Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjesachtige jongen en het gedrag van zijn ouders

Mijn dochter is bevriend met een lieve jongen en ze spelen vaak met elkaar. De jongen is net als mijn dochter helemaal gek van roze, glitters, jurken enz. Daarom kunnen ze zo goed met elkaar omgaan. Nu had mijn dochter vorige week gevraagd of hij wilde spelen en hij zei dat het niet mocht van zijn ouders.  Mijn dochter had het maandag weer gevraagd, maar kreeg hetzelfde antwoord. Ik heb toen even met zijn moeder gesproken omdat ik wilde weten waarom die jongen niet meer bij ons mocht spelen. De moeder zei dat zij en voornamelijk haar man graag wilde dat zoon wat mannelijker zou worden en dat vriendschap met mijn dochter daar niet bij hielp. En dat ze voorlopig niet wilde dat zij nog samen zouden spelen. 

Ik ben hier erg van geschrokken. Het is 2024, wat maakt het nou uit dat ze beide van meidendingetjes houden?!?!? Die kinderen zijn pas 6 jaar oud!

Hoe moet ik zoiets uitleggen tegen mijn dochter? Ik moedig haar nu aan om met andere kinderen te spelen. Maar ik vind dit zo zielig. 


Vergis ǰe er niet in. Maar acceptatie van mensen die niet aan de norm voldoen is absoluut nog niet volledig. Heel veel mensen accepteren personen met andere voorkeuren of gender of andere relatievormen niet. Of ze zeggen het te accepteren tot het hun eigen kind betreft. 

Deze man heeft zeer stereotype en ouderwetse denkbeelden over wat een man is. Of wat hij moet zijn (stoer, mannelijk). En denkt dat zoiets maakbaar is. Terwijl een kind nog vollop in ontwikkeling zit en het spel met jouw dochter past bij zijn leeftijd. 

Het wijst op weinig niveau als je denkt homoseksualiteit te kunnen voorkomen (of zelfs genezen). En dat dit mogelijk uitgelokt wordt door een jurken of glitters op je 6e....

Ik zou moeder daar ook op wijzen. 

FruitMoeder

FruitMoeder

20-09-2024 om 08:51 Topicstarter

Izza schreef op 20-09-2024 om 08:46:

Vergis ǰe er niet in. Maar acceptatie van mensen die niet aan de norm voldoen is absoluut nog niet volledig. Heel veel mensen accepteren personen met andere voorkeuren of gender of andere relatievormen niet. Of ze zeggen het te accepteren tot het hun eigen kind betreft.

Deze man heeft zeer stereotype en ouderwetse denkbeelden over wat een man is. Of wat hij moet zijn (stoer, mannelijk). En denkt dat zoiets maakbaar is. Terwijl een kind nog vollop in ontwikkeling zit en het spel met jouw dochter past bij zijn leeftijd.

Het wijst op weinig niveau als je denkt homoseksualiteit te kunnen voorkomen (of zelfs genezen). En dat dit mogelijk uitgelokt wordt door een jurken of glitters op je 6e....

Ik zou moeder daar ook op wijzen.

Het gekke is dat zij een enorm lieve vrouw is. Ze is ook goed met kinderen. Dus daarom denk ik dat deze ideeen vooral bij haar man vandaan komen. Ze vertelde het ook heel twijfelend aan mij. Als die jongen uit zichzelf van intresse zou veranderen en de vriendschap zou verwateren dan kan ik dat beter uitleggen aan mijn dochter. Maar ik stond met mijn bek vol tanden. Zelfs in mijn jeugd deden mensen niet zo moeilijk om dat soort dingen. 

FruitMoeder schreef op 20-09-2024 om 08:51:

[..]

Het gekke is dat zij een enorm lieve vrouw is. Ze is ook goed met kinderen. Dus daarom denk ik dat deze ideeen vooral bij haar man vandaan komen. Ze vertelde het ook heel twijfelend aan mij. Als die jongen uit zichzelf van intresse zou veranderen en de vriendschap zou verwateren dan kan ik dat beter uitleggen aan mijn dochter. Maar ik stond met mijn bek vol tanden. Zelfs in mijn jeugd deden mensen niet zo moeilijk om dat soort dingen.

Heel bijzonder inderdaad. Ik speelde ook bij jongetjes thuis met jongens speelgoed. En jongens bij mij thuis met barbies en poppen. Ik kan mij niet herinneren dat dit ooit een probleem is geweest.

