Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ik voel de bootcamp van gisteren flink. Het is duidelijk dat ik de laatste tijd meer heb hardgelopen dan bootcamp heb gedaan. Dat klopt ook wel want ik heb door die verwijdering van de verstandskies ook wat dagen niet getraind. We deden gisteren voor buikspier en bovenlijf oefeningen en dat merk ik. Wat spierpijn in de buikspieren, billen en bovenarmen. 
Vanochtend ga ik naar naailes. Ik ben met een heel tof vest voor mijn man bezig. De rits zit niet helemaal goed dus daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. En ik ga beginnen aan een nieuwe trui voor mezelf die ik al heb uitgesneden, met veel volourblocks met V randen en dat is ook best lastig om goed netjes te krijgen. Vandaag wordt niet zo’n sportieve dag al wil ik wel even wandelen tussendoor. 

Dorestad schreef op 24-11-2024 om 23:14:

RoosOpJeHoed, welke patisserie? Ik ga deze week jouw kant op, auto ophalen. Een stopje bij een lekker adres kan dan leuk zijn.....

Zaterdag waren we bij Smaak in de binnenstad van Den Bosch https://smaakelijk.nl/ Naast heerlijke patisserie hebben ze ook goed brood.
Maar wil je de ultieme patissier in Brabant aantikken dan moet je toch echt naar De Rouw in Vught https://derouw.nl/ 

Ik heb zo'n 50 minuten cardio gedaan vanmorgen. 
Dadelijk douchen en aankleden en kan weer terug lopen want krijg net mail dat er een pakket in het afhaalpunt ligt. Dan wordt dat maar mijn soort lunchwandeling.
Vanmiddag werken en zal dan ook genoeg stappen zetten.
Verder heb ik me opgegeven voor voor vanavond voor een webinar van Lot Beukers. Kijken of ik daar handige tips kan krijgen om niet elke keer weer de fout in te gaan met eten. Ben nu weer na het weekend zo'n 2 kilo zwaarder en zo gaat dat elke keer. Ik laat echt te vaak de teugels vieren en daar moet ik vanaf. Ook dat ik dan denk " het is nu toch al mislukt".

alhambra

alhambra

25-11-2024 om 17:32 Topicstarter

Ik hoop dat de webinar je wat brengt, Dolfje.

Je lijkt je teleurstelling over je zelfdiscipline weg te eten. "Het is toch al mislukt" is een begrijpelijke maar niet helpende gedachte. Stoppen is altijd beter dan doorgaan ook al heb je al meer gesnaaid dan dat je had gewild.

RoosOpJeHoed,  dank je voor de tips.  Het is maar een paar kilometer verwijderd van de plek waar de auto staat. Dat moet lukken!

Ninoea,  wat kom jij over als een bezige bij. Is het niet sporten dan is het wel wat anders. 

Dolfje, ik hoop dat je er wat van opsteekt.  Je sport en beweegt heel veel maar, je weet het vast wel, 80% van gewichtsverlies komt door voeding.  

Hier vanmorgen een Yin yoga les gehad die uitermate goed voor mij was. Heel erg gefocust op de hamstrings. 
Vanmiddag regenjas erbij aangetrokken, rugzak op en met frisse tegenzin via het bos naar bibliotheek en supermarkt gelopen.  En met met bomvolle rugzak en andere tas op laten pikken door eega die daar,  niet geheel toevallig,  langskwam op weg naar huis.  7 km gelopen. 

Ben wat aan het nadenken over de beweegdoelen vanaf januari.  Dit jaar had ik er 2. Het eerste doel,  2400 km lopen,  heb ik al gehaald.  Nummer twee,  elke maand minstens 200 km lopen , vind ik lastig.  Sommige maanden gaan geweldig maar met name de maanden waarin ik veel naar ouders moet of ander familielid zijn moeilijk.  

alhambra

alhambra

25-11-2024 om 20:31 Topicstarter

In het NRC vandaag online een special over gezond leven en daar staat een interessant onderzoek beschreven.

