Relaties Relaties

Relaties

Dezelfde sociale status?


Het is denk ik redelijk eenvoudig. Je komt gewoon minder snel iemand tegen buiten je eigen bubbel. Misschien dat het met online daten eerder gebeurt, maar dan nog moet er wel een klik zijn. En dat is vaak makkelijker als iemand zich in dezelfde bubbel bevindt.

Dromertje schreef op 21-10-2024 om 09:07:

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat er onduidelijkheid is over wat ik met sociale status bedoel. Ik heb het daarmee niet alleen over het opleidingsniveau, maar meer over waar je wieg stond (achterbuurt of villawijk en alles daartussen, achtergrond van je ouders), je levensloop etc.

Maar dat is toch niet je hele leven hetzelfde?

Mijn man en ik komen beide uit gescheiden gezin, moeders deels bijstand, maar zeker geen achterstandswijk. We hebben nu mooi huis en onze kinderen zitten op de uni. 

Was 18 toen we verkering kregen, hij 6 jaar ouder en werkte, ik nog in opleiding. 

Wat is dan onze sociale status? ( geen villa trouwens,  een leuk oud huis met grote tuin)

Dromertje schreef op 21-10-2024 om 09:07:

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat er onduidelijkheid is over wat ik met sociale status bedoel. Ik heb het daarmee niet alleen over het opleidingsniveau, maar meer over waar je wieg stond (achterbuurt of villawijk en alles daartussen, achtergrond van je ouders), je levensloop etc.

Maar waarom stel jij zelf de vraag naar verschil in sociale status?

Mijn man en ik hadden totaal niet dezelfde status. Ik kwam uit een arm gezin en de ouders van mijn man hadden geld zat. En dat merk je al snel. De eerste keer dat ik dat verschil zag was met eten. Bij mij thuis was iets afhalen bij de Chinees iets voor speciale gelegenheden wat maar een paar keer per jaar gebeurde. Ik zat op een doordeweekse dag aan tafel te kletsen met mijn schoonouders. Mijn schoonmoeder flink aan de wijn wat ik van thuis uit al niet gewend was. Ze had de aardappels al geschild en ze zei opeens van ik heb eigenlijk geen zin meer om te koken. Piet rij jij ff naar de Chinees. En Piet ging naar de Chinees en kwam terug met heerlijk eten wat voor mij eten was voor een feest maar voor hen was het niet speciaal. 

Mijn wieg stond in een sociale huurwoning, maar mijn ouders zijn geen uitkeringstrekkers. Zelf ben ik universitair geschoold en mijn man ook. Zijn ouders komen uit een beter "milieu". Dit maakt voor ons niet uit. Je ontmoet gewoon mensen die in je bubbel zitten.

Lexus schreef op 21-10-2024 om 11:30:

[..]

Maar waarom stel jij zelf de vraag naar verschil in sociale status?

Misschien heeft TO een oogje op een tokkie, kakker of intellectueel en vraagt zich nu af hoe anderen dat hebben opgelost/overwonnen? Of wil TO een beetje inzicht krijgen in de forummers alhier? Ik ben volks, simpel, ordinair, arm en totaal niet kunstzinnig. Er is bij mij geen geld, eruditie, intellect of exquise smaak te vinden.

Twinski schreef op 21-10-2024 om 11:52:

[..]

Misschien heeft TO een oogje op een tokkie, kakker of intellectueel en vraagt zich nu af hoe anderen dat hebben opgelost/overwonnen? Of wil TO een beetje inzicht krijgen in de forummers alhier? Ik ben volks, simpel, ordinair, arm en totaal niet kunstzinnig. Er is bij mij geen geld, eruditie, intellect of exquise smaak te vinden.

ja maar dat zijn allemaal aannames. Ik heb interesse in de motivatie van TO zelf

Lexus schreef op 21-10-2024 om 12:01:

[..]

ja maar dat zijn allemaal aannames. Ik heb interesse in de motivatie van TO zelf

Dat is waar. We wachten dan maar in spanning af op het verlossende antwoord.

