Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Friezinnetje
29-10-2023 om 20:39
tja, ik vind: " Iets tegen je aanhouden" een hele vreemde uitspraak, had hem zelf ook nog nooit gehoord.
Maar zo zijn er wel meer van die standaard uitspraken die op het werk voorbij komen, waar ik me over verbaas. Bv: Ik kom bij je in de lucht. > Gaan we in een luchtballon dan?
CharlieB
29-10-2023 om 20:41
Friezinnetje schreef op 29-10-2023 om 19:47:
[..]
maar dan zeg je dat toch, ipv even iets tegen je aanhouden?
Voor mij is iets tegen je aanhouden net iets anders dan overleggen. Dus prima term 'iets tegen je aanhouden' wat mij betreft
Rockstar
29-10-2023 om 20:47
Friezinnetje schreef op 29-10-2023 om 20:39:Maar zo zijn er wel meer van die standaard uitspraken die op het werk voorbij komen, waar ik me over verbaas. Bv: Ik kom bij je in de lucht. > Gaan we in een luchtballon dan?
Wat betekent dat nou weer? Die heb ik nog nooit gehoord.
Maar ja, ik praat alleen maar Engels op mijn werk dus ik krijg dat soort Nederlandse kantoorpraat toch al niet mee.
Friezinnetje
29-10-2023 om 20:49
Rockstar schreef op 29-10-2023 om 20:47:
[..]
Wat betekent dat nou weer? Die heb ik nog nooit gehoord.
Maar ja, ik praat alleen maar Engels op mijn werk dus ik krijg dat soort Nederlandse kantoorpraat toch al niet mee.
Ik heb nog contact met je hierover of zoiets.
MMcGonagall
29-10-2023 om 21:20
Iets tegen iemand aanhouden vind ik niet vreemd, maar bij ons is het ineens ‘in’ om vergadervoorstellen ‘in te schieten’. Dat vind ik wel heel raar en ik doe er ook niet aan mee. Mijn nieuwe manager wil ineens met iedereen bila’s houden, ook zoiets stoms. Noem het gewoon bijpraten. Nou ja, sowieso ben ik niet zo van het periodiek bijpraten. De man hoopt dat we daardoor sneller werken of zo, jammer joh, het komt wanneer het komt en ik kan niet ineens dingen af toveren omdat jij je druk maakt om je targets.
Peaches
29-10-2023 om 21:24
'Iets tegen je aanhouden' is in mijn ervaring specifieker dan 'overleggen'. Het is meer bespreken wat je van iets vindt. De ander heeft dus iets bedacht of gemaakt en wil dat met je bespreken om je mening/tips/aanvullingen te horen.
'In de lucht komen' is hier ook bekend ja.
'Iets inschieten', is dat ook ergerlijk?
Edit: haha, inschieten is er blijkbaar ook een.
'Het net ophalen' dan?
Egel.
29-10-2023 om 21:40
O ja, ook best wel ergerniswekkend vind ik hoor, kantoortaal.
Gelukkig zeggen ze bij ons niet 'iets tegen je aan houden', je kunt dan toch zeggen dat je iets wil bespreken binnenkort?
En bila's, bah. Bilateraal overleg. Dus zeg gewoon: zullen we binnenkort even overleggen? Of: ik wil graag eens per twee weken samen een werkoverleg houden, kun jij donderdagen om 10 uur?
Ik schiet iets in: zeg gewoon dat je een datum zal voorstellen.
Ieks, kantoortaal. Daar heb ik echt niets mee en ik ben blij als mensen zo concreet en normaal mogelijke taal gebruiken.
Peaches
29-10-2023 om 21:53
Egel. schreef op 29-10-2023 om 21:40:En bila's, bah. Bilateraal overleg. Dus zeg gewoon: zullen we binnenkort even overleggen?
Bila: 4 letters
Overleggen: 10 letters
Bijpraten: 9 letters
Iets inschieten: 15 tekens
Een datum voorstellen: 21 tekens
Het draait gewoon om efficiëntie
Poezie
29-10-2023 om 22:12
Egel. schreef op 29-10-2023 om 21:40:
Gelukkig zeggen ze bij ons niet 'iets tegen je aan houden', je kunt dan toch zeggen dat je iets wil bespreken binnenkort?
En bila's, bah. Bilateraal overleg. Dus zeg gewoon: zullen we binnenkort even overleggen? Of: ik wil graag eens per twee weken samen een werkoverleg houden, kun jij donderdagen om 10 uur?
Ieks, kantoortaal. Daar heb ik echt niets mee en ik ben blij als mensen zo concreet en normaal mogelijke taal gebruiken.
Dit inderdaad. Popie Jopie kantoortaal. Japke Bouma heeft er een boekje over geschreven. Ook op kantoor kunnen mensen best normaal tegen je praten.
Netherfield
29-10-2023 om 22:58
Ik werk op kantoor bij de overheid. Oftewel: wij leven op afkortingen en de managers leven op kantoortaal. En ik erger me er ook mateloos aan.
CharlieB
30-10-2023 om 07:18
Egel. schreef op 29-10-2023 om 21:40:
Maar ik wil niet iets bespreken binnenkort, ik wil iets tegen iemand aanhouden. Dus zeg ik dat. En ik stel ook geen datum voor, ik schiet iets in de agenda (iets inplannen zou ook kunnen). Het is juist concreet want het zegt precies wat ik ga doen, in tegenstelling tot de alternatieven
Meesje
30-10-2023 om 07:28
CharlieB schreef op 30-10-2023 om 07:18:
[..]
Maar ik wil niet iets bespreken binnenkort, ik wil iets tegen iemand aanhouden. Dus zeg ik dat. En ik stel ook geen datum voor, ik schiet iets in de agenda (iets inplannen zou ook kunnen). Het is juist concreet want het zegt precies wat ik ga doen, in tegenstelling tot de alternatieven
Jij bent volledig gehersenspoeld 😜
Concreet iets tegen iemand aanhouden; daar komt aanraking bij kijken. Ik zie je zomaar een dossier tegen mn arm wrijven.
Ik heb ook niks met dat soort kantoortaal. Valt bij ons gelukkig mee. Als je iets in mn agenda wil zetten, prima, maar laat je geweer ajb thuis.
CharlieB
30-10-2023 om 07:37
Meesje schreef op 30-10-2023 om 07:28:
[..]
Jij bent volledig gehersenspoeld 😜
Concreet iets tegen iemand aanhouden; daar komt aanraking bij kijken. Ik zie je zomaar een dossier tegen mn arm wrijven.
Ik heb ook niks met dat soort kantoortaal. Valt bij ons gelukkig mee. Als je iets in mn agenda wil zetten, prima, maar laat je geweer ajb thuis.
Ik zei niet dat ik letterlijk iets tegen iemand ga aanhouden. Maar er zit verschil tussen iets tegen iemand aanhouden en overleggen/bespreken. Dus waarom dan niet zeggen wat ik bedoel?