Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic


noas_1993 schreef op 22-08-2024 om 10:54:

Ik moet over een aantal dagen een overleg van 1,5 uur notuleren, zo geen zin in!
De collega die het normaal doet is op vakantie en niemand uit het clubje kan/mag het doen.

Er zal nu vast wel commentaar komen: maar goed notuleren is een vak apart en dat kan ik totaal niet.

En kun je geen gebruik maken van de electronische tools: opnemen en gelijk laten transcriben. En dat uitwerken.

noas_1993 schreef op 22-08-2024 om 10:54:


Er zal nu vast wel commentaar komen: maar goed notuleren is een vak apart en dat kan ik totaal niet.

Ik zou dat misschien vooraf afvangen: "ik kom notuleren ter vervanging van x. Echter is dit niet mijns sterktste kant dus schrijf gerust ook zelf mee zodat de notulen later aangevuld kunnen worden". 

Overigens zou ik als projectleider super blij zijn met een notulist, dan kan ik focussen op de meeting leiden/begeleiden ipv alle afspraken opschrijven. Met liefde werk ik de notulen achteraf zelf nog bij. 

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 11:25:

[..]

En kun je geen gebruik maken van de electronische tools: opnemen en gelijk laten transcriben. En dat uitwerken.

Die tip wilde ik ook geven: MS CoPilot doet het vrij aardig! Zelfs een actiepuntenlijstje lukt ‘m prima. Beetje doorlezen achteraf en tadaaa. Notuleren wordt een uitstervende vaardigheid. En nee, niet iedereen kan het. 

ToetieToover schreef op 22-08-2024 om 11:36:

[..]

Die tip wilde ik ook geven: MS CoPilot doet het vrij aardig! Zelfs een actiepuntenlijstje lukt ‘m prima. Beetje doorlezen achteraf en tadaaa. Notuleren wordt een uitstervende vaardigheid. En nee, niet iedereen kan het.

Een opnameapparaat heb ik al achter de hand inderdaad, nu maar hopen dat ze ermee instemmen.
Het is trouwens een fysiek overleg, dus ik vrees dat bovengenoemde optie niet lukt

Notuleer je met en papier of met de laptop? 
Als je een beetje snel kunt typen, gaat het met de laptop een stuk beter. 

Marie111 schreef op 22-08-2024 om 12:18:

Notuleer je met en papier of met de laptop?
Als je een beetje snel kunt typen, gaat het met de laptop een stuk beter.

Met de laptop gelukkig

KorryLem schreef op 21-08-2024 om 13:43:

Bij ons op het werk heb je een gezamenlijke keuken. (Voor +-50 man). En iedere morgen is het weer een grote bende. omdat iedereen al zijn kopjes en bordjes op zijn bureau laat staan en aan het eind van de dag het naar de vaatwasser brengt, die dan natuurlijk vol is. Dus dan maar op het aanrecht.

En dan? De "kabouters" zetten ze dan in de vaatwasser? Blijkbaar heeft niemand er last van, anders was er wel wat veranderd.
Er moet dus een gewoonte doorbroken worden (is vaak iets van lange adem). Wellicht idee om iets van een ludieke actie te doen, om collega's zover te krijgen dat ze ook voor de lunch de kopjes van de ochtend wegbrengen?

Marie111 schreef op 22-08-2024 om 16:14:

[..]

En dan? De "kabouters" zetten ze dan in de vaatwasser? Blijkbaar heeft niemand er last van, anders was er wel wat veranderd.
Er moet dus een gewoonte doorbroken worden (is vaak iets van lange adem). Wellicht idee om iets van een ludieke actie te doen, om collega's zover te krijgen dat ze ook voor de lunch de kopjes van de ochtend wegbrengen?

je hebt toch ook pas een kopje aan het eind van de dag? 

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 16:48:

[..]

je hebt toch ook pas een kopje aan het eind van de dag?

Er staat: "iedereen al zijn kopjes en bordjes". 

Daar begrijp ik uit dat er meerdere kopjes worden gebruikt. 
Doe ik zelf ook trouwens. Ik drink meestal cappuccino en vind het frisser om dat in een schoon kopje te dien. En thee drink ik ook niet uit een kopje met koffie-/cappuccinoresten. En soms neem ik ook iets van bouillon. Dus dat is al minimaal 3 kopjes en dat zal voor mensen gelden. 

