Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

CharlieB schreef op 30-10-2023 om 07:18:

[..]

Maar ik wil niet iets bespreken binnenkort, ik wil iets tegen iemand aanhouden. Dus zeg ik dat. En ik stel ook geen datum voor, ik schiet iets in de agenda (iets inplannen zou ook kunnen). Het is juist concreet want het zegt precies wat ik ga doen, in tegenstelling tot de alternatieven

Zeg gewoon wat vind je er van, ip iets tegen je aanhouden.

Inschieten vind ik ook raar. Blij dat ik niet op kantoor werk

CharlieB schreef op 30-10-2023 om 07:37:

[..]

Ik zei niet dat ik letterlijk iets tegen iemand ga aanhouden. Maar er zit verschil tussen iets tegen iemand aanhouden en overleggen/bespreken. Dus waarom dan niet zeggen wat ik bedoel?

Als je zegt ik ga " iets tegen je aanhouden" betekent dat normaal gesproken dat je iets tegen iemand aanhoudt. Je zou toch kunnen zeggen, graag wil ik weten wat je hier van vindt?

Maar ik ben vast subjectief,  ik vind " iets schuurt" ook vreselijk. 

iets in agenda " schieten " is ook echt kantoortaal.

Ik heb niets tegen al die termen. Iets overleggen met iemand is inderdaad wat anders dan iets tegen iemand aanhouden. En onze taal zit vól met uitdrukkingen die je figuurlijk en niet letterlijk moet nemen.

Ik heb wél iets tegen verhullend taalgebruik, woorden die gebruikt worden om de pijn of het slechte nieuws te verbloemen. Maar dat is heel wat anders.

MMcGonagall schreef op 29-10-2023 om 21:20:

Iets tegen iemand aanhouden vind ik niet vreemd, maar bij ons is het ineens ‘in’ om vergadervoorstellen ‘in te schieten’. Dat vind ik wel heel raar en ik doe er ook niet aan mee. Mijn nieuwe manager wil ineens met iedereen bila’s houden, ook zoiets stoms. Noem het gewoon bijpraten. Nou ja, sowieso ben ik niet zo van het periodiek bijpraten. De man hoopt dat we daardoor sneller werken of zo, jammer joh, het komt wanneer het komt en ik kan niet ineens dingen af toveren omdat jij je druk maakt om je targets.

1 van onze teammanagers wilde eerste eerst voor heel haar team werkoverleggen 1 X in de 6 weken, dus ik heb dat netjes ingepland voor ongeveer 18 collega's.

Een paar dagen laten moest het er alweer uit, want haar agenda raakte wel heel erg vol.. tja

Miepjecody schreef op 30-10-2023 om 07:59:

[..]

Als je zegt ik ga " iets tegen je aanhouden" betekent dat normaal gesproken dat je iets tegen iemand aanhoudt. Je zou toch kunnen zeggen, graag wil ik weten wat je hier van vindt?

Maar ik ben vast subjectief, ik vind " iets schuurt" ook vreselijk.

"Mag ik straks heel even vragen wat je van iets vindt" of "mag ik zo even iets tegen je aanhouden?" Ik snap de aversie niet. Het betekent precies wat ik wil zeggen

CharlieB schreef op 30-10-2023 om 10:05:

[..]

"Mag ik straks heel even vragen wat je van iets vindt" of "mag ik zo even iets tegen je aanhouden?" Ik snap de aversie niet. Het betekent precies wat ik wil zeggen

Is dit misschien in een andere provincie?

Iets " tegen je aanhouden" is echt iets anders. 

Egel. schreef op 29-10-2023 om 21:40:

O ja, ook best wel ergerniswekkend vind ik hoor, kantoortaal.
Gelukkig zeggen ze bij ons niet 'iets tegen je aan houden', je kunt dan toch zeggen dat je iets wil bespreken binnenkort?

En bila's, bah. Bilateraal overleg. Dus zeg gewoon: zullen we binnenkort even overleggen? Of: ik wil graag eens per twee weken samen een werkoverleg houden, kun jij donderdagen om 10 uur?

Ik schiet iets in: zeg gewoon dat je een datum zal voorstellen.

Ieks, kantoortaal. Daar heb ik echt niets mee en ik ben blij als mensen zo concreet en normaal mogelijke taal gebruiken.

Ik weet nog dat ik vanuit jarenlang zzp werk en vooral on my own ineens langere tijd in een kantoor zat en termen hoorden waar ik nog nooit van gehoord had. Bila's idd. Ik heb echt die eerste maanden regelmatig op google gezeten om op te zoeken wat men bedoelde. Ik wilde niet de hele tijd die ene zijn die constant moest vragen wat iets was. Zeker als je denkt dat het iets is dat heel dom overkomt als je dat niet weet.

