Gezondheid en welzijn
Tango
29-11-2024 om 17:56
Bevolkingsonderzoeken, doe je eraan mee?
Ik heb laatst weer een borstonderzoek gehad. Ik begrijp dat het belangrijk is maar ik vind het echt vreselijk. Ik twijfel echt of ik over 2 jaar weer ga. Een uitstrijkje vind ik niet zo erg.
Vanaf 55 jaar volgt er nog een onderzoek voor darmkanker. Mijn man heeft al 2 oproepen/zelftesten overgeslagen. Niet verstandig, maar ik begrijp het ook wel.
Het lijkt me een vies klusje.
Hoe doen jullie dit? Ga je altijd of steek je de kop in het zand?
Peiling
Doe je mee aan bevolkingsonderzoeken?
Maximaal 4 antwoorden.
Agen
30-11-2024 om 19:54
Poezenmeisje schreef op 30-11-2024 om 12:27:
Als mannen elke twee jaar hun kroonjuwelen moesten laten spletten, was er allang een minder pijnlijk alternatief aangeboden...
Je weet hoe een prostaatonderzoek in z’n werk gaat?
Zorroo
30-11-2024 om 19:55
Dorestad schreef op 30-11-2024 om 15:16:
[..]
Dit zou qua (pijn) beleving mijn tekst kunnen zijn. Zowel met mijn huidige B cup als destijds met mijn DD cup. En inderdaad, squatten, wall sits, rek- en strekoefeningen ervaar ik als pijnlijker, frequenter, langduriger.
Tja, dat is heel fijn voor jullie. Maar hier hebben vrouwen bij wie het wel flink pijn doet weinig aan natuurlijk.
Agen
30-11-2024 om 19:56
Yumi schreef op 30-11-2024 om 17:35:
[..]
Ik ben door de huisarts doorgestuurd voor een echo, ipv een mammografie omdat het dan beter zichtbaar zou zijn.
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat vrouwen die een knobbel voelen in hun borst, ook eerst een echo kunnen krijgen in plaats van een mammografie. Een echo is minder pijnlijk en kan vrijwel net zo goed beoordelen of er borstkanker is.
Dat is toch ook wat ik schrijf? Een echo is geschikt om gericht naar iets te kijken, bijvoorbeeld als je een knobbel voelt.
Bij een bevolkingsonderzoek, waar de deelnemers niet al binnenkomen met een duidelijke knobbel, werkt het minder goed.
LastYoungRenegade
30-11-2024 om 19:58
Ja, altijd. Bij mijn moeder is bij het bevolkingsonderzoek borstkanker eruit gekomen, dus ik heb gezien hoe belangrijk het is. Borstonderzoek heb ik nog niet gehad, uitstrijkjes wel.
Zorroo
30-11-2024 om 20:10
Agen schreef op 30-11-2024 om 19:54:
[..]
Je weet hoe een prostaatonderzoek in z’n werk gaat?
Is dat erger dan een uitstrijkje laten doen? Als ik erover lees, klinkt een PO als goed te doen, maar misschien is dat ook om niet af te schrikken. En heb er als vrouw natuurlijk geen ervaring mee.
Ik vond persoonlijk uitstrijkjes tot nu toe wisselend, van best pijnlijk en lang nabloeden, tot fluitje van een cent en helemaal geen bloed na afloop.
Loulou39
30-11-2024 om 20:48
Zorroo schreef op 30-11-2024 om 19:55:
[..]
Tja, dat is heel fijn voor jullie. Maar hier hebben vrouwen bij wie het wel flink pijn doet weinig aan natuurlijk.
Dat klopt, maar wij mogen toch allemaal onze eigen verschillende ervaringen delen? Daar is een forum toch voor?
Ik vind het oprecht erg dat vrouwen pijn hebben tijdens een mammografie, helemaal omdat die onderzoeken toch af en toe moeten plaatsvinden.
Ik heb daar overigens ook pijn bij, maar (gelukkig) in mindere mate, maar mag ik dat dan niet aangeven omdat iemand die wel pijn heeft daar niets aan heeft?
Dorestad
30-11-2024 om 21:04
Zorroo schreef op 30-11-2024 om 19:55:
[..]
Voor iemand die nog geen ervaring heeft met een mammografie lijkt het me prettig te lezen dat mensen het heel erg verschillend kunnen ervaren qua pijnbeleving.
Tango
30-11-2024 om 21:06
Citroengraag schreef op 30-11-2024 om 16:21:
Wat pijnlijkheid borstonderzoek aangaat: ik heb een E-cup, zowel links als rechts. De kant waar ik vier goedaardige cysten in heb en doorgroei naar okselholte van borstweefsel was zo pijnlijk dat ik heb staan huilen, terwijl de linkerkant hooguit klein beetje vervelend was. Dus ja, als het zelfs in een mens al zo kan verschillen, laat staan in een hele bevolkingsgroep met alle maten, stressniveaus etc.
Ot: uitstrijkjes ben ik wel relaxed over, maar heb ook superlieve huisarts. Ik laat wel alle oproepen doen en zeur bij mijn echtgenoot waarom hij het steeds niet doet/uitstelt.
Welke onderzoeken hebben mannen dan eigenlijk naast dat darmkanker onderzoek? Wat mijn man dus ook steeds niet doet.
