Relaties
MMcGonagall
03-04-2022 om 14:05
Moeite met acceptatie gender?
Van een nabij familielid kreeg ik onlangs het verwijt dat ik ‘hen’ niet aanspreek met de juiste gender. De persoon is een jonge twintiger die vanaf hun peutertijd het liefst in prinsessenjurken liep en in de late pubertijd voor een schooltoneelstuk zelfs een broek moest lenen omdat er alleen maar jurken in hun kast hingen. Familielid ging alleen om met meisjes en is hun hele leven feministisch en anti-man geweest. Dat familielid uiteindelijk lesbisch bleek te zijn was dus geen verrassing. Een paar maanden geleden kwam ook het bericht dat hen geen vrouw waren/was maar non-binair.
En daar kan ik dus niet zoveel mee, of eigenlijk begrijp ik het niet. Wat is het nut om geen vrouw te zijn, als je zo anti-man bent en toch al op vrouwen valt?
Volgens mij zijn hier op het forum ook wel mensen met dezelfde gender. Hoe voelt dat en waarom heb je niet voldoende aan de gender vrouw (of man)?
Ik doe het nu wel, als zij dat graag willen, maar merk dat het in de omgeving toch wel apart wordt gevonden. Soort van schaamte dat ik daarin mee ga, of zo.
Lily.
04-04-2022 om 20:57
Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 20:49:
[..]
Dat wil niet zeggen dat ik daar op zit te wachten.
Nee, oké, maar om dan iemand geen echte vrouw te noemen vind ik te ver gaan.
Ik vind ze wel echte vrouw of man, ook al hoef jij daar geen relatie mee. Dat moet je zelf weten natuurlijk. Ik wil ook geen man met rood haar, alles is reden genoeg voor een afwijzing tenslotte.
WickedCurlew89
04-04-2022 om 21:00
Lily. schreef op 04-04-2022 om 20:46:
[..]
Hier heb ik dan wel weer wat moeite mee. Als je het hele transitieproces hebt gehad, mag je toch wel een vrouw of man genoemd worden.
We hebben het nu toch over (seksuele) aantrekkingskracht? Daar kun je moeilijk iets van vinden toch? Men vindt aantrekkelijk wat men aantrekkelijk vindt.
Kan het natuurlijk altijd nog achteraf anders lopen, dus dat je tòch een relatie krijgt met een trans-vrouw of -man.
GrandioseZebra62
04-04-2022 om 21:00
Lily. schreef op 04-04-2022 om 20:57:
[..]
Nee, oké, maar om dan iemand geen echte vrouw te noemen vind ik te ver gaan.
Ik vind ze wel echte vrouw of man, ook al hoef jij daar geen relatie mee. Dat moet je zelf weten natuurlijk. Ik wil ook geen man met rood haar, alles is reden genoeg voor een afwijzing tenslotte.
Ik denk daar het mijne van, biologisch gezien is het geen vrouw maar een imitatie.
letterkoekje
04-04-2022 om 21:05
Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 21:00:
[..]
Ik denk daar het mijne van, biologisch gezien is het geen vrouw maar een imitatie.
Da's waar. En dan hebben de dokters er al moeite voor gedaan om die persoon zo veel mogelijk op een vrouw te laten lijken.
Dan is in heel deze discussie het non-binaire nog een stap verder achteruit, want die persoon ziet er wel uit als een vrouw (of als een man) maar wij mogen haar of hem zo niet benoemen.
Pejeka1
04-04-2022 om 21:07
Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 21:00:
[..]
Laten we het zo zeggen, iemand kan zich 100% vrouw voelen en zich daarnaar gedragen, maar lichamelijk zal het nooit een vrouw zijn, hooguit iets waar men met veel operaties iets van heeft kunnen maken dat er in de verte op lijkt lichamelijk, en zeker waar het de geslachtsdelen betreft. Ik zou goede vrienden kunnen zijn met zo iemand, maar sexueel zou het niet klikken.
redbulletje
04-04-2022 om 21:15
In een recente Amerikaanse serie (volgens mij 911) zit een personage wat een transman moet voorstellen maar die komt niet geloofwaardig over want lijkt gewoon een vrouw met opgeplakte gezichtsbeharing en een niet mannelijk klinkende stem.
Infobericht: graag vanaf nu de oordelen over non-binaire en transgender personen achterwege laten.
Breng je mening niet als feit, dit kan onnodig kwetsend en beledigend overkomen.
Mevrouw75
04-04-2022 om 22:41
Libertine schreef op 04-04-2022 om 16:58:
[..]