Ik heb mij vandaag zo ontzettend geërgerd aan een bemoeizuchtige thuiswerkende collega. Als je zo graag van alles op de hoogte bent kom dan naar kantoor . Er was een probleem waar ik al van op de hoogte was. Krijg ik eerst een chatbericht of ik er al naar aan het kijken ben. Ik was ergens anders mee bezig, dus reageerde niet meteen. Krijg ik 5 minuten later een mail met dezelfde tekst en hij stuurde een chatbericht aan de collega naast mij of ik er al mee bezig was. Hij is dus geen leidinggevende, maar vind zichzelf heel wat omdat hij een senior is. Ik ben er naar gaan kijken en ben nog in gesprek met een andere collega en hij opent al een chat met een handvol collega's er in. Ondertussen is hij er ook nog over aan het zeuren in een andere chat tegen de collega naast mij. Ik ben nog gaan na vragen hoe groot het probleem is en dat was vrij minimaal. Dus die paniek was ook nergens voor nodig. Bovendien had hij ook zelf kunnen gaan zoeken naar de oplossing. Ik heb het bij de teamleider neer gelegd en naar huis gegaan.

Ik was ieder geval blij dat een andere collega een dag vrij had, want die had dit gezeur even echt niet getrokken. Ik weet zeker dat hij er morgen ochtend weer over begint als hij wel op kantoor is. Nou hij mag het lekker zelf oplossen. Ik ben er zo klaar mee. Vooral ook het chatten met de collega naast mij. Die is er trouwens ook klaar mee. Met projecten van een ander moet hij ook altijd nog even zijn plasje er over doen. Hij is er al vaker op aangesproken. 

Tara82 schreef op 30-10-2023 om 18:30:

Ik heb mij vandaag zo ontzettend geërgerd aan een bemoeizuchtige thuiswerkende collega. Als je zo graag van alles op de hoogte bent kom dan naar kantoor . Er was een probleem waar ik al van op de hoogte was. Krijg ik eerst een chatbericht of ik er al naar aan het kijken ben. Ik was ergens anders mee bezig, dus reageerde niet meteen. Krijg ik 5 minuten later een mail met dezelfde tekst en hij stuurde een chatbericht aan de collega naast mij of ik er al mee bezig was. Hij is dus geen leidinggevende, maar vind zichzelf heel wat omdat hij een senior is. Ik ben er naar gaan kijken en ben nog in gesprek met een andere collega en hij opent al een chat met een handvol collega's er in. Ondertussen is hij er ook nog over aan het zeuren in een andere chat tegen de collega naast mij. Ik ben nog gaan na vragen hoe groot het probleem is en dat was vrij minimaal. Dus die paniek was ook nergens voor nodig. Bovendien had hij ook zelf kunnen gaan zoeken naar de oplossing. Ik heb het bij de teamleider neer gelegd en naar huis gegaan.

Ik was ieder geval blij dat een andere collega een dag vrij had, want die had dit gezeur even echt niet getrokken. Ik weet zeker dat hij er morgen ochtend weer over begint als hij wel op kantoor is. Nou hij mag het lekker zelf oplossen. Ik ben er zo klaar mee. Vooral ook het chatten met de collega naast mij. Die is er trouwens ook klaar mee. Met projecten van een ander moet hij ook altijd nog even zijn plasje er over doen. Hij is er al vaker op aangesproken.

Heel irritant inderdaad!

Doet mij ook denken aan een collega van mij. Bemoeit zich altijd met andermans werk. Bedenkt dan problemen die er niet zijn, stookt daarmee collega's op dat iets niet gaat werken. Creëert daarmee een hoop chaos en klopt zichzelf achteraf op de borst als het goed afloopt want als hij zich er niet mee bemoeit had was het zeker anders afgelopen.

Als je hem vraagt zijn eigen deel aan een project op te leveren dan is het standaard antwoord "daar heb ik geen tijd voor omdat ik altijd iedereens zooi moet opruimen". En dan denk ik als je nu gewoon eens eerst je eigen werk doet in plaats van als stoorzender bij te dragen aan andermans werk.

Lekker van die micromanagende collega's.

Ik baal, heb ik net een fijne werkplekritme gevonden in die flexplekhel, wordt mijn ruimte weer aan anderen toegewezen. Kan ik weer op zoek naar een nieuw plek.
(Nee, ik kan en wil niet thuiswerken. Thuis ben ik thuis, dan kan ik niet werken.)

Binnen onze school hebben we een (jonge) collega die nogal altijd de sfeer bepaalt, heel erg irritant… 
Is ze blij dan tettert ze door de hele school en is het uit met een vriendje dan dan moet iedereen op z’n tenen lopen. Ben er wel een beetje klaar mee (en vele collega’s met mij). 

Kan iemand mij vertellen waarom een secretaresse haar 1 op 1 meetings vanuit de algemene agenda inplant? 
Voor de tweede keer zie ik een nieuwe collega die secretariële ervaring heeft dat doen. 
Ik erger me er kapot aan, als iedereen dat doet staat de algemene agenda binnen no time bomvol!

Poezie schreef op 31-10-2023 om 19:13:

Kan iemand mij vertellen waarom een secretaresse haar 1 op 1 meetings vanuit de algemene agenda inplant?
Voor de tweede keer zie ik een nieuwe collega die secretariële ervaring heeft dat doen.
Ik erger me er kapot aan, als iedereen dat doet staat de algemene agenda binnen no time bomvol!

Ik kan mijn outlookagenda daardoor ook niet gebruiken want die staat he-le-maal vol met alle lessen van de school. (Omdat ik toegang heb tot alle leerlinggegevens). 

Poezie schreef op 31-10-2023 om 19:13:

Wat is een algemene agenda?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.