Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

MissDalhousie schreef op 26-11-2024 om 21:45:

Ninoea, wat een doorzetter! Hoeveel loop je in die 50 minuten? Je zit zeker allang over de 5 km heen?

Ik heb het even nagekeken en heb in die 50 min 6,96 km gelopen. In totaal, incl warming up en cooling down 8,48 km. Het is niet mijn langste afstand. Ik heb al hoger gezeten maar dat was met meer intervallen  met wandelpauzes. Dan ren ik toch wel vlotter.

Ies

Ies

27-11-2024 om 02:05

Oh, het lijkt me niet te doen idd met een eetpatroon waar je niet van geniet.
Ik ontzeg mezelf een hoop maar ervaar dat niet zo omdat ik zo’n beetje eet wat ik wil. (als het maar redelijk gezond is naar mijn maatstaven) En nu ik niet/ nauwelijks meer snoep geniet ik zoveel meer van gewoon eten dat eten voor mij wel vaak als een feestje voelt. Maar ik eet dan ook vaak wat ik lekker vind.
Niet dat het hier geweldig gaat. Ik merk dat ik weer bij aan het komen ben. Nog niet gewogen of gemeten maar ik voel het zo ook wel. Ik wijt het zelf aan steeds wat meer uitzonderingen. Feestje hier, etentje daar. Ik baal er wel wat van dat ik blijkbaar zo weinig uitzonderingen kan hebben. Maarja, ik wil (nu) mijn gewone eten niet gaan monitoren en het is toch het een of het ander denk ik. 
Komende weken worden nog druk dus ben van plan om het even te laten zoals het nu gaat en dan in januari verder te kijken, wellicht wat strenger aan de bak. 
Bewegen gaat ook niet geweldig. Mijn stappen haal ik wel maar sporten lukt niet en een hardnekkige blessure speelt steeds meer op. Vrees dat het meer rusten moet worden. 

Ies

Ies

27-11-2024 om 02:07

Dorestad, een privé bos…. dat lijkt me wel zo’n beetje ultiem genot.

MissDalhousie, je mag zoveel klagen als je wilt, daar is dit topic voor. Iedereen leeft mee en denkt mee, voel je vooral vrij jezelf te zijn in je frustraties. Het is gewoon een, vaak oneerlijke, strijd. Ik strijd ook nog iedere dag en dat zal voor altijd zo blijven. Net als Dorestad en de anderen hier.

Het zou idd wel een goed idee zijn jezelf eens 'door te laten meten'. Zo weet ik van zo'n meting, heel lang geleden alweer (bij mijn 600ste poging af te vallen op de verkeerde manier) dat ik niet naar mijn lengte moet kijken qua BMI omdat ik vrij zwaar gebouwd ben. Ik gebruikte dat destijds als excuus om gewoon weer lekker te vreten, haha! (was niet heel handig)

Spieren op plekken waar je ze niet wilt, herken ik. Ik lijk van boven een bodybuilder en beneden hangt en flubbert er nog een enorme lading vet. Maar na een jaar trainen merk ik daar nu ook progressie, ergens onder die vetlagen. Iedereen is anders en iedereen loopt een ander traject. En het is gewoon mega frustrerend op bepaalde momenten.

Wat de kwark betreft: ik ben een paar jaar geleden eens gestart met een voedingspatroon van een diëtist. Ik kreeg letterlijk maagzuur van magere kwark, yoghurt en cottage cheese. En die diëtist maar blijven drukken dat ik dat toch echt moest eten! Ik ben overgestapt op volle kwark en yoghurt. Tja, minder gezond, maar het werkte wel. Toen naar halfvolle kwark, toen naar milde magere kwark en nu eet ik magere kwark zonder problemen (4 jaar later). Cottage cheese eet ik hooguit 2x per week en ik leuk het op met hartige (peper, zout, gegrilde paprika, tomaten) of zoete dingen (fruitspread, fruit). Probeer gewoon wat dingen uit die wél bij je passen, dat hoeft niet per sé kwark te zijn.

