Relaties Relaties

Relaties

Breken met (groot) ouders. Hoe leg ik dit aan kind uit?

Battle-Royale schreef op 20-07-2022 om 14:39:

[..]

Dus als je dan toch je kind wil beschermen tegen zn grootouders ben je wel rijkelijk laat om daar op zn 13e mee te beginnen. Tegen die tijd kan kind zn eigen mening wel vormen en is er geen reden om je kind in te zetten in de strijd, in dit geval niet alleen kleinkind maar ook het eigen kind.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste betwijfel ik dat ze daarmee op 13-jarige leeftijd mee beginnen. Ik schat eerder in dat dit vanaf geboorte al een issue is en nu, na jarenlang grensoverschrijdend gedrag door de schoonouders, de grens door de ouder(s) (uiteindelijk) neergezet wordt. 

Verder herken ik het eea. Hoewel ik geen piepjonge kinderen meer heb, zijn er helaas nog steeds situaties waarin mijn man en ik de boot moeten afhouden om het welzijn van onze kinderen.

Mensen die andere mensen schade berokkenen, stoppen daar niet op magische wijze mee omdat ze een andere rol zijn gaan vervullen (van ouder naar grootouder in dit geval). 

Dat schadelijke gedrag zit ín de persoonlijkheid, niet in de rol van papa, mama, opa of oma en zelf zien ze het (potentieel) schadelijke ervan niet. Of denken dat het allemaal wel meevalt. 

Bovendien kan een kind van 13 weliswaar een eigen mening vormen, maar die mening is op deze leeftijd ook nog vrij makkelijk te manipuleren. En een 13-jarige is een stuk minder goed in staat om die manipulatie te herkennen. Hetzelfde geldt voor grensoverschrijdende gedrag. Laat staan dat een kind zichzelf daartegen kan beschermen op hetzelfde niveau als een volwassene.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-07-2022 om 15:04

EnglishmaninNewYork schreef op 20-07-2022 om 15:01:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste betwijfel ik dat ze daarmee op 13-jarige leeftijd mee beginnen. Ik schat eerder in dat dit vanaf geboorte al een issue is en nu, na jarenlang grensoverschrijdend gedrag door de schoonouders, de grens door de ouder(s) (uiteindelijk) neergezet wordt.

Verder herken ik het eea. Hoewel ik geen piepjonge kinderen meer heb, zijn er helaas nog steeds situaties waarin mijn man en ik de boot moeten afhouden om het welzijn van onze kinderen.

Mensen die andere mensen schade berokkenen, stoppen daar niet op magische wijze mee omdat ze een andere rol zijn gaan vervullen (van ouder naar grootouder in dit geval).

Dat schadelijke gedrag zit ín de persoonlijkheid, niet in de rol van papa, mama, opa of oma en ze zelf zien ze het (potentieel) schadelijke ervan niet. Of denken dat het allemaal wel meevalt.

Bovendien kan een kind van 13 weliswaar een eigen mening vormen, maar die mening is op deze leeftijd ook nog vrij makkelijk te manipuleren. En een 13-jarige is een stuk minder goed in staat om die manipulatie te herkennen. Hetzelfde geldt voor grensoverschrijdende gedrag. Laat staan dat een kind zichzelf daartegen kan beschermen op hetzelfde niveau als een volwassene.

Wat voor grensoverschrijdend gedrag heb je het over?

Het lijkt eerder alsof TO de anderen over haar grenzen laat gaan (want lees ik nu dat je toch overweegt om voorafgaand aan dat festival langs te gaan?) en vervolgens boos op de ander wordt.

Sorry, maar ik lees ook vooral een heel bijzondere manier van communiceren van TO. Voordat ik m’n man zou instrueren wat hij moet zeggen tegen z’n ouders (en hij dat zich ook nog láát zeggen). 

