Gezondheid en welzijn
Tango
29-11-2024 om 17:56
Bevolkingsonderzoeken, doe je eraan mee?
Ik heb laatst weer een borstonderzoek gehad. Ik begrijp dat het belangrijk is maar ik vind het echt vreselijk. Ik twijfel echt of ik over 2 jaar weer ga. Een uitstrijkje vind ik niet zo erg.
Vanaf 55 jaar volgt er nog een onderzoek voor darmkanker. Mijn man heeft al 2 oproepen/zelftesten overgeslagen. Niet verstandig, maar ik begrijp het ook wel.
Het lijkt me een vies klusje.
Hoe doen jullie dit? Ga je altijd of steek je de kop in het zand?
Peiling
Doe je mee aan bevolkingsonderzoeken?
Maximaal 4 antwoorden.
Bisou
30-11-2024 om 11:41
Dutchgirly schreef op 30-11-2024 om 09:18:
Ik ben 1x geweest voor dat uitstrijkje. Vond ik niet heel prettig dat een man zo'n ijskoud ding in me steekt. Ik vraag me ook af of dat persé zo moet.
Ik ben nog lang niet oud genoeg voor het borstonderzoek maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Met die twee erwten van mij wordt dat vast helse pijn. Ik zie er echt nu al tegenop. Hopelijk komt er de komende jaren een alternatief, dan zou ik het wel doen.
Uitstrijkje vind ik geen probleem maar ik heb hetzelfde als jou met dat borstonderzoek. Het is nog niet zo ver maar ik ben er gewoon als de dood voor, ik word al licht in mijn hoofd van de gedachte en ben dus ook erg bang daar flauw te gaan vallen. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat in de huidige tijd een pijnlijk onderzoek nog "the way to go" is. Ik hoop dus ook op een goed alternatief en als dat niet mogelijk is ga ik waarschijnlijk zelf op zoek naar zo'n alternatief. Ook als ik dan zelf moet betalen of naar Duitsland moet. Voor sommigen misschien onbegrijpelijk maar ik ervaar er echt angst voor zoals ik dat van mezelf helemaal niet ken..
Lollypopje
30-11-2024 om 12:06
Agen schreef op 30-11-2024 om 11:32:
[..]
Je kunt de kans dat je kanker krijgt, wel verminderen door gezond te leven. Maar net zo goed als er rokers zijn die twee pakjes per dag roken en nooit longkanker krijgen, zijn er ook mensen die heel gezond leven en toch de pech hebben kanker te krijgen.
En daarom is "ik leef gezond" vrij zelden een goede reden om verder geen maatregelen te nemen.
Overigens kan ik het wel heel goed begrijpen Als iemand bijvoorbeeld vanwege een (medisch) trauma liever niet gaat.
IngridT
30-11-2024 om 12:16
ik weet dat t persoonlijk is. Hoe je pijn ervaart. Maar wil toch even een tegengeluid geven. Ik vind het reuze meevallen. Doe het al jaren ( eerst in ziekenhuis. Nu in de bus, want moeder had borstkanker en dus wat extra controles) Echt super leuk is t natuurlijk niet. Maar het zijn aardige dames. Ze doen t heel netjes. Het duurt maar kort ( 4 keer een seconde of 5-6) en ja, het voelt even wat onprettig. Maar meer dan dat kan ik er niet van maken. Een flinke serie squats in de sportschool doet meer pijn. En duurt een stuk langer. En dat doe ik wekelijks vrijwillig.
Als je er super gestresst heengaat wordt het er qua pijnbeleving vast ook niet beter op.
( En nogmaals. Ik praat voor mezelf. Maar sprak recentelijk ook met een vriendin die voor t eerst ' mocht' en er door alle horrorverhalen bijna in paniek heenging. Ik heb haar gerustgesteld dat dat echt niet perse waar was, en ze appte me helemaal opgelucht dat t ook bij haar reuze meeviel. Overigens heb ik een bescheiden B cup, en zij een veel royalere maat. Even voor de statistiek)
Miepjecody
30-11-2024 om 12:18
rionyriony schreef op 30-11-2024 om 08:25:
Nee. Ik leef gezond, heb een keurig gewicht, heb geen dubieuze gewoonten van welke soort dan ook, gebruik hoogstzelden mijn verzekering en verder wens ik er niet mee bezig te zijn.
