Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Picunia schreef op 09-01-2025 om 11:18:

Qua eten is het al misgegaan. Bij buuf een klein stukje notenkraker gehad. Echt een klein stuk, dus viel nog mee.
Daarna weer naar huis, waar man met twee gebakjes aankwam, omdat hij zijn motortheorie-examen heeft gehaald. Heerlijk gebakje en er erg van genoten. Morgen beter.

Kan gebeuren. Gelukkig dat je er wel van hebt genoten. Proficiat voor jouw man.

alhambra schreef op 09-01-2025 om 11:04:

Je hoeft maar naar het percentage schapinhoud gezond voedsel vs ongezond voedsel te kijken in de supermarkt om te zien hoe scheef het aanbod is.

Klopt. En en niet alleen bij supermarkten. Loop je een Kruidvat binnen dan moet je eerst langs een rij met aanbiedingen voor ongezonde meuk. Loop je in het centrum dan vindt je meer lunchrooms, snackbars, koffietentjes, brasseries dan warenhuizen. Ga je naar een grote winkel zoals Ikea, hornbach, kampeerwinkel, etc dan is de kans dat je bij de uitgang nog het nodige snackvoer kan verkrijgen erg groot. Bij elke kassa ligt snel mee te nemen meuk. Etc, etc. 

Ies

Ies

09-01-2025 om 11:34

Ninoea schreef op 09-01-2025 om 11:32:

[..]

Klopt. En en niet alleen bij supermarkten. Loop je een Kruidvat binnen dan moet je eerst langs een rij met aanbiedingen voor ongezonde meuk. Loop je in het centrum dan vindt je meer lunchrooms, snackbars, koffietentjes, brasseries dan warenhuizen. Ga je naar een grote winkel zoals Ikea, hornbach, kampeerwinkel, etc dan is de kans dat je bij de uitgang nog het nodige snackvoer kan verkrijgen erg groot. Bij elke kassa ligt snel mee te nemen meuk. Etc, etc.

Ja heftig. 
Eigenlijk verwacht je wel bij een supermarkt ‘voeding’ te krijgen. Maar echte ‘voeding’ (die dus voedzaam is, je voedt) moet je echt zoeken tussen de bergen niet voedzaam spul. Best om te huilen. 

Ies

Ies

09-01-2025 om 11:35

De verwachting is dat overgewicht en obesitas alleen maar gaan toenemen. Niet vreemd op deze manier.

Ook wat gezond is, is niet zo voedzaam als het zou kunnen zijn:
https://www.nationalgeographic.nl/fruit-en-groenten-zijn-minder-voedzaam-dan-voorheen

Wie weet hebben we die vreetbuien omdat ons lijf verlangt naar voedingsstoffen die te weinig aanwezig zijn in onze voeding.

Ysenda

Ysenda

09-01-2025 om 12:29 Topicstarter

Ik heb nu enorme zin in taart. Eigen schuld, ik ben bij de toetjestentoonstelling in het Kunstmuseum. 
Maar omdat ik dat al verwachtte zit ik nu dus gewoon mijn fruit (mandarijn en meloen) en high proteïne chocomel van de Lidl te consumeren.

Maar wat is het druk vandaag zeg, had ik niet verwacht op een donderdag buiten de vakantie. Dus de rest van het museum laat ik lekker zitten. Ik ga naar het centrum lopen. 

Ik denk dat die vreetbuien vooral komen door verslaving aan de snelle suikers. Die werken verslavend en wakkeren vreetbuien aan.

Jorni schreef op 09-01-2025 om 12:33:

Ik denk dat die vreetbuien vooral komen door verslaving aan de snelle suikers. Die werken verslavend en wakkeren vreetbuien aan.

Dat herken ik wel, daarom kick ik na de feestdagen en/of vakantie altijd af van zoetigheid. Inmiddels neem ik alleen in het weekend een gebakje of iets anders zoets in een café en verder niet. En dan wil ik dat het echt van goede kwaliteit is. De eerste week afkicken is zwaar en soms tweede ook maar het went. Ik voel me uiteindelijk fitter zonder die snelle suikers. Warme chocolademelk vind ik bijvoorbeeld heerlijk, dan benijd ik mijn vriend die dat wel besteld, maar ik word er lamlendig van dus dat motiveert me om het niet te nemen, dan visualiseer ik me hoe ik me erna voel (lamlendig dus) en dan hoeft het niet meer, ik wil me fit voelen. 

Ooit ben ik ermee begonnen om alleen 4 dagen gezond te eten en de andere dagen maakte het niet uit en dat is uiteindelijk alleen 1 a 2 dagen in het weekend geworden. Dan ga ik niet meteen los (voorheen wel) maar kies ik de momenten uit. Het scheelt dat ik geen kinderen heb en geen chocolade/koekjes/chips en kaas (behalve parmezaanse voor in eten) in  huis heb. Anders zou ik het veel moeilijker vinden.

