Gezondheid en welzijn
Tango
29-11-2024 om 17:56
Bevolkingsonderzoeken, doe je eraan mee?
Ik heb laatst weer een borstonderzoek gehad. Ik begrijp dat het belangrijk is maar ik vind het echt vreselijk. Ik twijfel echt of ik over 2 jaar weer ga. Een uitstrijkje vind ik niet zo erg.
Vanaf 55 jaar volgt er nog een onderzoek voor darmkanker. Mijn man heeft al 2 oproepen/zelftesten overgeslagen. Niet verstandig, maar ik begrijp het ook wel.
Het lijkt me een vies klusje.
Hoe doen jullie dit? Ga je altijd of steek je de kop in het zand?
Peiling
Doe je mee aan bevolkingsonderzoeken?
Maximaal 4 antwoorden.
Miraval
01-12-2024 om 00:58
Agen schreef op 30-11-2024 om 19:54:
[..]
Je weet hoe een prostaatonderzoek in z’n werk gaat?
Mijn man heeft kankercellen in zijn prostaat en heeft dus verschillende onderzoeken gehad van niet pijnlijk (een vinger) tot zeer pijnlijk ( een inwendige echo).
Ik geloof hem hij heeft een vrij hoge pijngrens maar van dat laatste ging hij bijna van zijn stok.
Miraval
01-12-2024 om 01:03
Moederkareltje schreef op 30-11-2024 om 21:18:
Aan de mammografie ga ik niet beginnen als dat nu moest. Die zijn sowieso niet heel betrouwbaar met nepborsten. Ga geen risico lopen dat ze kapot geduwd worden en erbij lijden voor onbetrouw resultaat. Ik doe het wel als ik ze niet meer heb. Maar dan ben ik waarschijnlijk precies op tijd want bij 50 jaar moeten ze er toch uit en dan pas begint de mammografie las ik.
Ik heb ook borstimplantaten en dat ging gewoon vanzelf hoor. Sterker nog zoals ik al heb gezegd de verpleegsters zagen het niet en moesten het voor de zekerheid vragen. Lekker is anders maar bij mij deed het niet echt pijn.
Uitstrijkjes idem. Inmiddels al zo'n 6 jaar jaarlijks maar voor die tijd 2x per jaar. Ook met 2 stagiaires erbij met colposcopie,.tja het zijn verpleegsters in opleiding ik heb daar geen moeite mee. Mensen moeten het leren en het is natuurlijk geen seksuele handeling.
Moederkareltje
01-12-2024 om 08:10
Miraval schreef op 01-12-2024 om 01:03:
[..]
Ik heb ook borstimplantaten en dat ging gewoon vanzelf hoor. Sterker nog zoals ik al heb gezegd de verpleegsters zagen het niet en moesten het voor de zekerheid vragen. Lekker is anders maar bij mij deed het niet echt pijn.
Uitstrijkjes idem. Inmiddels al zo'n 6 jaar jaarlijks maar voor die tijd 2x per jaar. Ook met 2 stagiaires erbij met colposcopie,.tja het zijn verpleegsters in opleiding ik heb daar geen moeite mee. Mensen moeten het leren en het is natuurlijk geen seksuele handeling.
Ik heb ze voor de borstspier dus ik kan ze niet echt naar achteren duwen ben ik bang en alleen de eigen borst eronder duwen.
Yumi ik laat implantaten er liever niet langer dan 15 jaar inzitten al zeggen sommige dat ze levenslang zijn dus bij 49 jaar gooi ik ze eruit en laat ik mijn mooi maken zonder implantaten.
SuzyQFive
01-12-2024 om 09:05
Zorroo schreef op 30-11-2024 om 20:10:
[..]
Is dat erger dan een uitstrijkje laten doen? Als ik erover lees, klinkt een PO als goed te doen, maar misschien is dat ook om niet af te schrikken. En heb er als vrouw natuurlijk geen ervaring mee.
Ik vond persoonlijk uitstrijkjes tot nu toe wisselend, van best pijnlijk en lang nabloeden, tot fluitje van een cent en helemaal geen bloed na afloop.
Mijn vriend moest het laatst en vond het vooral genant 😬.