Cousin_It

Cousin_It

20-07-2022 om 15:10 Topicstarter

Dank voor alle reacties.
Ja, ik kan wel eens star zijn. Nee, ik heb geen diagnose.
Vind het wel eens moeilijk mijn emoties te verwoorden, daar werk ik aan.
Ja, meer Zwitserland worden en niet mee laten zuigen zijn goede tips.
In een topic blijkt het lastig alle nuances kenbaar maken. 
Nee, ik verbied partner of kind niet iemand te zien. 

Ik zou mijn man inderdaad zelf laten besluiten op welke manier hij met zijn eigen ouders wenst om te gaan. Daar heeft hij jouw advies niet bij nodig. Ik zou hem ook niet belasten met jouw frustratie ten opzichte van zijn familie. Hetzelfde geldt voor je kind. Hij is 13. 

Prima dus als jij voor jezelf besluit dat je er (even?) geen zin meer in hebt. Natuurlijk zal je kind merken dat je afstand neemt, maar de reden daarvoor hoef je hem helemaal niet uit te leggen. Heeft hij niks mee te maken. Dat is iets tussen jou en je schoonouders. Dus laat hem er alsjeblieft buiten. Je hoeft hem niet te beschermen en hij hoeft ook geen partij te trekken. 

Cousin_It schreef op 20-07-2022 om 15:10:

Nee, ik verbied partner of kind niet iemand te zien.

Dan valt er ook weinig uit te leggen, behalve dat jij wat meer afstand neemt. Op de verjaardag van je kind zou ik daar dan een midden weg in vinden. 

Komen opa en oma een deel van de dag of willen zij overal bij zijn?

Cousin_It

Cousin_It

20-07-2022 om 15:38 Topicstarter

Viva-amber schreef op 20-07-2022 om 15:31:

[..]

Dan valt er ook weinig uit te leggen, behalve dat jij wat meer afstand neemt. Op de verjaardag van je kind zou ik daar dan een midden weg in vinden.

Komen opa en oma een deel van de dag of willen zij overal bij zijn?

Normaal is er  s middags taart en later, voor wie wil, eten. Opa en oma blijven normaal gesproken ook eten.

Bij ons werd door op een gegeven moment wel in gestuurd, maar ik vraag mij af hoe stuur bij deze mensen zijn. Bijv opa en oma in de ochtend op de koffie met taart. Mijn moeder  die nog fris (bier en wijn), nootjes en chips ging halen (strategisch). Zo had zij er minder last van. In de middag de andere visite. Later toen opa was overleden wel weer alles bij elkaar. Mijn oma was echt makkelijker geworden, maar dan kon zij tenminste bij de andere oudjes aanschuiven. 

Maar ik vrees dat deze mensen zich nog beperkt laten sturen en zich buiten spel voelen gezet wanneer zij ineens een ander patroon moeten volgen tijdens de verjaardag van je zoon. Je zou er wel over na kunnen denken en met je partner kunnen bespreken of je met uitnodiging nog wat kan sturen. 

Bij ons werd door op een gegeven moment wel in gestuurd, maar ik vraag mij af hoe stuurbaar deze mensen zijn. Bijv opa en oma in de ochtend op de koffie met taart. Mijn moeder  die nog fris (bier en wijn), nootjes en chips ging halen (strategisch). Zo had zij er minder last van. In de middag de andere visite. Later toen opa was overleden wel weer alles bij elkaar. Mijn oma was echt niet makkelijker geworden, maar dan kon zij tenminste bij de andere oudjes aanschuiven. 

Maar ik vrees dat deze mensen zich nog beperkt laten sturen en zich buiten spel voelen gezet wanneer zij ineens een ander patroon moeten volgen tijdens de verjaardag van je zoon. Je zou er wel over na kunnen denken en met je partner kunnen bespreken of je met uitnodiging nog wat kan sturen. 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

20-07-2022 om 18:27

ik zou geen strijd aan gaan
Niet om wat je nu schrijft 
Het zijn mans ouders en opa en oma zoon
Ik zou het loslaten
En denken wil ik geluk of wil ik gelijk . 

