Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Hoe weet je eigenlijk hoeveel kcal je maximaal moet eten? Kun je dat ergens berekenen? 
Ik ben ooit bij een diëtist geweest en zij gaf een eetpatroon van circa 1200 kcal. Tja, daarmee viel ik minstens 2 kilo per week af, maar dat is niet vol te houden natuurlijk. 

Strijkstok schreef op 29-12-2024 om 16:29:

Hoe weet je eigenlijk hoeveel kcal je maximaal moet eten? Kun je dat ergens berekenen?
Ik ben ooit bij een diëtist geweest en zij gaf een eetpatroon van circa 1200 kcal. Tja, daarmee viel ik minstens 2 kilo per week af, maar dat is niet vol te houden natuurlijk.

Ik volg al een tijdje Lot Beukers. Zij heeft een berekenmachine die ik vrij goed vind. Sowieso interessant om te volgen. Komt altijd goed to the point. En zoals met alles; Ik haal de dingen eruit die voor mij werken. 

vrouw92 schreef op 29-12-2024 om 16:43:

[..]

Ik volg al een tijdje Lot Beukers. Zij heeft een berekenmachine die ik vrij goed vind. Sowieso interessant om te volgen. Komt altijd goed to the point. En zoals met alles; Ik haal de dingen eruit die voor mij werken.

Eens. Ik volg haar ook.

Ik schrijf ook graag mee in dit topic voor 2025. Ik keek het oude topic er eens op na en daar ben ik op 24  februari begonnen met meeschrijven. Toen had ik nog kledingmaat 40 en het voornemen om meer eiwitten, melkproducten en fruit te eten/drinken en te gaan sporten en dan met name kracht en hoog intensiever trainen. 
Die doelstellingen zijn behoorlijk gelukt. Ik heb nu maat 36/38 ongeveer, jeansmaat 28/29. Ik ben op 20 maart begonnen met bootcamptrainingen en eind september met start2run. Ik heb inmiddels 85 bootcamptrainingen gedaan sindsdien en ben met hardlopen nu in het stadium dat ik ongeveer 60 min achter elkaar kan hardlopen. Mijn gemiddelde aantal stappen is ook gestegen. In 2023 waren dat er 8800 nu zijn het er 11.700. 
Doelpunt voor 2025: 

• Drie keer per week bootcamp *
  • Twee keer per week hardlopen *
  • Meedoen met 8 km wedstrijd in feb
  • Mudrun in juli van 5 km 
  • Gemiddeld aantal stappen per dag 13.500 
  • Eten: gezond doorgaan en focus op eiwitten en fruit
  • Vervoer zoveel mogelijk per fiets.

* Ik wil de doelstelling duurzaam halen. Het gaat me erom dat ik sport zoveel als ik kan, maar wel rekening houd met hoe ik me voel. Dus als ik rust nodig heb dat ik dat gewoon neem en dan dus gerust een les oversla, zolang het uitgangspunt maar is dat het sporten een continu proces is. 

Strijkstok schreef op 29-12-2024 om 16:29:

Voedingscentrum geeft mooie tabellen op hun site. Dat zijn dan de calorieën die je nodig hebt om velen te vervangen en actief te zijn.  Als je wilt afvallen moet je wat minder innemen. 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-calorieen-heb-ik-nodig-.aspx

1200 kCal daar is niet mee te leven. Dat is een crashdieet voor als je snel af moet vallen om geopereerd te worden of zo. 

1800 tot 2000 is goed te doen bij een matig actieve levensstijl.

Vandaag geskied met mijn neven. De vorige keer dat ik hier was (februari) verzon ik smoezen om niet met hen mee te gaan. Ik was bang om ze niet bij te kunnen houden, kreeg sowieso kramp als ik lang op ski's stond en ik was heel erg bang om met mijn 'enorme' lijf zodanig te crashen dat ik met de helikopter opgetakeld zou moeten worden. Dat moment, dat ik echt aan mezelf toe moest geven dat ik iets ontzettend leuks niet meer durfde, is denk ik wel een van de startpunten voor mijn ommekeer geweest afgelopen jaar. Ik ben blij dat ik nu wel gewoon mee ben gegaan.

vrouw92 schreef op 29-12-2024 om 16:43:

[..]

