Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

ToetieToover schreef op 29-12-2024 om 13:17:

[..]

Ja, ik heb in de jaren diverse diëtisten versleten en krijg nu begeleiding van de sportdietist die verbonden is aan één van de sportscholen waar ik train. De tips gaan meestal over het mentale en praktische deel, qua eten weet ik het inmiddels heel goed. Het blijft een dieet, al 20+ jaar en dat zal het de rest van mijn leven blijven. Niks ‘way of life’ wat mij betreft. Of wel, als je dat opvat als ‘manier om in leven te blijven’.

Het blijft natuurlijk een dieet en buitenshuis zal het moelijk blijven, omdat je dan met dingen die gedeeld worden niet mee kan doen. 

Thuis zal het makkelijker zijn, omdat je (neem ik aan) boodschappen doet afgestemd op jouw dieet. Je hoeft niet bij elke maaltijd die je maakt uitgebreid verpakkingen te lezen, omdat je de producten al kent. 

MissHolmes schreef op 29-12-2024 om 13:01:

Dat is ook mijn zwakke punt Les, chocolade...
Natuurlijk is dat geen probleem als je daar een paar stukkies van eet maar dat lukt mij ook lang niet altijd... De tip die je soms krijgt is eet pure chocolade maar als je dat zoals ik niet echt lekker vind is dat mijns inziens zonde van de kcal. (Dat is iets wat ik altijd mee geef en ook een regel die ik voor mijzelf hanteer; alleen dingen buiten de schijf van 5 eten die ik echt lekker vind)

Ik had voor de kerst voor het eerst dit jaar weer chocolade gekocht. Mijn voornemen nu is: geen chocolade meer kopen. Pure chocolade vind ik erg lekker (minstens 70%) maar er zijn nog zoveel andere dingen die nòg lekkerder zijn en minder aanzetten.

Als ik het niet eet, verlang ik er ook niet naar, dar geldt ook voor kaas. Dat had ik niet verwacht, dat het verlangen naar zulk soort producten slijt 

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 13:45:

[..]

heel herkenbaar, 1 koekje is geen koekje, maar een heel pak wel. Een handje borrelnootjes is geen borrelnootjes, maar een hele zak wel. Gelukkig verkopen ze tegenwoordig ook kleinere zakje chips en borrelnootjes. Nog steeds ongezond, nog steeds veel kcal, maar minder dan een familypack zullen we maar zeggen.

En je bereikt eerder de bodem van de zak, en dat is waar je naar toe aan het eten bent. Althans ik, doe dat.

Als ik dit lees dan denk ik: Hoe dan? Na 2 koekjes is mijn trek wel over en vaak ben ik na 3 al echt misselijk. 

Tijdje terug werd ik op het forum uitgemaakt voor amateur toen ik meldde kotsmisselijk te zijn na 3 bokkepootjes.

Ook chips en nootjes kan ik niet (meer) in grote hoeveelheden aan.  Als tiener vest ik zo 80 gram chips op bij een film tijdens een avondje oppassen. Nu krijg ik dat echt niet weg. 

Poezie schreef op 29-12-2024 om 13:34:

[..]

Sorry maar 'een klein stukje nemen' zodat je alles kunt nemen wat je wil helpt bij mij niet. Net zoals stoppen met roken moet ik er helemaal vanaf blijven, een klein stukje smaakt altijd naar meer en dan is het hek van de dam.

Hier ook zo. 

Bij het vak Economie op de middelbare werd de 'Wet van de Afnemende Meeropbrengst" uitgelegd aan de hand van stroopwafels: de eerste is heerlijk, de tweede ook, de derde is ok en bij de vierde denk je, laat maar. Die docent kende dus het doorvreetprincipe niet.

ik heb al weer een uurtje gewandeld. Niet zo koud als gisteren, wel een beetje vochtig door mist/miezertje

Auwereel schreef op 29-12-2024 om 14:31:

Bij het vak Economie op de middelbare werd de 'Wet van de Afnemende Meeropbrengst" uitgelegd aan de hand van stroopwafels: de eerste is heerlijk, de tweede ook, de derde is ok en bij de vierde denk je, laat maar. Die docent kende dus het doorvreetprincipe niet.

