Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Dilemma m.b.t. ouders

Peiling

Emigreren?
103 stemmen
51%
49%

Als je altijd al berggids wilde worden, of je wordt directeur van het Louvre of je gaat de Notre Dame restaureren, dan zou ik zeggen: ga emigreren.

In andere gevallen lijkt het mij niet echt een goed idee.

Lali schreef op 09-02-2023 om 16:38:

Ik vind dit wel heel kil en koud wat je zegt:
Mijn verstand zegt ook nog wel: je hebt er als kind niet om gevraagd om op de wereld te komen en ook niet dat ze al die dingen voor mij/ons deden.

Je hebt er blijkbaar wel volop gebruik van gemaakt van alles wat ze voor jullie deden en doen.

Je moet hierin je eigen overwegingen maken. Ze zullen niet van je verwachten dat je altijd bij hen in de buurt blijft wonen. Maar persoonlijk denk ik dat je dit wel voor hen mag terugdoen.

Dit gevoel heb ik ook een beetje.....

MissJones schreef op 09-02-2023 om 17:42:

[..]

Wij redden het prima, we hebben ook nooit om hulp gevraagd en proberen het zelfs vaak af te wijzen omdat we niet steeds willen dat ze van alles doen. Maar ze vinden het echt leuk.

Jullie hebben meerdere keren bij ze in huis gewoond (waarvan 1x zelfs een jaar lang) en ze hebben veel op jullie kinderen gepast. Sorry, maar dat vind ik niet jezelf prima kunnen redden. 

Ik zou het gewoon doen. Zeker binnen Europa. Je bent zó terug. 

Toen mijn man een grote klus in de VS kreeg aangeboden, was ik meteen enthousiast. Onze kinderen waren toen 5, 9, 11 en 13. Ongeveer drie maanden later waren we weg 

Het is ons allemaal heel erg bevallen. Toen mijn man een vast contract kreeg aangeboden, was dat dus echt een verleidelijk aanbod. Maar we hebben ook een kind met een handicap en willen er zeker van zijn dat hij (en de andere kinderen natuurlijk ook) zijn hele leven toegang heeft tot goede gezondheidszorg. En da's in de VS helaas nogal een probleem. Anders waren we beslist gebleven. 

Ik heb ruim 4jaar in het buitenland gewoond. En ik ben juist teruggekomen om dichter bij mijn ouders te wonen nu zij echt ouder worden. 
Ik woon nog steeds 1.5u verderop maar in geval van nood kan ik er wel heen... 
Als mijn ouders er niet waren geweest, weet ik niet of ik teruggekomen zou zijn. En ik weet ook niet of ik blijf als ze er niet meer zijn (enig kind en zelf geen kinderen) maar dat zien we dan wel weer!

Poezie schreef op 09-02-2023 om 18:34:

[..]

Jullie hebben meerdere keren bij ze in huis gewoond (waarvan 1x zelfs een jaar lang) en ze hebben veel op jullie kinderen gepast. Sorry, maar dat vind ik niet jezelf prima kunnen redden.

Je doet alsof dat vorig jaar was, maar als dat 15 jaar geleden was omdat ze bv hun huis aan het verbouwen waren klinkt het al heel anders en kan het prima zo zijn dat ze zich nu al weer jaren prima redden. 

Angela1967 schreef op 09-02-2023 om 17:52:

[..]

Hoezo niet voor de lol? Want dat is natuurlijk cruciaal bij dit vraagstuk.

Gr Angela

Ja precies, het klinkt voor mij nog steeds niet als een droom die het echt waard is, zeker als je zulke dingen zegt.

En de suggestie om het er eens met je zus over te hebben wil natuurlijk niet gelijk betekenen dat je het niet moet doen als zij aangeeft dat ze het niet ziet zitten ofzo. Maar gewoon weer een manier om voor jezelf te polsen hoe je erin staat. En als zus lijkt het me wel fijn om te weten dat dit bij een sibling zou spelen, niet omdat je haar iets verschuldigd bent, maar uit oprechte interesse.

MissJones schreef op 09-02-2023 om 17:42:

Wat er hier gezegd wordt: het voelt egoïstisch. Daarom ook dit topic, om te kijken of dat het ook echt is. Maar ja, het is ook niet zomaar voor de lol dat we weg willen (vanwege herkenning ga ik het niet helemaal uitleggen). Vandaar mijn dilemma. Uiteraard zouden we ook nog terug kunnen komen of ik tijdelijk als er echt iets met mijn ouders aan de hand is, maar ja, als dat iets langdurigs is: wat dan?
Mijn ouders zelf weten wel dat ik het graag zou willen en ze zouden mij nooit in de weg staan, maar natuurlijk zouden ze het niet leuk vinden. Dus ook daar komt geen antwoord uit.
Wat mijn zusje ervan vindt, vind ik dan weer minder relevant. Ik heb de laatste 20-25 jaar zo vaak rekening gehouden met anderen, ik ga niet in Nederland blijven omdat het voor haar lastiger zou zijn. Ze had ook enig kind kunnen zijn, dan heb je de keuze ook niet.

Je houdt wel rekening met je zus je gaat ervanuit dat als je ouders hulp nodig hebben zij de kastanjes wel uit het vuur haalt. Waarom noemde je haar anders in je openingspost.