Zij zegt (afgerond) 1800 kcal. Daar kan ik me wel op richten, om mee te beginnen. Sowieso ziet haar site er goed uit, misschien ga ik haar ook wel volgen. 

Poezie schreef op 29-12-2024 om 13:34:

[..]

Sorry maar 'een klein stukje nemen' zodat je alles kunt nemen wat je wil helpt bij mij niet. Net zoals stoppen met roken moet ik er helemaal vanaf blijven, een klein stukje smaakt altijd naar meer en dan is het hek van de dam.

Oww dat snap ik, dat heb ik met sommige dingen ook hoor als valt dat (denk ik) wel te trainen maar dat is  vooral iets mentaals...

Strijkstok dit is heel persoonlijk want iedereen heeft een ander lichaam en een andere dagindeling. Het valt idd uit te rekenen, 
ik kan dat eventueel voor je doen als je wil, dan moet je me even PBen want dan heb ik je leeftijd, gewicht, lengte nodig en ik moet weten hoeveel je beweegt. (Je kunt het idd ook wel op websites 'automatisch' laten berekenen maar ik vertrouw dat niet zo)

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 17:27 Topicstarter

Auwereel schreef op 29-12-2024 om 14:31:

Bij het vak Economie op de middelbare werd de 'Wet van de Afnemende Meeropbrengst" uitgelegd aan de hand van stroopwafels: de eerste is heerlijk, de tweede ook, de derde is ok en bij de vierde denk je, laat maar. Die docent kende dus het doorvreetprincipe niet.

🤣

Ik heb ook geen rem, eet ook door tot de verpakking leeg is. En niet 1 broodje, maar 3. Vooral nu het koud, donker is. Waardoor ik ook meer last krijg van mijn gewrichten. Pijn is bankhangen en eten bij mij. Ik ben van het gemaks eten. Het moet niet teveel moeite en tijd kosten om te maken. En ik kies vaak voor hetzelfde, terwijl er een wereld aan recepten/producten is. Het gekke is, dat ik groenten, fruit en salades heel lekker vind, vaak nog lekkerder dan snoep/chips/koek, maar dit te weinig eet. Want het kost meer tijd dan een verpakking opentrekken. Want ja, dan moet ik schillen/snijden etc. 
Mijn streven is dus om wél aan de groenten/fruit/salades te beginnen. En toch ook andere recepten/producten uit te proberen. Mijn partner moet ook flink afvallen, maar hij moet zelf besluiten of hij erin meegaat. Kan ik niet voor hem bepalen. Eerder liet ik mijn afvalpogingen beïnvloeden door zijn eetpatroon. Hij chips eten, ik dan toch ook maar, dat soort taferelen. En dan maar weer opgeven, want ja 'het lukt toch niet'. Dat wil ik nu niet laten gebeuren. 

En ik moet even bedenken hoe ik aan het bewegen ga. Ik denk dat ik voor mezelf toch iets van een planning/schema moet gaan maken. En niet meteen teveel moet verwachten. Kleine stapjes. Want als ik teveel van mezelf ga verwachten en het niet waar kan maken geef ik meteen op. 

Maken jullie planningen voor jezelf?

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 17:37 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 16:48:

[..]

Voedingscentrum geeft mooie tabellen op hun site. Dat zijn dan de calorieën die je nodig hebt om velen te vervangen en actief te zijn. Als je wilt afvallen moet je wat minder innemen.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-calorieen-heb-ik-nodig-.aspx

1200 kCal daar is niet mee te leven. Dat is een crashdieet voor als je snel af moet vallen om geopereerd te worden of zo.

