Relaties Relaties

Relaties

Nee

Nee

24-04-2022 om 23:03

Incompetente acties ouders

Hoewel ik eerlijk gezegd wel van mening ben dat momenteel zaken juist weer te zeer worden nagekauwd. Er over in gesprek gaan is prima, maar sommige mensen schieten enorm door.

Giggly schreef op 25-04-2022 om 12:17:

Hoewel ik eerlijk gezegd wel van mening ben dat momenteel zaken juist weer te zeer worden nagekauwd. Er over ingesprektoon gaan is prima, maar sommige mensen schieten enorm door.

Het mooie van beschadigende situaties is, dat wanneer je er over praat en iemand zegt zoiets als dit, het nógmaals beschadigend werkt.

MRI

MRI

25-04-2022 om 12:25

Hoewel ik eerlijk gezegd wel van mening ben dat momenteel zaken juist weer te zeer worden nagekauwd. Er over ingesprektoon gaan is prima, maar sommige mensen schieten enorm door.

Mensen die bepaalde dingen niet hebben meegemaakt dienen daar niet over te oordelen. En ook al heb je iets soortgelijks meegemaakt: iedere situatie is anders, ieder mens heeft andere (of geen) hulpbronnen. En inderdaad, dit soort meningen is een trauma trigger en de reden waarom mensen hun mond gaan houden

Nu ben ik dus heel blij dat ik mijn verhaal niet heb gedeeld. 

Ik ben eerlijk gezegd van mening dat een mening als deze niets toevoegt in een topic waar mensen in alle kwetsbaarheid hun trauma's opschrijven. Ook al was de insteek van het topic luchtig, er zijn behoorlijk heftige zaken geplaatst. Weten wanneer je je mening voor je moet houden is ook waardevol. 

Nee

Nee

25-04-2022 om 12:36 Topicstarter

Al heb ik het idee dat sommige mensen mijn verhaal of mijn reactie daarop in twijfel trekken, voel ik me daarop gelukkig totaal niet aangesproken. Mijn verhaal deel ik namelijk niet als klankbord en om meningen te horen, ik vond het gewoon fijn om erover te schrijven. (Mijn mening heb ik al lang gevormd). Het gaat me ook niet om de ernst van verhalen. Gewoon een topic om ervaringen te delen over domme momenten van je ouders. Daarom begon ik met een verhaal over menstruaties en niet over verhalen over daadwerkelijke mishandelingen. Het gaat in dit topic niet om wie heeft er een erg verhaal, het gaat om terugdenken op gebeurtenissen waarvan je nu denkt: hoe kon je als ouder zo nou denken, wat dom! Of dat misbruik is of dat ze je op 3-jarige leeftijd vertellen dat sinterklaas nep is doet er toch niet toe. Je kan het allebei stom vinden. Dit is geen jury topic 

Ik vind alle verhalen eigenlijk heel verdrietig, ook die over wat minder heftige dingen, omdat ze toch veel impact kunnen hebben als je ouders je zo laten zitten. Ik word ook een beetje verdrietig van de gedachte dat ik zelf ook genoeg van dit soort verhalen heb. Ik weet niet of ik per se de behoefte heb om ze te delen, omdat ik ook veel schaamte voel als ik er aan denk. Maar een paar mensen reageren in dit topic dusdanig dat het hier sowieso voor mij te onveilig voelt om het te delen. Ik vind de mensen die het wel doen dapper .

Nee schreef op 25-04-2022 om 11:52:

[..]

Ik snap je reactie niet?

Ik vond m’n vader een lamzak ja, daarmee bedoel ik dat hij nooit actief de ouderrol op zich nam en ik eerder een huisgenoot was dan zijn dochter. Een lamzak zie ik als iemand die totaal passief is en geen enkel initiatief neemt.

Maar hij zorgde dus wel fulltime voor je terwijl je geen moeder had? Dat vind ik op zich al knap voor een man. Hoeveel vaders zouden datzelfde doen en 't kind niet bij de (schoon) ouders droppen omdat werk voorgaat en ze niet echt een zorg-gen hebben? 

