Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjesachtige jongen en het gedrag van zijn ouders


Lexus schreef op 24-09-2024 om 11:10:

Ik heb het andersom meegemaakt: mijn zoon, geboren als meisje, en al vroeg heel jongensachtig (maar ging toen nog door het leven als meisje) was hele goede vrienden met een jongen. Kinderen waren dol op elkaar maar het beviel de moeder van de jongen niet. Zij heeft toen gezorgd dat de kinderen niet meer met elkaar thuis konden spelen, alhoewel ze op school nog steeds dol op elkaar waren. Haar er op aangesproken zei ze dat de jongen het zelf niet meer wilde. Ja tuurlijk joh, hij gaat tegen zijn moeder in zeggen dat hij het wel wil. Je zag op het schoolplein dat ze enorm plezier hadden maar als ze thuis wilden afspreken had de moeder altijd een smoesje. Het is haar gelukt, mijn kind begreep er niets van, de jongen ook niet. Mijn hart brak erom.
De kinderachtigheid van sommige ouders...

Voor sommige mensen is hun bekrompen plaatje helaas nog altijd belangrijker dan het geluk van hun kind. 

En zoals anderen al zeggen: zeker niet liegen. 

rionyriony schreef op 20-09-2024 om 09:22:

Ik denk dat ze ook een beetje bang is dat hij later geen vent wordt. Omdat ze dat het liefste heeft. Je hoort steeds meer over geslachtsveranderingen dus zij let op tekenen dat hij dat ook wil. Dus ze voelt zich daardoor wat bedreigd. Kinderen krijgen in toenemende mate de optie om dit te overwegen en daarvoor te kiezen en zij denkt dat hij daar misschien voor gaat kiezen en zij zo haar toekomstdromen kwijt gaat raken. Best voorstelbaar hoewel ik zelf geen eigen kinderen heb.

Dat wordt het tijd dat ze haar eigen verwachtingen niet meer boven het geluk van haar kind plaatst.

Temet schreef op 24-09-2024 om 10:33:

Ik probeer eventuele seksistische neigingen bij mezelf te onderdrukken, maar mensen... waarom zijn het toch altijd mannen die van die watjes zijn? Ze doen alsof mannelijkheid betekent dat je sterk bent, maar die mannelijkheid zelf - wat dat dan ook moge zijn - is kennelijk zoiets kwetsbaars dat het tegen allerlei ingebeelde bedreigingen beschermd moet worden. Ook als je daardoor je kind belemmert te spelen met wie/wat hij wil.
Vrouwen zijn niet van die doetjes, die denken niet dat vrouwelijkheid (of mannelijkheid, trouwens) bij het minste of geringste op omvallen staat.

Dat komt omdat mannelijkheid is gecultiveerd als 'beter dan' vrouwelijkheid. Daarom is de afwijzing van 'verwijfdheid' een  significant onderdeel van het man zijn, naast het continue bewijs leveren van mannelijkheid in de vorm van autonomie en onverstoorbaar zijn. Dat is ook de reden waarom jongens/mannen soms steviger uit de hoek komen en elkaar harder uittesten. De keerzijde hiervan is dat er een broze relatie is met de eigen vrouwelijkheid en die wordt geëxternaliseerd.

Die afwijzing van mannelijkheid hebben vrouwen gemiddeld wat minder (soms stijg je zelfs in sociaal opzicht). Het schijnt ook zo te zijn dat jongens zich moeten losmaken van hun moeder en meisjes zich kunnen blijven identificeren. En dan zijn er ook nog Oedipus en Cassandra complexen. 

Terug naar deze situatie. Deze vader is misschien niet bang voor een trans kind of homoseksueel kind (misschien ook wel) maar in ieder geval is hij bang voor verwijfdheid bij zijn zoon. En dat af- en aanleren daarbij doorslaggevend is. Die mensvisie bestaat. En dat heeft gevolgen voor de kinderen en hun spel.

Zou dit nog iets zijn om met de juf/school te bespreken?

FruitMoeder

FruitMoeder

24-09-2024 om 14:32 Topicstarter

Zebra04 schreef op 24-09-2024 om 13:31:

Zou dit nog iets zijn om met de juf/school te bespreken?

Om heel eerlijk te zijn hoop ik dat de kous af is en dat mijn dochter gewoon weer verder kan zonder hem. Het gekke is dat toen die moeder haar zoon kwam ophalen en hij mijn dochters verkleedkleren aanhad ze er niks over zei. Ze vond het nog geen eens benoemeringswaardig. Daarom denk ik dat het aan die man ligt en zij er niet tegen op kan. In de klas trekt de jongen ook niet meer naar mijn dochter toe en dat maakt haar best verdrietig. Denk dat die ouders dat ook niet willen. Gelukkig heeft ze nog andere kinderen om mee te spelen.  

FruitMoeder schreef op 24-09-2024 om 14:32:

[..]

Om heel eerlijk te zijn hoop ik dat de kous af is en dat mijn dochter gewoon weer verder kan zonder hem. Het gekke is dat toen die moeder haar zoon kwam ophalen en hij mijn dochters verkleedkleren aanhad ze er niks over zei. Ze vond het nog geen eens benoemeringswaardig. Daarom denk ik dat het aan die man ligt en zij er niet tegen op kan. In de klas trekt de jongen ook niet meer naar mijn dochter toe en dat maakt haar best verdrietig. Denk dat die ouders dat ook niet willen. Gelukkig heeft ze nog andere kinderen om mee te spelen.

Inderdaad verdrietig. 

Laat wel nog zien dat seksisme springlevend is in Nederland en precies hoe het er van jongs af aan ingestampt wordt.  