Het is denk ik een combinatie. Het aanbod van ongezond, te vet, te zoet, te zout, etc is er maximaal. Daarnaast zitten er ook veel emoties vast aan voeding en drank. We kennen voeding en drank meer eigenschappen toe dan puur de fysiologische en maken eten en drinken daarmee belangrijker. Ik heb het over niemand hier op persoonlijk niveau, ik bedoel het macro. Een feetje vieren doe je met een taartje, je verwend jezelf met een lekker drankje met een lekkere smaak, je mag in de avond relaxen met een wijntje, je mag je harde werk belonen met …. Het is ook iets waarop je onderscheidend kunt zijn en je je emotioneel kunt verbinden aan een groep gelijkgestemden. Je eet alleen maar bio en/of je eet vega(n) of je bent juist geen graseter en richt je op kwalitatief goed vlees of juist veel, je bent Bourgondiër, je houdt van het goede leven, etc, etc. Het gaat me niet om de keuze, maar de emotie die ermee gepaard kan zijn. Eten en drinken wordt in onze hoofden tot zo veel meer gemaakt dan gewoon eten en drinken. 

Ysenda

Ysenda

09-01-2025 om 13:07 Topicstarter

Ninoea schreef op 09-01-2025 om 13:04:

Het is denk ik een combinatie. Het aanbod van ongezond, te vet, te zoet, te zout, etc is er maximaal. Daarnaast zitten er ook veel emoties vast aan voeding en drank. We kennen voeding en drank meer eigenschappen toe dan puur de fysiologische en maken eten en drinken daarmee belangrijker. Ik heb het over niemand hier op persoonlijk niveau, ik bedoel het macro. Een feetje vieren doe je met een taartje, je verwend jezelf met een lekker drankje met een lekkere smaak, je mag in de avond relaxen met een wijntje, je mag je harde werk belonen met …. Het is ook iets waarop je onderscheidend kunt zijn en je je emotioneel kunt verbinden aan een groep gelijkgestemden. Je eet alleen maar bio en/of je eet vega(n) of je bent juist geen graseter en richt je op kwalitatief goed vlees of juist veel, je bent Bourgondiër, je houdt van het goede leven, etc, etc. Het gaat me niet om de keuze, maar de emotie die ermee gepaard kan zijn. Eten en drinken wordt in onze hoofden tot zo veel meer gemaakt dan gewoon eten en drinken.

En waar je met andere verslavingen kunt stoppen door het niet meer te nemen kan dat met eten niet. Zonder eten ga je dood.

Sigaretten, drugs, kun je prima zonder. Maar voeding en drinken niet.

En "lekker" eten en alcohol worden ook gezien als middelen om zaken te vieren, te belonen en het wordt gezien als gezellig en gastvrij om het te serveren.

Dus je komt er ook in sociale context mee in aanraking waar dan ook sociale regels voor gelden.

Met mate is dit natuurlijk prima maar je gaat zo snel over de drempel waarna het niet meer past binnen een gezond eetpatroon.

Ysenda schreef op 09-01-2025 om 12:29:

Ik heb nu enorme zin in taart. Eigen schuld, ik ben bij de toetjestentoonstelling in het Kunstmuseum.

Klinkt superleuk!

Bij voedingsdeskundige geweest en een mooi nieuw eetplan gekregen. Heb er vertrouwen in.

Gewicht was twee kilo zwaarder, maar dat bleek veel vocht, wat spiermassa en maar 0,2 kg vet te zijn. Best tevreden na die gekke decembermaand.

Eens trouwens met die bizarre voedselverdeling, het is niet normaal hoeveel snoep/koek/chips/snacks je iedere dag tegenkomt!

alhambra schreef op 09-01-2025 om 13:48:

En "lekker" eten en alcohol worden ook gezien als middelen om zaken te vieren, te belonen en het wordt gezien als gezellig en gastvrij om het te serveren.

Dus je komt er ook in sociale context mee in aanraking waar dan ook sociale regels voor gelden.

Met mate is dit natuurlijk prima maar je gaat zo snel over de drempel waarna het niet meer past binnen een gezond eetpatroon.

Precies. Alleen dat met mate nemen gaat voor veel mensen bijna niet, maar het hoort er soms wel bij. Of als je bijvoorbeeld uit eten gaat. 

Zodra er meer welvaart is gaat men meer, lekkerder, duurder eten en dat zijn altijd geraffineerde producten en dan wordt men dikker. Geldt voor alle volkeren. Dat is op zich niet erg voor een tijdje want men kan energie opstaan in de vorm van vet. Alleen als er nooit schaarse tijden aanbreken dan wordt het opgeslagen lichaamsvet ook niet meer gebruikt als energie en stapelt het zich op. 

En iedereen wil er rijk aan worden.

Van de twee kg die ik was aangekomen blijken er nog maar 1,2 over te zijn door de macht der gewoonten. Je hebt nu eenmaal een eetpatroon.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.