FancyDuck29

FancyDuck29

25-04-2022 om 12:56

redbulletje schreef op 25-04-2022 om 12:56:

[..]

Maar hij zorgde dus wel fulltime voor je terwijl je geen moeder had? Dat vind ik op zich al knap voor een man. Hoeveel vaders zouden datzelfde doen en 't kind niet bij de (schoon) ouders droppen omdat werk voorgaat en ze niet echt een zorg-gen hebben?

Serieus RB, wat ben je nou aan het doen? Vind je dit nou echt het topic om lekker de discussie aan te gaan en een punt te maken?

Lieveheersbeest schreef op 25-04-2022 om 12:56:

[..]

Serieus RB, wat ben je nou aan het doen? Vind je dit nou echt het topic om lekker de discussie aan te gaan en een punt te maken?

Tja dat heb je op discussieforums nu eenmaal. Anders kun je beter in een dagboek gaan schrijven. 

Soms denk ik wel eens, volgens mij doen alle ouders maar wat. In het grotere geheel heb ik echt een hele fijne jeugd gehad en de meeste van mijn toenmalige vriendjes/vriendinnetjes ook. Maar nu wij allemaal in de leeftijd zijn dat een groot deel zelf kinderen heeft, komt het gesprek heus wel eens op onderwerpen waarvan wij nu denken: waarom deden onze/mijn ouders dat in vredesnaam?? Niet altijd erge dingen, maar inderdaad incompetent.

FancyDuck29

FancyDuck29

25-04-2022 om 13:03

redbulletje schreef op 25-04-2022 om 12:59:

[..]

Tja dat heb je op discussieforums nu eenmaal. Anders kun je beter in een dagboek gaan schrijven.

Wat een domme reactie. Het forum is niet alleen een discussieforum. 

"Het forum van Viafora is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Alles kan en mag besproken worden, de fijne én minder fijne verhalen. Op het forum is er ruimte voor adviezen, steun, tips en (h)erkenning. En net zoals in het dagelijks leven: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Dan maken we van Viafora een plek waar iedereen zich welkom en veilig voelt."

Daar draag je hier met zo'n post niet aan bij. Echt waar, ga lekker ergens anders je discussie zoeken. Dit is zo ongepast.

Denk dat je altijd rekening moet houden met de toenmalige tijdsgeest, je kunt mensen niet met terugwerkende kracht langs het meetlat leggen wat er anno nu gehanteerd wordt.

In de jaren 70 zetten mijn ouders heel gastvrij glaasjes met rookwaar op tafel voor de visite terwijl ze zelf niet rookten bijv. Dat soort dingen doen we nu ook niet meer. 

redbulletje schreef op 25-04-2022 om 12:56:

[..]

Dus omdat hij iets goed heeft gedaan, soort van basale zorg heeft gegeven, is hij goed bezig geweest? Dat is de lat wel heel lag leggen hoor. To hoeft daar niet dankbaar voor te zijn, basale zorg is een recht. En daar heeft zich behoorlijk makkelijk van afgemaakt.

Genoeg ouders die met liefde heel veel domme acties hebben, die echt niet oké zijn. Doordat de insteek liefdevol was, kun je vaak wel met mededogen naar een situatie kijken.

Het feit dat de tijdsgeest veranderd is, betekent niet dat een situatie wel goed of oké was. Hoogstens dat men niet beter wist, maar dat maak het niet oké.

Lieveheersbeest schreef op 25-04-2022 om 13:03:

[..]

Wat een domme reactie. Het forum is niet alleen een discussieforum.

"Het forum van Viafora is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Alles kan en mag besproken worden, de fijne én minder fijne verhalen. Op het forum is er ruimte voor adviezen, steun, tips en (h)erkenning. En net zoals in het dagelijks leven: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. Dan maken we van Viafora een plek waar iedereen zich welkom en veilig voelt."

Daar draag je hier met zo'n post niet aan bij. Echt waar, ga lekker ergens anders je discussie zoeken. Dit is zo ongepast.

100 likes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.