Het ís geen vraag die je stelt. Probeer eens een open vraag te stellen.
Nee, ík stel de vraag niet nee.
BrightEchidna89
04-04-2022 om 23:09
Fiorah schreef op 04-04-2022 om 16:25:
[..]
Tuurlijk mag dat. Maar ik heb me wel afgevraagd waarom er zo'n enorm nadruk op geslacht ligt in de opvoeding van onze kinderen.
Gender reveal. Welke kleur krijgt het kamertje? Heb je een juf of een meester? Was de dokter een meneer of mevrouw? In de winkel: is het cadeautje voor een jongen of meisje? Nieuw kind in de klas, goh leuk zeg, is het een jongen of meisje? Zeg je even dankjewel tegen die mevrouw?
En allemaal 'zinloos onderscheid'. Ik vind helemaal niet dat er geen onderscheid mag zijn, maar sinds ik een kind heb realiseer ik me hoe normaal het is om veel nadruk op geslacht te leggen terwijl er zoveel belangrijker zaken zijn die ons van elkaar onderscheiden. Ga je met je tweejarige naar de wc, "Nee we moeten die andere deur hebben schat." "Waarom?" "Deze is voor mannen." "Waarom is deze voor mannen?"
Ja. Uhh. Dat hebben we maatschappelijk zo bedacht. Maar voor een tweejarige is het volstrekt onlogisch.
Leuk, we zullen onze maatschappij eens even organiseren op de logica van een tweejarige.
Jaren geleden al sprak men over de infantilisering van de maatschappij, misschien dat we nu eindelijk ons dieptepunt bereiken.
letterkoekje
04-04-2022 om 23:18
Is het normaal dat ik mij nu onzeker voel na het bericht van de moderator?
Houdt een post waarin je je mening verkondigt over (in dit geval) non-binaire personen, niet altijd en automatisch een soort oordeel in?
WickedCurlew89
05-04-2022 om 00:00
letterlijk schreef op 04-04-2022 om 22:07:
Infobericht: graag vanaf nu de oordelen over non-binaire en transgender personen achterwege laten.
Breng je mening niet als feit, dit kan onnodig kwetsend en beledigend overkomen.
Dus niet oordelen maar wel meningen als meningen poneren en niet als feiten?
Op de een of andere manier denk ik niet dat deze oproep het gewenste resultaat gaat bewerkstelligen.
Maar ik kan het uiteraard mis hebben!
Daglichtlamp
05-04-2022 om 08:34
Kunnen we transgenders niet helemaal buiten deze discussie laten? Het ging wat mij betreft over het gebruik van voornaamwoorden die niet een geslacht veronderstellen. Dus geen hij/hem/zijn of zij/haar/haar, maar alternatieven daarvoor.
De nu gebruikte alternatieven voelen ongemakkelijk voor taalpuristen omdat ze fout lijken te zijn.
JohnnyC.
05-04-2022 om 08:51
Ik ben het met de moderator eens dat je je mening niet als feit moet brengen.
Ik ben nooit in de gelegenheid geweest om verliefd te worden op een transgender of non-binair persoon, dus ik spreek dus niet uit ervaring wat dat betreft. Het is hoe ik me op dit moment voel. Een ander zal daar anders over kunnen denken.
Daartegenover staat dat sommige forummers (en non binaire/transgenders die ik volg op internet) er wel heel gemakkelijk van uit dat het feitelijk geslacht er niet toe doet als het aankomt op gevoelens van verliefdheid/lust. Dat is ook niet eerlijk tegenover de non-binaire mensen.
Teruggrijpend naar de titel van dit onderwerp: ik heb geen enkele moeite met acceptatie van non binaire mensen. Ik heb er wel moeite mee om een toneelstukje op te voeren met voornaamwoorden, alsof het geslacht er echt niet toe doet. Zo ver zijn we denk ik nog niet.
redbulletje
05-04-2022 om 08:58
Ik knap al op minder complexe persoonlijkheidsissues af dus ik ben van mening dat ik nooit verliefd kan worden op mensen met vergaande genderissues.
redbulletje
05-04-2022 om 09:10
JohnnyC. schreef op 05-04-2022 om 08:51:
Daartegenover staat dat sommige forummers (en non binaire/transgenders die ik volg op internet) er wel heel gemakkelijk van uit dat het feitelijk geslacht er niet toe doet als het aankomt op gevoelens van verliefdheid/lust. Dat is ook niet eerlijk tegenover de non-binaire mensen.
Denken die dan dat veel mensen biseksueel zijn? Dat is toch net zo krom gedacht als denken dat een homo ook voor een vrouw kan vallen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.