Relaties
MMcGonagall
03-04-2022 om 14:05
Moeite met acceptatie gender?
Van een nabij familielid kreeg ik onlangs het verwijt dat ik ‘hen’ niet aanspreek met de juiste gender. De persoon is een jonge twintiger die vanaf hun peutertijd het liefst in prinsessenjurken liep en in de late pubertijd voor een schooltoneelstuk zelfs een broek moest lenen omdat er alleen maar jurken in hun kast hingen. Familielid ging alleen om met meisjes en is hun hele leven feministisch en anti-man geweest. Dat familielid uiteindelijk lesbisch bleek te zijn was dus geen verrassing. Een paar maanden geleden kwam ook het bericht dat hen geen vrouw waren/was maar non-binair.
En daar kan ik dus niet zoveel mee, of eigenlijk begrijp ik het niet. Wat is het nut om geen vrouw te zijn, als je zo anti-man bent en toch al op vrouwen valt?
Volgens mij zijn hier op het forum ook wel mensen met dezelfde gender. Hoe voelt dat en waarom heb je niet voldoende aan de gender vrouw (of man)?
Ik doe het nu wel, als zij dat graag willen, maar merk dat het in de omgeving toch wel apart wordt gevonden. Soort van schaamte dat ik daarin mee ga, of zo.
redbulletje
04-04-2022 om 19:20
Fiorah schreef op 04-04-2022 om 18:16:
[..]
Als het evident was, dan zou ik het toch niet vragen?
Als ik twee vrienden heb. Jan en Jeannet. Wat maakt hun gender voor mij dan uit?
Wanneer ik op de wc kom en er komt voor mij iemand uit het hokje. Maakt het dan uit welk geslacht diegene heeft?
Wanneer ik op iemand val, maakt het dan uit welk geslacht die iemand heeft?
Voor 't overgrote deel van de bevolking maakt het geslacht zeker uit waar je op valt. Mannen die denken een Thaise schone te kunnen versieren haken ook af als 't een ladyboy blijkt te zijn.
Lily.
04-04-2022 om 19:40
[..]
Als ik twee vrienden heb. Jan en Jeannet. Wat maakt hun gender voor mij dan uit?
Wanneer ik op de wc kom en er komt voor mij iemand uit het hokje. Maakt het dan uit welk geslacht diegene heeft?
Nou, wanneer ik op iemand val moet het wel echt een man zijn. Ik hoef niks met een vrouw, bi, non-binair of wat er nog meer rondloopt.
Daglichtlamp
04-04-2022 om 19:41
redbulletje schreef op 04-04-2022 om 19:16:
[..]
Maar dat is toch waanzin om een persoon die er niet bij is met een meervoudsvorm aan te duiden? Misschien dat nonbinairen dat onder elkaar willen doen, dat mag natuurlijk, maar verwacht niet dat anderen in die gekte meegaan terwijl degene waar 't over gaat er niet bij is.
Maar is dat je enige probleem? Dat het van oorsprong een meervoudsvorm is? Had je liever een van de andere voorgestelde alternatieven gezien? (bijvoorbeeld qij of vij).
redbulletje
04-04-2022 om 19:49
Daglichtlamp schreef op 04-04-2022 om 19:41:
[..]
Maar is dat je enige probleem? Dat het van oorsprong een meervoudsvorm is? Had je liever een van de andere voorgestelde alternatieven gezien? (bijvoorbeeld qij of vij).
Ook niet terwijl degene waar 't over gaat er niet bij is. Pas me sowieso niet makkelijk aan aan nieuwerwetse woorden. Voor mij is iets ook gewoon nog keigaaf en niet vet, dik of wat ze er tegenwoordig allemaal van maken.
En dit gaat over zo'n klein niche groepje dat ik er persoonlijk niet mee te maken denk te krijgen.
WickedCurlew89
04-04-2022 om 19:53
Libertine schreef op 04-04-2022 om 13:33:
[..]
Dat suggereert toch ook niemand? De term hoeft niet in geheel te verdwijnen. Wel voor de vrouwen die zich daar niet in herkennen en thuisvoelen.
Ik heb eerder een voorbeeld gegeven waar dat dus juist wel gedaan wordt. Maar dan wel alleen bij de 'vrouwenzaken'.
(ben verder niet bijgelezen)
BeneficialJay65
04-04-2022 om 20:17
[..]
Nou als mijn man geen penis had gehad, was ik niet met hem getrouwd.
Niet dat ik alleen vanwege dat met hem getrouwd ben ( hoe lul ik dit nou weer recht😳). Mij maakt, vanwege dat seksuele , het geslacht wel uit.
Meesje
04-04-2022 om 20:18
Daglichtlamp schreef op 04-04-2022 om 19:41:
[..]
Vind ik wel praktischer. Sowieso aanduidingen die niet al gebruikt worden voor iets anders zoals bij hen/hun/die wel het geval is.