MissDalhousie schreef op 26-11-2024 om 21:34:

Nu ik toch bezig ben, nog een laatste klaagzang: de kwark komt me mijn neus uit! Bah, bah, bah, ik hou niet van zuivel!

Sorry, het moest er even uit...

Waarom eet je het dan? Door dingen te eten die je niet lekker vindt, kwel je jezelf alleen maar . Ik zou proberen een alternatief te vinden dat je wel lekker vindt. Voor mij is dat sojakwark met fruit bijvoorbeeld. 

Daar doe ik dan een schep hennepproteïn doorheen en dan zit ik op 27 gram per portie. 

AH Terra Plantaardige soja kwark ongezoet #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi474614

Ik eet dit bijvoorbeeld twee keer per dag. 

alhambra

alhambra

27-11-2024 om 11:15 Topicstarter

Ik ga zo niet wandelen in mijn lunchpauze want ik wil niet weer nat worden maar ik ga boven even roeien. Ik heb het rijk alleen!

Roei ze! Hier is het wel droog nog. Maar vanavond uur binnen sporten.

alhambra

alhambra

27-11-2024 om 13:03 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 27-11-2024 om 11:55:

Roei ze! Hier is het wel droog nog. Maar vanavond uur binnen sporten.

Dank je! Net 20 minuten achter de rug. 

Het is vandaag ook koud en nat! Echt niet tof. Fijn dat je dan thuis op het roeiapparaat kan. Ik deed vanochtend een bootcamptraining. Op de fiets ernaartoe regende het een piepklein beetje. Tijdens de training iets meer en op de terugweg goot het keihard. Echt niet tof!! Ik was helemaal verkleumd. Heerlijk onder de hete douche gestaan om weer wat op te warmen. Ik werd duizelig tijdens de training. Had ik vorige week ook 1 keer met hardlopen. Toen had ik het toen ik mijn veters moest strikken en weer overeind kwam. Dit keer met wat grondoefeningen. Normaal ben ik daar minder gevoelig voor. Beide keren had ik het erg warm. Was ik mogelijk iets te warm gekleed. Maar ik heb ook wel in de hete zomer gesport en toen had ik dat niet in deze mate. HB is in orde, die is onlangs bij sanquin gemeten en ik heb niet gedoneerd. 

20 min. roeien is nog best pittig Alhambra! Goede vervanger van je lunchwandeling. Hier is het ook zo regenachtig, jakkes.

Ninoea, wat naar dat je duizelig werd. Enig idee waar het wel aan zou kunnen liggen?

Hier is het al een paar dagen dikke stress. Er is veel gedoe en geregel rondom het werk van mijn man en school van zoon. Allemaal van die drek die je niet wilt, maar toch op je bord krijgt. Ik merk het aan mijn lijf en aan de behoefte de hele dag te snaaien. Doe ik niet, maar dat de behoefte er is is mega irritant.
Vanmorgen een klein half uurtje cardio gedaan. Was net nadat ik iemand 'door de telefoon' heb moeten trekken omdat je nooit ergens gehoord wordt. Uiteindelijk is het opgelost en ik kon mijn (negatieve) energie even kwijt. Maar nu helemaal gaar en moe. Zit in de ouderruimte te wachten tot zoon klaar is met zijn clubje. Even koptelefoon op en heel ontspannen een college terugkijken

Wat ik me eigenlijk afvraag: Er is de laatste tijd veel in het nieuws dat we allemaal dikker worden. En dan wordt er verwezen naar al het slechte, dikmakende voer dat te koop is. Ja, dat klopt natuurlijk. Maar was dat 20, 30, 40 jaar geleden niet net zo? Je kon je toen toch ook heel makkelijk tegoed doen aan allerlei lekkers: uit de supermarkt, de bakker, de snackbar enz. Wat is daar dan nu dan zo wezenlijk anders aan? Weinig denk ik. Ikzelf denk dat het vooral ook ligt aan de natuurlijke beweging (calorie verbruik) die steeds minder wordt. Ik bedoel niet doelbewust sporten of de fiets pakken, maar vooral de, kleine, dagelijkse bewegingen die je deed zonder dat je bewust aan het bewegen was. Denk aan: boodschappen laten bezorgen ipv zelf naar de winkel gaan (en al ga je met de auto, alsnog moet je naar die winkel(s) lopen, door de winkel(s) lopen enz, de robotsrofzuiger ipv het zelf te doen (ook al heb je een hulp, tussendoor zou je anders ook nog wel even stofzuigen, die lichten en gordijnen die je via Google bedient, op je werk niet meer tig keer opstaan voor de printer want alles is digitaal. En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ik denk dat we ons hier te weinig van bewust zijn.