MMcGonagall
01-12-2024 om 09:08
SuzyQFive schreef op 01-12-2024 om 09:05:
[..]
Mijn vriend moest het laatst en vond het vooral genant 😬.
Tja ja, mannen zijn dat natuurlijk niet zo gewend.
SuzyQFive
01-12-2024 om 09:08
Moederkareltje schreef op 30-11-2024 om 21:18:
Aan de mammografie ga ik niet beginnen als dat nu moest. Die zijn sowieso niet heel betrouwbaar met nepborsten. Ga geen risico lopen dat ze kapot geduwd worden en erbij lijden voor onbetrouw resultaat. Ik doe het wel als ik ze niet meer heb. Maar dan ben ik waarschijnlijk precies op tijd want bij 50 jaar moeten ze er toch uit en dan pas begint de mammografie las ik.
Heb je ze vanwege een vergroting of wegens kanker?
Voor het laatste zou je ook nog reconstructie met eigen weefsel kunnen overwegen.
SuzyQFive
01-12-2024 om 09:13
MMcGonagall schreef op 01-12-2024 om 09:08:
[..]
Tja ja, mannen zijn dat natuurlijk niet zo gewend.
Nee, al zullen sommige mannen best wel anale stimulatie van de prostaat doen bij seks. Dat zijn niet enkel homo’s.
Mijn vriend heeft ook al een paar keer een gehad maar dat was toch meer gemedicaliseerd.
Ysenda
01-12-2024 om 09:32
Dutchgirly schreef op 30-11-2024 om 17:29:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen van iemand met echt kleine borsten, AA of A. Of van een man ofzo. Cup B vind ik echt al groot 😅 dat is echt een borst, die je kan vastpakken en onder zo'n pers kan leggen. Niet een tepel op een plankje.
Hier cup A en ook nog stevig. Ja, het is gedoe om ze er goed tussen te krijgen maar het meeste pijn deed mijn arm die omhoog moest om dat voor elkaar te krijgen terwijl ik in fase 1 van een frozen shoulder zat.
De dames, het zijn altijd dames in de bus, zijn altijd vriendelijk. Tip is wel kom er niet bezweet aan want dan glijd alles te veel en moet de druk omhoog om het stil tussen de platen te houden.
Yumi
01-12-2024 om 09:52
Moederkareltje schreef op 01-12-2024 om 08:10:
[..]
Ik heb ze voor de borstspier dus ik kan ze niet echt naar achteren duwen ben ik bang en alleen de eigen borst eronder duwen.
Yumi ik laat implantaten er liever niet langer dan 15 jaar inzitten al zeggen sommige dat ze levenslang zijn dus bij 49 jaar gooi ik ze eruit en laat ik mijn mooi maken zonder implantaten.
Verstandig, ik heb ze eerder laten verwijderen en ben er blij mee.
alhambra
01-12-2024 om 10:33
Ysenda schreef op 01-12-2024 om 09:32:
[..]
Hier cup A en ook nog stevig. Ja, het is gedoe om ze er goed tussen te krijgen maar het meeste pijn deed mijn arm die omhoog moest om dat voor elkaar te krijgen terwijl ik in fase 1 van een frozen shoulder zat.
De dames, het zijn altijd dames in de bus, zijn altijd vriendelijk. Tip is wel kom er niet bezweet aan want dan glijd alles te veel en moet de druk omhoog om het stil tussen de platen te houden.
Deze tip neem ik even mee. Dank je! Ik zweet snel dus dan moet ik t.z.t. ruim op tijd gaan of met de auto gaan.
Ginevra
01-12-2024 om 12:17
Miraval schreef op 01-12-2024 om 01:03:
Ik vond uitstrijkjes vroeger geen enkel probleem. Ik vond het allemaal vrij makkelijk, weinig tot geen pijn, zo klaar, fluitje van een cent. Dus ik snapte eerlijk gezegd niet zo goed waar anderen zich druk om maakten. Het is toch allemaal verstandig en voor je eigen bestwil en zo.
Nou, er is het een en ander in mijn lichaam en geest veranderd en de laatste keer vond ik verschrikkelijk. Heel erg pijnlijk,groot verzet van mijn lichaam, het voelde bijna als een gewelddaad. En dat lag niet aan de assistente.
