Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantietegenvallers, -missers en -blunders

Even een luchtig (vakantie)topic. Als mensen (inclusief ikzelf) vertellen over hun vakantiebelevenissen, hoor je vaak alleen de positieve verhalen. De mooie plekken, geslaagde avonturen, het lekkere eten, de fijne accommodaties. Wat tegenviel of compleet misging blijft meestal achterwege. Deel hier wat tegenviel, misging en/of niet voor herhaling vatbaar was! 


ToetieToover schreef op 16-08-2023 om 13:17:

[..]

Valt wel mee denk ik. Er was veel minder verkeer, je was altijd buiten en niet binnen waar er werd gerookt en je werd onmiddellijk verlinkt door al die thuisblijfmoeders als je iets flikte buiten zicht van je eigen moeder.

Nou ik ben in Amsterdam West opgegroeid. Alle verkeer dat nu via de A10 gaat kwam door onze straat en de bus en de tram. Buitenspelen ging daar niet. En mijn ouders rookten allebei in huis. Best gek dat ik als kind bronchitis had 

Leuk topic!

Mijn twee meest memorabele vakanties waren de keer dat ik per ongeluk in mijn bovenbeen sneed. (Note to self: geen brood op je schoot snijden)

En de keer dat ik mijn pols brak op 2600 meter hoogte in de bergen. Toen moest de bergreddingsdienst komen.

Blondie5 schreef op 17-08-2023 om 17:48:

Ook vastgezeten op vakantie, door de aswolk van IJsland toen. We stonden op het punt om naar het vliegveld te gaan om naar huis te gaan, na 3 weken Thailand.
Door de aswolk nog een hele week in Bangkok doorgebracht. Dit was pre-mobiel-tijdperk dus veel tijd doorgebracht in internet-cafe's. Gelukkig ook nog wat dingen gezien die we in de eerste week in Bangkok nog niet hadden gezien. Er was toen ook weer onrust door de geel- en roodhemden en de lobby van een hotel vlakbij ons was weggevaagd door een Molotov-cocktail. Ook was het heel onzeker hoelang die aswolk zou blijven hangen en wanneer het vliegverkeer weer opgestart zou worden.
We hebben meerdere opties de revue laten passeren, o.a. ook bv. met de trein of bus naar huis. Uiteindelijk toen na een week het vliegverkeer weer op gang kwam, zijn we van Bangkok naar Kuala Lumpur gevlogen, door naar Londen en daarna naar Amterdam. Wat een reis!

Dat was in 2010 toch? Mijn broer zat toen ook vast op vakantie en is in Parijs geland uiteindelijk en met de bus naar Nederland gekomen.

BlairW schreef op 17-08-2023 om 20:25:

[..]

Dat was in 2010 toch? Mijn broer zat toen ook vast op vakantie en is in Parijs geland uiteindelijk en met de bus naar Nederland gekomen.

Ja volgens mij wel, toen waren er toch al lang mobiele telefoons. Misschien bedoelde ze internet op je telefoon.

Dolfje schreef op 17-08-2023 om 21:24:

[..]

Ja volgens mij wel, toen waren er toch al lang mobiele telefoons. Misschien bedoelde ze internet op je telefoon.

Ik weet nog dat mijn broer me inderdaad gewoon mobiel belde vanuit het buitenland 

BlairW schreef op 17-08-2023 om 20:25:

[..]

Dat was in 2010 toch? Mijn broer zat toen ook vast op vakantie en is in Parijs geland uiteindelijk en met de bus naar Nederland gekomen.

Ja, was 2010. Mijn nicht kon toen niet naar de begrafenis van onze opa, omdat er niet gevlogen kon worden vanuit Rome waar ze woonde.

Wandelvrouwtje schreef op 15-08-2023 om 17:43:

[..]

Een paar: Reserveer al je slaapplaatsen vantevoren, zomaar ergens binnenlopen vinden ze heel raar. In het OV ben je stil, zeker bellen wordt enorm onbeleefd gevonden. Als iemand je iets aangeeft neem je dat met twee handen aan, als dat kan. Zeg vaak dankjewel, let op aanwijzingen en volg ze op. Zet je tas niet op de grond, en steek je stokjes niet in het eten. Oh en eten doe je zittend, liefst binnen. Lopend of staand eten is onbeleefd.

Vf_Watervrouw schreef op 14-08-2023 om 20:35:

[..]

Japan staat op mijn verlanglijst. Heb nog wel wat (af) te leren denk ik..... Iemand toevallig do's en don'ts ?

Marty1984 schreef op 15-08-2023 om 17:55:

[..]

Blijkbaar mag je ook absoluut geen fooien geven én heb je maar beter continu sokken aan, want je schoenen moeten om de haverklap (binnen) uit.

nlies schreef op 15-08-2023 om 18:00:

[..]

opvallend veel vrouwen lopen daar dus op schoenen die een maat te groot zijn, voorkomt gedoe bij de voordeur, met schoenen die niet makkelijk meer aangaan. Toen me dat eenmaal opgevallen was, zag ik het overal

Dank!   

Heb me laten vertellen dat er buiten Tokyo gemiddeld weinig Engels wordt gesproken en er weinig 'ondertiteling' is bij treinstations of menukaarten. Is dat zo en moet ik wat Japans(e karakters) leren? 

Hoe? Zijn gidsjes van hoeven wat in het Japans betrouwbaar? Familielid haalde bij zo'n taalgidsje voor Scandinavië op den duur de fouten eruit....

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

18-08-2023 om 07:44

Vf_Watervrouw schreef op 18-08-2023 om 07:32:

[..]

[..]

[..]

[..]

Dank!