Je mag voor jezelf kiezen maar dat komt inderdaad egoïstisch over.  Egoïsme is natuurlijk niet verboden.

Ik weet niet waar in Europa jullie willen gaan wonen, maar is het geen optie in dat betreffende land iets te kopen en dat elk jaar met vakantie op te knappen?
En als het klaar is daar langere tijd verblijven..als in enkele maanden per jaar? Moet wel met werk te combineren zijn natuurlijk. 

Ik ben zelf oma en zo doen wij dat dat. Ben zelfstandige en voor mij prima te combineren. Ik zou niet volledig willen emigreren juist vanwege mijn kinderen en kleinkinderen.  Onze ouders leven niet meer, maar dat is ook pas sinds 1 jaar...mijn oude vadertje leefde nog en was zeer hulpbehoevend. Samen met mijn zus maakten we afspraken omtrent de zorg. Ook ben ik wel eens halsoverkop naar huis gemoeten omdat het slecht met hem ging. Of dat ik thuis bleef en man wel ging. 

Ik zou het niet doen. Het zou voelen alsof ik mijn ouders in de steek laat, nadat zij alles voor mij hebben gedaan. En ik denk dat jij dat gevoel ook ergens wel hebt. Want je komt met dooddoeners als 'ik heb er niet om gevraagd geboren te worden' en 'mijn zus had ook enig kind kunnen zijn en dan was de optie er helemaal niet'. Je bent wel geboren, je ouders hebben daarna goed voor je gezorgd en ook voor je kinderen. En als je ouders straks hulp nodig hebben en dat volledig op de schouders van je zus komt, weet zij ook dat jij bestaat en dat je had kunnen helpen als je niet vertrokken was. En jij ziet je zus dan worstelen. 

Ik zou het niet kunnen. Ik zou het heel erg vinden voor mijn ouders, omdat ze er verdriet van zouden hebben. En ik zou het ook erg vinden voor mezelf. Dat ik ze niet kan helpen als ze echt hulp nodig hebben. Nee, ik zou het niet doen. Wellicht na hun dood wel.

stokstaart schreef op 09-02-2023 om 15:15:

Ik zou gaan. Het klinkt als de ideale timing. Het is jouw en jullie leven en misschien zijn je ouders nog 20jr super gezond, je weet het niet. En binnen Europa ben je ook zo terug voor iets acuuts.
Wat zeggen je ouders er zelf van?

Hier neig ik ook naar. Binnen Europa kunnen jullie toch wel af en toe heen en weer reizen en mss is het ook mogelijk dat jouw ouders af en toe bij jullie komen logeren/op vakantie? 

Lizzyliz schreef op 09-02-2023 om 19:45:

Ik zou het niet kunnen. Ik zou het heel erg vinden voor mijn ouders, omdat ze er verdriet van zouden hebben. En ik zou het ook erg vinden voor mezelf. Dat ik ze niet kan helpen als ze echt hulp nodig hebben. Nee, ik zou het niet doen. Wellicht na hun dood wel.

ik realiseer me dat TO dit inderdaad niet noemt, het argument: dat zij het zelf ook vervelend zou vinden om niet makkelijk te kunnen helpen. 

Maar het kan zijn dat ze het redelijk optimistisch bekijkt en (nog) niet echt in haar omgeving heeft meegemaakt welke zaken mogelijk veel tijd en zorgen kunnen kosten. Ik wil zeker niet pessimistisch zijn over oudere mensen, want de variatie in mijn omgeving is best groot (als ik kijk naar de tijdsinvesteringen/zorgen in oudere ouders), maar ik zou als ik TO was me eens verdiepen in een aantal scenario's die zich kan voordoen en dan bedenken hoe het zou zijn/zou voelen en welke opties er dan zijn. 

Het is over het algemeen zo dat als je meer geld hebt, je ook betere zorg kunt veroorloven / betere plekken kunt bekostigen als ouders niet meer thuis kunnen wonen. Daarmee bedoel ik niet 'afkopen' oid, maar het kan wel een mogelijkheid zijn dat je geld opzij legt om op die manier iets te kunnen bieden en bij te kunnen dragen als je zus tijd moet investeren?

gr Angela

Mijn dochter roept al járen dat ze niet in Nederland wil blijven wonen, ze heeft nu een partner die in een ver land is opgegroeid en nu hier woont en werkt, maar het ook prima vindt in een ander land te werken als daar een goed aanbod is. Dochter heeft ook een opleiding waar je elders op de wereld goed mee aan de slag kan.
Zoon krijgt ook werk hij een internationale firma, dus die zou ook zomaar uitgezonden kunnen worden naar het (hoofd) filiaal elders op de wereld.
Ik kan moeilijk verplichten dat één van de twee in de buurt blijft wonen. 

MissJones

MissJones

09-02-2023 om 20:04 Topicstarter

Cala schreef op 09-02-2023 om 18:47:

[..]

Je doet alsof dat vorig jaar was, maar als dat 15 jaar geleden was omdat ze bv hun huis aan het verbouwen waren klinkt het al heel anders en kan het prima zo zijn dat ze zich nu al weer jaren prima redden.

Dat is inderdaad heel lang geleden, bijna 20 jaar zelfs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.