Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Ik heb hier weleens beloningen voorbij zien komen van 250 of zelf 500 euro.
Tja, daar vind ik ook wel iets van hoor..

noas_1993 schreef op 07-01-2024 om 12:06:

Ik heb hier weleens beloningen voorbij zien komen van 250 of zelf 500 euro.
Tja, daar vind ik ook wel iets van hoor..

Wat vind je daar dan van?

Ik kreeg de laatste keer 2000 euro (bruto). Dit jaar was het hoogst mogelijke 3000 euro, dat is nog niet eens een half maandsalaris terwijl je in het bedrijfsleven soms wel 20% van je jaarsalaris kunt krijgen. Daar vind ik dan weer niets van, maar dan komt het wel harder aan als je het niet krijgt.

MMcGonagall schreef op 07-01-2024 om 11:44:

[..]

Ik ben ook gewoon rijksambtenaar dus het is niet voorbehouden aan commerciële omgevingen. Ik begrijp je gedachtengang. De reden dat ik de afgelopen jaren wel iets heb gekregen is omdat ik een proces heb vormgegeven en verbeterd. Daar heb ik uren voor gekregen dus in die zin hoort het gewoon bij mijn werk. Maar goed, in voorgaande jaren hing het proces houtje-touwtje aan elkaar dus ik heb wel wat goeds gecreëerd. Persoonlijk vind ik een functiegroep hoger op zijn plaats, maar dat past dan weer niet binnen het gebouw.

Ik geef leiding aan een team binnen mijn bedrijf, en ik heb die afdeling van de grond af opgebouwd en alle processen vormgegeven. Het is ook de afdeling die het grootste deel van de rest van het bedrijf financiert. Maar ik krijg daar echt geen bonus voor (wel heel veel waardering hoor, en een voor mijn sector redelijk salaris) en ik zou er denk ik ook moeite mee hebben als ik het wel kreeg. Zonder de rest van m’n team kon ik vormgeven wat ik wil maar gebeurt er ook niks  

En het bedrijf heeft gewoon geen enorme financiële middelen. Betekent ook dat er niet een aantal topmensen zijn die veel meer verdienen dan de mensen op de vloer en dat vind ik fijn

Maar wat iemand eerder hier al zei, bonussen zijn voorbehouden aan de mensen in de hogere salarisschalen. Ik begrijp ook best dat die mensen meer financieel verschil maken in een bedrijf (door een proces anders vorm te geven bijvoorbeeld inderdaad) maar toch is het ook krom. Vind ik. Maar we begrepen elkaar al geloof ik

bieb1963 schreef op 07-01-2024 om 10:47:

[..]

Leerkrachten krijgen zo vaak een bonus. Soms het hele team, soms een enkele ivm van alles en nog wat.

Ik heb best veel vrienden en familie in het onderwijs en heb er nog nooit iemand over gehoord. Maar het kan natuurlijk best dat ze me het niet vertellen

Moosey schreef op 07-01-2024 om 12:19:

[..]

Ik geef leiding aan een team binnen mijn bedrijf, en ik heb die afdeling van de grond af opgebouwd en alle processen vormgegeven. Het is ook de afdeling die het grootste deel van de rest van het bedrijf financiert. Maar ik krijg daar echt geen bonus voor (wel heel veel waardering hoor, en een voor mijn sector redelijk salaris) en ik zou er denk ik ook moeite mee hebben als ik het wel kreeg. Zonder de rest van m’n team kon ik vormgeven wat ik wil maar gebeurt er ook niks

En het bedrijf heeft gewoon geen enorme financiële middelen. Betekent ook dat er niet een aantal topmensen zijn die veel meer verdienen dan de mensen op de vloer en dat vind ik fijn

Maar wat iemand eerder hier al zei, bonussen zijn voorbehouden aan de mensen in de hogere salarisschalen. Ik begrijp ook best dat die mensen meer financieel verschil maken in een bedrijf (door een proces anders vorm te geven bijvoorbeeld inderdaad) maar toch is het ook krom. Vind ik. Maar we begrepen elkaar al geloof ik

Bij ons is het uitgangspunt dat de extra beloningen gelijkmatig worden verdeeld over de afdelingen en functiegroepen. Collega’s van de ondersteuning of bijv facilitair krijgen dus ook iets als ze bovenmatig hebben gefunctioneerd of iets extra’s hebben gedaan. Zelfde bedragen, dus procentueel krijgen zij meer.

Oh, dat vind ik dan wel weer tof! 

Moosey schreef op 07-01-2024 om 12:24:

[..]

Ik heb best veel vrienden en familie in het onderwijs en heb er nog nooit iemand over gehoord. Maar het kan natuurlijk best dat ze me het niet vertellen

Ik heb nog nooit een bonus gehad en zit ruim 26 jaar in het onderwijs. Ken ook geen collega's die iets gehad hebben. Wel een half maandsalaris netto bij 25 jaar onderwijs. Mar dat staat in de CAO en is geen bonus. 

Wel leuk. We hebben er sups van gekocht. 