Gelukkig hoef ik pas na 10 jaar weer maar dan neem ik een zelftest. En ik heb geleerd dat niet alleen elk lichaam anders is, maar dat het ook in de loop van je leven nog flink kan veranderen.
Zo vond ik ook de tietenpletter een doffe ellende. Ik stond bijna huilend weer buiten. Het heeft iets te maken met dat ik zelf niet gezond en in evenwicht ben momenteel, en ook dat de pijn me gewoon flink tegenviel. Ik dacht 'dat doe ik wel effe', ik was nooit zo'n pieperd. Nou, ik zal nooit meer zeggen dat het allemaal niks voorstelt.
rionyriony
01-12-2024 om 13:39
Miepjecody schreef op 30-11-2024 om 12:18:
[..]
Wauw, denk je echt dat mensen kanker krijgen door ongezond te leven?
En kanker voel je dus niet in het begin, dus zonder onderzoek vaker te laat
Ja sorry, mijn bron zegt 30-50% te voorkomen door een gezonde leefstijl. Veel ernstige levensbedreigende aandoeningen zijn voor 30-90% te voorkomen door leefstijl. Gaat over gemiddelden he.
Lollypopje - het gaat om een combi van oorzaken. Het is strikt persoonlijk overigens en ik denk dat niemand zich echt zal kunnen inleven. Het is geen domheid in ieder geval.
Lollypopje
01-12-2024 om 13:46
rionyriony schreef op 01-12-2024 om 13:39:
[..]
Ja sorry, mijn bron zegt 30-50% te voorkomen door een gezonde leefstijl. Veel ernstige levensbedreigende aan doeningen zijn voor 30-90% te voorkomen door leefstijl. Gaat over gemiddelden he.
Lollypopje - het gaat om een combi van oorzaken. Het is strikt persoonlijk overigens en ik denk dat niemand zich echt zal kunnen inleven. Het is geen domheid in ieder geval.
Tja, laat ik dan maar gewoon voor je Hopen dat jij gelijk hebt. Helaas is al veel te vaak gebleken dat een gezonde levensstijl je echt niet perse gezond houdt.
En Met gezond leven vervang je geen preventieve onderzoeken.
rionyriony
01-12-2024 om 14:05
Lollypopje schreef op 01-12-2024 om 13:46:
[..]
Tja, laat ik dan maar gewoon voor je Hopen dat jij gelijk hebt. Helaas is al veel te vaak gebleken dat een gezonde levensstijl je echt niet perse gezond houdt.
Als een gezonde leefstijl mij alles zou besparen dan liep ik nu zingend over straat, maar nee, ik kijk al drie dagen zorgelijk naar mijn linkervoet die een alarmerende pijn geeft die ik maar al te goed ken (die zegt nu stoppen), en aan het eind van de dag schreeuwt die: nu echt niet meer heen en weer gaan lopen, want je moet over vijf dagen naar een onnodig onderzoek van de arts die ik niet kan weigeren.
Maar een gezond gewicht zet minder gewicht op die voetstructuren. Dat bedoel ik. Kan ik af en toe nog even een leuke supermarkt van binnen bekijken of naar de kerstshow gaan.
Lollypopje
01-12-2024 om 15:03
Ik vind een pijnlijke voet, wel heel iets anders dan kanker.
Weet je ieder mens moet voor zichzelf bepalen Hoeveel risico die ergens voor wilt nemen. Dus als jij liever een grotere kans hebt op te laat ontdekte kanker, dan dat je deelneemt aan zo'n onderzoek Dan moet je dat natuurlijk zelf weten.
Waar ik echt wel moeite mee heb is dat mensen steeds vaker geloven in De maakbaarheid van dingen. Dat als je maar gezond leeft, zoiets jou niet overkomt. Dit wordt helaas ook maar al te vaak uitgedragen door van die gezondheidsinfluencers, Wat dan weer wordt gelooft Door Mensen die denken dat die influencers verstand hebben van waar ze over praten. Waardoor steeds meer mensen risico's nemen waarvan ze zich niet bewust zijn. Daarom vind ik dat soort claims, ik leef gezond dus mij gebeurt het niet, gewoon erg gevaarlijk.