Relaties Relaties

Relaties

Moeite met acceptatie gender?

Jillz schreef op 04-04-2022 om 10:28:

[..]

Ik zie niet in waarom het relevant is of jij weet hoe die ander het precies ziet. Als iemand wil bidden tot God en vraagt voor een moment van stilte vraag je dan ook eerst om uit te leggen hoe God eruit ziet?

Je begrijpt het probleem niet. Het gaat er niet om hoe we de non-binaire persoon behandelen. Zoals iedereen hier schrijft: ze mogen doen en laten wat ze willen.

Ze willen echter ook bepalen hoe ze maatschappelijk gezien worden. Dat brengt problemen met zich mee.

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 10:30:

[..]

Voor jezelf, ja. Maar je dwingt je omgeving wel om er wat van te vinden.

Zoals vaker gezegd, ik identificeer me minimaal met mijn geslacht maar snap en sta achter het feit dat we in de maatschappij waarde hechten aan het onderscheid tussen man en vrouw.

Een non-binair persoon dwingt me om dat onderscheid los te laten. Maatschappelijk gezien kan dat gewoon niet. De verschillen zijn reëel.

Is dat het? Komt daar iets van de weerstand vandaan? Dat je het gevoel hebt dat een non binaire je dwingt het onderscheid los te laten?

Er zijn ook mensen die minder waarde hechten aan onderscheid. Daar zelfs voordelen van zien. 

Libertine schreef op 04-04-2022 om 10:36:

[..]

Is dat het? Komt daar iets van de weerstand vandaan? Dat je het gevoel hebt dat een non binaire je dwingt het onderscheid los te laten?

Er zijn ook mensen die minder waarde hechten aan onderscheid. Daar zelfs voordelen van zien.

Dat is wat ik schrijf, met de nadruk dat je een zeker onderscheid tussen man en vrouw niet los kunt laten als maatschappij.

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 10:35:

[..]

Je begrijpt het probleem niet. Het gaat er niet om hoe we de non-binaire persoon behandelen. Zoals iedereen hier schrijft: ze mogen doen en laten wat ze willen.

Ze willen echter ook bepalen hoe ze maatschappelijk gezien worden. Dat brengt problemen met zich mee.

Maar jij wil toch ook bepalen hoe je gezien wordt? En bepalen hoe zij gezien worden? 

De wens die beide partijen hebben ontloopt elkaar nauwelijks (het zijn nét mensen die non binaire, haha). Het vraagt alleen wat meer aanpassingsvermogen van de partij die wordt gezien als de norm. 

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 10:38:

[..]

Dat is wat ik schrijf, met de nadruk dat je een zeker onderscheid tussen man en vrouw niet los kunt laten als maatschappij.

Je verwart onderscheid met verschil. Mensen zijn verschillend maar we hoeven echt geen onderscheid te maken. 

redbulletje schreef op 04-04-2022 om 09:58:

[..]

Behalve rekening houden met de gevoelens en wensen van mensen die conservatief zijn dus?

Nee, dat hoeft niet in de Woke wereld, waar iedereen zichzelf mag zijn en inclusief is, behalve degenen die conservatief zijn.  Die mogen in een echoput. 

redbulletje schreef op 04-04-2022 om 09:50:

[..]

Ik hoef geen aparte aanspreekvorm en het hoeft ook niet in m'n paspoort net zomin als je seksuele voorkeur. 

Nee, maar je wilt wel dat m'n kinderen zo ver mogelijk bij je uit de buurt blijven. En dat als ik je zorgverlener ben ik m'n tatoeages verstop. Daar verwacht je veel meer aanpassing van mij dan alleen maar een ander voornaamwoord gebruiken. 

Libertine schreef op 04-04-2022 om 10:41:

[..]

Je verwart onderscheid met verschil. Mensen zijn verschillend maar we hoeven echt geen onderscheid te maken.

Onderscheid en verschil smelten samen op het moment dat ik als man naast je kom staan in het damestoilet. Dan kan ik lullen als brugpersoon, ik overtuig je op dat moment niet van het feit dan ik aangeduid wil worden met 'hen'.

JohnnyC. schreef op 04-04-2022 om 10:52:

[..]

Onderscheid en verschil smelten samen op het moment dat ik als man naast je kom staan in het damestoilet. Dan kan ik lullen als brugpersoon, ik overtuig je op dat moment niet van het feit dan ik aangeduid wil worden met 'hen'.

Het  voordeel van een damestoilet is dat daar sprake is van individuele hokjes,  ik zie het probleem daar dus niet.

Daglichtlamp schreef op 04-04-2022 om 11:01:

[..]

Het voordeel van een damestoilet is dat daar sprake is van individuele hokjes, ik zie het probleem daar dus niet.

Ik ben ooit aangerand in een damestoilet,  dus zie het probleem echt wel! 

Lily. schreef op 04-04-2022 om 11:04:

[..]

Ik ben ooit aangerand in een damestoilet, dus zie het probleem echt wel!

