Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Neweve
19-12-2023 om 18:46
Friezinnetje schreef op 19-12-2023 om 18:26:
Dat de vacature waar ik op had gereageerd eigenlijk van te voren al was weggegeven. En dat degene die het geworden is, veel minder ervaring heeft dan mij en ik dan ook absoluut niet snap waarom zij het geworden is.
Maar na het sollicitatiegesprek had ik er al geen zin meer in, dus laat haar het maar lekker doen, maar het steekt wel wat.
Ow dat is irritant, van die vacatures die alleen worden uitgezet wegens verplichte procedure.
noas_1993
21-12-2023 om 08:37
Onze OR wilt met alle (team)managers en afdelingshoofden van het bedrijf afspraken waarin ze zich voorstellen. Ongeveer 25 man.
Afgelopen dinsdag kreeg ik daarvoor een mail met de ''groepjes''
Vind ik helemaal prima om te doen hoor, maar is het niet veel handiger als de secretaresse van een OR dat doet of komt met opties?
Natuurlijk, wij hebben zicht op de mensen van onze afdeling, maar ik weet niet wanneer de OR ''tijd'' heeft. Zij hebben natuurlijk ook hun normale werk.
Niet om te zeuren, ik vind het gewoon een interessant vraagstuk.
MMcGonagall
21-12-2023 om 09:39
Friezinnetje schreef op 19-12-2023 om 18:26:
Dat de vacature waar ik op had gereageerd eigenlijk van te voren al was weggegeven. En dat degene die het geworden is, veel minder ervaring heeft dan mij en ik dan ook absoluut niet snap waarom zij het geworden is.
Maar na het sollicitatiegesprek had ik er al geen zin meer in, dus laat haar het maar lekker doen, maar het steekt wel wat.
Exact hetzelfde hier. Super irritant want andere mensen steken daar toch ook weer hun tijd in. Plus dat ik mezelf geschikter acht, maar dat is hun verlies.
Friezinnetje
21-12-2023 om 09:41
MMcGonagall schreef op 21-12-2023 om 09:39:
[..]
Exact hetzelfde hier. Super irritant want andere mensen steken daar toch ook weer hun tijd in. Plus dat ik mezelf geschikter acht, maar dat is hun verlies.
ja, hun verlies idd.
Nou ja, op naar de volgende vacature
Rockstar
21-12-2023 om 12:58
Ik heb een collega wiens Google stuk is. Heel onhandig. Nu ben ik zijn levende Google.
CharlieB
21-12-2023 om 20:10
Wandelvrouwtje schreef op 18-12-2023 om 10:49:
[..]
Tja, mensen willen graag vrij rondom de feestdagen. Ik vind dat niet asociaal of oncollegiaal. Dat wordt het pas, wat mij betreft, als elk jaar dezelfde mensen vrij zijn.
Eens. Geven en nemen. Het ene jaar heb jij geluk en het andere jaar iemand anders. Wij hebben ook de afspraak dat vakantieperiodes en rondom feestdagen altijd in overleg gaan. Niet 1 iemand die stiekem alvast vakantie aanvraagt of de fijne dagen rondom feestdagen
Maar ik vind de wens om rondom de feestdagen vrij te zijn absoluut niet asociaal of oncollegiaal. Er denken aanspraak op te kunnen maken wel.
CharlieB
21-12-2023 om 20:13
Peaches schreef op 18-12-2023 om 22:06:
[..]
Er zit nog wel verschil tussen 'goed voor jezelf zorgen' en 'schijt aan de rest'. Je kunt ook goed voor jezelf zorgen en de boel toch netjes achterlaten voor degene die je werk opvangt.
Dat moet altijd wel je streven zijn vind ik inderdaad. Dat lukt alleen niet altijd. Ik heb ook twee weken vrij na morgen. Ik werk me al weken de pleuris, er ligt ontzettend veel op mijn bordje en mijn collega trekt zijn handen ervan af. Ik werk al extra (overuren of in mijn eigen tijd) en toch ga ik niet alles rond krijgen voor mijn vakantie. Als hij toch durft te zeggen dat ik schijt had aan de rest omdat ik niet alles even netjes heb achtergelaten.
