Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Fulltime of parttime werken?

Naar aanleiding van het wat verdien jij netto topic:

Werk je fulltime of parttime en waarom? Zouden mensen meer fulltime moeten weken, gezien de tekorten in vele sectoren?  Wat is er nodig om dit te stimuleren?

Peiling

Hoeveel werk jij?
208 stemmen
11%
11%
29%
40%
4%
4%

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Waarom fulltime werken als je je prima kunt redden met een partime salaris?

Ik vind mijn vrije tijd ook belangrijker, peins er niet over om meer dan 30 uur per week te werken nu de kinderen inmiddels volwassen zijn. Heerlijk zo!

PhilDunphy schreef op 15-02-2024 om 22:22:

[..]


Ik vind mijn vrije leven gewoon leuker dan het werkende leven. Dat vond ik toen ik nog geen kinderen had ook, dus ik zag geen reden om fulltime te werken. En ik vond mijn werk best leuk hoor, maar het komt gewoon bij lange na niet in de buurt van hoe fijn het is om volledig vrij te zijn om te doen waar je zin in hebt. Dus ik heb het altijd bij parttime gehouden.

Precies! Geen wekker hoeven zetten en meer baas zijn over mijn tijd vind ik gewoon heel fijn. En ik kan wel 1000 dingen bedenken die ik leuker vind dan werken, ook al vind ik mijn werk best leuk. Maar ik lees liever een boek of ga een dag wandelen etc

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Ja dat kan.

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 21:53:

[..]

Wat ik mij dan afvraag: vind je je werk wel leuk dat een dag extra in de week voor depressies zorgt?

Toen ik nog geen kinderen had werkte ik "gewoon" fulltime. Heb nooit begrepen dat vriendinnen in destijds dezelfde situatie als mij parttime werkten, terwijl ze soms zelfs nog thuis woonden maar wel een fulltime mogelijkheid hadden. Had genoeg vrije tijd om mijn hobbies te beoefenen.

Nu met 24 uur heb ik op basis van fulltime 16 uur per week over voor het huishouden, heb aan de helft al wel genoeg daarvoor. Zit soms min of meer uit verveling al te Netflixen als kids op school zijn met het huis aan kant.

Ik denk dat het er - contra-intuitief misschien - er ook mee te maken heeft hoe ambitieus je verder bent. De vrouwen die ik ken die parttime werken maar geen kinderen hebben of mantelzorger zijn, hebben vaak een enorm uit de hand gelopen hobby, of bezigheden in een andere richting dan werk. Ze schrijven boeken, hebben een webshop waar ze zelfgehaakte poppetjes verkopen, spelen in een band, doen amateurtheater, vrijwilligerswerk, runnen 1001 projecten etc. De meeste mensen zoeken naar een manier om betekenis aan hun leven te geven, en slechts enkele mensen lukt dat d.m.v. betaald werk. 

Veertig uur werken, veertig uur slapen, en veertig uur voor de rest, waarvan je toch al snel 20 uur per week kwijt bent aan de verzorging van jezelf en je huishouden (eten, koken, boodschappen, opruimen alleen al). Daarnaast nog een sociaal leven... Nou dan heb je een uurtje of 10 om ergens anders in te stoppen (en dat is als je geen tijd verspilt aan internet en tv). Dat is echt niet veel als je serieus iets ambieert; een baantje van 10 uur kom je ook nergens mee, toch? Voor sommige mensen is het wel genoeg, en als je alleen wil Netflixen, gaat meer vrije tijd dan dat snel vervelen, dat geloof ik wel. Maar ik kan me goed voorstellen dat je meer ruimte nodig hebt voor waar je hart ligt en waar je energie van krijgt. 


Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Maar jij werkt nu toch ook 'maar' 24 uur en houdt daarmee tijd over? Hoe is dat anders? 

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Anders maar zeker niet beter. 

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 21:53:

[..]

Wat ik mij dan afvraag: vind je je werk wel leuk dat een dag extra in de week voor depressies zorgt?

Toen ik nog geen kinderen had werkte ik "gewoon" fulltime. Heb nooit begrepen dat vriendinnen in destijds dezelfde situatie als mij parttime werkten, terwijl ze soms zelfs nog thuis woonden maar wel een fulltime mogelijkheid hadden. Had genoeg vrije tijd om mijn hobbies te beoefenen.

Nu met 24 uur heb ik op basis van fulltime 16 uur per week over voor het huishouden, heb aan de helft al wel genoeg daarvoor. Zit soms min of meer uit verveling al te Netflixen als kids op school zijn met het huis aan kant.

De ene baan is de andere niet. Zelfs een leuke baan kan een aanslag op je mentale gezondheid zijn. Dat begrijp je vast niet als ik deze post van je zo lees. 

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 22:32:

[..]

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Joh houd op. Ik ben met dezelfde mentaliteit als jij opgevoed denk ik, ik heb zelf ook een nogal killers mentaliteit en toch heb ik ooit besloten een 0,8 baan te doen. Met behulp van een psych hoor, dus maak je maar geen illusies. 

