Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Betweterigheid verminderen


Geef nou eens antwoorden over welke onderwerpen het gaat dan?
Woon je in Brabant?

Campanula schreef op 10-05-2024 om 19:41:

[..]

Mijn ervaring is dat ook wel. Goed beschreven. 2 maten meten bij hetzelfde gedrag per gender. Zoals je omschrijft is 'verbinden' meer een verwachting richting vrouwen en 'autonoom' zijn meer een verwachting richting mannen.

'Beter weten, verschil zoeken, bluffen, stelligheid, brallen, uitdagen, dollen' zit ook in dezelfde hoek. Meer mannelijkheid. En 'verbinding zoeken, empathisch zijn, voorzichtigheid, twijfelen, voorkomendheid, ruimte geven' meer bij vrouwelijkheid.

Maar zoals altijd is er een minder zichtbare tegenpool of zelfs een onderdrukte projectie. Misschien is de betweter de belichaming van wat sommigen zelf zouden willen zijn, of al van zichzelf vinden (maar balen van het openlijke geëtaleer van anderen en het een gebrek aan beheersing/beschaving vinden).

Mijn hoofd heb ik de laatste 25 jaar regelmatig gestoten. Zijn natuurlijk wel gemiddelden en je komt zo al snel op het barpraat-niveau terecht.

Terwijl in mijn hoofd ‘de betweter’ een beetje is zoals die vervelende oom. Juist een stereotype man. 

Wat bedoel je met “Misschien is de betweter de belichaming van wat sommigen zelf zouden willen zijn, of al van zichzelf vinden (maar balen van het openlijke geëtaleer van anderen en het een gebrek aan beheersing/beschaving vinden).?” Mij lijkt van niet, maar dat heeft misschien met mijn beeld dat ik hierboven van de betweter schetste, wie wil nou als die vervelende oom zijn?


Campanula

Campanula

10-05-2024 om 21:39 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 10-05-2024 om 21:28:

[..]

Terwijl in mijn hoofd ‘de betweter’ een beetje is zoals die vervelende oom. Juist een stereotype man.

Wat bedoel je met “Misschien is de betweter de belichaming van wat sommigen zelf zouden willen zijn, of al van zichzelf vinden (maar balen van het openlijke geëtaleer van anderen en het een gebrek aan beheersing/beschaving vinden).?” Mij lijkt van niet, maar dat heeft misschien met mijn beeld dat ik hierboven van de betweter schetste, wie wil nou als die vervelende oom zijn?


? Dat zeg ik toch. Dat het meer 'mannelijk' gedrag is en dat het anders getaxeerd kan worden bij vrouwen. 

Wie zegt trouwens dat oom zichzelf  vervelend vindt? Dat is toch de mening van de observator. Net als irritant oid. Dat is toch een persoonlijk perspectief? Mijn punt is dat gedrag van anderen iets zegt over jezelf. Ook onbewust.

Voor mij geldt dat mijn betweterigheden nagenoeg altijd te googelen zijn. Dan kan ik me dus erg ergeren aan het feit dat de ander niet inbindt, maar vind het ook stom om dan Google onder zijn neus te drukken. Mijn zus heeft zo’n vriendin, daar heb ik eens een kwartier mee gediscussieerd over of Ouddorp in Zuid-Holland ligt. Zij vond dat het juiste antwoord al in de naam van het vakantiepark zat (Port Zélande). Die vriendin vindt mij dus een betweter, maar ik kan dat ook van haar zeggen (qua gedrag dan, want feitelijk zit ze er vaak naast). Als ik er zo over nadenk, de man van mijn zus is ook een betweter. Jeetje, zij trekt ze aan, misschien komt dat doordat ze met een is opgegroeid

Campanula

Campanula

10-05-2024 om 21:49 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 10-05-2024 om 21:24:

[..]

Nou nee, niet echt. Ik ben geen betweter, en ik zou dat ook echt niet willen zijn.