Zorroo
30-11-2024 om 21:08
Loulou39 schreef op 30-11-2024 om 20:48:
[..]
Dat klopt, maar wij mogen toch allemaal onze eigen verschillende ervaringen delen? Daar is een forum toch voor?
Ik vind het oprecht erg dat vrouwen pijn hebben tijdens een mammografie, helemaal omdat die onderzoeken toch af en toe moeten plaatsvinden.
Ik heb daar overigens ook pijn bij, maar (gelukkig) in mindere mate, maar mag ik dat dan niet aangeven omdat iemand die wel pijn heeft daar niets aan heeft?
Ok, ja prima. Ik lees bij dit soort mededelingen een beetje een ondertoon van dat het allemaal heus wel meevalt, want "ik voel er niks van". Misschien heb ik dergelijke zo bedoelde reacties ook wat te veel gehoord van vrouwen in mijn omgeving. Maar dat zal hier dan meer bij mij liggen en mijn interpretatie.
Moederkareltje
30-11-2024 om 21:18
Aan de mammografie ga ik niet beginnen als dat nu moest. Die zijn sowieso niet heel betrouwbaar met nepborsten. Ga geen risico lopen dat ze kapot geduwd worden en erbij lijden voor onbetrouw resultaat. Ik doe het wel als ik ze niet meer heb. Maar dan ben ik waarschijnlijk precies op tijd want bij 50 jaar moeten ze er toch uit en dan pas begint de mammografie las ik.
Neweve
30-11-2024 om 21:20
Tango schreef op 30-11-2024 om 21:06:
[..]
Welke onderzoeken hebben mannen dan eigenlijk naast dat darmkanker onderzoek? Wat mijn man dus ook steeds niet doet.
Op dit moment alleen darmkanker (en alle dingen als baby (hielprik/gehoor).
Voor longkanker is er een studie gestart in verschillende regios.
Zie: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoeken-en-screeningen/welke-bevolkingsonderzoeken-zijn-er
Hier tot nu toe alleen het uitstrijkje gehad en ondanks dat ik dat vervelender vond dat het plaatsen van een spiraal zou ik het wel nog een keer laten doen. Al begreep ik dat je nu ook voor een zelftest kan gaan, dus waarschijnlijk doe ik dat.
Loulou39
30-11-2024 om 21:44
Zorroo schreef op 30-11-2024 om 21:08:
[..]
Ok, ja prima. Ik lees bij dit soort mededelingen een beetje een ondertoon van dat het allemaal heus wel meevalt, want "ik voel er niks van". Misschien heb ik dergelijke zo bedoelde reacties ook wat te veel gehoord van vrouwen in mijn omgeving. Maar dat zal hier dan meer bij mij liggen en mijn interpretatie.
Maar er is helemaal geen ondertoon, het is delen van ervaringen, en het laatste wat ik zou doen is de gevoelens van een ander bagatelliseren en ik weet zeker dat de anderen met dezelfde ervaring als ik dit ook als ervaring willen delen. En zo was het ook allemaal niet geschreven.
Misschien vanaf nu bij twijfel van het positieve van een reactie uitgaan? Dat probeer ik ook altijd, ook al is het soms moeilijk 😅
Yumi
30-11-2024 om 22:51
Agen schreef op 30-11-2024 om 19:56:
[..]
Dat is toch ook wat ik schrijf? Een echo is geschikt om gericht naar iets te kijken, bijvoorbeeld als je een knobbel voelt.
Bij een bevolkingsonderzoek, waar de deelnemers niet al binnenkomen met een duidelijke knobbel, werkt het minder goed.
Dat schreef je inderdaad Al dagen hoofdpijn waardoor ik blijkbaar minder/half lees, sorry
Yumi
30-11-2024 om 22:56
Moederkareltje schreef op 30-11-2024 om 21:18:
Aan de mammografie ga ik niet beginnen als dat nu moest. Die zijn sowieso niet heel betrouwbaar met nepborsten. Ga geen risico lopen dat ze kapot geduwd worden en erbij lijden voor onbetrouw resultaat. Ik doe het wel als ik ze niet meer heb. Maar dan ben ik waarschijnlijk precies op tijd want bij 50 jaar moeten ze er toch uit en dan pas begint de mammografie las ik.
Waarom moeten ze er bij 50 jaar uit, daar heb ik nooit eerder over gehoord. Of wil je dat zelf?
Zorroo
01-12-2024 om 00:07
Loulou39 schreef op 30-11-2024 om 21:44:
[..]
Maar er is helemaal geen ondertoon, het is delen van ervaringen, en het laatste wat ik zou doen is de gevoelens van een ander bagatelliseren en ik weet zeker dat de anderen met dezelfde ervaring als ik dit ook als ervaring willen delen. En zo was het ook allemaal niet geschreven.
Inderdaad, dat is juist wat ik net aangaf, dat dat mijn eigen interpretatie was.
Op veel voorlichtingssites staat dat de meeste vrouwen aangeven dat ze weinig last ervaren. Maar ik lees ook dat geschat wordt dat twee op de tien vrouwen juist erg veel pijn ervaren. Dat klinkt toch net wat minder rooskleurig. Ik denk dat ik helaas minder een uitzondering ben dan ik dacht. ☹