Uiteraard ga ik met onbegrijpelijke telkens weer voorkomende en nergens door te verhelpen stoelgangproblemen e.d. met uiterst veel tegenzin naar een arts, als dat ooit zou voorkomen, die het onmiddellijk als iets psychisch (lees: niet-bestaand) zou zien, dus dat ontmoedigt me des te meer om iets te willen weten van de medische wereld. Prikken ga ik wel halen overigens.
Borst zelfonderzoek doe ik af en toe, maar daar is nooit een reden toe.
Wauw, denk je echt dat mensen kanker krijgen door ongezond te leven?
En kanker voel je dus niet in het begin, dus zonder onderzoek vaker te laat
Poezenmeisje
30-11-2024 om 12:22
Dutchgirly schreef op 30-11-2024 om 09:18:
Ik ben 1x geweest voor dat uitstrijkje. Vond ik niet heel prettig dat een man zo'n ijskoud ding in me steekt. Ik vraag me ook af of dat persé zo moet.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het kreng niet onder de warme kraan werd gehouden.
Dan heb je echt een hork van een vent getroffen.
Poezenmeisje
30-11-2024 om 12:27
Als mannen elke twee jaar hun kroonjuwelen moesten laten spletten, was er allang een minder pijnlijk alternatief aangeboden...
JtM
30-11-2024 om 12:36
Poezenmeisje schreef op 30-11-2024 om 12:27:
Als mannen elke twee jaar hun kroonjuwelen moesten laten spletten, was er allang een minder pijnlijk alternatief aangeboden...
Dit wilde ik net typen!
Ik ben nog te jong voor het bevolkingsonderzoek naar borstkanker maar ga er zeker aan mee doen zodra die uitnodiging volgt.
Toen ik op mijn 30e de uitnodiging kreeg voor het onderzoek naar baarmoederhalskanker ben ik ook gegaan, en maar goed ook, want ik had dus baarmoederhalskanker. Zonder enige klachten te hebben. Ik ben er héél goed vanaf gekomen doordat we er zo op tijd bij waren.
Ik vind het ook heel lastig te begrijpen dat mensen hier niet aan mee doen omdat ze gezond leven oid.
Herfstappeltaart
30-11-2024 om 12:56
Poezenmeisje schreef op 30-11-2024 om 12:27:
Kersje
30-11-2024 om 13:05
rionyriony schreef op 30-11-2024 om 08:25:
Nee. Ik leef gezond, heb een keurig gewicht, heb geen dubieuze gewoonten van welke soort dan ook, gebruik hoogstzelden mijn verzekering en verder wens ik er niet mee bezig te zijn.
Uiteraard ga ik met onbegrijpelijke telkens weer voorkomende en nergens door te verhelpen stoelgangproblemen e.d. met uiterst veel tegenzin naar een arts, als dat ooit zou voorkomen, die het onmiddellijk als iets psychisch (lees: niet-bestaand) zou zien, dus dat ontmoedigt me des te meer om iets te willen weten van de medische wereld. Prikken ga ik wel halen overigens.
Borst zelfonderzoek doe ik af en toe, maar daar is nooit een reden toe.
Vind je dit zelf ook niet struisvogelpolitiek? Ben je zó bang dat ze wel iets zullen vinden?
Herfstappeltaart
30-11-2024 om 13:14
Kersje schreef op 30-11-2024 om 13:05:
[..]
Vind je dit zelf ook niet struisvogelpolitiek? Ben je zó bang dat ze wel iets zullen vinden?
Dat denk ik ja. Ik begrijp overigens wel dat mensen er soms een beetje akelig van worden om altijd maar geconfronteerd te worden met wat je allemaal kunt krijgen. Ik heb zelf elk jaar (voorheen elk halfjaar) een controle en dat gaat ook niet in mijn koude kleren zitten, maar de eventuele gevolgen als ik het achterwege laat zijn vele malen erger. Daarvoor is mijn leven me te lief.
Maar soms denk ik ook: "ik wou dat ik er nooit meer mee geconfronteerd zou worden"..
Kersje
30-11-2024 om 13:55
Herfstappeltaart schreef op 30-11-2024 om 13:14:
[..]
