Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Waarom werk je eigenlijk?

Beetje gekke vraag misschien, maar wat is de reden waarom jij werkt? Vanwege de collega's? Tijdsbesteding? Wat zou je doen als je nooit meer zou hoeven te werken? Zelf vraag ik mij wel eens af wat het nut is van werk, het leven is soms te kort om te werken denk ik dan, bovendien zijn er ook zoveel nadelen aan werk m.b.t. stress. 


Mischa83 schreef op 11-03-2022 om 17:29:

Ik denk niet dat het altijd pierewaaien is als mensen parttime werken. Soms houden mensen zich staande door minder uren werk te doen, zonder dat daar per se een diagnose oid achter zit. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht en dat is ook gewoon prima. De norm van vijf dagen is ook op een dag bedacht toch. Ik ben zeker voorstander van je eigen broek ophouden, maar ik denk dat er ook mensen zijn die dat doen juist door parttime te werken.

Denk je dat ik nooit moe ben aan het einde van de week als ik er 45 uur op heb zitten? Tuurlijk wel. We zijn in Nederland behoorlijk doorgeslagen in het pamperen, overal moet een "probleem" achter zitten waar rekening mee gehouden moet worden. Nou, daar ben ik even klaar mee. Als een enorm percentage van onze samenleving een fulltime werkweek niet aan kan, dan is er toch iets enorm mis met de mensheid dat die voor het merendeel uit mensen bestaat die het niet kunnen trekken om gewoon te werken.

En ja, voor die collega waar ik het over had, is het pierewaaien. Ze wil mee tijd om leuke dingen te doen, lekker thuis op de bank te hangen bij Netflix, of in huis rond te tutten. Maakt me geen bal uit, maar betaal het dan lekker zelf en doe geen beroep op extra toeslagen of vermindering van gemeentelijke heffingen e.d. Want dan komt het er wel op neer dat ik haar huur gedeeltelijk mag betalen, en haar zorg, en haar reinigingsrechten, omdat zij zo nodig een extra middagje wil Netflixen.

Ik vind dat iedereen het recht heeft om vrijwillig minder te gaan werken, maar ik vind ook dat de overheid dan moet zeggen: "Sorry, dat was uw eigen keuze, dat betekent niet dat u toeslagen krijgt of dat bestaande toeslagen dan omhoog gaan".

Pejeka1 schreef op 11-03-2022 om 18:36:

[..]

Denk je dat ik nooit moe ben aan het einde van de week als ik er 45 uur op heb zitten? Tuurlijk wel. We zijn in Nederland behoorlijk doorgeslagen in het pamperen, overal moet een "probleem" achter zitten waar rekening mee gehouden moet worden. Nou, daar ben ik even klaar mee. Als een enorm percentage van onze samenleving een fulltime werkweek niet aan kan, dan is er toch iets enorm mis met de mensheid dat die voor het merendeel uit mensen bestaat die het niet kunnen trekken om gewoon te werken.

En ja, voor die collega waar ik het over had, is het pierewaaien. Ze wil mee tijd om leuke dingen te doen, lekker thuis op de bank te hangen bij Netflix, of in huis rond te tutten. Maakt me geen bal uit, maar betaal het dan lekker zelf en doe geen beroep op extra toeslagen of vermindering van gemeentelijke heffingen e.d. Want dan komt het er wel op neer dat ik haar huur gedeeltelijk mag betalen, en haar zorg, en haar reinigingsrechten, omdat zij zo nodig een extra middagje wil Netflixen.

Ik vind dat iedereen het recht heeft om vrijwillig minder te gaan werken, maar ik vind ook dat de overheid dan moet zeggen: "Sorry, dat was uw eigen keuze, dat betekent niet dat u toeslagen krijgt of dat bestaande toeslagen dan omhoog gaan".

Het onderwerp lijkt je boos te maken, vervelend voor je dat het zo onrechtvaardig voelt!

Mischa83 schreef op 11-03-2022 om 18:51:

[..]

Het onderwerp lijkt je boos te maken, vervelend voor je dat het zo onrechtvaardig voelt!

Het maakt me niet boos in die zin dat ik er een boos mens van word, ik vind het gewoonweg asociaal als mensen er zélf voor kiezen minder te gaan werken en dan vinden dat de samenleving dat maar moet betalen.

We leven -gelukkig- in een land met een (ontzettend minimaal en teveel uitgekleed) sociaal vangnet. Met dat vangnet ben ik enorm blij. Dus kunnen mensen minder werken als ze daar behoefte aan hebben en ik geloof dat het heel oneerlijk voelt dat iedereen dmv belastingen dan meebetaalt aan de toeslagen waar men dan recht op heeft. Je weet niet waarom mensen minder gaan werken. Misschien zeggen ze tegen jou wel dat ze meer tijd voor netflix willen maar zit er eigenlijk een depressie achter. Je weet het niet. Ik kan me voorstellen dat ik ooit een dag minder zou moeten werken om mijn mentale gestel gezond te houden maar tegen mijn collega's zou zeggen dat ik het wel zo relaxed vind.

