Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...


Cygnus

Cygnus

19-02-2024 om 14:57 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 05-02-2024 om 20:24:

Wat zijn de regels inmiddels bij klm met mensen in de cockpit? Afgelope zomer heeft er een stewardess een tijdje voorin gezeten zodat de piloot even zn benen kon strekken. Maar slechts 1 persoon voorin mocht dus niet.

Het is geen regel (meer) dat een vlieger nooit alleen mag zitten. Het was ook een vrij zinloze maatregel die best een impact kan hebben op de werkmethodiek van het cabinepersoneel. Ondanks dat het klinkt als een vrij simpele regel, wordt implementatie door een complexe risico-analyse gehaald. Daaruit bleek dat het risico sowieso nagenoeg nihil is, maar ook dat het veiligheidsdoel er ook niet mee gehaald wordt. Vandaar dat deze regel niet meer bestaat.

Vaak worden dit soort maatregelen genomen om de passagiers het idee te geven dat het risico serieus genomen wordt. Maar vaak zijn ze belastend en weinig effectief. Een goed voorbeeld: na 11 september worden vliegers ook door security gecheckt. We worden gecontroleerd op voorwerpen waarmee we de toegang tot de cockpit kunnen verschaffen. Alleen… we zitten daar al.

mij gaf dat dus wel een veilig gevoel dat er altijd iemand extra in de cockpit zit. Al is het maar om hulp te roepen mocht de piloot onwel worden. 
Wij zijn inmiddels weer terug vanuit Aruba. Zoon vond vliegen helemaal geweldig en totaal niet eng. We hadden wel even dikke turbulentie. Inclusief cabine personeel op de stoel en gegil om ons heen. Zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. Gelukkig vind ik turbulentie zelf niet meer eng door alle goede uitleg hier in het topic 🎉

Maar… stel dat mijn zoon wat ouder was geweest, had hij van de piloot bij het opstijgen wel in de cockpit mogen zitten. Nu was er al ren stoeltje bezet anders hadden we (zoon en ik) er wel samen kunnen zitten. Was natuurlijk suuuper vet geweest, maar het verbaasde me ook een beetje. Wel echt tof dat er piloten zijn die mensen hun vak willen laten zien.

Cygnus

Cygnus

21-02-2024 om 17:31 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 21-02-2024 om 12:11:

mij gaf dat dus wel een veilig gevoel dat er altijd iemand extra in de cockpit zit. Al is het maar om hulp te roepen mocht de piloot onwel worden.
Wij zijn inmiddels weer terug vanuit Aruba. Zoon vond vliegen helemaal geweldig en totaal niet eng. We hadden wel even dikke turbulentie. Inclusief cabine personeel op de stoel en gegil om ons heen. Zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. Gelukkig vind ik turbulentie zelf niet meer eng door alle goede uitleg hier in het topic 🎉

Maar… stel dat mijn zoon wat ouder was geweest, had hij van de piloot bij het opstijgen wel in de cockpit mogen zitten. Nu was er al ren stoeltje bezet anders hadden we (zoon en ik) er wel samen kunnen zitten. Was natuurlijk suuuper vet geweest, maar het verbaasde me ook een beetje. Wel echt tof dat er piloten zijn die mensen hun vak willen laten zien.

Helaas is dat laatste behoorlijk beperkt sinds 11 september. Maar zo ben ik - toen ik een jaar of 10 was - ook aangestoken met het vliegvirus…

Cygnus, wel eens last gehad van GPS spoofing?

Ik las dit aangrijpende maar ook mooie zondagsinterview vanmorgen en moest gelijk aan jou denken . Misschien ken je hem wel ? Of het boek wat hij geschreven heeft ?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5440287/vliegen-zit-het-familie-dna-en-toen-verongelukte-de-zoon-van

Cygnus

Cygnus

17-03-2024 om 15:41 Topicstarter

Auwereel schreef op 16-03-2024 om 20:58:

Cygnus, wel eens last gehad van GPS spoofing?

Spoofing nog niet meegemaakt, maar jamming zeker wel. In sommige regio’s is jamming al gewoon geworden.

Heb van een aantal collega’s wel gehoord dat ze gespoofd zijn, best een vervelend dingetje. Er is overigens nu wel een procedure voor.

Cygnus

Cygnus

17-03-2024 om 15:44 Topicstarter

wild-flower schreef op 17-03-2024 om 09:15:

Ik las dit aangrijpende maar ook mooie zondagsinterview vanmorgen en moest gelijk aan jou denken . Misschien ken je hem wel ? Of het boek wat hij geschreven heeft ?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5440287/vliegen-zit-het-familie-dna-en-toen-verongelukte-de-zoon-van

Ik ken hem Wild Flower. Heel triest wat er gebeurd is.

Heel triest allemaal inderdaad. Deze man zat gisteren bij Humberto met zijn vrouw.

Mee eens, heel triest voor hem. Dat moet een zware last zijn.

