Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

wat is financieel zelfstandig?

Koud schreef op 20-12-2024 om 11:46:

[..]

Maar hou je er dan ook al. 24 jaar lang rekening mee dat je gaat scheiden? Lijkt me ook geen fijn uitgangspunt voor een relatie waarin enige comitment wel gewenst is.

Ik ben niet degene op wie je reageert maar beter mee verlegen dan om verlegen denk ik dan. En wie weet heb je het samen op je oude dag nog wel nodig 

rionyriony schreef op 18-12-2024 om 09:47:

De gemiddelde levensstandaard van nu is niet te vergelijken met die in mijn jeugd en ik had het al ontzettend goed. Eens per week vlees, een half liter melk per dag, een biscuitje bij de thee en vaak 's avonds ook nog een koekje. Toegegeven, het beleg bestond de halve week uit basterdsuiker.

Ik kluste wel bij; ging bij de bakker schoonmaken tegen beloning van een puntzak met afvalstukjes koekkruimels. Vakantie pas toen ik twaalf was en dat was een week Veluwe met de tent. Je had geen media, om te bellen ging je naar de cel op het plein (werd ook gebruikt als wc).

Tegenwoordig hoef je met een menu van toen, niet aan te komen bij een gemiddelde persoon.

Zorgkosten: er waren nog niet veel remedies dus ook niet veel zorgkosten.

Maar toen haalde je het om als kostwinner genoeg te verdienen om je gezin te verzorgen.

Als men dezelfde standaarden zou aanhouden als vroeger dan zou een persoon kostwinner kunnen zijn. Maar dat wil men niet. Men wil consumeren. Ja en dan moet ook de vrouw gaan werken.

Toen ik samen ging wonen hechtte ik erg aan een eigen inkomen; gewoon voor het gevoel. Niet dat mijn relatie wankel was, maar ik herinner me dat ik heb gehuild toen mijn baan opgeheven werd en ik elders moest gaan zoeken

Ben jij 80+? In mijn jeugd 30-46 jaar geleden gingen we 3 weken op vakantie. Elke dag vlees, broodbeleg was kaas diverse soorten worst of hagel/jam/pasta ofzo. Elke week een zak of twee zakken chips. We hadden een auto een huis met 4 slaapkamers en de mogelijkheid een 5e te creëren op de zolder. En wasmachine een droger. En bovenal we hadden maar 1 inkomen uit laaggeschoold werk.

Nu werken we beiden mijn man 36 uur net zoals mijn vader, ik 32 contractduur. We gaan 4 weken per jaar op vakantie hebben geen eigen auto. Geen droger, wel een wasmachine. Wonen in een huis met 3 slaapkamers maar de 3e slaapkamer is de berging want er is geen zolder. Ik heb een hbo opleiding en doe dito werk, mijn man heeft een leidinggevende functie vanuit een mbo opleiding. We eten elke dag warm maar kiezen inderdaad niet altijd voor vlees. Broodbeleg enzo naar keuze. 

troelahoep schreef op 20-12-2024 om 11:02:

[..]

Echt waar? Dat wist ik niet eens! Wat een goed idee ook, dat zou een hoop huizenellende van nu gescheeld hebben.

Ik denk dat de grootste ellende nu wordt veroorzaakt door het gebrek aan huizen. Voordeel was wel dat je ook als je single was gewoon een woning kon kopen.

Tuinfluiter schreef op 20-12-2024 om 14:11:

[..]

Ik denk dat de grootste ellende nu wordt veroorzaakt door het gebrek aan huizen. Voordeel was wel dat je ook als je single was gewoon een woning kon kopen.

Toen ik in 2002 een huis kocht met een modaal inkomen (denk ik, was toen 2600 bruto), waren er niet zoveel vrouwen die modaal verdienden. Destijds werkten de meeste moeders op school twee of drie dagen. Dat die nu bijna allemaal meer werken, heeft de prijzen ook opgeduwd.

Edit, ik heb het even nagezocht. Modaal was toen 28.000 dus daar zat ik boven. Wellicht kon je destijds dan al niet meer in alle regio’s iets kopen met modaal.

Decembermamma schreef op 20-12-2024 om 14:02:

[..]

Ben jij 80+? In mijn jeugd 30-46 jaar geleden gingen we 3 weken op vakantie. Elke dag vlees, broodbeleg was kaas diverse soorten worst of hagel/jam/pasta ofzo. Elke week een zak of twee zakken chips. We hadden een auto een huis met 4 slaapkamers en de mogelijkheid een 5e te creëren op de zolder. En wasmachine een droger. En bovenal we hadden maar 1 inkomen uit laaggeschoold werk.

In mijn jeugd jaren 70 ging van mijn hele klas 1 klasgenoot 3 weken op vakantie en ook nog naar het buitenland, de rest ging 1 of 2 weken waarvan meestal 1 week logeren. Of helemaal niet.
Zelf ging ik met Hemelvaart een lang weekend en in de zomer een week in nl en een weekje logeren.

Mijn ouders kochten hun eerste auto toen ik 6 was. En die deelden we met mijn oom en tante. 

Het huis werd nog verwarmd met kolenkachels, die zijn eind jaren 70 vervangen door gaskachels en pas later door een cv installatie.
Tv kwam eind jaren 70.

Chips alleen in de weekenden. Bijna elke dag wat vlees, maar ook zelf gevangen vis stond op het menu.

Naar wat ik zoal om mij heen hoor en zie, zijn velen ook wel erg verwend vwb woonruimte. Kinderen moeten allemaal een eigen kamer, de tuin mag vooral geen postzegel zijn en 1 gezinsauto lijkt niet meer de standaard.