En moet ik dan nu geen vakantie nemen? Tja, het komt echt nooit uit bij ons. En na jaren vakanties verschuiven, verkorten of intrekken ben ik daar toch nu wel een beetje klaar mee.
noas_1993
21-12-2023 om 20:46
CharlieB schreef op 21-12-2023 om 20:10:
[..]
Eens. Geven en nemen. Het ene jaar heb jij geluk en het andere jaar iemand anders. Wij hebben ook de afspraak dat vakantieperiodes en rondom feestdagen altijd in overleg gaan. Niet 1 iemand die stiekem alvast vakantie aanvraagt of de fijne dagen rondom feestdagen
Maar ik vind de wens om rondom de feestdagen vrij te zijn absoluut niet asociaal of oncollegiaal. Er denken aanspraak op te kunnen maken wel.
Maar wat is er mis met 2 weken ipv 3 in zo'n periode als nu?
Nogmaals, wij werken maar met 2 man op het secretariaat.
Natuurlijk zou er eventueel iemand van een ander secretariaat/afdeling bij kunnen springen indien nodig maar die hebben ook hun eigen werk.
Iedereen is met de laatste loodjes bezig, dus het is niet alleen ik die ''klaagt''
Ja, misschien blijf ik voor sommige een zeur maar ik blijf erbij dat je ook een beetje naar de periode kijkt waarin je vrij neemt
Momenteel zitten er 50 mails in de gezamenlijke box en misschien zijn het niet allemaal dingen waar ik gelijk iets mee moet, maar op den duur raak je daar lichtelijk gestrest van en raak je het overzicht kwijt.
CharlieB
21-12-2023 om 21:57
noas_1993 schreef op 21-12-2023 om 20:46:
[..]
Maar wat is er mis met 2 weken ipv 3 in zo'n periode als nu?
Nogmaals, wij werken maar met 2 man op het secretariaat.
Natuurlijk zou er eventueel iemand van een ander secretariaat/afdeling bij kunnen springen indien nodig maar die hebben ook hun eigen werk.
Iedereen is met de laatste loodjes bezig, dus het is niet alleen ik die ''klaagt''
Ja, misschien blijf ik voor sommige een zeur maar ik blijf erbij dat je ook een beetje naar de periode kijkt waarin je vrij neemt
Momenteel zitten er 50 mails in de gezamenlijke box en misschien zijn het niet allemaal dingen waar ik gelijk iets mee moet, maar op den duur raak je daar lichtelijk gestrest van en raak je het overzicht kwijt.
2 weken ipv 3 lijkt me erg redelijk en een mooi voorbeeld van geven en nemen. Je krijgt vakantie maar de duur pas je aan naar de omstandigheden als dat nodig is. En dan de een 2 weken voor kerst en de ander 2 weken vanaf kerst bijv. En wat ik al zei, niet altijd dezelfde persoon en niet als vanzelfsprekendheid. Maar ik las het meer alsof überhaupt vrij willen zijn in deze tijd oncollegiaal gevonden werd, misschien heb ik dat verkeerd gelezen.
Maar er moet er ook wel een fatsoenlijk alternatief zijn. Wat ik ook al zei, bij ons komt het nooit uit. En de grootste piekmomenten zijn bij ons vooraf niet in te schatten, dus wat moet je dan? Of dat hier ook zo is, kan ik natuurlijk niet over oordelen. En hoe voor de meeste mensen drie weken zomervakantie heilig is (dat lijkt dan wel een recht), hebben anderen die wens voor de winter. Ik blijf met alle liefde zonder te klagen gedurende de zomer werken en overwerken zodat iedereen hun drie weken zomervakantie kan krijgen. Er is zelden iemand die drie weken zomervakantie oncollegiaal vindt als het eigenlijk helemaal niet uitkomt. Maar alleen in deze tijd vraag ik of er ook even aan mij gedacht kan worden en mijn wensen. Dat betekent natuurlijk niet dat ik ieder jaar de periode rond kerst claim, want dat vind ik wel oncollegiaal, het kan ook de weken ervoor of erna. Maar ik neem wel vakantie. Of er nou 50 mails in de mailbox zitten (wat voor ons behoorlijk netjes is overigens) of 100. En ik heb vaak zat mijn vakanties verzet of ingekort omdat 'het niet uitkwam', maar als je altijd de enige bent die dat doet, zoals bij mij, houdt ook dat een keer op. Maar dit is misschien allemaal niet van toepassing hier en totaal niet relevant in dit verhaal.