Dat denk ik ja. Ik begrijp overigens wel dat mensen er soms een beetje akelig van worden om altijd maar geconfronteerd te worden met wat je allemaal kunt krijgen. Ik heb zelf elk jaar (voorheen elk halfjaar) een controle en dat gaat ook niet in mijn koude kleren zitten, maar de eventuele gevolgen als ik het achterwege laat zijn vele malen erger. Daarvoor is mijn leven me te lief.
Maar soms denk ik ook: "ik wou dat ik er nooit meer mee geconfronteerd zou worden"..
Heel begrijpelijk hoor Appeltaart, datzelfde gevoel (angst) heb ik ook bij elke CT-scan (elke 4 maanden). Helaas alleen met het feit (!) dat ik ooit slecht nieuws krijg, maar niet wetende wanneer?!
Vandaar ook mijn eerdere vragen richting RionyRiony, want die angst is serieus heel begrijpelijk, alleen het stukje ‘kop in het zand steken’ niet. Daar zou ik dan dus zeker mee aan de slag gaan, want angst slurpt heel veel (onnodige?) energie.
Strijkstok
30-11-2024 om 14:10
Ik heb ongeneeslijke kanker. Voor nu is het rustig en onder controle maar voor hoe lang... niemand die het weet 🤷♀️
Dus ik heb bij de oproep van de bevolkingsonderzoeken gedacht: 'wat maakt dat nu nog uit', maar ben ze toch wel gaan doen. Ik hou van mijn leven en wil dat niet op zo'n ondoordachte manier zomaar opgeven. Dat vind ik pas echt zonde!
Herfstappeltaart
30-11-2024 om 14:26
Kersje schreef op 30-11-2024 om 13:55:
[..]
Heel begrijpelijk hoor Appeltaart, datzelfde gevoel (angst) heb ik ook bij elke CT-scan (elke 4 maanden). Helaas alleen met het feit (!) dat ik ooit slecht nieuws krijg, maar niet wetende wanneer?!
Vandaar ook mijn eerdere vragen richting RionyRiony, want die angst is serieus heel begrijpelijk, alleen het stukje ‘kop in het zand steken’ niet. Daar zou ik dan dus zeker mee aan de slag gaan, want angst slurpt heel veel (onnodige?) energie.
Helemaal eens. En ik vind het heel rot voor je.
Dorestad
30-11-2024 om 15:16
IngridT schreef op 30-11-2024 om 12:16:
ik weet dat t persoonlijk is. Hoe je pijn ervaart. Maar wil toch even een tegengeluid geven. Ik vind het reuze meevallen. Doe het al jaren ( eerst in ziekenhuis. Nu in de bus, want moeder had borstkanker en dus wat extra controles) Echt super leuk is t natuurlijk niet. Maar het zijn aardige dames. Ze doen t heel netjes. Het duurt maar kort ( 4 keer een seconde of 5-6) en ja, het voelt even wat onprettig. Maar meer dan dat kan ik er niet van maken. Een flinke serie squats in de sportschool doet meer pijn. En duurt een stuk langer. En dat doe ik wekelijks vrijwillig.
Als je er super gestresst heengaat wordt het er qua pijnbeleving vast ook niet beter op.
( En nogmaals. Ik praat voor mezelf. Maar sprak recentelijk ook met een vriendin die voor t eerst ' mocht' en er door alle horrorverhalen bijna in paniek heenging. Ik heb haar gerustgesteld dat dat echt niet perse waar was, en ze appte me helemaal opgelucht dat t ook bij haar reuze meeviel. Overigens heb ik een bescheiden B cup, en zij een veel royalere maat. Even voor de statistiek)
Dit zou qua (pijn) beleving mijn tekst kunnen zijn. Zowel met mijn huidige B cup als destijds met mijn DD cup. En inderdaad, squatten, wall sits, rek- en strekoefeningen ervaar ik als pijnlijker, frequenter, langduriger.
Herfstappeltaart
30-11-2024 om 16:15
Strijkstok schreef op 30-11-2024 om 14:10:
Ik heb ongeneeslijke kanker. Voor nu is het rustig en onder controle maar voor hoe lang... niemand die het weet 🤷♀️
Dus ik heb bij de oproep van de bevolkingsonderzoeken gedacht: 'wat maakt dat nu nog uit', maar ben ze toch wel gaan doen. Ik hou van mijn leven en wil dat niet op zo'n ondoordachte manier zomaar opgeven. Dat vind ik pas echt zonde!
Wat ellendig voor je. Ik hoop dat het lang rustig en onder controle blijft.🍀