Hoe vaak ik niet lees dat men wil verhuizen, want ‘wij zijn uit onze woning gegroeid’, misschien zou men daarover eens wat realistischer kunnen nadenken? Kleine kinderen kunnen prima, zoals ‘vroeger’ (jaja), samen een slaapkamer delen bijvoorbeeld. 

RoodVruchtje schreef op 20-12-2024 om 15:32:

Naar wat ik zoal om mij heen hoor en zie, zijn velen ook wel erg verwend vwb woonruimte. Kinderen moeten allemaal een eigen kamer, de tuin mag vooral geen postzegel zijn en 1 gezinsauto lijkt niet meer de standaard.

Hoe vaak ik niet lees dat men wil verhuizen, want ‘wij zijn uit onze woning gegroeid’, misschien zou men daarover eens wat realistischer kunnen nadenken? Kleine kinderen kunnen prima, zoals ‘vroeger’ (jaja), samen een slaapkamer delen bijvoorbeeld.

Kleine kinderen worden ook groot en een eigen slaapkamer/privacy wordt dan toch echt belangrijk zeker omdat ze tegenwoordig langer thuis blijven 

Ik sta ook nog ingeschreven voor een sociale huurwoning, al verdien ik nu veel te veel. Het leven kan verkeren, je weet nooit hoe het loopt en die paar tientjes per jaar om het aan te houden is dat het wel waard. 

Koettie schreef op 20-12-2024 om 16:30:

Ik sta ook nog ingeschreven voor een sociale huurwoning, al verdien ik nu veel te veel. Het leven kan verkeren, je weet nooit hoe het loopt en die paar tientjes per jaar om het aan te houden is dat het wel waard.

Slim! Komt wel vaker voor dat men teveel verdient voor een sociale huurwoning, maar zodra men (om welke reden dan ook) bv arbeidsongeschikt wordt, dan valt dit ook weg.

Ysenda schreef op 20-12-2024 om 14:46:

[..]

In mijn jeugd jaren 70 ging van mijn hele klas 1 klasgenoot 3 weken op vakantie en ook nog naar het buitenland, de rest ging 1 of 2 weken waarvan meestal 1 week logeren. Of helemaal niet.
Zelf ging ik met Hemelvaart een lang weekend en in de zomer een week in nl en een weekje logeren.

Mijn ouders kochten hun eerste auto toen ik 6 was. En die deelden we met mijn oom en tante.

Het huis werd nog verwarmd met kolenkachels, die zijn eind jaren 70 vervangen door gaskachels en pas later door een cv installatie.
Tv kwam eind jaren 70.

Chips alleen in de weekenden. Bijna elke dag wat vlees, maar ook zelf gevangen vis stond op het menu.

Televisie eind jaren 70?
Ik denk dat al onze buren in 1980 een kleurentelevisie hadden, wij pas in 1982 maar dat was omdat mijn ouders geld in een verbouwing staken.

Anoniemvoornu schreef op 20-12-2024 om 16:29:

[..]

Kleine kinderen worden ook groot en een eigen slaapkamer/privacy wordt dan toch echt belangrijk zeker omdat ze tegenwoordig langer thuis blijven

Dat begrijp ik, maar het leven is ook keuzes maken. De huidige woningmarkt zie ik niet zo snel opgelost worden, dus is het zéker de moeite waard eens goed na te denken of een 2e,3e….kind wel zo slim is. Maar het probleem van tegenwoordig is dat mensen vaak en én willen, helaas is het leven niet zo maakbaar.

RoodVruchtje schreef op 20-12-2024 om 17:43:

[..]

Dat begrijp ik, maar het leven is ook keuzes maken. De huidige woningmarkt zie ik niet zo snel opgelost worden, dus is het zéker de moeite waard eens goed na te denken of een 2e,3e….kind wel zo slim is. Maar het probleem van tegenwoordig is dat mensen vaak en én willen, helaas is het leven niet zo maakbaar.

Daar heb je gelijk in, al ben ik het met iedereen eens de woningcrisis maakt heel veel mensen financieel afhankelijk, 15 jaar geleden kreeg ik als alleenstaande een huis met 2 ruime slaapkamers toegewezen (zou 3 van gemaakt kunnen worden) wat niemand wilde hebben want ik stond 15 de op de lijst ... tuin vol brandnetels , zwartgeverfde plafonds enz nu zouden mensen er voor in de rij staan...

Koettie schreef op 20-12-2024 om 16:30:

Dan had ik onderhand al 32 jaar ingeschreven kunnen staan zonder er ooit gebruik van te maken. Dat zijn heel veel tientjes. Ik heb overigens nog nooit een sociale huurwoning gehad. Die zijn tegenwoordig ook niet meer echt goedkoop.

MMcGonagall schreef op 20-12-2024 om 19:15:

[..]

Dan had ik onderhand al 32 jaar ingeschreven kunnen staan zonder er ooit gebruik van te maken. Dat zijn heel veel tientjes. Ik heb overigens nog nooit een sociale huurwoning gehad. Die zijn tegenwoordig ook niet meer echt goedkoop.

Niet overal kost ingeschreven staan geld. Hier is dat gewoon gratis. 

MMcGonagall schreef op 20-12-2024 om 19:15:

[..]

Nou, de 850 die een sociale huurwoning kost is hier spotgoedkoop. Ik sta ook al 15 jaar ingeschreven inmiddels. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.