Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Betweterigheid verminderen


MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 09:49:

[..]

Het is allemaal zo subjectief. Toevallig heb ik net weer een vragenlijst mogen invullen (diagnosetraject volwassen kind). Of ze ‘eigenaardig gedrag vertoont in de communicatie’. Tja, geen idee? Wat is eigenaardig? Ik vind het niet zo gek wat ze doet, maar ik schijn ook wel eens een misser te maken door nieuwe collega’s rechtuit te vragen wat ze bij ons komen doen (dan noemen ze hun functiebenaming - vaag - dat is dan toch geen gekke vraag?).

Ik voel helemaal niets aan bij anderen, zeker niet als ze het niet zeggen of duidelijk gedrag vertonen dat op de specifieke emotie duidt. Ik vind dat niet gek en het eerder bijzonder als mensen (wel) emoties van anderen overnemen.

ja, ik snap dan wel waar je een misser maakt, vooral als je 'toon' dan ook direct is.

Jij bedoelt dan letterlijk; wat is je functie en welke werkzaamheden en met welk doel?

Anderen "horen" dan waarschijnlijk: Wie ben jij nou weer en wat kom je hier doen?!!

Het 'probleem' voor jou is, dat mensen maar 30% letterlijk communiceren, maar de rest van de 70%non-verbaal gebeurd: mimiek, toon, gebaren, houding, emotie.

En dat is wel een 'beperking' als dat niet hoort en ziet. Dus in die zin wel opmerkelijk 

Campanula

Campanula

12-05-2024 om 11:23 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 11:13:

[..]

Haha ik ben nog steeds verbaasd dat de reactie op ‘goh, het is handiger als je benedenaan begint met knopen’, niet is ‘hé, goede tip, bedankt!’

De tegenpool van betweterigheid is misschien wel koppigheid of overgevoeligheid 😉 

Mensen lijken zich al snel geïrriteerd, dom of aangevallen te voelen. Zie maar het voorbeeld hierboven. Maar vooral 'juist' in de overtuiging dat het voor iedereen evident is dat de ander 'schijtirritant' is. Eigenlijk ben je dan net zo overtuigd van het eigen gelijk als de betweter. Met het verschil dat jij wel kunt aanvoelen en/of doseren. Wie is dan eigenlijk diegene die zich 'beter denkt te voelen'? (Calimero verwijt)

MMcGonagall schreef op 11-05-2024 om 22:34:

[..]

Ze is 17. Dan moet je nog veel meer leren. Wat ik niet snap is dat je je er als (al wat langer) volwassene zo door uit het veld laat slaan.

Uit het veld laat slaan? Overdrijven is ook een vak. Iedereen,  ook de jongere collega's,  vonden het vervelend werken met haar.

MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 11:13:

[..]

Haha ik ben nog steeds verbaasd dat de reactie op ‘goh, het is handiger als je benedenaan begint met knopen’, niet is ‘hé, goede tip, bedankt!’

Je snapt het punt niet. Het boeit niet hoe iemand anders een pyjama dicht doet en waarschijnlijk doe ik het ook niet elke keer hetzelfde.

Let gewoon niet zo op iemand anders, er was natuurlijk nog veel meer.

MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 09:49:

[..]

Het is allemaal zo subjectief. Toevallig heb ik net weer een vragenlijst mogen invullen (diagnosetraject volwassen kind). Of ze ‘eigenaardig gedrag vertoont in de communicatie’. Tja, geen idee? Wat is eigenaardig? Ik vind het niet zo gek wat ze doet, maar ik schijn ook wel eens een misser te maken door nieuwe collega’s rechtuit te vragen wat ze bij ons komen doen (dan noemen ze hun functiebenaming - vaag - dat is dan toch geen gekke vraag?).

Ik voel helemaal niets aan bij anderen, zeker niet als ze het niet zeggen of duidelijk gedrag vertonen dat op de specifieke emotie duidt. Ik vind dat niet gek en het eerder bijzonder als mensen (wel) emoties van anderen overnemen.

Je hoeft de emotie van een ander niet over te nemen.

Hoe kun je niets aanvoelen bij iemand?


Campanula schreef op 12-05-2024 om 11:23:

[..]

De tegenpool van betweterigheid is misschien wel koppigheid of overgevoeligheid 😉

Mensen lijken zich al snel geïrriteerd, dom of aangevallen te voelen. Zie maar het voorbeeld hierboven. Maar vooral 'juist' in de overtuiging dat het voor iedereen evident is dat de ander 'schijtirritant' is. Eigenlijk ben je dan net zo overtuigd van het eigen gelijk als de betweter. Met het verschil dat jij wel kunt aanvoelen en/of doseren. Wie is dan eigenlijk diegene die zich 'beter denkt te voelen'? (Calimero verwijt)

Ik geef het echt op, je wringt je in allerlei bochten als excuses voor je eigen gedrag.