Wat ik echt niet snap, is dat je, als zij aangeeft teleurgesteld te zijn, dat je dan zegt dat ze alleen teleurgesteld kan zijn als ze bepaalde verwachtingen had. Dat is toch gewoon een kutopmerking????

En dat je tegen je man zegt dat hij naar huis moet komen als ze geen excuses aanbieden.
Vind ik echt heel raar, sorry.

EnglishmaninNewYork schreef op 20-07-2022 om 15:01:

[..]

Dat schadelijke gedrag zit ín de persoonlijkheid, niet in de rol van papa, mama, opa of oma en zelf zien ze het (potentieel) schadelijke ervan niet. Of denken dat het allemaal wel meevalt.

Jij vult nogal veel in. We lezen een verhaal vanuit de beleving van TO waarbij zij op nogal bijzondere wijze haar bericht opstelt. 

Op basis van het bericht lijken beide partijen niet zo vaardig in emotieregulatie.

Ik heb helaas ervaring met hoge verwachtingen vanuit schoonmoeder. Ik ben heel bewust op meer afstand gaan staan, door alleen nog mee te gaan naar verjaardagen en familie dingen waarbij je echt geacht wordt er bij te zijn (kerst, Pasen). Hier worden zonder overleg en zonder dat het vaste prik is ineens familie bijeenkomsten gepland en dan heel veel drama als wij niet kunnen. Ik laat mijn partner altijd eerst reageren en blijf er buiten. Als dat voor schoonmoeder ongewenst antwoord is krijg ik dan ook nog een rechtstreeks bericht dat het zo vreselijk jammer is en dan stuur ik terug "ja, inderdaad heel jammer dat wij die zaterdag niet kunnen. Wij kunnen zondag wel." Die zondag kan vrijwel nooit met schoonzussen dus dat krijg ik dan terug. Waarop ik simpel antwoord "Dat is jammer dan ziet het er naar uit dat wij er deze keer niet bij kunnen zijn. Ik wens jullie veel plezier!" Vaak komt ze er dan een volgende keer nog wel op terug hoe jammer het was dat niet het hele gezin er bij kon zijn en dan zeg ik dat dat natuurlijk heel jammer was. Omdat ik haar niet veel meer zie krijg ik dan in zo'n uurtje visite soms wel van vijf verschillende dingen nog het commentaar voor mijn kiezen. Ik heb gemerkt dat het beamen en er vervolgens niks mee doen prima werkt. Ik hoor natuurlijk dan via schoonzussen wel dat er over mij geklaagd wordt en soms komen ze verhaal halen. En dan zeg ik joh ik vond het ook heel jammer, we hebben zelfs nog een alternatief voorstel gedaan, maar dat kon jammer genoeg niet. Meer konden we niet doen. Volgende keer beter.

We hebben inmiddels ook geleerd om vooral geen reden te noemen. Want dat leverde ook alleen maar discussie op. Hadden we bijvoorbeeld al de verjaardag van familie van mij dan vond ze het bespottelijk dat dat voor ging op een spontaan etentje met hun gezin want ik ga tenslotte vaak genoeg naar mijn ouders. Hadden we al een avond uit samen gepland dan konden we dat prima verzetten (ook als we kaartjes hadden). Met vrienden wat is er nu belangrijker familie of vrienden etc. Dus wij zeggen nu gewoon simpel wij kunnen niet. 

(verwijderd ivm te persoonlijk)

het klinkt een beetje kinderachtig allemaal. Laat elkaar wat meer in de waarde, ik zou zeker niet het contact verbreken maar proberen discussies te voorkomen. Dan maar wat oppervlakkiger koetjes en kalfjes praat en glimlachen. Probeer gewoon vriendelijk te reageren of een beetje begrip te tonen ook al doen ze onredelijk. Dan sta je in ieder geval boven het kinderachtige gedoe maar is er wel contact. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.