Diyer
21-12-2023 om 22:59
lientje69 schreef op 12-12-2023 om 12:08:
[..]
4 dag en avonddiensten. Dat zijn 8 collega's, plus nog de helpende. Als er in de agenda staat dat iemand gewogen moet worden, of dat er een mail naar de apotheek moet worden gestuurd, dan bestaat het niet dat niet één van die 12 collega's geen 5 minuten tijd heeft om dat te doen. Sorry hoor, maar ik vind dat gemakzucht.
en wat let je om dat in een teamoverleg op tafel te gooien? Of de directe collega die de toezegging deed daarop aan te spreken?
Diyer
21-12-2023 om 23:04
noas_1993 schreef op 14-12-2023 om 10:16:
Een collega die vanochtend rond 8 uur pas mailt er een (bestelde) cadeaubon niet is..
Ze had hem 1.5 uur later nodig, dus wat we er nog aan konden doen?
Ik durfde haar niet af te vallen, dus ik ben een kwartier later maar op de fiets gestapt.
Thuiswerkdag, werk en winkel is gelukkig beide dichtbij. Maar hoe gaan jullie om met zulke spoeddingen?
Zolang het een werkdag is, dit normaliter onder mijn takenpakket zou vallen, zou ik dat gewoon doen. Maar ik zou niet andermans rotzooi gaan opruimen als dat mijn werk niet is of ik op die dag niet werk. Hangt er verder ook wel vanaf hoe de collega zelf is. Is het echt een foutje en worden normaal gesproken op een prettige manier dingen voor en door elkaar opgepakt, ben ik ook de beroerdste niet als dat zo uitkomt. Maar als het iemand is die de kantjes ervan af loopt of een team uitstraling is dat niemand elkaar uit de brand helpt, dan prakiseer ik er niet over. Maar waarschijnlijk is dat dan ook geen baan waar ik lang zou willen blijven. Hou niet van een bepaalde I don't give a fuck mentaliteit.
Diyer
21-12-2023 om 23:08
noas_1993 schreef op 14-12-2023 om 15:38:
[..]
Jij trekt wel erg snel je conclusies..
Ik heb die bon op naam van collega gezet die de opdracht gaf en die bon weer zou overhandigen en ben maar 1 dag op kantoor. Hoe had ik dan kunnen weten dat die bon er gisteren nog niet was
Maar 1 dag per week op locatie werken is natuurlijk niet het probleem van een ander. Dan moet je zorgen dat je die informatie krijgt, door even te bellen/mailen naar een collega die wél op kantoor is. Of een reminder in je agenda te zetten. Nogmaals, als dat je werk is, dan is het niet het probleem van een ander als je ervoor kiest om thuis te werken waardoor je dat soort dingen niet kan opvolgen.
lientje69
21-12-2023 om 23:43
Diyer schreef op 21-12-2023 om 22:59:
[..]
en wat let je om dat in een teamoverleg op tafel te gooien? Of de directe collega die de toezegging deed daarop aan te spreken?
Dat ga ik dus ook doen idd
Staat in een andere post van me
Decibel88
22-12-2023 om 07:26
Een collega van ons heeft brand gehad thuis. De staat weet ik niet precies, maar ze woont er nog wel.
Ze heeft 700(!) aan bonnen gekregen.
Ik mag hier misschien niks van vinden, maar ik doe dat wel.
Is het normaal dat een werkgever dit doet?
ToetieToover
22-12-2023 om 07:33
Decibel88 schreef op 22-12-2023 om 07:26:
Een collega van ons heeft brand gehad thuis. De staat weet ik niet precies, maar ze woont er nog wel.
Ze heeft 700(!) aan bonnen gekregen.
Ik mag hier misschien niks van vinden, maar ik doe dat wel.
Is het normaal dat een werkgever dit doet?
Dat ligt eraan hoe dat gaat. Wij hebben een personeelsfonds, niet te verwarren met personeelsvereniging, waarin collega’s én de werkgever geld storten voor collega’s die het nodig hebben. Daarover beslist dan een commissie. Op zo’n manier vind ik dat prima. Maar als ik jou zo hoor, krijg ik het idee dat één persoon dit heeft beslist en andere collega’s (jij) minder krijgen, sja, dan krijg je al snel scheve ogen. Niet handig.