Heb me laten vertellen dat er buiten Tokyo gemiddeld weinig Engels wordt gesproken en er weinig 'ondertiteling' is bij treinstations of menukaarten. Is dat zo en moet ik wat Japans(e karakters) leren?

Hoe? Zijn gidsjes van hoeven wat in het Japans betrouwbaar? Familielid haalde bij zo'n taalgidsje voor Scandinavië op den duur de fouten eruit....

Ik heb me overal gered met Engels, zeker op stations. Wel af en toe een Japanse menukaart, maar dan was er altijd wel iemand in de buurt die kon vertalen 'mag ik van u wat u mij aanraadt alstublieft' want dat is toch het lekkerst. Ouderen spreken meestal geen Engels, maar jongeren wel. 

En ik heb juist lol gehad met de fouten halen uit Engels bordjes. Voor Japanners klinken de r en de l hetzelfde, dus die worden vaak verward. En ze zijn heel beeldend in omschrijvingen, erg leuk. 'watch out, bump' bij een opstapje waar het plafond niet mee omhoog gaat, bijvoorbeeld.

Met de aswolk zat ik gewoon saai thuis. Familie zou vanuit Nederland naar zuidkant Spanje. Zijn met de auto gegaan, toch alle tijd als gepensioneerden. Er zal toen vast iemand blij geweest zijn met de huurauto die in Spanje beschikbaar kwam.

Maart 2020 kwam ik terug van een verre reis. Had eind februari nog gezegd dat ik wel langer zou wegblijven als ik niet kon vliegen vanwege ' iets in Italië ' (erg uitgebreid nieuws volgen is niet mijn ding) . Amper een week later vloog er wereldwijd bijna geen vliegtuig meer, toch wel blij dat ik toen al thuis was....

In mijn telefooninstellingen staat vermeld dat roaming extra geld kan kosten. Het heeft wat stress met (dynamische) etickets gekost voordat ik vier vakanties later dat maar wel gewoon aanzette.... (kost niet extra in EU of UK) 

Ruim te voren accommodaties boeken en dan zegt de eigenaar het 2-10 dagen tevoren af. Gelukkig in grote Engelstalige steden met voldoende alternatieven maar op zo'n korte termijn wel kostbare pech.
Vier sleutels bij een Airbnb locatie. Twee sleutels leek ons wel voldoende, dus we sloten onszelf buiten en moesten paar uur wachten op een humeurige host.

zou Google Lens niet werken voor Japans? Zo heb ik me afgelopen vakantie in Scandinavië me door redelijk wat teksten heen gewerkt.

Wandelvrouwtje schreef op 18-08-2023 om 07:44:

[..]

Ik heb me overal gered met Engels, zeker op stations. Wel af en toe een Japanse menukaart, maar dan was er altijd wel iemand in de buurt die kon vertalen 'mag ik van u wat u mij aanraadt alstublieft' want dat is toch het lekkerst. Ouderen spreken meestal geen Engels, maar jongeren wel.

En ik heb juist lol gehad met de fouten halen uit Engels bordjes. Voor Japanners klinken de r en de l hetzelfde, dus die worden vaak verward. En ze zijn heel beeldend in omschrijvingen, erg leuk. 'watch out, bump' bij een opstapje waar het plafond niet mee omhoog gaat, bijvoorbeeld.

Onze reisleider had er een sport van gemaakt om alle fout vertaalde bordjes te fotograferen, hij had al een hele verzameling.

En als je er met eten echt niet uitkomt, de meeste restaurants hebben de etalage vol staan met plastic voorbeelden (en dan maar hopen dat ze  er ook echt zijn)

Bellebelle schreef op 18-08-2023 om 13:27:

zou Google Lens niet werken voor Japans? Zo heb ik me afgelopen vakantie in Scandinavië me door redelijk wat teksten heen gewerkt.

Doen mijn kinderen nu ook. Heel fijn, want zo kunnen ze zelf een menukaart lezen. Het is járen zo geweest dat ik als vertaler alles uit moest spellen. Tegen de tijd dat dan eindelijk iedereen wist wat ze wilden eten en er besteld werd, had ik zelf nog niet de kans gehad na te denken over wat ik zou kiezen

Bellebelle schreef op 18-08-2023 om 13:27:

zou Google Lens niet werken voor Japans? Zo heb ik me afgelopen vakantie in Scandinavië me door redelijk wat teksten heen gewerkt.

Voor Chinees (Mandarijn denk ik) werkt het perfect. Ooit eens moeten gebruiken in China met hun chineze papiertjes. Was iets met, als u hier tekent betaald u 1 Miljoen dollar. De schade was maar 100k USD en daar was ik het al niet mee eens.

In Noorwegen liet Google Lens me regelmatig in de steek als ik geen Wifi had, terwijl ik de app wel toestemming heb gegeven data te gebruiken. Maar Noors ligt wel een tikkeltje dichter bij het Nederlands dan Mandarijn.

Op mijn werk krijg ik ook met enige regelmaat theses van Chinese studenten en die vergeten wel eens stukjes te vertalen en dan werkt het ideaal.
Ook wel eens een thesis gehad, met heel matig Engels, kostte tijd om door te komen. Behalve één hoofdstuk dat prima te lezen was. Ik dacht gelijk, da's plagiaat, maar kon nergens de oorspronkelijke bron vinden. Student gaf toe Google Translate te gebruiken. Ik heb hem dat toegestaan, mits hij dat duidelijk in de inleiding zou zetten en het ook toe te passen op de rest, want het onderzoek was ok zodra ik snapte was hij bedoelde. En dat hing met Google Translate een stuk beter.
Uiteraard ben ik geen docent Engels...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.