Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Wilgentak
26-02-2024 om 15:12
Werken in het onderwijs: er is een leerlingenkrimp, in alle teams wordt er onderwijsondersteunend personeel wegbezuinigd. Heb je een tijdelijk contract? Nou, reken dan maar niet op contractverlenging. Al een heleboel huilende collega's gehad. De mensen die mochten blijven krijgen er steeds meer werk bij.
Maar in de top blijven ze nieuwe mensen aannemen. Ik vind dat merkwaardig.
Peaches
28-02-2024 om 20:54
Managerpraat....
Ik: 'Zou ik toegang kunnen krijgen tot x? Dat zou mijn werk makkelijker maken om reden y en z.'
Manager: 'laten we eerst uitzoeken waarom je dit vraagt. Ik pak dingen graag grondig aan namelijk. Kan je wel toegang geven, maar misschien is dat helemaal niet de oplossing. Heb je dit wel echt nodig, of lijkt dat alleen zo? Heb je ook gekeken naar a en b? Waar loop je precies tegenaan?'
Blijkt uiteindelijk dat het (1) te duur is en (2) dat hij dit helemaal niet meer kan/mag geven. Echt, zeg dat dan meteen in plaats van dat geblaat om betrokken te lijken.
Poezie
01-03-2024 om 23:16
De meeste managers hebben niet tot nauwelijks verstand van wat de medewerkers die ze moeten aansturen doen en vinden ook nog dat ze dat ook niet hoeven weten. Daarom is zo'n tussenlaag volledig onzinnig en overbodig.
Rozi
02-03-2024 om 13:29
Een collega uit m’n team heeft duidelijk niet de capaciteiten voor het werk. Bij ELKE e-mail wordt gevraagd aan ons wat ze ermee moet doen. Over sommige taakjes doet ze enorm lang(gerust een hele dag wat de rest max in 1.5 uur doet).
Leidinggevende is ook niet tevreden over collega maarja hebben al tekorten en dan wordt het nog erger. Terwijl ik denk er komt meer uit onze handen als collega ontslagen zou worden omdat we nu zoveel energie erin stoppen.
noas_1993
04-03-2024 om 18:23
Collega's met privé-afspraken in hun agenda...
En ja, dat zijn dan vast wel werk gerelateerde afspraken, maar ik ben nog steeds van mening dat je dat ook een beetje cryptisch kan omschrijven ivm privé te maken
Voorbeeld: we hebben weken geleden een afspraak ingepland en die zou nu weer verzet moeten worden. Als ik dan in diens agenda kijk staat er zo'n privé afspraak.
Je gaat soms bijna denken dat mensen er misbruik van maken..
Ysenda
04-03-2024 om 18:34
noas_1993 schreef op 04-03-2024 om 18:23:
En ja, dat zijn dan vast wel werk gerelateerde afspraken, maar ik ben nog steeds van mening dat je dat ook een beetje cryptisch kan omschrijven ivm privé te maken
Voorbeeld: we hebben weken geleden een afspraak ingepland en die zou nu weer verzet moeten worden. Als ik dan in diens agenda kijk staat er zo'n privé afspraak.
Als ik een privé afspraak onder werktijd heb staat die op privé. Kan een artsbezoek zijn kan iets anders zijn bv sporten maar het blijft privé.
Dan werk ik wat uren op mijn vrije dag of 's avonds ter compensatie of ik compenseer met eerder gemaakte overuren.
Marty1984
04-03-2024 om 18:40
Mijn werk-agenda is tegelijk mijn privé-agenda.
Hoe denk je dat ik mijn tandarts-afspraak onthou of onthou dat ik Mientje een verjaardagskaartje moet sturen?
Ik werk 3 dagen per week, maar ben niet vies van - als het moet en belangrijk is - werken op mijn vrije dagen. Maar dan niet net die éne keer dat ik bij mijn huisarts moet zijn.
Die privé-afspraken inboeken is dus ook voor mezelf veiligheid inbouwen dat ik niet op 2 plaatsen tegelijk kan zijn. Als ze niet té privé zijn zet ik ze er soms gewoon in, anders gaan ze achter slot. Geen enkele collega moet weten dat ik op dinsdag om 9u bij mijn gynaecoloog moet zijn. Maar ik moet het wel weten, zodanig dat ik op dinsdagochtend niet onverwacht toch voor een vergadering wordt opgetrommeld, terwijl ik niet werk op maandag en dinsdag.
Iedereen in heel het bedrijf kan mijn agenda inkijken, niet iedereen heeft zaken met heel mijn privé-leven. Aan een directe collega wil ik dan nog best vertellen waar ik op dinsdagochtend zat als ze dat persé wil weten, maar iemand 5 afdelingen verder mag toch gewoon raden waarom ik niet opdraaf.
ToetieToover
04-03-2024 om 18:57
Ik ben zo iemand die afspraken op privé zet als ze onder geheimhouding vallen. Iedereen kan namelijk in mijn agenda kijken maar niet iedereen hoeft bij alle afspraken te weten waar die over gaan. Dan staat er dus ‘privé’ als markering van een werkafspraak. Ik kan namelijk niet altijd iets aan de omschrijving veranderen als anderen de uitnodiging voor de afspraak aan mij sturen.