Ik heb veel mensen om mij heen die van veel onderwerpen veel meer weten dan dat ik dat weet, en dat is vaak fijn praten met hen, en leerzaam en ik heb daar geen enkele moeite mee. Maar zodra iemand betweterig gaat doen, haak ik af.

Ik besef dat mensen die zelf betweterig zijn, daar iets anders onder verstaan dan de meeste mensen die last hebben van betweterig gedrag van iemand anders.

Sowieso heb ik niets met mensen die heel stellig zijn. Dat is mij te zwart-wit en dingen zijn zelden zwart-wit. Ik heb liever mensen die open in het leven staan. Vaak bestaan er meerdere waarheden naast elkaar.

Dat is je goed recht hoor. Zelf kan ik prima omgaan met andere betweters. Ik haak zelf af bij andere gedragingen. 

En heel 'stellig' en 'beter weten' is voor mij niet hetzelfde. Een 'corrigeerder' hoeft zelf niet stellig te zijn. Kan ook een onzekere Piet Lut zijn zonder stellige uitspraken. 

Campanula schreef op 10-05-2024 om 21:39:

[..]

? Dat zeg ik toch. Dat het meer 'mannelijk' gedrag is en dat het anders getaxeerd kan worden bij vrouwen.

Wie zegt trouwens dat oom zichzelf vervelend vindt? Dat is toch de mening van de observator. Net als irritant oid. Dat is toch een persoonlijk perspectief? Mijn punt is dat gedrag van anderen iets zegt over jezelf. Ook onbewust.

Ik snap wat je zegt, maar als veel mensen moeite hebben met bepaald gedrag, ligt het dan aan al die mensen?

Net als de spookrijder die vind dat iedereen aan de verkeerde kant rijdt. 


Campanula

Campanula

10-05-2024 om 22:22 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 10-05-2024 om 22:10:

[..]

Ik snap wat je zegt, maar als veel mensen moeite hebben met bepaald gedrag, ligt het dan aan al die mensen?

Net als de spookrijder die vind dat iedereen aan de verkeerde kant rijdt.


Snap ik ook wel weer. Veel mensen is natuurlijk wel een realitycheck voor je gedrag. Daarom wil ik ook tips. Heb er al veel gekregen. Maar veel mensen kunnen ook dezelfde vooroordelen en onverdraagzaamheid etaleren over mijn persoon en communicatie waardoor ik voor mijn gevoel op eieren moet lopen. 

Wil geen onnodige aanstoot wil geven, maar wel mezelf blijven. Hoor gelukkig ook nog wel eens dat mensen mij aardig en vriendelijk vinden IRL. Maar wel 'gebekt'.

Ies

Ies

11-05-2024 om 00:16

Boeiend onderwerp, en zet me zelf ook flink aan het denken.
Ik kan zelf ook wel betweterig zijn denk ik, en dat stoort mensen nogal. Vooral mijn ouders, broer, partner. Ik kan me dan weer storen aan hun pleasende, ‘sociale’ gedrag.
Het is dus ook wel een kwestie van smaak, denk ik. 
En behoefte. Zelf heb ik ook weleens totaal geen puf voor een ‘gebekt’ iemand. Het kost nl wél veel energie. Hoe leuk het ook kan zijn.

Ies schreef op 11-05-2024 om 00:16:

Boeiend onderwerp, en zet me zelf ook flink aan het denken.
Ik kan zelf ook wel betweterig zijn denk ik, en dat stoort mensen nogal. Vooral mijn ouders, broer, partner. Ik kan me dan weer storen aan hun pleasende, ‘sociale’ gedrag.
Het is dus ook wel een kwestie van smaak, denk ik.
En behoefte. Zelf heb ik ook weleens totaal geen puf voor een ‘gebekt’ iemand. Het kost nl wél veel energie. Hoe leuk het ook kan zijn.

Heel grappig, dat je dan pleasend zou zijn als je niet betweterig bent.

Nogmaals, kan iemand eens komen met voorbeelden of onderwerpen?

In gesprekken die ik met mensen voer is zo goed als nooit aanleiding om iets beter te kunnen weten.