Miepjecody schreef op 12-05-2024 om 12:30:

[..]

Je hoeft de emotie van een ander niet over te nemen.

Hoe kun je niets aanvoelen bij iemand?


Hoe bedoel je? Ik voel nooit iets aan. Of bedoel je waarnemen?

MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 12:40:

[..]

Hoe bedoel je? Ik voel nooit iets aan. Of bedoel je waarnemen?

Als je met iemand praat, kun je dan niet inschatten hoe diegene zich voelt? Of dat voelen? Serieuze vraag hoor.

Miepjecody schreef op 12-05-2024 om 12:42:

[..]

Als je met iemand praat, kun je dan niet inschatten hoe diegene zich voelt? Of dat voelen? Serieuze vraag hoor.

Niet als hij neutraal oogt.

MMcGonagall schreef op 12-05-2024 om 12:43:

[..]

Niet als hij neutraal oogt.

Maar je kan wel inschatten dat wat je zou zeggen, gepast is toch?  Of moet je daar over nadenken?

Bij veel mensen die neutraal " ogen" die ik langer ken, " voel" of zie ik wel wat ze " voelen" of denken. 

Campanula

Campanula

12-05-2024 om 12:50 Topicstarter

Miepjecody schreef op 12-05-2024 om 12:32:

[..]

Ik geef het echt op, je wringt je in allerlei bochten als excuses voor je eigen gedrag.

Relativeringen, bedenkingen en perspectief wisselen zijn geen excuses. Dat is voorbehouden aan excuses namelijk.

Campanula, misschien is dit boek iets voor je? Ik heb er veel aan gehad in ieder geval. Leest lekker weg en is heel leerzaam. Overigens niet alleen geschikt voor betweters maar voor iedereen met een blinde vlek mbt z’n eigen ego (en die hebben we allemaal natuurlijk). 

https://www.bol.com/nl/nl/p/mijn-ego-heeft-altijd-gelijk/9300000145370150/?bltgh=pNjNN2rXh98o288FknxACw.2_16.17.ProductImage

Campanula

Campanula

12-05-2024 om 13:26 Topicstarter

Poms schreef op 12-05-2024 om 13:12:

campanula, misschien is dit boek iets voor je? Ik heb er veel aan gehad in ieder geval. Leest lekker weg en is heel leerzaam. Overigens niet alleen geschikt voor betweters maar voor iedereen met een blinde vlek mbt z’n eigen ego (en die hebben we allemaal natuurlijk).
https://www.bol.com/nl/nl/p/mijn-ego-heeft-altijd-gelijk/9300000145370150/?bltgh=pNjNN2rXh98o288FknxACw.2_16.17.ProductImage

Dank je wel. Misschien kan ik zo een nog betere betweter worden 😁 De geïnteresseerde, ruimtegevende, luisterende, relatieverbindende en gevoelsalerte betweter. Om zo het aandeel betweterigheid te verlagen van 20% maar 10%.('Eerder 100% naar 90% in jouw geval'). 

Campanula schreef op 12-05-2024 om 13:26:

[..]

Dank je wel. Misschien kan ik zo een nog betere betweter worden 😁 De geïnteresseerde, ruimtegevende, luisterende, relatieverbindende en gevoelsalerte betweter. Om zo het aandeel betweterigheid te verlagen van 20% maar 10%.('Eerder 100% naar 90% in jouw geval').

Met een beetje reflectie en wat aangeleerd gedrag kom je al een heel eind hoor. En bovendien, jij bent wellicht een betweter, een ander is weer wat anders. Koppig, hardleers, pedant, arrogant, apathisch, bot, tactloos, onachtzaam. Er is altijd wel wat  

(ik probeer zelf steeds beter te worden in relativeren, haha)

Campanula

Campanula

12-05-2024 om 13:55 Topicstarter

Poms schreef op 12-05-2024 om 13:43:

[..]

Met een beetje reflectie en wat aangeleerd gedrag kom je al een heel eind hoor. En bovendien, jij bent wellicht een betweter, een ander is weer wat anders. Koppig, hardleers, pedant, arrogant, apathisch, bot, tactloos, onachtzaam. Er is altijd wel wat

(ik probeer zelf steeds beter te worden in relativeren, haha)

Dat ben ik ook allemaal. 1 topic per keer hè. 😉. Of misschien iets voor anderen om voor te leggen aan het forum. Goede eigenschappen zijn vaak wat saai om te bespreken. Volgens mij gaat dat relativeren wel goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.