Ik denk niet dat je er veel mee kan, op die leeftijd ben je toch afhankelijk van je ouders als het gaat om bij wie je mag spelen en bij wie niet.

Zijn moeder overschat haar invloed op haar zoon door verbod of aanmoediging. Misschien is het kind een beetje gek op je dochter en zoekt hij verbintenis door leuk te vinden wat zij leuk vindt.

FruitMoeder

FruitMoeder

20-09-2024 om 09:20 Topicstarter

rionyriony schreef op 20-09-2024 om 09:15:

Zijn moeder overschat haar invloed op haar zoon door verbod of aanmoediging. Misschien is het kind een beetje gek op je dochter en zoekt hij verbintenis door leuk te vinden wat zij leuk vindt.

Dat denk ik niet. Een 6 jarige kan dat toch niet zo lang volhouden dat die doet alsof? Het is gewoon het aard van het beestje. 

FruitMoeder

FruitMoeder

20-09-2024 om 09:20 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 20-09-2024 om 09:09:

[..]

Heel bijzonder inderdaad. Ik speelde ook bij jongetjes thuis met jongens speelgoed. En jongens bij mij thuis met barbies en poppen. Ik kan mij niet herinneren dat dit ooit een probleem is geweest.

Ik denk niet dat je er veel mee kan, op die leeftijd ben je toch afhankelijk van je ouders als het gaat om bij wie je mag spelen en bij wie niet.

Zo was het bij mij ook. Het lijkt wel of de wereld veel intoleranter is geworden.

Ik denk dat ze ook een beetje bang is dat hij later geen vent wordt. Omdat ze dat het liefste heeft. Je hoort steeds meer over geslachtsveranderingen dus zij let op tekenen dat hij dat ook wil. Dus ze voelt zich daardoor wat bedreigd. Kinderen krijgen in toenemende mate de optie om dit te overwegen en daarvoor te kiezen en zij denkt dat hij daar misschien voor gaat kiezen en zij zo haar toekomstdromen kwijt gaat raken. Best voorstelbaar hoewel ik zelf geen eigen kinderen heb.

FruitMoeder schreef op 20-09-2024 om 08:51:

[..]

Het gekke is dat zij een enorm lieve vrouw is. Ze is ook goed met kinderen. Dus daarom denk ik dat deze ideeen vooral bij haar man vandaan komen. Ze vertelde het ook heel twijfelend aan mij. 

Blijkbaar is ze helemaal niet zo enorm lief en goed met kinderen... Kan wel van haar man afkomen maar zij gaat er in mee. Zij is ook de ouder van dit jochie en dat maakt haar net zo goed 100% verantwoordelijk voor haar kind en het het welzijn van hem.
En  of het nou wel of niet van vader afkomt zij gaat er wel in mee.

En hoe je dit moet uitleggen aan je dochter? Ik denk aangeven dat de ouders van 'Joep' willen dat Joep thuis met jongetjes speelt. Maar dat ze op school nog wel kunnen spelen.

FruitMoeder schreef op 20-09-2024 om 09:20:

[..]

Dat denk ik niet. Een 6 jarige kan dat toch niet zo lang volhouden dat die doet alsof? Het is gewoon het aard van het beestje.

Ik denk niet aan toneelspel maar dat je belangsteling krijgt voor de smaak van iemand die je graag mag. Zo werken trends ook: mensen gaan nadoen wat favoriete personen ook doen.

Toen ik verkering kreeg kreeg ik belangstelling voor cabaret omdat man daarvan hield.

FruitMoeder

FruitMoeder

20-09-2024 om 09:40 Topicstarter

Bailey26 schreef op 20-09-2024 om 09:25:

[..]

Blijkbaar is ze helemaal niet zo enorm lief en goed met kinderen... Kan wel van haar man afkomen maar zij gaat er in mee. Zij is ook de ouder van dit jochie en dat maakt haar net zo goed 100% verantwoordelijk voor haar kind en het het welzijn van hem.
En of het nou wel of niet van vader afkomt zij gaat er wel in mee.

En hoe je dit moet uitleggen aan je dochter? Ik denk aangeven dat de ouders van 'Joep' willen dat Joep thuis met jongetjes speelt. Maar dat ze op school nog wel kunnen spelen.

Ja dat is waar. Ze is een volwassen vrouw, maar ik had het totaal niet verwacht van haar. Ik vind het zo jammer voor dochter omdat ze het echt naar haar zin had met hem en hij ook met haar.