Cygnus zou je wat willen vertellen over de trainings en beoordelingsvluchten en hoe dit in zijn werk gaat.
Bij een beoordelingsvlucht gaat er dan iemand mee aan boord die gedurende de Vlucht meekijkt en beoordeeld. Zijn dit collega gezagvoerders. Die dit als neven taak hebben.

Cygnus

Cygnus

31-03-2024 om 13:38 Topicstarter

MidasWolf schreef op 31-03-2024 om 12:53:

Cygnus zou je wat willen vertellen over de trainings en beoordelingsvluchten en hoe dit in zijn werk gaat.
Bij een beoordelingsvlucht gaat er dan iemand mee aan boord die gedurende de Vlucht meekijkt en beoordeeld. Zijn dit collega gezagvoerders. Die dit als neven taak hebben.

Trainings- en beoordelingsvluchten zijn in principe gewone vluchten. Bij trainingsvluchten heb je 2 soorten, die onderdeel zijn van een omscholing naar een ander type en volgen na de simulatortraining. In principe is een vlieger na de simulator bevoegd, maar er moeten nog 4 ‘confidance’-landingen (in het echte vliegtuig dus) gebeuren. We noemen dat ZFT (Zero Flight Training). Deze moeten worden gedaan onder begeleiding van een simulatorinstructeur en gezagvoerder. Daarna volgt de routetraining en die richt zich op routeprocedures e.d. Dit alles wordt afgesloten met een beoordelingsvlucht ofwel linecheck.

Iedere 2 jaar moet elke vlieger, naast de simulatorchecks, ook een linecheck doen, afgenomen door een gezagvoerder-instructeur. Dat is geen training, alleen een beoordeling.

Cygnus

Cygnus

22-05-2024 om 16:33 Topicstarter

Weer een gevalletje desinformatie bij de heftige turbulentie van Singapore Airlines vlucht 321. De media hebben het over ‘vallen’, 1800m in 3 minuten. 1800m is 6000ft (in de luchtvaart wordt hoogte in voeten gemeten), dus dat is 2000ft/min. Dat is een normale, gecontroleerde daling en zeker niet ‘vallen’. De daling is niet vreemd: de vliegers wilden zo snel als mogelijk uit die turbulente luchtlaag en dalen is de snelste manier.

Cygnus schreef op 22-05-2024 om 16:33:

Weer een gevalletje desinformatie bij de heftige turbulentie van Singapore Airlines vlucht 321. De media hebben het over ‘vallen’, 1800m in 3 minuten. 1800m is 6000ft (in de luchtvaart wordt hoogte in voeten gemeten), dus dat is 2000ft/min. Dat is een normale, gecontroleerde daling en zeker niet ‘vallen’. De daling is niet vreemd: de vliegers wilden zo snel als mogelijk uit die turbulente luchtlaag en dalen is de snelste manier.

Bedankt voor de opheldering. Ik vroeg het me al af eerlijk gezegd.

Los daarvan lijkt het me wel een heftige ervaring. Ook voor de vliegers. Ik hou mijn gordel, afgezien van af en toe de benen strekken , ook altijd om. Dit motiveert om dat te blijven doen.

Cygnus schreef op 22-05-2024 om 16:33:

Weer een gevalletje desinformatie bij de heftige turbulentie van Singapore Airlines vlucht 321. De media hebben het over ‘vallen’, 1800m in 3 minuten. 1800m is 6000ft (in de luchtvaart wordt hoogte in voeten gemeten), dus dat is 2000ft/min. Dat is een normale, gecontroleerde daling en zeker niet ‘vallen’. De daling is niet vreemd: de vliegers wilden zo snel als mogelijk uit die turbulente luchtlaag en dalen is de snelste manier.

Dus de overledene en gewonden komen door de heftige turbulentie en niet door de snelle daling?

Lijkt me erg beangstigend om mee te maken. 

Komt er naarmate het weer extremer wordt, ook heftiger turbulentie voor?

Cygnus

Cygnus

24-05-2024 om 02:17 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 23-05-2024 om 21:57:

[..]

Dus de overledene en gewonden komen door de heftige turbulentie en niet door de snelle daling?

Lijkt me erg beangstigend om mee te maken.

Komt er naarmate het weer extremer wordt, ook heftiger turbulentie voor?

Tsja, daar zijn de meningen wel enigszins over verdeeld Vrijevlinder. Dit soort extreme turbulentie is echt zeldzaam, maar het is - ook in het wat verdere verleden - wel voorgekomen. De modellen om dit te voorspellen zijn beter geworden… Maar of het risico hierop groter is geworden is iets wat de wetenschappers moeten gaan beantwoorden. Het zou me niet verbazen als dat wel zo is, eerlijk gezegd. Op grondniveau zijn de weersomstandigheden wat extremer geworden, dat zou best voor 10km hoogte ook kunnen gelden…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.