Ik citeer een stukje
"Deze week viel er een promotieonderzoek in de mailbox, over zelfcontrole en voeding, van UvA-gedragspsycholoog Daniela Becker. Niet verrassend is dat het maken van gezonde keuzes gepaard gaat met innerlijke conflicten: je weet dat je nu geen chocola moet eten als je wilt afvallen. En dat de verleiding van dit moment sterker is dan de beloning op lange termijn; een gezond lichaam. Maar wat Becker ontdekte, was dat ook het weerstaan van een verleiding als verlies kan voelen. Je mist het genot dat je beleeft aan een stukje chocola, terwijl je nog helemaal niet weet of je je investering wel terugverdient, of je je doel wel bereikt."

Dit laatste is wel treffend vind ik.

alhambra schreef op 25-11-2024 om 20:31:

In het NRC vandaag online een special over gezond leven en daar staat een interessant onderzoek beschreven.

Ik citeer een stukje
"Deze week viel er een promotieonderzoek in de mailbox, over zelfcontrole en voeding, van UvA-gedragspsycholoog Daniela Becker. Niet verrassend is dat het maken van gezonde keuzes gepaard gaat met innerlijke conflicten: je weet dat je nu geen chocola moet eten als je wilt afvallen. En dat de verleiding van dit moment sterker is dan de beloning op lange termijn; een gezond lichaam. Maar wat Becker ontdekte, was dat ook het weerstaan van een verleiding als verlies kan voelen. Je mist het genot dat je beleeft aan een stukje chocola, terwijl je nog helemaal niet weet of je je investering wel terugverdient, of je je doel wel bereikt."

Dit laatste is wel treffend vind ik.

Daarom eet ik ook iedere avond bij de thee een stukje chocola Ik heb het al vaker gezegd: een gezonde leefstijl is niet alleen werken aan een gezond lichaam. Ook een gezonde geest is belangrijk. Dat bereik je door leuke dingen te doen, jezelf uit te dagen en zo nu en dan intens te genieten van een stukje chocolade of gebakje van patisserie De Rouw zonder dat achteraf negatief te beoordelen. En afvallen (of beter, een gezonde leefstijl bereiken) is een intens zwaar mentaal proces, been there...

Dorestad schreef op 25-11-2024 om 19:19:

RoosOpJeHoed, dank je voor de tips. Het is maar een paar kilometer verwijderd van de plek waar de auto staat. Dat moet lukken!

Ninoea, wat kom jij over als een bezige bij. Is het niet sporten dan is het wel wat anders.

Dolfje, ik hoop dat je er wat van opsteekt. Je sport en beweegt heel veel maar, je weet het vast wel, 80% van gewichtsverlies komt door voeding.

Hier vanmorgen een Yin yoga les gehad die uitermate goed voor mij was. Heel erg gefocust op de hamstrings.
Vanmiddag regenjas erbij aangetrokken, rugzak op en met frisse tegenzin via het bos naar bibliotheek en supermarkt gelopen. En met met bomvolle rugzak en andere tas op laten pikken door eega die daar, niet geheel toevallig, langskwam op weg naar huis. 7 km gelopen.

Ben wat aan het nadenken over de beweegdoelen vanaf januari. Dit jaar had ik er 2. Het eerste doel, 2400 km lopen, heb ik al gehaald. Nummer twee, elke maand minstens 200 km lopen , vind ik lastig. Sommige maanden gaan geweldig maar met name de maanden waarin ik veel naar ouders moet of ander familielid zijn moeilijk.

Een doel dat je over een heel jaar kunt uitsmeren is ook makkelijker haalbaar dan een doel per maand. Idd, soms lukt het een maand niet en dan heb je je doel niet bereikt, ondanks dat je misschien andere maanden een miljard kilometer (lichtelijke overdrijving om punt te maken) liep.

Ongeveer een jaar geleden zette ik een verkeerd yogafilmpje aan. Het was een Morning Flow i.p.v. een lamme-takken-morning-yoga. Ik stelde mezelf als doel na een paar maanden die flow wél te kunnen. Nou, ik heb heel veel mooie dingen bereikt in dit jaar (afvallen, meer spierkracht, meer conditie, sporten leuk vinden) maar die flow lukt me nog steeds niet helemaal. Lang verhaal kort: je maanddoel heb je misschien niet gehaald of moeizaam, maar je hebt vast andere dingen bereikt!

Moet je nieuwe doel weer iets met wandelen te maken hebben?

RoosOpJeHoed schreef op 25-11-2024 om 21:00:

[..]