FruitMoeder schreef op 20-09-2024 om 09:40:

[..]

Ja dat is waar. Ze is een volwassen vrouw, maar ik had het totaal niet verwacht van haar. Ik vind het zo jammer voor dochter omdat ze het echt naar haar zin had met hem en hij ook met haar.

Ik snap heel goed dat je het heel jammer vindt voor je dochter. De situatie is natuurlijk ook heel triest.

rionyriony schreef op 20-09-2024 om 09:22:

Ik denk dat ze ook een beetje bang is dat hij later geen vent wordt. Omdat ze dat het liefste heeft. Je hoort steeds meer over geslachtsveranderingen dus zij let op tekenen dat hij dat ook wil. Dus ze voelt zich daardoor wat bedreigd. Kinderen krijgen in toenemende mate de optie om dit te overwegen en daarvoor te kiezen en zij denkt dat hij daar misschien voor gaat kiezen en zij zo haar toekomstdromen kwijt gaat raken. Best voorstelbaar hoewel ik zelf geen eigen kinderen heb.

Nou dan wordt het hoog tijd dat haar wordt uitgelegd dat mocht je in transitie willen gaan in Nederland dat je dat echt niet zomaar krijgt, sterker nog velen moeten jaren wachten en worden als nog afgewezen. Maar nog belangrijker is: mocht iemand echt trans zijn, dan kan je als ouders dat echt niet tegenhouden of dwingen. Dat is kortzichtigheid en leidt er alleen maar toe dat het kind ongelukkig trans is. Zelfmoordpogingcijfers over jongeren die zeggen zich niet thuis te voelen in hun oorspronkelijke lichaam en die worden tegengewerkt:  50% van die jongeren.

Ik schat eerder in, ogv wat hier geschreven wordt, dat vader niet tegen 'verwijfde types' kan en dat moeder tussen twee vuren in zit: ze wil haar man niet tegenspreken en ziet ook de verlangens van het jongetje om meer meisjesachtige dingen te doen. Ik zou als medemoeder er op ingaan wat zij er nou erg aan vindt als hij met glittertjes speelt.

Bailey26 schreef op 20-09-2024 om 09:25:

[..]

Blijkbaar is ze helemaal niet zo enorm lief en goed met kinderen... Kan wel van haar man afkomen maar zij gaat er in mee. Zij is ook de ouder van dit jochie en dat maakt haar net zo goed 100% verantwoordelijk voor haar kind en het het welzijn van hem.
En of het nou wel of niet van vader afkomt zij gaat er wel in mee.

En hoe je dit moet uitleggen aan je dochter? Ik denk aangeven dat de ouders van 'Joep' willen dat Joep thuis met jongetjes speelt. Maar dat ze op school nog wel kunnen spelen.

Nou, inderdaad. Ze is wel behoorlijk meegaand in die kronkel van haar man. Je kunt toch ook zeggen dat het goed is voor jongens om hiermee te oefenen. Zo krijg je misschien mannen die niet zo spastisch omgaan met vrouwelijkheid.

En ik zou het uitleggen zoals het gezegd is. De pappa van Joep vindt dat spelen met meisjes en meisjesspeelgoed stom is en dat hij bang is dat Joep geen echte jongen gaat worden. Hij vindt daarom dat Joep moet spelen met jongetjes. 

Het enige positieve hieraan is, is dat je dochter meteen leert wat seksisme is, dat ga je toch niet onopgemerkt laten.



Heel bijzonder inderdaad. Ik speelde ook bij jongetjes thuis met jongens speelgoed. En jongens bij mij thuis met barbies en poppen. Ik kan mij niet herinneren dat dit ooit een probleem is geweest.

Twinski schreef op 20-09-2024 om 10:06:

En ik zou het uitleggen zoals het gezegd is. De pappa van Joep vindt dat spelen met meisjes en meisjesspeelgoed stom is en dat hij bang is dat Joep geen echte jongen gaat worden. Hij vindt daarom dat Joep moet spelen met jongetjes.

Het enige positieve hieraan is, is dat je dochter meteen leert wat seksisme is, dat ga je toch niet onopgemerkt laten.

Oef, dat is wel nogal een boodschap aan een kind van 6.. weet niet of ik dat zo zou zeggen. Ik vind het als volwassene al bizar.

Een kind van 6 dat mannelijker moet worden.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.