Dan heb ik denk ik goeie genen als het op de neiging tot doorvreten onderdrukken aankomt.  En hele stroopwafel red ik net. Gevulde koeken van de bakker vind ik al te groot (ben niet zo'n fan van amandelspijs).

De lemonmerengue punten van de banketbakker kan ik wel op,  verdeeld over 2 kopen thee. 

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 14:24:

[..]

Als ik dit lees dan denk ik: Hoe dan? Na 2 koekjes is mijn trek wel over en vaak ben ik na 3 al echt misselijk.

Tijdje terug werd ik op het forum uitgemaakt voor amateur toen ik meldde kotsmisselijk te zijn na 3 bokkepootjes.

Ook chips en nootjes kan ik niet (meer) in grote hoeveelheden aan. Als tiener vest ik zo 80 gram chips op bij een film tijdens een avondje oppassen. Nu krijg ik dat echt niet weg.

"Hoe dan?!" Tja, dat is idd de vraag. Ik word niet misselijk van een hele zak drop of een pak koekjes dus als ik eraan begin neemt mijn vraatzucht het van mijn gezonde verstand over en is binnen no time de zak of het pak op. 

Poezie schreef op 29-12-2024 om 14:47:

[..]

"Hoe dan?!" Tja, dat is idd de vraag. Ik word niet misselijk van een hele zak drop of een pak koekjes dus als ik eraan begin neemt mijn vraatzucht het van mijn gezonde verstand over en is binnen no time de zak of het pak op.

Herkenbaar. Gewoon dooreten, als ik er misselijk van zou worden of er op dat moment een andere negatieve emotie/gevoel bij heb dan stop ik denk ik wel eerder. Maar dat heb ik niet dus gaat die pak koeken of zak chips gewoon leeg. Die negatieve gedachten komen daarna pas.

Poezie schreef op 29-12-2024 om 14:47:

[..]

Nou dit dus. Ik heb nooit echt het gevoel vol te zitten en alles gaat achter elkaar in 1 keer op. Ik moet er dus gewoon niet aan beginnen. 

Strijkstok schreef op 29-12-2024 om 14:49:

[..]

Nou dit dus. Ik heb nooit echt het gevoel vol te zitten en alles gaat achter elkaar in 1 keer op. Ik moet er dus gewoon niet aan beginnen.

Ja hier ook zo. Niet beginnen aan snoep, koek, chocolade en chips etc. Een is al funest.

Auwereel schreef op 29-12-2024 om 14:31:

Dit geldt bij mij wel voor kandij/bastognekoeken. Daarvan is alleen de eerste echt lekker.

Ik kan prima 1 of 2 koekjes nemen of een klein bakje chips. Ik zit redelijk snel vol namelijk. Het gevaar zit er voor mij in dat ik dat dus een aantal keer per avond kan doen. En als ik wel wat alcohol gedronken heb heb ik wel echt last van vreetbuien in de avond. Het is maar goed dat ik naast de pillen ook stop met het beetje drinken wat ik nu nog doe. Helpt ook wel dat het echt niet verstandig is om te drinken bij die pillen.

Net 1 klein uitdeel zakje snoep op en ik ben ook daar wel weer even van genezen geloof ik, zoete troep haha.

Bij mij gaat het al een paar dagen goed. Vrijdag in de bios wel wat lekkers genomen. Maar verder keurig rond de 1800-2000 kcal zonder tussendoortjes. Alleen ‘‘s avonds een bakje kwark.
Gisteren in totaal 12km gewandeld. Vandaag ook weer zoiets en in Amsterdam alle verleidingen kunnen weerstaan omdat ik ook gewoon vol zat.

Ies

Ies

29-12-2024 om 16:08

Ja, goed teken denk ik als je geen weet hebt van het doorvreetprincipe. 
Maar ach, alles heeft twee (en nog wel meer) kanten natuurlijk. 
Omdat ik ‘ééntje’ niet aankan moet ik het bij geen (gaan) laten. En eigenlijk is dat helemaal zo gek niet. Want het blijft natuurlijk enorme rotzooi allemaal. Ook als je er niet dik van wordt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.