FruitMoeder

FruitMoeder

29-09-2024 om 13:01 Topicstarter

BeesAreCool schreef op 28-09-2024 om 14:50:

[..]

Inderdaad verdrietig.

Laat wel nog zien dat seksisme springlevend is in Nederland en precies hoe het er van jongs af aan ingestampt wordt.

En volgens mij wordt het alleen maar erger. Toen ik haar leeftijd had begin jaren '90 was er niks aan de hand. Jongens speelde met poppen en meisjes met auto's. Zelfs de kleren die wij droegen waren veel neutraler. Het voelt nu net of die veilige en eerlijke wereld van vroeger weg is en dat het nu veel harder is geworden.

FruitMoeder schreef op 29-09-2024 om 13:01:

[..]

En volgens mij wordt het alleen maar erger. Toen ik haar leeftijd had begin jaren '90 was er niks aan de hand. Jongens speelde met poppen en meisjes met auto's. Zelfs de kleren die wij droegen waren veel neutraler. Het voelt nu net of die veilige en eerlijke wereld van vroeger weg is en dat het nu veel harder is geworden.

Nou.. ik heb dezelfde leeftijd en jongens speelden toch echt niet met poppen, in mijn omgeving. Toen ik een jongen uitnodigde voor mijn verjaardag (raar!!!), kwam hij met een Barbie aanzetten. Want dat vinden meisjes leuk. Ik dus niet.

Zebra04 schreef op 24-09-2024 om 13:31:

Zou dit nog iets zijn om met de juf/school te bespreken?

Wat zou de juf hiermee kunnen dan?

FruitMoeder schreef op 24-09-2024 om 14:32:

[..]

Om heel eerlijk te zijn hoop ik dat de kous af is en dat mijn dochter gewoon weer verder kan zonder hem. Het gekke is dat toen die moeder haar zoon kwam ophalen en hij mijn dochters verkleedkleren aanhad ze er niks over zei. Ze vond het nog geen eens benoemeringswaardig. Daarom denk ik dat het aan die man ligt en zij er niet tegen op kan. In de klas trekt de jongen ook niet meer naar mijn dochter toe en dat maakt haar best verdrietig. Denk dat die ouders dat ook niet willen. Gelukkig heeft ze nog andere kinderen om mee te spelen.

Waarschijnlijk vond die moeder er zelf ook wat van, anders had ze het thuis niet verteld. 

Nick90 schreef op 29-09-2024 om 20:13:

[..]

Waarschijnlijk vond die moeder er zelf ook wat van, anders had ze het thuis niet verteld.

Of het vriendje heeft verteld wat ze hebben gedaan tijdens het speelafspraakje bij het meisje thuis. 

Koko67 schreef op 29-09-2024 om 19:37:

[..]

Wat zou de juf hiermee kunnen dan?

Het onderwerp in het algemeen aankaarten. Niet op deze twee kinderen gericht. Over kleren, kleding, beroepen... heel gewoon.

Poezekat schreef op 29-09-2024 om 20:25:

[..]

Of het vriendje heeft verteld wat ze hebben gedaan tijdens het speelafspraakje bij het meisje thuis.

Ja maar het kind is 6 dus de moeder zal het ongetwijfeld bevestigd hebben dat hij daar in een prinsessejurk stond. Ik zou dat ook niet echt op prijs stellen dat m'n zoon in een prinsessejurk rondloopt tijdens een speelafspraak. 

Nick90 schreef op 30-09-2024 om 06:39:

[..]

Ja maar het kind is 6 dus de moeder zal het ongetwijfeld bevestigd hebben dat hij daar in een prinsessejurk stond. Ik zou dat ook niet echt op prijs stellen dat m'n zoon in een prinsessejurk rondloopt tijdens een speelafspraak.

Jeetje, een jongen van 6! Laat hem lekker die prinsessenjurk aantrekken. Mijn zoon was nog ouder dat hij weleens in een prinsessenjurk liep inclusief make-up en glitterdiadeem.

Hij wordt dat echt niet "anders" van hoor! En dan nog: Anders is leuk! Ter inspiratie het favoriete prentenboek van mijn kinderen voorgelezen. Kijk er even naar,  kan je wat van leren! 

 https://www.google.com/search?q=anders+is+leuk+digitaal+prentenboek&oq=anders+is+leuk&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgCEAAYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEAAYgAQyCAgDEAAYFhgeMgoIBBAAGAoYFhgeMgoIBRAAGKIEGIkFMgoIBhAAGIAEGKIEMgoIBxAAGIAEGKIE0gEIODE1MWowajeoAhSwAgE&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1#fpstate=ive&vld=cid:483aaf7b,vid:9ZGVKDLKldE,st:0

Bakblik schreef op 30-09-2024 om 07:30:

[..]

Jeetje, een jongen van 6! Laat hem lekker die prinsessenjurk aantrekken. Mijn zoon was nog ouder dat hij weleens in een prinsessenjurk liep inclusief make-up en glitterdiadeem.

Hij wordt dat echt niet "anders" van hoor! En dan nog: Anders is leuk! Ter inspiratie het favoriete prentenboek van mijn kinderen voorgelezen. Kijk er even naar, kan je wat van leren!

https://www.google.com/search?q=anders+is+leuk+digitaal+prentenboek&oq=anders+is+leuk&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgCEAAYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEAAYgAQyCAgDEAAYFhgeMgoIBBAAGAoYFhgeMgoIBRAAGKIEGIkFMgoIBhAAGIAEGKIEMgoIBxAAGIAEGKIE0gEIODE1MWowajeoAhSwAgE&client=ms-android-samsung-ss&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1#fpstate=ive&vld=cid:483aaf7b,vid:9ZGVKDLKldE,st:0

Laat hem toch lekker zuigen. Het wordt weer hilarisch zo 😋

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.