst zag ik vanmorgen. (Ik zit nu op 65 bij lengte 167, ik wil naar de 62 kilo en wil vooral de snaaibuien s'avonds aanpakken)

Ik verbied mijzelf niks en ik houd mijn kcal bij en plan het lekkers dus in mn dagmenu waardoor.ik bijv. Gister netjes op 1800 kcal zat (minder doe ik niet want houd ik niet vol en ik wil langzaam afvallen ipv crashen) met een klein zakje paprikachips en een flensje bij mn ontbijt 😊

Sorry maar 'een klein stukje nemen' zodat je alles kunt nemen wat je wil helpt bij mij niet. Net zoals stoppen met roken moet ik er helemaal vanaf blijven, een klein stukje smaakt altijd naar meer en dan is het hek van de dam.

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 13:45 Topicstarter

Poezie schreef op 29-12-2024 om 13:34:

[..]

Sorry maar 'een klein stukje nemen' zodat je alles kunt nemen wat je wil helpt bij mij niet. Net zoals stoppen met roken moet ik er helemaal vanaf blijven, een klein stukje smaakt altijd naar meer en dan is het hek van de dam.

heel herkenbaar, 1 koekje is geen koekje, maar een heel pak wel. Een handje borrelnootjes is geen borrelnootjes, maar een hele zak wel. Gelukkig verkopen ze tegenwoordig ook kleinere zakje chips en borrelnootjes. Nog steeds ongezond, nog steeds veel kcal, maar minder dan een familypack zullen we maar zeggen. 

En je bereikt eerder de bodem van de zak, en dat is waar je naar toe aan het eten bent. Althans ik, doe dat.

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 13:45:

[..]

heel herkenbaar, 1 koekje is geen koekje, maar een heel pak wel. Een handje borrelnootjes is geen borrelnootjes, maar een hele zak wel. Gelukkig verkopen ze tegenwoordig ook kleinere zakje chips en borrelnootjes. Nog steeds ongezond, nog steeds veel kcal, maar minder dan een familypack zullen we maar zeggen.

En je bereikt eerder de bodem van de zak, en dat is waar je naar toe aan het eten bent. Althans ik, doe dat.

Ik zag inderdaad gisteren in de ah kleine zakjes chips liggen. (Zo'n uitdeelzakje) Het zou fijn zijn als ze dat met al het snoep doen. Qua drop zijn de suikervrij inmiddels verkrijgbaar in kleinere zakjes, maar die zijn 1: niet zo lekker en 2: die vreet ik ook ineens op waardoor ik aan de dunne ga. De lekkere dropjes zijn alleen in grote verpakkingen te koop helaas. Om koek en borrelnootjes geef ik niet veel, dat kan ik makkelijk laten liggen in de winkel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.