Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

alhambra

alhambra

27-11-2024 om 14:41 Topicstarter

Ysenda schreef op 27-11-2024 om 14:40:

heerlijk om te lezen over slecht weer en windstoten terwijl je zelf aan het genieten bent van het zonnetje ergens in het zuiden van Frankrijk.

Het is je gegund!

Ysenda schreef op 27-11-2024 om 14:39:

er was in die tijd echt veel minder keuze: 3 soorten chips in 1 verpakkingsgrootte, dan nog wokkels in 2 soorten.
De supermarkt was ook veel kleiner. Zelfs de karretjes waren kleiner.

Paprika,  gezouten,  wokkels Paprika en gezouten,  nibbit staafjes,  nibbit ringetjes,  kaasflippo's.  Wij hadden dus minstens 7 soorten in die tupperware trommel. 

Toetjes zijn ook anders. Je maakte zelf griesmeel of vanillepudding. Je kon ook een pak vla kopen. Vanille of chocolade. Je had heel veel minder bistro’s, koffietentjes, restaurantjes en afhaal. Als je wat snoep haalde in de pauze was het een gevulde koek of wat snoep. Nu ga je naar de supermarkt en haal je energiedrank. Coffee to go en ijskoffie en cappuccino met vette melk en siroop waren niet gangbaar. Etc. 

bieb1963 schreef op 27-11-2024 om 14:24:

Wat ik me eigenlijk afvraag: Er is de laatste tijd veel in het nieuws dat we allemaal dikker worden. En dan wordt er verwezen naar al het slechte, dikmakende voer dat te koop is. Ja, dat klopt natuurlijk. Maar was dat 20, 30, 40 jaar geleden niet net zo? Je kon je toen toch ook heel makkelijk tegoed doen aan allerlei lekkers: uit de supermarkt, de bakker, de snackbar enz. Wat is daar dan nu dan zo wezenlijk anders aan? Weinig denk ik. Ikzelf denk dat het vooral ook ligt aan de natuurlijke beweging (calorie verbruik) die steeds minder wordt. Ik bedoel niet doelbewust sporten of de fiets pakken, maar vooral de, kleine, dagelijkse bewegingen die je deed zonder dat je bewust aan het bewegen was. Denk aan: boodschappen laten bezorgen ipv zelf naar de winkel gaan (en al ga je met de auto, alsnog moet je naar die winkel(s) lopen, door de winkel(s) lopen enz, de robotsrofzuiger ipv het zelf te doen (ook al heb je een hulp, tussendoor zou je anders ook nog wel even stofzuigen, die lichten en gordijnen die je via Google bedient, op je werk niet meer tig keer opstaan voor de printer want alles is digitaal. En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Ik denk dat we ons hier te weinig van bewust zijn.

Ik was 42 jaar geleden een stuk zwaarder dan nu, scheelt bijna 20 kg, en aangezien ik achter in de 50 ben, was ik toen één van de weinige jongeren die veel te zwaar was. Dus toen kon het ook inderdaad... Ik kan heel wat snoepreclames oplepelen uit die tijd.

Naast te weinig bewegen en teveel eten, het kan ook nog komen door hormoonverstorende stoffen in het milieu. Als je de laatste tijd in de krant leest dat het duidelijk wordt welke negatieve effecten er zijn van gifstoffen in de landbouw, microplastics, pfas, enz. zou het me niets verwonderen als dat ook nog invloed heeft. En als niet op het overgewicht, dan wel op onze alghele gezondheid. Dus te dikke, ongezonde mensen in plaats van te dikke, gezonde mensen.

Dorestad schreef op 27-11-2024 om 14:36:

[..]

Bewegen is 20%, voedsel 80%. Toen ik kind was, ik ben nu bijna 58, was er zeker snoep en chips en frisdrank. Er zijn foto's waar ik op sta met de oogst van Sint Maarten. Allemaal snoep, chocolade. Echter, we hadden heel andere regels. Ochtend: ontbijt. Géén tussendoortje op school. Tussen de middag broodmaaltijd. Uit school kopje thee met 2 biscuitjes. Avonddiner, vrijwel altijd aardappelen en groente uit eigen tuin met een stukje wild, geschoten door mijn vader.Later nog stukje fruit. Alleen op zondag kwam de grote Tupperware voorraadtrommel tevoorschijn. We kregen dan een soepkommetje vol chips. De zak chips werd voorzien van postbode elastiek en daarna opgeborgen tot een week later. Bij uitzondering werd een keer chinees gehaald. Af en toe werd er patat gebakken.

Het ging mis toen ik uit huis ging en mezelf geen beperkingen qua eten oplegde

Maar toen jij uit huis ging, was het ook al een kleine 40’jaar geleden.

Ysenda schreef op 27-11-2024 om 14:39:

er was in die tijd echt veel minder keuze: 3 soorten chips in 1 verpakkingsgrootte, dan nog wokkels in 2 soorten.
De supermarkt was ook veel kleiner. Zelfs de karretjes waren kleiner.

Wat maakt het uit of er 3 of 10 soorten chips waren? Of dat de supermarkt kleiner was? Er was toch volop snaai? En er waren meer bakkers met gebak en croissants en whatever.

Dorestad schreef op 27-11-2024 om 15:19:

[..]

