Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 17:37:

[..]

Voedingscentrum is heel algemeen en zit nogal hoog qua benodigde calorieën.

Het is echt afhankelijk van lengte, gewicht, bewegingsniveau.

Nee hoor voedingscentrum zit niet hoog qua benodigde kCal voor in stand houden van het lijf en verbruik tijdens activiteiten. 

Onder invloed van de fitfluencers en onzinfluencers is de algemene mening veranderd en denkt heel Nederland dat het met minder kan een dat kan dus niet als je duurzaam wilt afvallen.

6 weken crashen om morbide obesitas te lijf te gaan kan maar daarna moet je gaan werken aan een normale gezonde leefstijl.

En programma waarbij je 300 gram per week afvalt is goed vol te houden, bied af en toe ruimte om eens uit de band te springen en te genieten van een taartje. 

500 gram tot een kilo per week afvallen moet men gewoon echt niet. Dat wordt de ultieme jojo. 3 kilo eraf, 3.5 kilo erbij. 4 kilo eraf en weer 4.5 enzovoorts en men eindigt zwaarder dan eerst. 

Ik heb een lange tijd heel strak weekschema's gemaakt voor eten. Dat werkte voor mij heel goed. Op een gegeven moment wist ik wel een beetje hoe en wat, dus werd het wat losser, maar ik ga er weer mee beginnen. Dit omdat man ook moet gaan afvallen en hij ook van het gemak is. Hup, pindakaas en jam op zijn brood en hij is klaar, terwijl ik avocadospread, cottage cheese, kip, tomaten en komkommer in huis heb. Toen ik nog strak de eetschema's maakt, hield hij zich daar goed aan en is hij ook flink afgevallen (maar helaas weer wat aangekomen).

Voor sporten maak ik niet echt schema's, maar ik let wel op variatie in welke spiergroepen ik train en cardio vs. kracht. Een schema zou voor mij niet werken omdat ik echt per dag moet kijken wat ik aankan (en waar ik zin in heb )

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 18:22 Topicstarter

Kizomba schreef op 29-12-2024 om 17:50:

[..]

Dat is natuurlijk ook slim, alles afmeten en in bakjes doen. De avond ervoor of in de ochtend. Dan staat het klaar. Ik besluit nu ter plekke dat ik dat ook ga proberen. Ik ga morgen meteen een nieuwe weegschaal kopen om het eten af te wegen. En bakjes bij de Action.

En ik was al van plan een nieuwe personenweegschaal aan te schaffen. Hebben jullie aanrader?

Hoevaak wegen jullie jezelf?

Ik weeg mezelf dagelijks nadat ik voor de eerste keer naar het toilet ben geweest.

Dan zie je het vocht effect van een zak chips, de hormonale schommelingen etc.

Ik heb een garmin weegschaal maar dat komt omdat ik ook een garmin horloge heb dan zit alles handig in 1 app.

Als wij 's avonds aan tafel zitten staat de weegschaal ook op tafel zodat we weten wat we eten. Want niet alleen ik let op wat ik eet maar zoon en schoondochter zijn fanatieke sporters en doen dat dus ook.

Dolfje schreef op 29-12-2024 om 17:57:

Ik maak geen weekplanning qua eten, ik weet vaak echt niet waar ik zin in heb zo lang van te voren.

Ik denk dat een week vooruit voor mij ook te lang is. Maar zoals ik het nu doe, besluiten op de dag zelf, zelfs dezelfde avond, werkt sowieso niet. Ik wil toch proberen 2 dagen vooruit te denken en daar alvast boodschappen en voorbereidingen voor te treffen. Scheelt dat ik dan ook kan afwegen en goede porties krijg. En ik vind koken voor de vriezer ook wel weer iets wat ik kan doen. Jaren niet gedaan. 

Ik merk gewoon dat ik meer gemotiveerd ben dan anders nu het om mijn gezondheid gaat. Ik hoop dat dit topic een goede stok achter de deur gaat zijn. 

Nee ik beslis het niet op dezelfde avond. Meestal een of twee dagen van te voren weet ik het wel.

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 19:05 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 17:58:

[..]

Nee hoor voedingscentrum zit niet hoog qua benodigde kCal voor in stand houden van het lijf en verbruik tijdens activiteiten.

Onder invloed van de fitfluencers en onzinfluencers is de algemene mening veranderd en denkt heel Nederland dat het met minder kan een dat kan dus niet als je duurzaam wilt afvallen.

6 weken crashen om morbide obesitas te lijf te gaan kan maar daarna moet je gaan werken aan een normale gezonde leefstijl.

En programma waarbij je 300 gram per week afvalt is goed vol te houden, bied af en toe ruimte om eens uit de band te springen en te genieten van een taartje.

500 gram tot een kilo per week afvallen moet men gewoon echt niet. Dat wordt de ultieme jojo. 3 kilo eraf, 3.5 kilo erbij. 4 kilo eraf en weer 4.5 enzovoorts en men eindigt zwaarder dan eerst.

Die 1800 - 2000 is gebaseerd op een vrouw voor de menopauze van 70 kg, van 1,68 lang die matig actief is.

Ik ben 1,80, na de menopauze en weeg 75 kg. Mijn verbruik is gemiddeld 1700 per dag. Met het advies kom ik dan aan.

Elk lichaam heeft zijn eigen verbruik.

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 19:05:

[..]

Die 1800 - 2000 is gebaseerd op een vrouw voor de menopauze van 70 kg, van 1,68 lang die matig actief is.

