Over het forum
AlexOudersnl
05-04-2022 om 18:47
Discussie over moderatie
Hi allen! Wat een activiteit vandaag, waar wij nog met een reactie op komen. De moderators konden vandaag hier niet op reageren aangezien dit Viafora in z'n geheel betreft, dus dat privilege heb ik. Laat het nu net zijn dat ik vandaag, sinds 's ochtends vroeg tot nu net, van huis was (en niet lekker in staat om dit op te pakken).
Ik moet even een deel herlezen en bijlezen en daarna nadenken of en hoe we met aangekaarte punten om moeten gaan.
Durf niet te beloven dat ik vanavond nog met een reactie kom, maar een reactie komt er sowieso.
Mija
06-04-2022 om 18:59
Battle-Royale schreef op 06-04-2022 om 18:55:
[..]
Waar precies heb ik egocentrisch en aansteller gebruikt? Het woord imitatie heb ik gebruikt en mijn mening is ongewijzigd.
En ik heb nog nooit om een ban gevraagd.
Pejeka1
06-04-2022 om 19:03
Mija schreef op 06-04-2022 om 18:36:
[..]
Nee hoor, het is helemaal precies waar dit draadje over gaat. Namelijk hoe we vinden dat we met elkaar moeten of mogen omgaan. Wat je ervan vindt om mensen in dat soort termen te bespreken. Het gaat er niet over 'of je dat vindt'.
Vertel eens Pejeka, vind jij dat je mensen op die manier kunt bespreken? En zijn er dan ook grenzen in wat mensen over jou mogen zeggen of vind jij alle termen die anderen voor jou kunnen gebruiken als je weerzin bij ze oproept, misschien ook wel juist in je kwetsbare kanten, acceptabel?
Zoals ik zei, dit topic gaat over de moderatie, niet over gender-issues. Daar is een ander topic voor. Dus ik stel voor dat we daar deze discussie voeren.
Mija
06-04-2022 om 19:06
Pejeka1 schreef op 06-04-2022 om 19:03:
[..]
Zoals ik zei, dit topic gaat over de moderatie, niet over gender-issues. Daar is een ander topic voor. Dus ik stel voor dat we daar deze discussie voeren.
Je houdt je van de domme. Je bent een slimme vent en je begrijpt best waar ik naar vraag.
Pejeka1
06-04-2022 om 19:11
Mija schreef op 06-04-2022 om 19:06:
[..]
Je houdt je van de domme. Je bent een slimme vent en je begrijpt best waar ik naar vraag.
Ja, en dat krijg je van mij hier niet, omdat dit niet het topic is waar vraagstukken over gender besproken worden, maar de moderatie van dit forum.
En als het over de moderatie gaat, kan je mijn mening hebben. Ik zal nooit iemand staffen omdat zijn of haar mening me niet zint. Ik ga er met alle liefde mee in discussie, maar zoals een Franse filosoof ooit opmerkte (vrij vertaald): Ik kan het hardgrondig met je oneens zijn, maar ik zal tot mijn laatste ademstoot jouw vrijheid om jouw mening te uiten blijven verdedigen.
QuizzicalOpossum53
06-04-2022 om 19:16
Mija schreef op 06-04-2022 om 18:26:
[..]
Je weet heel goed dat het hier over een veel breder issue gaat dan over 'Wat heeft Redbulletje vandáág nou weer gepost'.
Laten we dat bredere issue dan eens bespreken. Wat vind jij dan van de kwalificaties van non-binairen en transmensen waaraan ik refereer en die ik categorisch afwijs Redbulletje. Moeten die kunnen? Moeten anderen bijvoorbeeld ook over jou of over mij of over wie dan ook op of buiten dit forum zulke vijandige, negatieve dingen kunnen zeggen op dit forum? Want voor mij geldt: als je ze over één persoon mag zeggen, mag je ze over íedereen zeggen. Dus dan ook over jou en mij. En dan uiteraard ook over degene die dit soort dingen zegt. Waarom niet?
Het gaat om de volgende dingen: ik heb hier van non-binairen en transmensen voorbij zien komen dat ze egocentrisch zijn, aandachtstrekkers, dat het eigenlijk allemaal onzin is, dat men zéker weet dat er alleen maar mannen en vrouwen zijn, dat ze imitatie zijn, onecht.
Wat vind jij daar dan van Redbulletje? Zou je zelf dat soort dingen naar je hoofd willen krijgen als een ander nou eenmaal van mening is dat jij 'niet normaal' bent of 'afwijkend'?
Redbulletje krijgt dit vaak genoeg naar haar hoofd. Door dezelfde forummers die nu klagen omdat anderen dingen zeggen die ze niet prettig vinden. Vind ik nogal ironisch.
Los van Redbulletje, ja dit soort dingen mag je van mij zeggen. Ik weet niet of dit echt zo gezegd is, ik volg deze topics niet en ik zie ook nog wel eens wat verdraaid worden hier. Maar ook als het wel gezegd is: ja, dit mag je vinden en dit mag je zeggen. Los van wat ik ervan vind, ik vind niet zoveel van dit onderwerp, is het onaardig en ongevoelig en zelfs bot. En je mag daar dan ook duidelijk op reageren als je het er niet mee eens bent. Je kan het zelfs staffen of deze persoon negeren. Maar je mag niet verwachten dat iemand de mond gesnoerd wordt omdat zijn of haar mening je niet aanstaat of de manier waarop die wordt geuit, mits het binnen de forumregels blijft.
letterkoekje
06-04-2022 om 19:27
Drietje schreef op 06-04-2022 om 19:16:
[..]