GrandioseZebra62
04-04-2022 om 20:21
Lily. schreef op 04-04-2022 om 19:40:
[..]
Nou, wanneer ik op iemand val moet het wel echt een man zijn. Ik hoef niks met een vrouw, bi, non-binair of wat er nog meer rondloopt.
Hier ook, ik zou nooit aan een relatie met een transvrouw beginnen, hoe leuk ze ook is.
MMcGonagall
04-04-2022 om 20:34
Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 20:21:
[..]
Hier ook, ik zou nooit aan een relatie met een transvrouw beginnen, hoe leuk ze ook is.
Waarom niet?
GrandioseZebra62
04-04-2022 om 20:36
MMcGonagall schreef op 04-04-2022 om 20:34:
[..]
Waarom niet?
Omdat het geen echte vrouw is.
Pejeka1
04-04-2022 om 20:38
MMcGonagall schreef op 04-04-2022 om 20:34:
[..]
Waarom niet?
Omdat het geen vrouw is. Ik zou ook niet graag een relatie met een transman beginnen. In feite is het ook na de operaties een vrouw. Met vrouwelijke geslachtsdelen (OK, ze kunnen van de clitoris iets maken dat op een micro-penis lijkt), maar nog steeds een vagina, en nog steeds (sporen van) borsten. Ik zou heel goed vrienden met zo iemand kunnen zijn, maar om er een (seksuele) relatie mee te hebben, nee.
letterkoekje
04-04-2022 om 20:41
Hoezeer ik er ook voor te vinden ben dat mensen gelukkig zijn, je kan toch niet gaan verlangen dat mensen zich helemaal aanpassen aan wat er zich in iemands geest afspeelt.
Als ik een vrouw zie, dan zeg ik mevrouw. Als ik een man zie die zich als vrouw kleedt, dan zou ik durven 'mevrouw' zeggen, want misschien zit die in een transperiode, in ieder geval neigt die naar vrouwelijkheid. Als ik twijfel (heb ik soms ook aan de telefoon) dan benoem ik niks. Voor zover is het voor de buitenwereld gemakkelijk.
Stel nu, iemand kan niet meer leven met het woord ja en neen en vanaf nu wil die dat als iets positief wordt benoemd, er 'neen' wordt geantwoord. En omgedraaid ook. Alleen al die twee woordjes (die we allemaal kennen), hoe complex zouden die de wereld niet maken?
Nu gaan we over naar nb. Morgen kom ik iemand tegen waarvan ik oordeel dat die er nb uitziet. Moet ik dan zo frank zijn om die met non-binaire woorden aan te spreken. Terwijl die persoon misschien helemaal niet nb is. Hoe ga ik moeten oordelen op welke manier ik iemand moet aanspreken, tenzij ik het mag blijven doen zoals ik gewoon was: mevrouw, mijnheer.
Of gaan al die nb een soort gebruiksaanwijzing aan hun nek hangen met hoe ze willen worden aangesproken, of er bij hen in mv mag/moet gesproken worden, of dat enkelvoud ook goed is.
Tenslotte, als nb mogen vragen op een bepaalde manier aangesproken te worden, waarom zouden mensen met financiële problemen (dit is maar een lukraak gekozen voorbeeld) ook niet mogen vragen om in hun bijzijn niet over geld te spreken. Of ouders met een verongelukt kind die gaan eisen dat er in de media niks meer over ongelukken wordt bericht, want dat past vanaf het ongeval niet meer in hun leven? Zo wordt de wereld en het samenleven toch totaal onleefbaar.
Je mag van mensen inspanningen en begrip vragen, zeker als dat het goede samenleven ten goede komt. Maar geef toe, aan alles zijn er grenzen. En wie echt wil dat die zaken in praktijk worden gebracht, moet op een plaats met enkel gelijkgestemden gaan wonen en zich afzonderen van de wereld.
Lily.
04-04-2022 om 20:46
Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 20:36:
[..]
Omdat het geen echte vrouw is.
Hier heb ik dan wel weer wat moeite mee. Als je het hele transitieproces hebt gehad, mag je toch wel een vrouw of man genoemd worden.
GrandioseZebra62
04-04-2022 om 20:49
Lily. schreef op 04-04-2022 om 20:46:
[..]
Hier heb ik dan wel weer wat moeite mee. Als je het hele transitieproces hebt gehad, mag je toch wel een vrouw of man genoemd worden.
Dat wil niet zeggen dat ik daar op zit te wachten.
redbulletje
04-04-2022 om 20:49
Lily. schreef op 04-04-2022 om 20:46:
[..]
Als iemand er uit ziet als een man en met een mannenstem spreekt na transitie zou ik er zeker geen moeite mee hebben hem man te noemen en er eventueel bevriend mee te kunnen zijn, maar er een seksuele relatie mee aan gaan zou me een brug te ver zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.