Paprika, gezouten, wokkels Paprika en gezouten, nibbit staafjes, nibbit ringetjes, kaasflippo's. Wij hadden dus minstens 7 soorten in die tupperware trommel.

Precies dat

Ninoea schreef op 27-11-2024 om 15:39:

Toetjes zijn ook anders. Je maakte zelf griesmeel of vanillepudding. Je kon ook een pak vla kopen. Vanille of chocolade. Je had heel veel minder bistro’s, koffietentjes, restaurantjes en afhaal. Als je wat snoep haalde in de pauze was het een gevulde koek of wat snoep. Nu ga je naar de supermarkt en haal je energiedrank. Coffee to go en ijskoffie en cappuccino met vette melk en siroop waren niet gangbaar. Etc.

Onzin vind ik. ‘In de pauze was het een gevulde koek’. En dat was niet ongezond en vet en zoet? En dat kocht men dan niet? En of je nou vanille vla of een milka vla eet, wat maakt dat uit? 

Maar jullie vinden niet dat in de dagelijkse automatische bewegingen er een kentering is gekomen omdat we steeds, ongemerkt, minder zelf hoeven te doen?

bieb1963 schreef op 27-11-2024 om 16:42:

Maar jullie vinden niet dat in de dagelijkse automatische bewegingen er een kentering is gekomen omdat we steeds, ongemerkt, minder zelf hoeven te doen?

Fidgeten: gewicht verliezen met kleine bewegingen | gezondheid.be

Auwereel schreef op 27-11-2024 om 16:46:

[..]

Fidgeten: gewicht verliezen met kleine bewegingen | gezondheid.be

Interessant. Dus ja, dan concludeer ik hieruit, dat al die kleine dingetjes, dus zelfs zelf even die gordijnen dichtdoen ipv google, invloed heeft 

Bieb1963 Ik vind het helemaal niet zo interessant om hier in dit topic te gaan discussiëren over waarom mensen tegenwoordig dikker zijn en steeds dikker worden. Daar zijn tal van redenen voor te vinden. De maatschappij is enorm veranderd, er is meer eten voorhanden, het eten is meer bewerkt, de groep mensen met het grootste overgewicht zijn de zogeheten boomers, wat niet zo gek is, want dat is de grootste bevolkingsgroep in dit land, logisch dat dat correleert. 
De reacties hier laten al zien dat iedereen om een andere reden dik is geworden en we zitten hier niet om te discussiëren over het hoe en waarom. En ook niet om dat op de maatschappij te reflecteren, maar omdat we elkaar hier steunen in ons proces weer van die kilo's af te komen en een gezonde leefstijl erop na te gaan houden.
Hoewel iedereen hier welkom is vind ik het niet zo netjes om op dit topic in te breken met zo'n discussie, waarbij je zelf m.i. niet open staat voor wat anderen hierover te zeggen hebben. Ik maak dit bijvoorbeeld op uit een "Maar jullie vinden niet dat...?" en "Onzin, vind ik" alsof wij het met jou eens moeten zijn, dat is geen discussie voeren. Ik heb zelf talloze wetenschappelijke literatuur gelezen over dit onderwerp en zoals ik al zei, er zijn talloze redenen te noemen. 
Prima dat je je dit afvraagt, maar misschien moet je hier een apart topic over openen. Hier praten we over het bereiken van een gezonde leefstijl op individueel niveau.

bieb1963 schreef op 27-11-2024 om 16:42:

Dat klopt natuurlijk wel.  Als ik alleen al kijk naar bijvoorbeeld mijn grasmaaien en snoeien toen en nu. Daarnaast was het, toen ik kind was,  not done om al lopende op straat bijvoorbeeld een saucijzenbroodje te eten.  In mijn omgeving tenminste.  En qua toetjes Ninoea,  bij mijn ouders was het griesmeelpap,  custardvla,  rijstepap,  karnemelksepap als zelfmaakspul.  Daarnaast saromapudding en krentjebrij (bessola)en nog zo'n pakje met koude luchtige pudding plus Mona toetjes en die chocolade of vanille1 persoonstoetjes met nepslagroom.  Wij vonden dat een traktatie.  Maar het was een uitzondering.  Alleen op zondag kregen we lekkere koeken die mijn moeder of bij de bakker of op de markt haalde. 

nou ik kan mezelf er niet toe zetten om te lopen vandaag.  Mijn kind zal nu ongeveer op de fiets stappen en 25 km naar huis fietsen.  Hij liever dan ik 

Maar,  ik heb wat anders gedaan.  Sommige van jullie weten wellicht dat ik altijd wel trek heb. Dat ik graag veel kcal verbruik door lopen om op gewicht te blijven en toch een taartje te eten.  Dat gevreet liep de laatste maanden de spuigaten uit en met het minder bewegen en krachttraining doen vanwege de blessures begon ik te groeien. Er is op dit moment veel zorg rondom mijn ouders en mijn familielid.  Dat zorgt voor gesnaai.  En ik heb Saxenda in de koelkast liggen.  Gisteren heb ik het gebruikt,  vandaag ook. Bizar.  Ik heb géén trek.  Heb roomboteramandelstaaf voor mijn neus staan maar ik hoef het niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.