Ik ben 1,80, na de menopauze en weeg 75 kg. Mijn verbruik is gemiddeld 1700 per dag. Met het advies kom ik dan aan.

Elk lichaam heeft zijn eigen verbruik.

Heb je de link die ik gaf überhaupt wel geopend en bekeken? Er staat een overzicht op leeftijd met daarbij aparte categorieën over hoe actief je bent. Ook voor na de menopauze. 

JtM

JtM

29-12-2024 om 19:16

Wij proberen op zondag een werkplanning voor het avondeten te maken. Daarbij rekening houdend met de sport van zoon en eventuele plannen 's avonds. 
Meestal bestellen we dan bij picnic onze boodschappen zodat we de meeste dingen ook in huis hebben.

Ik vrees dat ik het de eerste week, eerste twee weken zwaar ga krijgen. De laatste tijd hebben we zoveel gesnaaid dat het echt even afkicken wordt van de chips etc. 
Ik hou niet zo van boterhammen, deze eet ik dus ook niet tijdens mijn werkdagen. Moet weer even uitvinden wat ik mee ga nemen naar kantoor.

Morgenochtend en dinsdagochtend ga ik in ieder geval naar de sportschool  dan vrijdag weer en nog een keer in het weekend. Voor dinsdagavond is er met een bevriend stel al eten besteld, en 1 januari gaan we sushi bestellen.
Daarna is het voorlopig even klaar met eten bestellen en gesnaai.

Ies

Ies

29-12-2024 om 19:19

Ik geloof best dat het bijhouden van calorieën een handzaam hulpmiddel kan zijn voor sommige mensen. Maar we moeten er ook ook niet meer van maken, het is en blijft een hulpmiddel. Stofwisseling is een ingewikkeld proces waar veel factoren een rol in spelen. En de ene calorie is ook echt de andere niet. 
Ik heb dat zelf met stappen tellen. Blijf het enerzijds bizar vinden ze te tellen en zie goed de nadelen en risico’s ervan maar voor nu kies ik er nog steeds bewust voor ze toch bij te houden. 

JtM weer lekker alles oppakken 👍🏼

ik haal meestal de dag van te voren een bakje uit de vriezer en als er gekookt wordt, dan is dat meerder porties. Meestal dus wel vers (of iig niet kant en klare maaltijden en pakjes)
Voor lunch neem ik vaak kwark mee met eigengemaakte granola en wat fruit erin. Soms een wrap met iets erop, en soms crackers. Heel soms maak ik een omelet en doe daar iets tussen en rol hem op.

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 19:30 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 19:12:

[..]

Heb je de link die ik gaf überhaupt wel geopend en bekeken? Er staat een overzicht op leeftijd met daarbij aparte categorieën over hoe actief je bent. Ook voor na de menopauze.

Ja, en daar heb ik mijn antwoord ook opgebaseerd.

Kijk ik bij mijn leeftijd en activiteiten niveau kom ik volgens het voedingscentrum op 2200 kcal perdag, helaas verbruik ik er maar 1800 gemiddeld per dag. Om af te vallen zit ik daarom rond de 1500 per dag. 

Hun berekening is gebaseerd op een vrouw van 70 kg van 1,68. 

ik vind het Voedingscentrum vrij rigide. Ik had die app van hen, maar werd eerlijk gezegd een beetje 'moedeloos' van hun app. Ik had bijv Campina kwark met vanille: bomvol eiwitten en iets 'smaak'. Verder nauwelijks meer koolhydraten en kcal dan andere kwark soorten (volgens mij al beginneling) en dan krijg je direct de melding dat er alternatieven zijn.

Ik merkte dat ik ook er een oud 'trauma' mbt diëten de kop op stak. Dus ik heb besloten om die app aan de kant te gooien (na overleg met diëtiste)

Ik ben vooral.op zoek naar gezonde avondeten (met eiwitten en vezels) recepten. Ik woon alleen, dus het moeten ook geen enorme hoeveelheden zijn. Koken voor 2 avonden vind ik geen probleem. Koken zelf is geen hobby

Iemand ervaring met bijv project gezond? 

Ies

Ies

29-12-2024 om 19:38

Ik heb nu het gevoel dat ik in 2024 heb mogen ‘proeven’ aan een soort van gezonder leven, zoals ik dat ongeveer wel zou willen nu. Ik dacht even dat ik me dat al redelijk eigen had gemaakt maar laatste dagen blijk ik in een wip weer zo terug te kunnen vallen. 
Dat wil ik dus vooral voor 2025: weer terug in die gezondere modus. (En meer groente en fruit) 
En vooral emotioneel wat stabieler/ assertiever etc, kortom vooral wat beter voor mezelf zorgen. Het hangt natuurlijk allemaal samen. Heb ook daaraan wat geproefd dit jaar, nu uitbouwen! 
Partner is écht te dik. Hij heeft me beloofd een half jaar redelijk streng mee te gaan doen. We gaan het zien. 
Qua beweging wil ik uitbouwen maar ik heb nu geen concrete plannen, daar nog niet genoeg ruimte voor. 

JtM

JtM

29-12-2024 om 19:48

Wij hebben een Project Gezond boek in de kast liggen Loezzie. Wat ik me er van kan herinneren vond ik de gerechten niet top, en 'moest' je vrij veel brood en aardappelen eten. Twee dingen waar ik niet dol op ben.
Wel een idee om weer eens in te kijken naar recepten voor het avondeten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.