Een doel dat je over een heel jaar kunt uitsmeren is ook makkelijker haalbaar dan een doel per maand. Idd, soms lukt het een maand niet en dan heb je je doel niet bereikt, ondanks dat je misschien andere maanden een miljard kilometer (lichtelijke overdrijving om punt te maken) liep.

Ongeveer een jaar geleden zette ik een verkeerd yogafilmpje aan. Het was een Morning Flow i.p.v. een lamme-takken-morning-yoga. Ik stelde mezelf als doel na een paar maanden die flow wél te kunnen. Nou, ik heb heel veel mooie dingen bereikt in dit jaar (afvallen, meer spierkracht, meer conditie, sporten leuk vinden) maar die flow lukt me nog steeds niet helemaal. Lang verhaal kort: je maanddoel heb je misschien niet gehaald of moeizaam, maar je hebt vast andere dingen bereikt!

Moet je nieuwe doel weer iets met wandelen te maken hebben?

Big smile hier om jouw post.  En herkenbaar....ik verwacht overigens mijn tweede doel wel te halen maar ik moet idd moeite doen  

Doelen volgend jaar zullen zeker met wandelen te maken hebben (vooruit,  nog een keer 2400 km) maar ook met thuis structureel oefeningen te doen die zorgen voor stretch.  Daarnaast misschien iets over door sporten/bewegen zoveel kcal per maand te verbranden.

Al mijn doelen dienen uiteindelijk dat ene doel: proberen om op een gezonde (lichaam en geest) manier te verouderen. Mijn angst om weer obees te worden en daardoor ook veel minder goed te kunnen bewegen is onverminderd aanwezig. 

Pff, heb vandaag op de weegschaal gestaan. Eigenlijk afgesproken om dat niet te doen tot de volgende afspraak met voedingsdeskundige (over 2 weken), maar ik heb de afgelopen week zo geworsteld met calorieën, dat ik even wilde checken. 

Ik werd er niet vrolijk van, want sta weer stil. Het is zo gemeen. Officieel zou je moeten kunnen compenseren: beweeg je meer, dan kan je ook meer eten. Maar dat gaat voor mij echt niet op. Zodra ik over die 1850 calorieën heen ga, val ik niet af. Al beweeg ik nog zo veel. 

Voedingsdeskundige zei al dat mijn lijf te efficiënt is door sportverleden. Ik vind het echt heel kl*te dat ze blijkbaar gelijk heeft, want hard en veel bewegen is voor mij zo ontzettend veel makkelijker dan mijn voeding beperken. 

MissDalhousie heb je ook al wel eens gemeten ipv gewogen? Soms verandert je gewicht niet maar gaan er wel centimeters af door meer spiermassa.

Ik wil als doel stellen voor volgend jaar om 80% van de tijd op mijn niet elektrische fiets naar mijn werk te gaan. 

En ik wil ook 10km kunnen hardlopen aan 1 stuk.  

Grrrrrr waarom heb ik nu al zin in lunch terwijl mijn ontbijt lekker stevig was? Volgens mij heb ik nog steeds last van de omschakeling naar wintertijd!

Due-scimmie schreef op 26-11-2024 om 11:17:

MissDalhousie heb je ook al wel eens gemeten ipv gewogen? Soms verandert je gewicht niet maar gaan er wel centimeters af door meer spiermassa.

Precies dit inderdaad! Ik begrijp de ‘niet wegen’ instructie, omdat je gewicht kan fluctueren. Met name bij vrouwen gebeurt dat. Dan kun je maar beter óf niet te vaak wegen (aanbevolen als gewicht een trigger is) óf dagelijks op dezelfde tijd wegen. Je kunt namelijk meteen weten dat je geen 1,5 kilo vet in 24 uur bent aangekomen en dat het om vocht vasthouden gaat. 

Auwereel schreef op 26-11-2024 om 11:23:

Grrrrrr waarom heb ik nu al zin in lunch terwijl mijn ontbijt lekker stevig was? Volgens mij heb ik nog steeds last van de omschakeling naar wintertijd!

Ik snap dat wel, want ik eet liefst rond 11 uur en 15 uur want dan heb ik de meeste trek. Eten als je trek hebt en rusten/slapen als je moe bent, zijn mijn mantra’s. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.