Gezondheid en welzijn
Tango
29-11-2024 om 17:56
Bevolkingsonderzoeken, doe je eraan mee?
Ik heb laatst weer een borstonderzoek gehad. Ik begrijp dat het belangrijk is maar ik vind het echt vreselijk. Ik twijfel echt of ik over 2 jaar weer ga. Een uitstrijkje vind ik niet zo erg.
Vanaf 55 jaar volgt er nog een onderzoek voor darmkanker. Mijn man heeft al 2 oproepen/zelftesten overgeslagen. Niet verstandig, maar ik begrijp het ook wel.
Het lijkt me een vies klusje.
Hoe doen jullie dit? Ga je altijd of steek je de kop in het zand?
Peiling
Doe je mee aan bevolkingsonderzoeken?
Maximaal 4 antwoorden.
Miraval
30-11-2024 om 16:16
IngridT schreef op 30-11-2024 om 12:16:
ik weet dat t persoonlijk is. Hoe je pijn ervaart. Maar wil toch even een tegengeluid geven. Ik vind het reuze meevallen. Doe het al jaren ( eerst in ziekenhuis. Nu in de bus, want moeder had borstkanker en dus wat extra controles) Echt super leuk is t natuurlijk niet. Maar het zijn aardige dames. Ze doen t heel netjes. Het duurt maar kort ( 4 keer een seconde of 5-6) en ja, het voelt even wat onprettig. Maar meer dan dat kan ik er niet van maken. Een flinke serie squats in de sportschool doet meer pijn. En duurt een stuk langer. En dat doe ik wekelijks vrijwillig.
Als je er super gestresst heengaat wordt het er qua pijnbeleving vast ook niet beter op.
( En nogmaals. Ik praat voor mezelf. Maar sprak recentelijk ook met een vriendin die voor t eerst ' mocht' en er door alle horrorverhalen bijna in paniek heenging. Ik heb haar gerustgesteld dat dat echt niet perse waar was, en ze appte me helemaal opgelucht dat t ook bij haar reuze meeviel. Overigens heb ik een bescheiden B cup, en zij een veel royalere maat. Even voor de statistiek)
Wens ik heb dezelfde ervaring. Heb overigens ook borstimplantaten onder de borstspier, ik was bang dat die kapot zouden gaan zo plat werden ze gedrukt. Maar niks aan de hand. Kreeg nog wel mooi compliment van de verpleegsters, die zagen niet dat het implantaten waren.
Citroengraag
30-11-2024 om 16:21
Wat pijnlijkheid borstonderzoek aangaat: ik heb een E-cup, zowel links als rechts. De kant waar ik vier goedaardige cysten in heb en doorgroei naar okselholte van borstweefsel was zo pijnlijk dat ik heb staan huilen, terwijl de linkerkant hooguit klein beetje vervelend was. Dus ja, als het zelfs in een mens al zo kan verschillen, laat staan in een hele bevolkingsgroep met alle maten, stressniveaus etc.
Ot: uitstrijkjes ben ik wel relaxed over, maar heb ook superlieve huisarts. Ik laat wel alle oproepen doen en zeur bij mijn echtgenoot waarom hij het steeds niet doet/uitstelt.
Knutselkei
30-11-2024 om 16:33
Ja ik doe mee. Met alle onderzoeken.
Vroeger als jonge meid onrustige uitstrijkjes gehad na klachten,dus die ben ik wel gewend.
Borstonderzoek vind ik niet fijn, laatste x deed t veel minder pijn dat de vorige keer. Gelukkig.
Darmonderzoek ga ik ook doen. 2 van mijn collega’s zijn er bij uitgehaald met darmkanker. Allebei geen klachten maar wel flink traject aan behandelingen.Dus dat schepje uit mijn poep, nou dat mogen ze hebben.
Strijkstok
30-11-2024 om 16:40
Herfstappeltaart schreef op 30-11-2024 om 16:15:
[..]
Wat ellendig voor je. Ik hoop dat het lang rustig en onder controle blijft.🍀
Dank je, dat hoop ik ook!
Koettie
30-11-2024 om 16:59
Het uitstrijkje hebt ik gedaan, borstonderzoek twijfel ik over, al duurt dat nog even. Ik heb zeer dicht borstweefsel dus volgens mij is dat vrij zinloos. Heb eerder mammo en echo gehad. Maar zal dat tegen die tijd nog eens opzoeken.
Dutchgirly
30-11-2024 om 17:29
IngridT schreef op 30-11-2024 om 12:16:
ik weet dat t persoonlijk is. Hoe je pijn ervaart. Maar wil toch even een tegengeluid geven. Ik vind het reuze meevallen. [...] Overigens heb ik een bescheiden B cup, en zij een veel royalere maat. Even voor de statistiek)
Ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen van iemand met echt kleine borsten, AA of A. Of van een man ofzo. Cup B vind ik echt al groot 😅 dat is echt een borst, die je kan vastpakken en onder zo'n pers kan leggen. Niet een tepel op een plankje.