Daarnaast zijn er misschien ook mensen die wel minder willen werken maar dat niet kunnen omdat ze anders te weinig geld hebben. 

Het is "makkelijker" minder te gaan werken in een goed betaalde baan wanneer je daarmee je eigen broek op kunt houden. 

Paardenbloemetjes schreef op 15-02-2024 om 22:59:

[..]

Maar jij werkt nu toch ook 'maar' 24 uur en houdt daarmee tijd over? Hoe is dat anders?

We gaan de kids niet 5 dagen pw naar de opvang doen, dat maakt het anders.

Renmuis schreef op 15-02-2024 om 22:47:

[..]

Ik denk dat het er - contra-intuitief misschien - er ook mee te maken heeft hoe ambitieus je verder bent. De vrouwen die ik ken die parttime werken maar geen kinderen hebben of mantelzorger zijn, hebben vaak een enorm uit de hand gelopen hobby, of bezigheden in een andere richting dan werk. Ze schrijven boeken, hebben een webshop waar ze zelfgehaakte poppetjes verkopen, spelen in een band, doen amateurtheater, vrijwilligerswerk, runnen 1001 projecten etc. De meeste mensen zoeken naar een manier om betekenis aan hun leven te geven, en slechts enkele mensen lukt dat d.m.v. betaald werk.

Veertig uur werken, veertig uur slapen, en veertig uur voor de rest, waarvan je toch al snel 20 uur per week kwijt bent aan de verzorging van jezelf en je huishouden (eten, koken, boodschappen, opruimen alleen al). Daarnaast nog een sociaal leven... Nou dan heb je een uurtje of 10 om ergens anders in te stoppen (en dat is als je geen tijd verspilt aan internet en tv). Dat is echt niet veel als je serieus iets ambieert; een baantje van 10 uur kom je ook nergens mee, toch? Voor sommige mensen is het wel genoeg, en als je alleen wil Netflixen, gaat meer vrije tijd dan dat snel vervelen, dat geloof ik wel. Maar ik kan me goed voorstellen dat je meer ruimte nodig hebt voor waar je hart ligt en waar je energie van krijgt.


In mijn geval is dat dus mijn werk. Mijn man heeft btw werk waarbij 60 uur pw meer regel dan uitzondering is.

Blomke82 schreef op 16-02-2024 om 05:59:

[..]

In mijn geval is dat dus mijn werk. Mijn man heeft btw werk waarbij 60 uur pw meer regel dan uitzondering is.

Mijn vorige baan was ook zestig of meer uren per week en toch zou ik bij een nieuwe baan voor halftijds gaan. Dat vele werken was goed voor toen: het leverde een goed gevulde bankrekening (waar ik niets aan had, want er was geen tijd om iets uit te geven) en uiteindelijk bracht ik vooral voor mijn werkgever veel geld binnen.
Voor mij is het prima als mensen besluiten om halftijds te werken, zelfs al wordt hun loon aangevuld met een vorm van uitkering, want vele banen zijn niet echt gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Moirmel schreef op 16-02-2024 om 06:23:

[..]

Mijn vorige baan was ook zestig of meer uren per week en toch zou ik bij een nieuwe baan voor halftijds gaan. Dat vele werken was goed voor toen: het leverde een goed gevulde bankrekening (waar ik niets aan had, want er was geen tijd om iets uit te geven) en uiteindelijk bracht ik vooral voor mijn werkgever veel geld binnen.
Voor mij is het prima als mensen besluiten om halftijds te werken, zelfs al wordt hun loon aangevuld met een vorm van uitkering, want vele banen zijn niet echt gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Ik pik er dit even uit want ook weer een leuk plan maar wie gaat dat betalen?

Als je gezond bent dan moet je gewoon in je eigen onderhoud kunnen voorzien dmv een betaalde baan. Is dat dan parttime prima en anders zoveel uren als nodig is. 

Blomke82 schreef op 16-02-2024 om 05:57:

[..]

We gaan de kids niet 5 dagen pw naar de opvang doen, dat maakt het anders.

Als die kinderen straks ouder zijn, ga je dan wel meer werken ook al zou het financieel gezien niet nodig zijn?

Ik kan me voorstellen dat met een partner die plm 60 uur in de week werkt, er genoeg binnenkomt. Of misschien kan partner minder werken en jij meer?

Moet er niet aan denken; 60 uur p/w werken!

Miraval schreef op 16-02-2024 om 07:33:

[..]

Ik pik er dit even uit want ook weer een leuk plan maar wie gaat dat betalen?

Als je gezond bent dan moet je gewoon in je eigen onderhoud kunnen voorzien dmv een betaalde baan. Is dat dan parttime prima en anders zoveel uren als nodig is.

Dat betalen we nu toch al met zijn allen? Ik snap je punt overigens; parttime prima maar wel je eigen broek op kunnen houden.

Toch kan ik me levendig situaties voorstellen dat men mentaal of geestelijk niet in staat is om meer uren te werken. Dan is het fijn dat er een aanvulling is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.