Ik vind ook wel dingen oneerlijk, zoals bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en al die vrije weken en compensaties. Men kiest namelijk zelf voor een kind. Eigen keus. Kan je ook niet voor kiezen en toch moet ik ervoor betalen en soms harder door werken want uitval door kwaaltjes en snotneuzen.

Het is het land waar we in leven en ik denk dat we moeten bedenken dat we blij mogen zijn dat we in vrijheid leven en met volle supermarkten en een hoop (soms erg karige) vangnetten. Ik vind het elke maand een feestje dat ik mezelf (hopelijk blijvend) mentaal bij elkaar heb weten te rapen en geld gestort krijg van mijn baas. En ondanks dat ik ook wel eens mopper op mijn broedse collega's, en ook dat ik het werk heel zwaar kan vinden, maar ben ik blij met mijn werkzaamheden en betaal ik zonder mopperen mee aan hun broedsheid.

stokstaart schreef op 11-03-2022 om 19:05:

We leven -gelukkig- in een land met een (ontzettend minimaal en teveel uitgekleed) sociaal vangnet. Met dat vangnet ben ik enorm blij. Dus kunnen mensen minder werken als ze daar behoefte aan hebben en ik geloof dat het heel oneerlijk voelt dat iedereen dmv belastingen dan meebetaalt aan de toeslagen waar men dan recht op heeft. Je weet niet waarom mensen minder gaan werken. Misschien zeggen ze tegen jou wel dat ze meer tijd voor netflix willen maar zit er eigenlijk een depressie achter. Je weet het niet. Ik kan me voorstellen dat ik ooit een dag minder zou moeten werken om mijn mentale gestel gezond te houden maar tegen mijn collega's zou zeggen dat ik het wel zo relaxed vind.

Ik vind ook wel dingen oneerlijk, zoals bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en al die vrije weken en compensaties. Men kiest namelijk zelf voor een kind. Eigen keus. Kan je ook niet voor kiezen en toch moet ik ervoor betalen en soms harder door werken want uitval door kwaaltjes en snotneuzen.

Het is het land waar we in leven en ik denk dat we moeten bedenken dat we blij mogen zijn dat we in vrijheid leven en met volle supermarkten en een hoop (soms erg karige) vangnetten. Ik vind het elke maand een feestje dat ik mezelf (hopelijk blijvend) mentaal bij elkaar heb weten te rapen en geld gestort krijg van mijn baas. En ondanks dat ik ook wel eens mopper op mijn broedse collega's, en ook dat ik het werk heel zwaar kan vinden, maar ben ik blij met mijn werkzaamheden en betaal ik zonder mopperen mee aan hun broedsheid.

Ik had het dus over een alleenstaande collega die recht van lijf en leden is, geen problemen heeft, en die dan vindt dat het OK is om minder te gaan werken en de gemeenschap te laten bijdragen daaraan, terwijl ze gewoon in staat is om wél fulltime of genoeg te werken om zonder toeslagen e.d. rond te komen. Dát vind ik asociaal, dat iemand het dan normaal vindt dat anderen maar een deel van haar huur, zorgpremie, enz. op zich nemen omdat ZIJ behoefte heeft aan meer vrije tijd. Ja, die behoefte heb ik ook soms, en dan neem ik een vrije middag, maar daar laat ik anderen niet voor betalen. Snap je wat ik bedoel? En ik vind het belachelijk dat dit kan, dat iemand vrijwillig minder gaat werken zonder dat daar een gezondheidsreden voor is of wat dan ook, maar gewoon voor de leuk, en dat er dan niet vanuit de overheid gezegd wordt: OK, maar dan heb je ook geen recht op toeslagen, het is je eigen keuze, deal ermee.

Zou het kunnen zijn dat er andere redenen zijn, maar dat collega zich niet comfortabel voelt om die met jou te delen?

Muurbloem1985

Muurbloem1985

11-03-2022 om 20:04 Topicstarter

Siobhan schreef op 11-03-2022 om 18:25:

[..]

Dat onderschrijf ik....maar het gaat mij meer om de mensen als TO: het nut niet zien werken en dat er meer is in het leven dan dat. Het geld wat dan door toeslagen de bank opwaait is gegenereerd door de werkende. En als je het mentaal niet aankunt, zware mantelzorg etc. dan is er het vangnet.

Misschien heb ik het iets te simpel omschreven inderdaad, ik zie het nut van werken wel in, alleen ik vind het alleen soms jammer dat werk vaak wordt gezien als een groot ding, dat het zo een groot stempel is op iemands leven, de eerste vraag die vaak gesteld wordt is vaak ´Wat voor werk doe je´ alsof een mens alleen uit werk bestaat, dat is mijn idee in ieder geval.

Muurbloem1985

Muurbloem1985

11-03-2022 om 20:09 Topicstarter

Ook vind ik werk vaak zo een druk geven, men zegt het hoor bij het leven werken, maar is dat wel zo? Waarom is dat zo?

