Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

MissDalhousie schreef op 25-11-2024 om 22:15:

Pff, heb vandaag op de weegschaal gestaan. Eigenlijk afgesproken om dat niet te doen tot de volgende afspraak met voedingsdeskundige (over 2 weken), maar ik heb de afgelopen week zo geworsteld met calorieën, dat ik even wilde checken.

Ik werd er niet vrolijk van, want sta weer stil. Het is zo gemeen. Officieel zou je moeten kunnen compenseren: beweeg je meer, dan kan je ook meer eten. Maar dat gaat voor mij echt niet op. Zodra ik over die 1850 calorieën heen ga, val ik niet af. Al beweeg ik nog zo veel.

Voedingsdeskundige zei al dat mijn lijf te efficiënt is door sportverleden. Ik vind het echt heel kl*te dat ze blijkbaar gelijk heeft, want hard en veel bewegen is voor mij zo ontzettend veel makkelijker dan mijn voeding beperken.

Bah, geen fijn gevoel zo en ik kan me voorstellen dat je even je flow kwijtraakt door zo'n weegmoment. Maar laat je er niet door belemmeren. Iedereen heeft weleens een mindere periode en wat hier al gezegd wordt: waarschijnlijk heb je wel progressie geboekt.

Laatst postte ik hier over mijn foto's. Voor mijn gevoel was er al maanden weinig gebeurd, want mijn gewicht ging mondjesmaat naar beneden, terwijl het er daarvoor afgevlogen was. Maar op die foto's zag ik er compleet anders uit. Ik bleek ook centimeters kwijt te zijn geraakt.

Dat je afgelopen week worstelde met calorieën kan ook zijn omdat je lichaam even uit balans was (hormonaal, stress, slecht geslapen) en dan vraagt het om meer. Vaak houd je dan ook meer vocht vast en dan is de weegschaal genadeloos.

Het is niet om jouw gevoel te bagatelliseren, want het is gewoon sh*t als je zo je best doet. Maar het is een hart onder de riem. Je bent zo goed bezig, het gaat echt goedkomen!

Dorestad schreef op 25-11-2024 om 21:17:

[..]

Big smile hier om jouw post. En herkenbaar....ik verwacht overigens mijn tweede doel wel te halen maar ik moet idd moeite doen

Doelen volgend jaar zullen zeker met wandelen te maken hebben (vooruit, nog een keer 2400 km) maar ook met thuis structureel oefeningen te doen die zorgen voor stretch. Daarnaast misschien iets over door sporten/bewegen zoveel kcal per maand te verbranden.

Al mijn doelen dienen uiteindelijk dat ene doel: proberen om op een gezonde (lichaam en geest) manier te verouderen. Mijn angst om weer obees te worden en daardoor ook veel minder goed te kunnen bewegen is onverminderd aanwezig.

Nou, hoppetee, lekker naar buiten en wandelen, ga dat doel halen! Het is van dat zalige winterweer hier vandaag: blauwe lucht, zonnetje, lekker fris.

Ik snap je gevoel van niet meer obees willen worden. Je wilt op een fijne manier oud worden en hebt er hard voor gestreden. Nooit meer dat extreme gewicht!

Toen ik met yoga begon heb ik zo'n 30 day morning yoga challenge gedaan (deze:

https://www.youtube.com/watch?v=-n27eoySlvs&list=PLa4p3v2FWEhxFny4dXuWRxTb8W5qjs5Kx). Misschien is dat wat voor je om het jaar mee te starten? En dan iedere maand zo'n soort challenge, steeds een stapje verder. Ze zijn er voor beginners en gevorderden (lees: slangenmensen).

RoosOpJeHoed schreef op 26-11-2024 om 11:47:

[..]

Nou, hoppetee, lekker naar buiten en wandelen, ga dat doel halen! Het is van dat zalige winterweer hier vandaag: blauwe lucht, zonnetje, lekker fris.

Ik snap je gevoel van niet meer obees willen worden. Je wilt op een fijne manier oud worden en hebt er hard voor gestreden. Nooit meer dat extreme gewicht!

Toen ik met yoga begon heb ik zo'n 21 day morning yoga challenge gedaan (deze:

https://www.youtube.com/watch?v=-n27eoySlvs&list=PLa4p3v2FWEhxFny4dXuWRxTb8W5qjs5Kx). Misschien is dat wat voor je om het jaar mee te starten? En dan iedere maand zo'n soort challenge, steeds een stapje verder. Ze zijn er voor beginners en gevorderden (lees: slangenmensen).

Kom net terug van 11 km. Het Lieversche Diep is weer helemaal overstroomd.  Prachtig om te zien.  Beweging,  vit D, natuur.  In the pocket.  11 km lang wel telefoon gehad....

Kijk,  hier heb ik wat aan. Zo'n challenge lijkt me wat voor mij.

In januari ga ik overigens ook een week oppassen op kroost van mijn broer. Ik ben dan een week in mijn (zijn dus)privé bos.  Met een aparte sportkamer en een pasje waarop ik kan sporten in de sportschool plus gebruik sauna.  Met een beetje mazzel heb ik dan een actieve week.

RoosOpJeHoed,  jij hebt vast een vergelijkbaar doel.  Fysiek en mentaal gezond voor zover mogelijk 

Ik heb een hardlooptraining in de pocket. Ik was het eigenlijk vergeten maar mijn alarm ging af en toen realiseerde ik me dat ik zou gaan hardlopen. Saved by the Bell … heb me met heel veel tegenzin aangekleed en ben op de fiets gestapt naar het bos. “Never judge a run by the first mile” ging echt op want de 5 minuten indribbelem gingen echt ruk. Nog spierpijn van de bootcamp, benen als lood, waarom doe ik mezelf dit aan, etc. De 5 min powerwalk daarna gingen beter, al was het meer gewoon wandelen met af en toe een Squat omdat mijn bovenbenen gespannen voelden en wat bewegingen om mijn romp losser te krijgen. Vervolgens gestart aan een loop van 50 min en dat ging opeens super. Echt heel lekker en vlot tot ongeveer 38 minuten. Toen begon mijn middenrif wat te verkrampen en kreeg ik een voorloper op een beginnende steek in de zij. Precies op hetzelfde stuk als de vorige keer. Dan ben je al een tijd aan het lopen en klim je opeens vrij scherp. Heel goed op de ademhaling gelet weer en ook mijn schouders ontspannen naar beneden. Dat zorgde even voor verlichting maar daarna kreeg ik meer last rondom mijn onderrug en darmen. Op een bepaald moment ademde ik lichtjes in maar heel diep uit en daarna een paar keer weer heel diep in en uitademen echt naar mijn buik toe en toen voelde ik echt enorme verlichting. Ik heb de 50 uitgetend, maar het kwam uit mijn tenen. Bij de fiets aangekomen heb ik meteen mijn banaan opgegeten die ik had meegenomen en ben daarna op de fiets naar huis gestapt. Normaal doe ik dat ritje in 20 min, dit keer in 25. Inmiddels zit ik alweer een tijdje thuis. Lekker gedoucht en ga ik zo even als een razende Roeland door het huishouden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.