Relaties
MMcGonagall
03-04-2022 om 14:05
Moeite met acceptatie gender?
Van een nabij familielid kreeg ik onlangs het verwijt dat ik ‘hen’ niet aanspreek met de juiste gender. De persoon is een jonge twintiger die vanaf hun peutertijd het liefst in prinsessenjurken liep en in de late pubertijd voor een schooltoneelstuk zelfs een broek moest lenen omdat er alleen maar jurken in hun kast hingen. Familielid ging alleen om met meisjes en is hun hele leven feministisch en anti-man geweest. Dat familielid uiteindelijk lesbisch bleek te zijn was dus geen verrassing. Een paar maanden geleden kwam ook het bericht dat hen geen vrouw waren/was maar non-binair.
En daar kan ik dus niet zoveel mee, of eigenlijk begrijp ik het niet. Wat is het nut om geen vrouw te zijn, als je zo anti-man bent en toch al op vrouwen valt?
Volgens mij zijn hier op het forum ook wel mensen met dezelfde gender. Hoe voelt dat en waarom heb je niet voldoende aan de gender vrouw (of man)?
Ik doe het nu wel, als zij dat graag willen, maar merk dat het in de omgeving toch wel apart wordt gevonden. Soort van schaamte dat ik daarin mee ga, of zo.
Klaas_Jesper
08-04-2022 om 15:24
vertelsel schreef op 08-04-2022 om 15:10:
[..]
Nooit bij stilgestaan, wel waar 😆. Grappig toch, taal!
Al staat eigenaresse gewoon in de Van Dale.
Libertine
08-04-2022 om 15:35
Malibu2 schreef op 08-04-2022 om 15:16:
Op mijn werk zijn de functienamen ook neutraal, dat was me eigenlijk nooit eerder opgevallen.
Genderneutrale toiletten vind ik oké zolang het allemaal afgesloten hokjes zijn. Maar ik heb ook wel eens langs de urinoirs moeten lopen om bij het toilet te komen. Het was dat ik nodig moest plassen, maar dat vind ik dus echt niets.
vrijwel alle mannen die ik ken vinden die urinoirs ook vervelend en gebruiken ze liever niet. Misschien is de oplossing voor de genderneutrale wc’s het afschaffen van die dingen?
vertelsel
08-04-2022 om 15:41
Klaas_Jesper schreef op 08-04-2022 om 15:24:
[..]
Al staat eigenaresse gewoon in de Van Dale.
Ja, het is gewoon een verschil tussen het Nederlands en het Vlaams denk ik, waarbij het Vlaams de spellingsregel consequenter toepast dan het Nederlands. Ben benieuwd of een bibliothecaresse in het Vlaams ook een bibliothecares is, dat vind ik wel vreemd klinken. Maar we dwalen af 😉.
Klaas_Jesper
08-04-2022 om 15:52
(dwaalt nog even verder)
En dokteres staat er ook in, als BE, spreektaal.
Rondstruiner
08-04-2022 om 15:57
Heel erg offtopic, maar het zijn gewoon twee varianten, -es en -esse, -esse is de oudste vorm.
https://onzetaal.nl/taaladvies/eigenares-eigenaresse#:~:text=Woord%20op%20%2Desse%20vaak%20ouderwetser%20dan%20%2Des&text=In%20andere%20gevallen%20is%20slechts,esse%20eindigen%3A%20bibliothecaresse%2C%20jubilaresse.
QuizzicalOpossum53
08-04-2022 om 15:59
Malibu2 schreef op 08-04-2022 om 15:16:
Op mijn werk zijn de functienamen ook neutraal, dat was me eigenlijk nooit eerder opgevallen.
Genderneutrale toiletten vind ik oké zolang het allemaal afgesloten hokjes zijn. Maar ik heb ook wel eens langs de urinoirs moeten lopen om bij het toilet te komen. Het was dat ik nodig moest plassen, maar dat vind ik dus echt niets.
Nou liever niet eigenlijk. Mannen piesen toch vaker op en over de rand en richten ze goed dan spettert het nog alle kanten uit. Genderneutrale wc's vind ik nogal vrouwonvriendelijk.
Moxxie
08-04-2022 om 16:04
Als ze de lonen voor de verschillende genders gelijktrekken wil ik er nog wel over denken om dan ook met dezelfde toiletten te doen.
Moosey
08-04-2022 om 16:24
vertelsel schreef op 08-04-2022 om 14:54:
[..]
Nee hoor, mannelijke koks mogen zich ook kokkin gaan noemen. Beetje fifty/fifty. Da's eerlijk en inclusief!
Je hebt wel gelijk hoor, ook zeker met je vroedvrouw-voorbeeld. Mijn ‘gevoel’ in deze kwestie heeft denk ik ook alles te maken met het feit dat ik altijd in mannenwerelden heb gewerkt waarin ik moest bewijzen dat ik heus ook wist waar ik het over had, en dan helpt benadrukken dat je een vrouw bent echt niet.
Moosey
08-04-2022 om 16:27
Moxxie schreef op 08-04-2022 om 16:04:
Als ze de lonen voor de verschillende genders gelijktrekken wil ik er nog wel over denken om dan ook met dezelfde toiletten te doen.
Nou, zo zakte mijn broek van de week af bij het artikeltje op de NOS dat men nu toch maar ns besloten had dat een vrouwelijke winnaar van de Amstel Gold Race misschien ook maar gewoon €16.000 moest krijgen, net zoals een man. Ipv van €2.500, wat het vorig jaar nog was!! Geen grap.
Daglichtlamp
08-04-2022 om 16:35
Ik zit me nu af te vragen of kinderen het eigenlijk nog leren op school? Ik kan me van die invuloefeningen herinneren met kapper, kapster, boer, boerin, secretaris, secretaresse .
vertelsel
08-04-2022 om 16:37
Moxxie schreef op 08-04-2022 om 16:04:
💪
Maar dan wel hokjes...
vertelsel
08-04-2022 om 16:47
Moosey schreef op 08-04-2022 om 16:24:
[..]
Je hebt wel gelijk hoor, ook zeker met je vroedvrouw-voorbeeld. Mijn ‘gevoel’ in deze kwestie heeft denk ik ook alles te maken met het feit dat ik altijd in mannenwerelden heb gewerkt waarin ik moest bewijzen dat ik heus ook wist waar ik het over had, en dan helpt benadrukken dat je een vrouw bent echt niet.
Ik vond het een leuke discussie en ik begrijp ook helemaal wat jullie zeggen! Ben verre van feminist(e), maar hier komt een venijnig feministisch kantje in me naar boven 😉.
Rondstruiner, leuk stuk!
QuizzicalOpossum53
08-04-2022 om 16:54
https://www.telegraaf.nl/c/2006349565/
Geen non-binairen of transgenders in de wielersport bij de vrouwen.
Ook zo'n enorm lastig dilemma, waarbij de rechten van vrouwen op het spel staan.
Lily.
08-04-2022 om 16:58
Drietje schreef op 08-04-2022 om 16:54:
https://www.telegraaf.nl/c/2006349565/
Geen non-binairen of transgenders in de wielersport bij de vrouwen.
Ook zo'n enorm lastig dilemma, waarbij de rechten van vrouwen op het spel staan.
Met dit soort dingen heb ik veel moeite. Vrouwen worden op deze manier zwaar benadeeld, samen sporten met trans of nonbinaire mensen is gewoon niet eerlijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.