Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 19:50 Topicstarter

Loezzie schreef op 29-12-2024 om 19:38:

ik vind het Voedingscentrum vrij rigide. Ik had die app van hen, maar werd eerlijk gezegd een beetje 'moedeloos' van hun app. Ik had bijv Campina kwark met vanille: bomvol eiwitten en iets 'smaak'. Verder nauwelijks meer koolhydraten en kcal dan andere kwark soorten (volgens mij al beginneling) en dan krijg je direct de melding dat er alternatieven zijn.

Ik merkte dat ik ook er een oud 'trauma' mbt diëten de kop op stak. Dus ik heb besloten om die app aan de kant te gooien (na overleg met diëtiste)

Ik ben vooral.op zoek naar gezonde avondeten (met eiwitten en vezels) recepten. Ik woon alleen, dus het moeten ook geen enorme hoeveelheden zijn. Koken voor 2 avonden vind ik geen probleem. Koken zelf is geen hobby

Iemand ervaring met bijv project gezond?

Van die app van het voedingscentrum gebruik ik alleen het calorieëntel deel. 

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 19:05:

[..]

Die 1800 - 2000 is gebaseerd op een vrouw voor de menopauze van 70 kg, van 1,68 lang die matig actief is.

Ik ben 1,80, na de menopauze en weeg 75 kg. Mijn verbruik is gemiddeld 1700 per dag. Met het advies kom ik dan aan.

Elk lichaam heeft zijn eigen verbruik.

Er zijn wel websites waarop je een heel redelijke inschatting van je bmr kunt berekenen. Die van mij is (helaas) maar rond de 1250 calorieën. Met een kantoorbaan, zonder sporten, zit je aan de krap 1600. Dat is dus best een uitdaging, aangezien je sowieso al rond de 1400 calorieën moet eten om aan je benodigde voedingsstoffen te komen. Zie hier mijn dilemma.

Ik wil dus wel meedoen, maar ga nog even niet zo actief schrijven. Ik heb ook al 10 jaar niet meer op de weegschaal gestaan maar heb me voorgenomen dat in januari te gaan doen en dan mijn actieplan opstellen. Sinds twee jaar zwem ik, maar dat zet weinig zoden aan de dijk, en ik ben een maand geleden lid geworden van een sportschool.

Gek trouwens dat ik opzie tegen die weegschaal. Het verandert niets, want het is er nu ook, maar die cijfertjes zijn zo confronterend zwart op wit.

Ik ga vanaf 1 januari weer alles opschrijven wat ik eet gewoon in een schriftje. Bij mij werkt dat als een rem. Eén koekje of wijntje opschrijven vind ik niet erg maar 2 of 3 vind ik wel confronterend. Voordeel vind ik ook dat als je niet afvalt je ook kan bekijken hoe je het anders kan doen. Calorieën tellen doe ik dus niet aan.
Mijn ontbijt en avond eten zijn eigenlijk altijd wel gezond en daar hoef ik niet echt iets aan te veranderen. Mijn lunch ga ik wel op letten brood goed belegd met vol vette kaas moet ik gewoon niet dagelijks doen dus ik neem weer mager beleg en doe er rauwkost en tomaatjes bij. Als tussendoortjes wil ik meer fruit eten dat vind ik in de winter lastig ik ben meer een liefhebber van zomerfruit.
Mijn zwak heden zijn eigenlijk niet zoet maar hartig lekkere kaasjes zijn mijn zwakke punt.

Ysenda schreef op 29-12-2024 om 19:30:

[..]

Ja, en daar heb ik mijn antwoord ook opgebaseerd.

Kijk ik bij mijn leeftijd en activiteiten niveau kom ik volgens het voedingscentrum op 2200 kcal perdag, helaas verbruik ik er maar 1800 gemiddeld per dag. Om af te vallen zit ik daarom rond de 1500 per dag.

Hun berekening is gebaseerd op een vrouw van 70 kg van 1,68.

Jij mag vinden dat het Voedingscentrum voor jou aan de hoge kant zit met hun adviezen. Je hebt dat ervaren. 

Voor mensen die gaan starten zijn die adviezen een prima begin om uit te gaan zoeken waar hun kCal behoefte ligt een wat ze moeten gaan doen om wat af te vallen. 

Zonder meer zeggen dat het Voedingscentrum aan de hoge kant zit is gewoon niet waar. 

Ik mag 1800 calorieën per dag. En mag ook mijn kant en klare maaltijden blijven eten van de diëtist. 
Omdat ik anders ongezondere keuzes ga maken.