1800 tot 2000 is goed te doen bij een matig actieve levensstijl.

Voedingscentrum is heel algemeen en zit nogal hoog qua benodigde calorieën. 

Het is echt afhankelijk van lengte, gewicht, bewegingsniveau.

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 17:41 Topicstarter

Kizomba schreef op 29-12-2024 om 17:33:

Ik heb ook geen rem, eet ook door tot de verpakking leeg is. En niet 1 broodje, maar 3. Vooral nu het koud, donker is. Waardoor ik ook meer last krijg van mijn gewrichten. Pijn is bankhangen en eten bij mij. Ik ben van het gemaks eten. Het moet niet teveel moeite en tijd kosten om te maken. En ik kies vaak voor hetzelfde, terwijl er een wereld aan recepten/producten is. Het gekke is, dat ik groenten, fruit en salades heel lekker vind, vaak nog lekkerder dan snoep/chips/koek, maar dit te weinig eet. Want het kost meer tijd dan een verpakking opentrekken. Want ja, dan moet ik schillen/snijden etc.
Mijn streven is dus om wél aan de groenten/fruit/salades te beginnen. En toch ook andere recepten/producten uit te proberen. Mijn partner moet ook flink afvallen, maar hij moet zelf besluiten of hij erin meegaat. Kan ik niet voor hem bepalen. Eerder liet ik mijn afvalpogingen beïnvloeden door zijn eetpatroon. Hij chips eten, ik dan toch ook maar, dat soort taferelen. En dan maar weer opgeven, want ja 'het lukt toch niet'. Dat wil ik nu niet laten gebeuren.

En ik moet even bedenken hoe ik aan het bewegen ga. Ik denk dat ik voor mezelf toch iets van een planning/schema moet gaan maken. En niet meteen teveel moet verwachten. Kleine stapjes. Want als ik teveel van mezelf ga verwachten en het niet waar kan maken geef ik meteen op.

Maken jullie planningen voor jezelf?

Kant en klare salades nemen is ook mogelijk.

Ik houd niet van dressing dus daar gebruik ik maar de helft van.

En ja, ik maak ook planningen voor mezelf. Voor eten en bewegen.

Ik ga dus naar mijn werk met een enorme collectie bakjes en bekertjes waar alles afgepast in zit.

Alleen de laatste 2 maanden lukt dat niet zo goed.

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 17:41:

[..]

Kant en klare salades nemen is ook mogelijk.

Ik houd niet van dressing dus daar gebruik ik maar de helft van.

En ja, ik maak ook planningen voor mezelf. Voor eten en bewegen.

Ik ga dus naar mijn werk met een enorme collectie bakjes en bekertjes waar alles afgepast in zit.

Alleen de laatste 2 maanden lukt dat niet zo goed.

Dat is natuurlijk ook slim, alles afmeten en in bakjes doen. De avond ervoor of in de ochtend. Dan staat het klaar. Ik besluit nu ter plekke dat ik dat ook ga proberen. Ik ga morgen meteen een nieuwe weegschaal kopen om het eten af te wegen. En bakjes bij de Action. 

En ik was al van plan een nieuwe personenweegschaal aan te schaffen. Hebben jullie aanrader? 

Hoevaak wegen jullie jezelf?

Ik maak elke week een weekplanning en probeer me daar zo goed mogelijk aan te houden. Dus voor ontbijt, lunch en diner plannen. Op zondag maag ik voor 5/6 dagen avondeten (meer past niet in de vriezer). Dat is meestal een klein uurtje werk. Ik kook wel vrij simpel. Groenten, bonen of vega vervanger en iets van koolhydraten. 

Dit werkt voor mij al heel lang heel goed. Zo houd ik 's avonds tijd over om te sporten. Die tijd heb ik anders ook, maar scheel heel veel afwas en haasten elke dag. 

Ik maak geen weekplanning qua eten, ik weet vaak echt niet waar ik zin in heb zo lang van te voren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.