Muurbloem1985 schreef op 11-03-2022 om 20:09:

Ook vind ik werk vaak zo een druk geven, men zegt het hoor bij het leven werken, maar is dat wel zo? Waarom is dat zo?

Heel simpel. Omdat je huur of hypotheek betaald moet worden, je vaste lasten betaald moeten worden, je eten en drinken en andere uitgaven betaald moeten worden, en dus zul je daar geld voor moeten hebben, en tenzij je een enorme erfenis hebt, zul je voor dat geld moeten werken. Wie verwacht je dán dat jouw levensonderhoud bekostigt?

Mischa83 schreef op 11-03-2022 om 19:27:

Zou het kunnen zijn dat er andere redenen zijn, maar dat collega zich niet comfortabel voelt om die met jou te delen?

Met alle respect, nee. Ik werk al 20 jaar met haar samen en ik ken haar van haver tot gort.

Ik heb je goed gelezen Pejeka1 en snap heel goed wat je bedoelt en waar je frustratie zit. Maar je weet het niet. Voor jou lijkt zij recht van lijf en leden maar misschien heeft ze wel een enorm masker op en valt het haar steeds zwaarder om die op te houden. Punt is dat je niet bij iemand achter de voordeur kunt kijken.
En het zou inderdaad zijn dat ze volledig gezond is en gewoon lekker wil netflixen, die mensen zijn er. Net als dat er mensen zijn die voor kinderen, waar mijn belastingcenten naar toe gaan en waar ik soms dus een tandje harder voor moet werken omdat hun nageslacht een snotneus heeft en niet kan komen werken.

Muurbloem1985 schreef op 11-03-2022 om 20:09:

Ook vind ik werk vaak zo een druk geven, men zegt het hoor bij het leven werken, maar is dat wel zo? Waarom is dat zo?

Je moet toch jezelf in levensonderhoud voorzien en de meeste mensen doen dat door geld te verdienen en te werken.

stokstaart schreef op 11-03-2022 om 20:14:

Ik heb je goed gelezen Pejeka1 en snap heel goed wat je bedoelt en waar je frustratie zit. Maar je weet het niet. Voor jou lijkt zij recht van lijf en leden maar misschien heeft ze wel een enorm masker op en valt het haar steeds zwaarder om die op te houden. Punt is dat je niet bij iemand achter de voordeur kunt kijken.
En het zou inderdaad zijn dat ze volledig gezond is en gewoon lekker wil netflixen, die mensen zijn er. Net als dat er mensen zijn die voor kinderen, waar mijn belastingcenten naar toe gaan en waar ik soms dus een tandje harder voor moet werken omdat hun nageslacht een snotneus heeft en niet kan komen werken.

Sorry dan, dat ik het aso vind als iemand languit op de bank wil gaan Netflixen en dan verwacht dat de gemeenschap haar daarvoor betaalt.

Muurbloem1985

Muurbloem1985

11-03-2022 om 20:22 Topicstarter

stokstaart schreef op 11-03-2022 om 20:14:

Ik heb je goed gelezen Pejeka1 en snap heel goed wat je bedoelt en waar je frustratie zit. Maar je weet het niet. Voor jou lijkt zij recht van lijf en leden maar misschien heeft ze wel een enorm masker op en valt het haar steeds zwaarder om die op te houden. Punt is dat je niet bij iemand achter de voordeur kunt kijken.
En het zou inderdaad zijn dat ze volledig gezond is en gewoon lekker wil netflixen, die mensen zijn er. Net als dat er mensen zijn die voor kinderen, waar mijn belastingcenten naar toe gaan en waar ik soms dus een tandje harder voor moet werken omdat hun nageslacht een snotneus heeft en niet kan komen werken.

Ja en er zijn ook mensen die gewoon vastlopen door verschillende zaken, ze kunnen geen baan vinden, ze kunnen geen baan houden, daar heeft men dan ook vaak vooroordelen over totdat ze zelf in de situatie terecht komen.

Muurbloem1985 schreef op 11-03-2022 om 20:22:

[..]

Ja en er zijn ook mensen die gewoon vastlopen door verschillende zaken, ze kunnen geen baan vinden, ze kunnen geen baan houden, daar heeft men dan ook vaak vooroordelen over totdat ze zelf in de situatie terecht komen.

Daar is dus in mijn voorbeeld geen sprake van. Ze werkt al meer dan 20 jaar bij ons, is altijd aan het zeuren geweest dat elk half uur extra werken te veel was, maar de maat was voor mij gewoon vol toen ze vertelde "besloten te hebben minder te gaan werken, want dan gingen haar toeslagen omhoog en onder aan de lijn scheelt het dan bijna niks". En ja, misschien ben ik dan fout, maar dat vind ik ronduit asociaal, minder gaan werken voor de fun en dan verwachten dat de samenleving het verschil wel even bijbetaalt. Sorry dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.