Ik meld me ook in dit topic. BMI van 40+, met fases ben ik op dit forum. Hopelijk kan ik komend jaar echt verbetering in mijn gezondheid krijgen (helaas ook andere klachten). Als ik zo’n 20 kg afval zal ik me mogelijk al weer wat beter voelen. 

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 20:28 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2024 om 20:02:

[..]

Jij mag vinden dat het Voedingscentrum voor jou aan de hoge kant zit met hun adviezen. Je hebt dat ervaren.

Voor mensen die gaan starten zijn die adviezen een prima begin om uit te gaan zoeken waar hun kCal behoefte ligt een wat ze moeten gaan doen om wat af te vallen.

Zonder meer zeggen dat het Voedingscentrum aan de hoge kant zit is gewoon niet waar.

Ik zeg juist dat je een persoonlijke berekening moet (laten) maken. Daar zijn handige tools voor en die zouden ze net als de bmi berekening er op moeten zetten.

Ysenda

Ysenda

29-12-2024 om 20:30 Topicstarter

Sneeuwklokje schreef op 29-12-2024 om 20:14:

Ik meld me ook in dit topic. BMI van 40+, met fases ben ik op dit forum. Hopelijk kan ik komend jaar echt verbetering in mijn gezondheid krijgen (helaas ook andere klachten). Als ik zo’n 20 kg afval zal ik me mogelijk al weer wat beter voelen.

Voir gezondheidswinst is 5-10% van je lichaamsgewicht verliezen als eerste stap al prima.

Al is het dan nog 2024. Hierbij de stand van vandaag.
Ik heb vandaag zo’n 22 km gefietst. Eerst vanochtend heen en terug naar het bos waar de bootcamptraining gegeven werd en vervolgens in de middag om onze oudste dochter op te halen bij de logeervooeziening. Naast dat fietsen 1 uur bootcamptraining gedaan en vanmiddag met mijn zoon naar de stad gewandeld om kleding voor hem te shoppen en vanavond nog even 45 minuten gewandeld met mijn man. In totaal ongeveer 14.500 stappen gezet. Met eten weer wat rustiger aan  gedaan. Drie maaltijden en 1 x tussendoor wat ongebrande en ongezouten notenmix. Ik heb vandaag geen fruit gegeten. 

Ies

Ies

29-12-2024 om 20:54

Loezzie, ik had deze ronde afgelopen jaar niet veel fut, energie en tijd om te koken, hoewel ik daar wel erg van hou. Maar heb nu gemerkt dat veel kokkerellen ook echt niet perse nodig is om  gezond, voedzaam en lekker te eten. 
Ik heb het heel basic en simpel gehouden. Veel rauwe groente bijv. Een omelet met veel groente erin. Veel salades en soepen, kan heel simpel en helemaal op je smaak afgestemd. Ik vind een salade bijv al snel overlekker als er wat olijven inzitten, kappertjes en/of ansjovis. Een goede olijfolie, wat citroensap/ azijn/ balsamico, peper, wat kruiden en klaar. 
Ik eet ook vaker gewoon een volkoren bolletje goed gevuld met lekkere groente en wat kaas of vis. Klaar in 5 minuutjes en zo lekker. 

yes! Ik ben er ook bij! 
Resultaat van 2024: 
Begonnen op 30 april op 107kg 
Vandaag: 88kg

net geen 20 gehaald.

Doel voor 2025: op 80kg uitkomen. Zal niet makkelijk zijn gezien mijn beperkte bewegingsmogelijkheden.
Zou het liefst op 75kg uitkomen maar dat is denk ik niet heel realistisch.

SuzyQFive schreef op 29-12-2024 om 20:56:

yes! Ik ben er ook bij!
Resultaat van 2024:
Begonnen op 30 april op 107kg
Vandaag: 88kg

net geen 20 gehaald.

Doel voor 2025: op 80kg uitkomen. Zal niet makkelijk zijn gezien mijn beperkte bewegingsmogelijkheden.
Zou het liefst op 75kg uitkomen maar dat is denk ik niet heel realistisch.

Gefeliciteerd met je mooie resultaat 

SuzyQ mooi resultaat in een jaar! 

Ik heb vandaag ook al minder ongezonde tussendoortjes gegeten en heb geen wijn gedronken wat ik normaal wel in het weekend doe.
Vandaag een rondje gegolf ik ben graag buiten en dit is voor mij daarom een hele geschikte sport.
Ik denk dat sporten makkelijker is vol te houden als je het echt leuk vindt.

Ik kreeg vandaag een oliebol aangeboden maar ik heb hem afgeslagen!

Ik mag er maximaal 3 van mezelf dit jaar. Ik ben er niet zo dol op en het is niet goed voor me.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.