Ik vind dat bonussen wel moeten kunnen niet voor gewoon werk, maar voor datgene wat je extra doet, niet had hoeven doen of niet binnen je functie viel. Voor normaal je werk doen wordt je betaald, maar soms doe je een stap extra.

Bij ons worden er regelmatig bonussen gegeven voor mensen die veiligheidsproblemen aan het licht brengen. Elk kwartaal worden de beste meldingen beloond. En dat zijn serieuze cadeaus zoals hotel overnachtingen, iPads etc. 

Ook geld bonussen worden gegeven. Bijvoorbeeld aan een monteur die steeds opnieuw hetzelfde defect tegenkomt en dat niet alleen repareert maar een voorstel voor een aanpassing doet die het defect voorkomt. Ook al gebeurd dat onder werktijd het kost wel extra moeite. Ook de secretaresse heeft wel eens een bonus gekregen omdat ze een periode erg vaak in haar prive tijd werd gebeld en dan direct hielp. De uren die ze daaraan kwijt was werden betaald inclusief overwerktoeslag, de bonus was dan vooral een waardering voor het feit dat ze welwillend was om steeds maar op stel en sprong klaar te staan.

Poezie schreef op 06-01-2024 om 20:30:

[..]

Tegen brand ben je normaal gesproken toch verzekerd? Waarom als werkgever dan financieel bijdragen? Een troost bloemetje zou ik dan wel op zijn plaats vinden.

Ja, dan krijg je de dagwaarde van je spullen, dat is niet heel veel. Er moet altijd veel geld bij.

Neweve schreef op 07-01-2024 om 10:56:

[..]

En ook in de ziekenhuis zorg zie ik bonussen. Bijvoorbeeld voor alle projectleden na succesvol afronden van een project of voor de roosteraars na een druk/ingewikkeld jaar qua planning.

Nou, niet voor  de handen aan het bed hoor...

mut

mut

07-01-2024 om 18:29

Marian2072 schreef op 07-01-2024 om 15:43:

[..]

Ik heb nog nooit een bonus gehad en zit ruim 26 jaar in het onderwijs. Ken ook geen collega's die iets gehad hebben.

Nooit van gehoord en ken dus ook geen collega's die het wel hebben gehad. 

Wel een eindejaars-bonus en vakantiegeld. Maar dat zijn vastgestelde bedragen 

Ik ben er al 7 jaar weg, maar erger me nog steeds aan bepaalde zaken die er toendertijd op mijn werk voorvielen.
Het werk zelf was heerlijk: gevarieerd, uitdagend, vervullend.
Maar dan mijn baas...weken, of soms zelfs maandenlang was ik een topmedewerker, hulde, waardering. Echter kon dat van de een op de andere dag omslaan en werd ik genegeerd, kreeg sneren naar m'n hoofd, terwijl het me een raadsel was waarom: ik werkte nog net zo gemotiveerd als voorheen. Ik ben geen psycholoog, maar compleet borderline gedrag.
Ook negatieve feedback/ kritiek werd meegedeeld in bijzijn van collega's ondanks herhaalde verzoeken dat onder vier ogen te bespreken.

Van een mindere orde, maar bijkomende ergernissen: stagiaires die te lui waren om te ademen, en halters met een extreem arrogante houding.
Zo, dat lucht op om het eens op te schrijven.

Na 22 jaar trok ik het niet meer, ondanks dat mijn hart bij het werk lag, en ben ik opgestapt. Nog steeds opgelucht.

Bij ons krijg je ook geen bonussen, althans alleen de hoge schalen en salesmensen.
Wij krijgen wel een eindejaarsbonus maar dat is een vast percentage. 
Met je eindejaarsbeoordeling krijg je (meestal) wel iets erbij maar heel erg weinig altijd. Meestal rond de 1/1.5% ofzo. Bedrijf is heel erg gierig daarin, of je nu een jaar voor 2 hebt gewerkt of echt de kantjes ervaar hebt gelopen.

Moosey schreef op 07-01-2024 om 12:24:

[..]

Dat zou kunnen , want ze klagen graag over te weinig betaald worden, dus dan ga je niet vertellen dat je ook wel eens een bonus hebt ontvangen....

Hoe dan ook, vanuit mijn functie zie ik dus heel regelmatig bonussen voorbij komen voor het onderwijspersoneel. Die bonussen worden door de individuele scholen (dus niet het bestuur) toegekend. Dat kan dus per school verschillen: de 1 doet het  niet/zelden, de andere school is gul. Heeft uiteraard ook te maken met hoeveel een individuele school over heeft om dit te kunnen doen enz. Sommigen (een enkele maar hoor) geeft het hele personeel ene bonus en sommigen alleen een enkeling ivm e.o.a. prestatie/project o.i.d.

mut schreef op 07-01-2024 om 18:29:

[..]

Nooit van gehoord en ken dus ook geen collega's die het wel hebben gehad.

Wel een eindejaars-bonus en vakantiegeld. Maar dat zijn vastgestelde bedragen

Dat kan, maar elke school gaat daar anders mee om én is ook afhankelijk hoeveel financiele ruimte de school heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.