Mensen zijn de afgelopen decennia mínder buiten hun eigen bubbel gaan daten. Verschil in status was vroeger vaker voorkomend, maar dan doorgaans wel dat de man een hogere status had dan de vrouw.

Denk bv aan arts en verpleegster; vrouwen in medische beroepen waren vaak verpleegkundige, nu zijn ze net zo vaak dokter als een man. 
Of directeur-administratieve kracht: de directeur was een man, de administratieve kracht was een vrouw, en zo ontstonden heel wat relaties.

Mannen die laag op de sociale ladder stonden bleven dus sneller over (je moest wel een vrouw kunnen onderhouden, dus dan had je alleen keus uit vrouwen die ook laag op de ladder stonden) en ook vrouwen die hoog op de sociale status-ladder stonden (door inkomen, studie of afkomst) vonden minder makkelijk een partner. Dat laatste ook vooral als ze niet heel knap of charmant waren.

dubbel

Ik denk dat uiterlijk wel een grote rol speelt. Een laag opgeleide man die er uiterlijk echt goed uit ziet kan wel aan een vrouw komen die misschien sociaal gezien boven hem staat. Die puistenkop zal het nooit lukken. Ik besef dat het hard is wat ik schrijf maar het is wel de waarheid.

Man komt uit een achterbuurt, en ik uit een wijk met grote huizen en ouders die gestudeerd hebben. Man heeft later toen we al kinderen hadden een universiteit bezoekt. Vooral mijn vriendinnen hadden erg veel kommentaar....En ja, dat heeft ook vriendschappen gekost. Maar man en ik zijn nu al lang samen, en henben het nog steeds fijn.

watertoren schreef op 21-10-2024 om 12:58:

Ik denk dat uiterlijk wel een grote rol speelt. Een laag opgeleide man die er uiterlijk echt goed uit ziet kan wel aan een vrouw komen die misschien sociaal gezien boven hem staat. Die puistenkop zal het nooit lukken. Ik besef dat het hard is wat ik schrijf maar het is wel de waarheid.

Hier ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk telt innerlijk. Liever een minder knappe man waar ik wel een gesprek mee kan voeren dan een mooie man zonder inhoud.

Due-scimmie schreef op 21-10-2024 om 13:26:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk telt innerlijk. Liever een minder knappe man waar ik wel een gesprek mee kan voeren dan een mooie man zonder inhoud.

Nou de factor van wel een goed gesprek kunnen voeren en een gevoel voor humor en respect hebben is voor mij belangrijker dan welke sociale status ook. Ik had een verkering met een hoge sociale status (arts) en nog knap ook maar mèn wat was hij raar en vervelend achter de voordeur

Het lastige met gemiddelden is natuurlijk dat jij heel goed kan afwijken van het gemiddelde, maar dat zegt nog niet zoveel over de grote groep.

Je ziet vrij zelden dat vrouwen op de factoren lengte, leeftijd en opleiding* op méér dan 1 onderdeel hoger 'scoren' dan hun mannelijke partner. Of anders gezegd: je kunt hoger opgeleid zijn dan je man, maar dan ben je niet óók nog ouder of langer. Of je bent wel ouder, maar dan ben je niet ook nog langer of hoger opgeleid. Als je dat wel bent, ben je echt een uitzondering. Kijk maar eens in je vriendenkring of in de maatschappij rond.

* disclaimer: 'hoger opgeleid' is natuurlijk een zeer discutabele term. Maar zo lang de maatschappij mensen indeelt in hoger en lager opgeleid, werkt dit principe. En voor lengte is het een gegeven dat mannen gemiddeld langer zijn dan vrouwen, maar als die bij een afzonderlijk stel niet zo is, wordt dit kennelijk gecompenseerd door een van de andere factoren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.