Campanula schreef op 10-05-2024 om 22:22:

[..]

Snap ik ook wel weer. Veel mensen is natuurlijk wel een realitycheck voor je gedrag. Daarom wil ik ook tips. Heb er al veel gekregen. Maar veel mensen kunnen ook dezelfde vooroordelen en onverdraagzaamheid etaleren over mijn persoon en communicatie waardoor ik voor mijn gevoel op eieren moet lopen.

Wil geen onnodige aanstoot wil geven, maar wel mezelf blijven. Hoor gelukkig ook nog wel eens dat mensen mij aardig en vriendelijk vinden IRL. Maar wel 'gebekt'.

Waarom geef je geen voorbeelden van zo'n gesprek?

Campanula

Campanula

11-05-2024 om 08:44 Topicstarter

Miepjecody schreef op 11-05-2024 om 08:31:

[..]

Heel grappig, dat je dan pleasend zou zijn als je niet betweterig bent.

Nogmaals, kan iemand eens komen met voorbeelden of onderwerpen?

In gesprekken die ik met mensen voer is zo goed als nooit aanleiding om iets beter te kunnen weten.

Heel grappig is ook dat er geen tegenstelling was, maar enkel een irritatie over ander gedrag. Die koppeling breng jij toch echt zelf aan. 

Generiek, conceptueel en beschouwend werkt voor mij trouwens al meerdere bladzijden prima. Misschien dat andere mensen voorbeelden willen aandragen? Er zijn genoeg betweters in dit topic.

Campanula schreef op 10-05-2024 om 21:39:

[..]

? Dat zeg ik toch. Dat het meer 'mannelijk' gedrag is en dat het anders getaxeerd kan worden bij vrouwen.

Wie zegt trouwens dat oom zichzelf vervelend vindt? Dat is toch de mening van de observator. Net als irritant oid. Dat is toch een persoonlijk perspectief? Mijn punt is dat gedrag van anderen iets zegt over jezelf. Ook onbewust.

Die oom vindt zichzelf vast niet vervelend, maar dat hij dan de belichaming van wat sommigen zelf zouden willen zijn, is toch iets heel anders? Of ik begrijp je totaal verkeerd. 

Wat betreft je eerste punt: je reageerde op iemand die zich afvroeg of vrouwen vaker als betweter neergesabeld werden dan mannen. Ik haak aan bij de loop van het gesprek. 

Campanula

Campanula

11-05-2024 om 09:09 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 11-05-2024 om 09:04:

[..]

Die oom vindt zichzelf vast niet vervelend, maar dat hij dan de belichaming van wat sommigen zelf zouden willen zijn, is toch iets heel anders? Of ik begrijp je totaal verkeerd.

Ik bedoel daarmee dat sommige mensen het zelf ook graag 'beter zouden willen weten' en dat die belichaming frustreert, omdat ze dat stuk misschien bij zichzelf onderdrukken. Onbewust zou ook nog kunnen. Projectie.

Campanula schreef op 11-05-2024 om 09:09:

[..]

Ik bedoel daarmee dat sommige mensen het zelf ook graag 'beter zouden willen weten' en dat die belichaming frustreert, omdat ze dat stuk misschien bij zichzelf onderdrukken. Onbewust zou ook nog kunnen. Projectie.

En ik denk dus dat dat niet zo vaak het geval is. Maar ik hou niet zo van de projectie-theorie om je eigen gedrag te vergoelijken. 

Campanula schreef op 11-05-2024 om 08:44:

[..]

Heel grappig is ook dat er geen tegenstelling was, maar enkel een irritatie over ander gedrag. Die koppeling breng jij toch echt zelf aan.

Generiek, conceptueel en beschouwend werkt voor mij trouwens al meerdere bladzijden prima. Misschien dat andere mensen voorbeelden willen aandragen? Er zijn genoeg betweters in dit topic.

Maar waarom kun je zelf niets zeggen dan?

Gewoon een praktijkvoorbeeld over hoe het gaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.