Ik ook op vakantie in Spanje.

watertoren schreef op 04-04-2022 om 11:07:

[..]

Ik ook op vakantie in Spanje.

Erg he! Net als je denkt dat je een keer niet op je hoede hoeft te zijn, want damestoilet. 

Mannen blijven maar mooi weg daar, ik wil niet alles genderneutraal. 

Daglichtlamp schreef op 04-04-2022 om 11:01:

[..]

Het voordeel van een damestoilet is dat daar sprake is van individuele hokjes, ik zie het probleem daar dus niet.

Dat zou toch niet uit hoeven maken? Als ik zelf mag bepalen hoe jij me ziet, dan mag ik ook bij de dames onder de douche in de sportschool. Ik voel me immers niet per se een man vandaag. 

Ja, ik chargeer. Maar als we op het punt belanden in een discussie dat we een verschil gaan maken tussen 'onderscheid en verschil', dan moeten we even terug naar het begin. Je kunt voor anderen niet bepalen hoe ze jou moeten zien of aanduiden. Niet wanneer het om een wezenlijk onderscheid én verschil gaat.

Lily. schreef op 04-04-2022 om 11:10:

[..]

Erg he! Net als je denkt dat je een keer niet op je hoede hoeft te zijn, want damestoilet.

Mannen blijven maar mooi weg daar, ik wil niet alles genderneutraal.

Precies, zo denk ik er ook over!

Mevrouw75 schreef op 04-04-2022 om 08:43:

[..]

Je kunt van alles bevragen en dus ook het gebruik van de termen they/them en hun/hen. Meteen roepen dat iemand dus niet empatisch is en niet open staat voor nonbinairen is net zo goed niet-empatisch.

dit is mijn laatste post in dit draadje. ik heb geen zin om de 50 nieuwe posts bij te lezen. een van mijn eerdere posts bevraagt ook de keuze voor hun/hen. Ik zie daar andere mogelijkheden die voor mij makkelijker voelen en zelfs beter aansluiten bij de woorden die we toch al gebruiken. 

Maar laten we eerlijk zijn; de tegengeluiden hier komen maar voor een heel klein gedeelte voort uit het onhandige taalgebruik, maar gewoon radicaal afwijzen van wat anders is dan wat er al was/wat mensen kennen. En om pijn in je taalgevoel maar gelijk te stellen qua empathie met mensen afserveren omdat ze een andere aanspreekvorm vragen, gaat mij veel te ver. Ook dat is een schaal. Ik heb best empathie voor mensen die zich kennelijk bedreigt voelen door een minderheid die ze zelden tegen het lijf lopen, maar ik heb meer empathie voor mensen die dag in dag uit met dit soort afwijzing te maken hebben, niet om alles dat ze zijn, maar om een klein deelaspect van hun identiteit. Daarmee wordt vervolgens van alles aan de kant geschoven.

Ik vind het niet zo moeilijk; ik wil het beste uit mezelf halen en dat ik mensen zoveel mogelijk in staat stel om dat ook te doen. Mensen doen dat het beste in een omgeving die ze daartoe in staat stelt, waarin ze zich veilig voelen en waarin ze dezelfde kansen hebben als een ander. Als ik daarvoor een aanpassing moet doen die in het begin even wennen is, maar op lange termijn waarschijnlijk betere resultaten oplevert, dan pas ik me aan. Probeer ik dat in ieder geval. Werkt dat niet? Dan ga ik het weer anders doen. Maar het kost me echt helemaal niets om een andere aanspreekvorm voor iemand te gebruiken. Het neemt me niets af. Mijn miniscule, zeer tijdelijke ongemak is echt veel kleiner dan het constante ongemak waarmee mensen die afwijken van de meerderheid geconfronteerd worden. Als ik nadenk over wat voor mens ik wil zijn, is dat sommetje echt heel snel en makkelijk gemaakt.

En in dit draadje of elders heb ik voor dit specifieke geval geen andere argumenten gehoord/gezien dan "pijn in mijn taalgevoel". Nou, dat heb ik constant op het internet. Dat sommige tegenstanders er nog van alles bijhalen zoals het winnen van een songfestival of HNTM of mensen die hare majesteit genoemd willen worden, doet daar niets aan af. Dat zijn geen argumenten die ook maar iets met de openingspost te maken heeft (er werd hier toch zo streng gemodereerd op offtopic?) én dat zijn nu juist minderheidsvoorbeelden (vaak compleet misplaatst) die bijzonder weinig met het dagelijks leven te maken hebben. Sterker nog, de meeste tegenstanders zullen zelden of nooit een non-binair iemand tegen zijn gekomen. Want ook ik kom ze echt weinig tegen en ik durf best te beweren dat ik in een omgeving zit, geografisch, sociaal en werktechnisch, waarin dit meer voorkomt dan gemiddeld. 

O en oooo ironie, ik zit tegenstanders van dit soort zaken dus vaak uit te leggen en daarmee bijna te verdedigen in mijn dagelijks leven. Want daar hoor ik (gelukkig) vooral andere geluiden. 

Peace out! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.