Yumi
30-11-2024 om 17:35
Agen schreef op 30-11-2024 om 11:36:
[..]
Een echo is een effectieve manier om gericht naar afwijkingen te kijken, als je bijvoorbeeld een knobbel voelt. Bij screening werkt het minder goed dan een mammografie. Kalkspatjes die op borstkanker kunnen wijzen, zie je wel op een foto maar niet op een echo.
Ik ben door de huisarts doorgestuurd voor een echo, ipv een mammografie omdat het dan beter zichtbaar zou zijn.
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat vrouwen die een knobbel voelen in hun borst, ook eerst een echo kunnen krijgen in plaats van een mammografie. Een echo is minder pijnlijk en kan vrijwel net zo goed beoordelen of er borstkanker is.
Loulou39
30-11-2024 om 17:41
Gelukkig valt de pijn bij mij ook mee bij de mammografie. Ik vind het niet prettig, maar de pijn is prima te doen en duurt maar kort.
Ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van mensen die zeggen dat ze gezond zijn, of gezond leven en dat ze daarom weten dat ze niets hebben, ook bijvoorbeeld omdat ze niets geks voelen.
Mijn huisarts (die zelf borstkanker had) zei tegen mij toen ik met klachten langs kwam dat eigenlijk alle borstkanker gevallen zonder pijn begint.
Moederkareltje
30-11-2024 om 17:45
Ik moet nog een uitstrijkje laten maken maar ik vergeet het steeds of ik ben zwanger. Dus in de 5 jaar dat ik moet nog steeds niet geweest. Ik weet dus niet wanneer het weer kan.
SuzyQFive
30-11-2024 om 18:03
Yumi schreef op 30-11-2024 om 11:07:
[..]
Nee, ik denk dat MissDalhousie het heeft over het linkje dat ik heb geplaatst voor een echoscopie, en dat is wel betrouwbaar.
Kan ik zonder verwijziging terecht voor een borst echoscopie?Ja, bij het Women's Healthcare Center kunt u ook zonder verwijzing terecht op eigen initiatief. U betaalt het onderzoek zelf en het kan niet voor vergoeding gedeclareerd worden bij uw verzekering.
Veelgestelde vragen bij een borstcontrole - Women's Healthcare Center
Oh ja, dat kan ook 🫢
Dorestad
30-11-2024 om 18:04
Dutchgirly schreef op 30-11-2024 om 17:29:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen van iemand met echt kleine borsten, AA of A. Of van een man ofzo. Cup B vind ik echt al groot 😅 dat is echt een borst, die je kan vastpakken en onder zo'n pers kan leggen. Niet een tepel op een plankje.
Een man uit mijn familie heeft als 20 jarige borstkanker gehad. Mammografie was echt goed te doen.
Dolfje
30-11-2024 om 18:10
Bij mij deed het bij mijn rechterborst echt pijn, het was onder mijn borst ook een beetje uitgescheurd. Heb er een week last van gehad.
SuzyQFive
30-11-2024 om 18:12
Loulou39 schreef op 30-11-2024 om 17:41:
Gelukkig valt de pijn bij mij ook mee bij de mammografie. Ik vind het niet prettig, maar de pijn is prima te doen en duurt maar kort.
Ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van mensen die zeggen dat ze gezond zijn, of gezond leven en dat ze daarom weten dat ze niets hebben, ook bijvoorbeeld omdat ze niets geks voelen.
Mijn huisarts (die zelf borstkanker had) zei tegen mij toen ik met klachten langs kwam dat eigenlijk alle borstkanker gevallen zonder pijn begint.
Dat is ook een hardnekkige… Pijn kan wel degelijk een teken zijn. Het is minder voorkomend, maar kan zeker wel.
Loulou39
30-11-2024 om 18:27
SuzyQFive schreef op 30-11-2024 om 18:12:
[..]
Dat is ook een hardnekkige… Pijn kan wel degelijk een teken zijn. Het is minder voorkomend, maar kan zeker wel.
Oeh, goed dat je het zegt!!
MissDalhousie
30-11-2024 om 19:18
Yumi schreef op 30-11-2024 om 11:07:
[..]
Nee, ik denk dat MissDalhousie het heeft over het linkje dat ik heb geplaatst voor een echoscopie, en dat is wel betrouwbaar.
Kan ik zonder verwijziging terecht voor een borst echoscopie?Ja, bij het Women's Healthcare Center kunt u ook zonder verwijzing terecht op eigen initiatief. U betaalt het onderzoek zelf en het kan niet voor vergoeding gedeclareerd worden bij uw verzekering.
Veelgestelde vragen bij een borstcontrole - Women's Healthcare Center
Dank je, deze bedoelde ik inderdaad!