Ik zet wel geregeld mijn gebruikte kopjes in de speciale bakken bij de koffiecorners. Die bakken worden een paar keer per dag opgehaald door de bodes om af te wassen.

Ik ken ook een bedrijf met 2 vaatwassers. 
Daar staan 2 verwisselbare bordjes op rood/groen. 
Met "deze vaatwasser wel gebruiken" of niet gebruiken (die staat dan aan). 

Medewerkers zetten hun afwas (kopjes, bordjes, bestek) er gedurende de dag in en als die vol is zet de laatste de vaatwasser aan en verplaatst het bordje. 

Werrkt best wel goed geloof ik

Marie111 schreef op 22-08-2024 om 18:58:

[..]

Er staat: "iedereen al zijn kopjes en bordjes".

Daar begrijp ik uit dat er meerdere kopjes worden gebruikt.
Doe ik zelf ook trouwens. Ik drink meestal cappuccino en vind het frisser om dat in een schoon kopje te dien. En thee drink ik ook niet uit een kopje met koffie-/cappuccinoresten. En soms neem ik ook iets van bouillon. Dus dat is al minimaal 3 kopjes en dat zal voor mensen gelden.

Ik zet wel geregeld mijn gebruikte kopjes in de speciale bakken bij de koffiecorners. Die bakken worden een paar keer per dag opgehaald door de bodes om af te wassen.

Ija, maar die heb je toch pas aan het eind van de dag verzameld. Dan ruim je je plek op en zet je die bekers bij de afwas.

Bij ons niet want alleen de directie heeft een afwasmachine. 

Ik ben nog niet eens begonnen na mijn vakantie en ik erger me nu al. Er staat een soort van groot rood kruis door de eerste werkdag. Er staat dat ik mijn e-mail lawine zal bekijken. Er staat dat ik geen afspraken zal accepteren. En wat zag ik net? Oké ik weet het, ik moet niet kijken maar ik wilde een paar privé afspraken onder werktijd blokken in mijn agenda (mantelzorg, ziekenhuisbezoek). Zie ik een e-mail met een uitnodiging voor het enige vrije half uurtje: mijn lunchpauze en dat had-ie door getuige de opmerking “ja sorry dat het in je lunchpauze gepland is”. En dat is dus iemand die een hele lange vragenlijst van ons heeft gekregen met het verzoek om meer informatie maar dát heeft hij nog niet. Gast, verspil mijn lunchtijd niet! Ik kan niet. Ik ben ehmm even denken hoor wat was het ook alweer, oja, eten!!

ToetieToover schreef op 25-08-2024 om 13:47:

Ik ben nog niet eens begonnen na mijn vakantie en ik erger me nu al. Er staat een soort van groot rood kruis door de eerste werkdag. Er staat dat ik mijn e-mail lawine zal bekijken. Er staat dat ik geen afspraken zal accepteren. En wat zag ik net? Oké ik weet het, ik moet niet kijken maar ik wilde een paar privé afspraken onder werktijd blokken in mijn agenda (mantelzorg, ziekenhuisbezoek). Zie ik een e-mail met een uitnodiging voor het enige vrije half uurtje: mijn lunchpauze en dat had-ie door getuige de opmerking “ja sorry dat het in je lunchpauze gepland is”. En dat is dus iemand die een hele lange vragenlijst van ons heeft gekregen met het verzoek om meer informatie maar dát heeft hij nog niet. Gast, verspil mijn lunchtijd niet! Ik kan niet. Ik ben ehmm even denken hoor wat was het ook alweer, oja, eten!!

Met uitgestreken gezicht: helaas ik kan niet, zie een ander voorstel graag tegemoet. Met hartelijke groet Toetie.

heeft er iemand hier ooit te maken gehad met een werkgever die een verplichte cao niet heeft toepast (zelf geven ze aan dit echt niet bewust te hebben gedaan ), en dat jaren lang?

Saga schreef op 25-08-2024 om 14:47:

heeft er iemand hier ooit te maken gehad met een werkgever die een verplichte cao niet heeft toepast (zelf geven ze aan dit echt niet bewust te hebben gedaan ), en dat jaren lang?

Nee, 😳 wow. Ik zou de vakbond en de ondernemingsraad inschakelen. En/of je eigen rechtsbijstandsverzekering voor jouw individuele aanspraak. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.