On topic: Ik heb er een enorme hekel aan als mensen afspraken willen inplannen als ik de tijd heb geblokt om iets uit te werken. Ik heb een limiet van 50% overlegtijd anders voeg ik geen waarde meer toe. Ik moet me ook inhoudelijk voorbereiden. Dus nee, dat blok ga ik niet schrappen want dan moet ik ook de bijbehorende afspraak schrappen en alleen ik zelf ga over mijn prioriteiten. Tssssssk.
noas_1993
04-03-2024 om 19:02
ToetieToover schreef op 04-03-2024 om 18:57:
[..]
Ik ben zo iemand die afspraken op privé zet als ze onder geheimhouding vallen. Iedereen kan namelijk in mijn agenda kijken maar niet iedereen hoeft bij alle afspraken te weten waar die over gaan. Dan staat er dus ‘privé’ als markering van een werkafspraak. Ik kan namelijk niet altijd iets aan de omschrijving veranderen als anderen de uitnodiging voor de afspraak aan mij sturen.
On topic: Ik heb er een enorme hekel aan als mensen afspraken willen inplannen als ik de tijd heb geblokt om iets uit te werken. Ik heb een limiet van 50% overlegtijd anders voeg ik geen waarde meer toe. Ik moet me ook inhoudelijk voorbereiden. Dus nee, dat blok ga ik niet schrappen want dan moet ik ook de bijbehorende afspraak schrappen en alleen ik zelf ga over mijn prioriteiten. Tssssssk.
Allemaal leuk en aardig, maar besef je je ook hoe lastig dat voor een secretaresse kan zijn?
Tegenwoordig heeft alles maar prio. En wil je bv 6 man bij elkaar hebben is dat al bijna niet te doen.
ToetieToover
04-03-2024 om 19:09
noas_1993 schreef op 04-03-2024 om 19:02:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar besef je je ook hoe lastig dat voor een secretaresse kan zijn?
Tegenwoordig heeft alles maar prio. En wil je bv 6 man bij elkaar hebben is dat al bijna niet te doen.
Tsja lastig dat mijn prio niet de prio is van een ander. Maar niet mijn probleem.
Marty1984
04-03-2024 om 19:13
noas_1993 schreef op 04-03-2024 om 19:02:
[..]
De vraag kan dan ook zijn ... Moeten ze er alle 6 persé bij zijn? Of volstaat 4 man en 2 die het verslag achteraf lezen en goedkeuren?
Ik zit soms in vergaderingen waarvan ik denk "wat doe ik hier?", "moet ik hier mijn vrije maandag* voor opofferen?" en "ik kan evengoed achteraf het verslag doorlezen".
Dan moet het verslag natuurlijk wel duidelijk en volledig zijn én doorgestuurd worden. Daar mist het heel vaak ook aan, waardoor ik toch maar weer tegen mijn zin live kom opdraven de volgende keer.
*Om één of andere bizarre reden valt zowat elke "belangrijke" vergadering op mijn vrije dag .
noas_1993
04-03-2024 om 19:20
ToetieToover schreef op 04-03-2024 om 19:09:
[..]
Tsja lastig dat mijn prio niet de prio is van een ander. Maar niet mijn probleem.
Wel als je toevallig 1 van de genodigden bent
Zo frustrerend hoe strikt mensen hun agenda kunnen afblokken
Ben je wel bereidt te schuiven in je agenda als ze er om vragen?
Poezie
04-03-2024 om 19:57
ToetieToover schreef op 04-03-2024 om 19:09:
[..]
Dan vind je het vast ook niet erg als een secretaresse bij jullie dat zou zeggen als jij met een spoedje komt.
Ysenda
04-03-2024 om 20:13
Poezie schreef op 04-03-2024 om 19:57:
[..]
Dan vind je het vast ook niet erg als een secretaresse bij jullie dat zou zeggen als jij met een spoedje komt.
Schuiven kan in overleg, maar bij ons regelt het secretariaat maar heel weinig afspraken. Daar zijn ze niet voor.
Maar mijn prioriteit is niet die van een ander en als je het niet met mijn prioriteit eens bent dan ga je maar naar mijn manager.
Ik kan er ook weinig aan doen dat er soms 3 of 4 afspraken op hetzelfde tijdstip er in gezet worden.
Diyer
04-03-2024 om 21:20
Voor wat betreft afspraken snap ik dat het (erg) lastig voor het secretariaat kan zijn, want die krijgt de opdracht. Dat het dan voor jou vervelend voelt is niet fijn.
Than again zijn lang niet altijd alle mensen nodig of kunnen soms ook volstaan met een korte bijdrage. Wat dat betreft is het ook de kunst vd organisator (niet secretariaat, maar de persoon die een overleg wil) om er zelf voor te zorgen dat mensen een afspraak prioriteit vinden. En dat doe je door goed het doel duidelijk te maken, de echt noodzakelijke mensen te betrekken en niet meer dan dat, niet langer de tijd te nemen dan nodig, een goede voorzitter zijn van het overleg met een duidelijke agenda. Als je aan die voorwaarden voldoet, hoe kort of klein ook het overleg, dan kunnen mensen veel beter een inschatting maken of en wat hun bijdrage zou kunnen zijn en hoe nodig het is. En dat kan ook met wat tips geven per mail voor tijdens het gesprek als bijdrage, zonder dat de persoon in kwestie er daadwerkelijk bij hoeft te zitten.
Er wordt veel teveel overlegd.