alhambra

alhambra

27-11-2024 om 14:29 Topicstarter

bieb1963 schreef op 27-11-2024 om 14:24:

Wat ik me eigenlijk afvraag: Er is de laatste tijd veel in het nieuws dat we allemaal dikker worden. En dan wordt er verwezen naar al het slechte, dikmakende voer dat te koop is. Ja, dat klopt natuurlijk. Maar was dat 20, 30, 40 jaar geleden niet net zo? Je kon je toen toch ook heel makkelijk tegoed doen aan allerlei lekkers: uit de supermarkt, de bakker, de snackbar enz. Wat is daar dan nu dan zo wezenlijk anders aan? Weinig denk ik. Ikzelf denk dat het vooral ook ligt aan de natuurlijke beweging (calorie verbruik) die steeds minder wordt. Ik bedoel niet doelbewust sporten of de fiets pakken, maar vooral de, kleine, dagelijkse bewegingen die je deed zonder dat je bewust aan het bewegen was. Denk aan: boodschappen laten bezorgen ipv zelf naar de winkel gaan (en al ga je met de auto, alsnog moet je naar die winkel(s) lopen, door de winkel(s) lopen enz, de robotsrofzuiger ipv het zelf te doen (ook al heb je een hulp, tussendoor zou je anders ook nog wel even stofzuigen, die lichten en gordijnen die je via Google bedient, op je werk niet meer tig keer opstaan voor de printer want alles is digitaal. En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ik denk dat we ons hier te weinig van bewust zijn.

Voor mijn geldt dat ik sinds ik samenwoon en nu getrouwd ben ik ongezonder eet omdat er vaker en meer ongezonde snaai in huis is.

Tot dat ik 35 was kon ik dat gewoon allemaal eten maar nu niet meer.

En sinds de kinderen beweeg ik minder al gaat dat wel beter dan een paar jaar eerder.

Thuis namen mijn ouders minder na het avondeten dan wij nu. Dus verkeerde gewoontes in mijn geval.

bieb1963 schreef op 27-11-2024 om 14:24:

Bewegen is 20%, voedsel 80%. Toen ik kind was,  ik ben nu bijna 58, was er zeker snoep en chips en frisdrank.  Er zijn foto's waar ik op sta met de oogst van Sint Maarten.  Allemaal snoep,  chocolade.  Echter,  we hadden heel andere regels.  Ochtend: ontbijt.  Géén tussendoortje op school.  Tussen de middag broodmaaltijd.  Uit school kopje thee met 2 biscuitjes.  Avonddiner, vrijwel altijd aardappelen en groente uit eigen tuin  met een stukje wild,  geschoten door mijn vader.Later nog stukje fruit. Alleen op zondag kwam de grote Tupperware voorraadtrommel tevoorschijn.  We kregen dan een soepkommetje vol chips.  De zak chips werd voorzien van postbode elastiek en daarna opgeborgen tot een week later. Bij uitzondering werd een keer chinees gehaald.  Af en toe werd er patat gebakken. 

Het ging mis toen ik uit huis ging en mezelf geen beperkingen qua eten oplegde

er was in die tijd echt veel minder keuze: 3 soorten chips in 1 verpakkingsgrootte, dan nog wokkels in 2 soorten. 
De supermarkt was ook veel kleiner. Zelfs de karretjes waren kleiner.

heerlijk om te lezen over slecht weer en windstoten terwijl je zelf aan het genieten bent van het zonnetje ergens in het zuiden van Frankrijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.