Redbulletje krijgt dit vaak genoeg naar haar hoofd. Door dezelfde forummers die nu klagen omdat anderen dingen zeggen die ze niet prettig vinden. Vind ik nogal ironisch.
Los van Redbulletje, ja dit soort dingen mag je van mij zeggen. Ik weet niet of dit echt zo gezegd is, ik volg deze topics niet en ik zie ook nog wel eens wat verdraaid worden hier. Maar ook als het wel gezegd is: ja, dit mag je vinden en dit mag je zeggen. Los van wat ik ervan vind, ik vind niet zoveel van dit onderwerp, is het onaardig en ongevoelig en zelfs bot. En je mag daar dan ook duidelijk op reageren als je het er niet mee eens bent. Je kan het zelfs staffen of deze persoon negeren. Maar je mag niet verwachten dat iemand de mond gesnoerd wordt omdat zijn of haar mening je niet aanstaat of de manier waarop die wordt geuit, mits het binnen de forumregels blijft.
Drietje, ik ben blij dat er toch nog mensen zijn die denken zoals jij, Redbul en ik. Waar zijn we mee bezig als we hier een toneeltje zitten opvoeren? Dat we uit schrik om geband of weggejaagd te worden moeten zwijgen of onze mening veranderen. Want zoals ik al eerder schreef, in mijn ogen is er in dat bepaalde topic niks geschreven waarvan ik dacht: je moet maar durven. En waar gaat het allemaal eindigen als mensen zeggen: ik kan hier niet tegen en ik kan daar niet tegen? Niemand is verplicht een topic te volgen en als je dat wel doet, dan moet je niet zeuren dat je gekwetst bent. Da's net als vrijwillig naar een triller kijken en nadien zeggen: ik kan tegen de spanning niet. Zoiets mag de televisie niet meer uitzenden.
Biscuitje
06-04-2022 om 19:37
redbulletje schreef op 06-04-2022 om 18:32:
[..]
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik ook niet binnen de normen van normaal val, waarom zou dat ontkent moeten worden? Ik heb nog nooit een behandeling met zijden handschoentjes gevraagd. Ik denk dat het interessanter is te lezen wat mensen echt denken dan dat ze toneel spelen in het openbaar maar achter je rug evengoed hun negatieve mening hebben.
Je hoeft niet altijd te zeggen wat je denkt. Als je een dik iemand ziet lopen zeg je ook niet tegen diegene dat het een dikzak is. Dat heeft niks te maken met toneelspelen of een negatieve mening achter iemands rug hebben. Dat heeft te maken met fatsoen en respect. En wat je in het 'echte' leven niet tegen of over mensen zegt hoef je online ook niet tegen mensen te zeggen. Want ook online kan je mensen kwetsen en waarom zou je dat willen.
Cookielover
06-04-2022 om 19:41
Mija schreef op 06-04-2022 om 17:55:
[..]
Dan ophouden met piepen dat je pas jezelf kan zijn als je geen weerwoord meer krijgt. Wat is er dan precies verkeerd aan mensen die luid en duidelijk laten weten niet te willen horen wat jij zegt? Ze vinden het niet kunnen wat je eruit kraamt als je mensen negatief bejegent. Dat is óók een mening. Leer er maar mee leven dat anderen, álle anderen, net zoveel recht hebben om hun gelijk te halen als jij. En met een beetje pech ook op een botte, insensitieve manier. Dat recht behoud je jezelf immers ook voor. En als jij bot en afwijzend mag zijn, dan mag ik het ook. Jij hebt niet het recht om verschoond te blijven van pittige reacties omdat jij wat je zelf zegt nou eenmaal 'normale meningen' vindt. Als iemand bijvoorbeeld non-binairen of transmensen tot de enkels mag afbreken en in de kast jagen omdat dat nou eenmaal diens conservatieve mening is, heeft die persoon zelf de spelregels van de discussie neergelegd. Dan krijg je dat terug. Dan wordt diegene op zijn/haar beurt door anderen 'weggejaagd'. Daar kun je dan niet over gaan jammeren. Dat is dan gewoon de vorm die de discussie kennelijk aanneemt. All in the game. Dus óf zelf inbinden en meer respect tonen naar anderen als je dat zelf verwacht te krijgen óf accepteren dat je zelf je eigen afwijzing recht in je gezicht terug geslingerd krijgt.
Aan forumbeheer de vraag: wil je zo'n vechtkooi waarin mensen elkaar de tent uit knokken?
Scheelt typen.
Pejeka1
06-04-2022 om 19:41
Biscuitje schreef op 06-04-2022 om 19:37:
[..]
Je hoeft niet altijd te zeggen wat je denkt. Als je een dik iemand ziet lopen zeg je ook niet tegen diegene dat het een dikzak is. Dat heeft niks te maken met toneelspelen of een negatieve mening achter iemands rug hebben. Dat heeft te maken met fatsoen en respect. En wat je in het 'echte' leven niet tegen of over mensen zegt hoef je online ook niet tegen mensen te zeggen. Want ook online kan je mensen kwetsen en waarom zou je dat willen.
Ik ben een magere lat en heel mijn leven al zo genoemd. Heb ik me nooit iets van aangetrokken, want het klopte. Dus waarom zou je iemand die duidelijk "dik" is, niet dik mogen noemen? Ik heb wel eens het idee dat we een beetje té overgevoelig zijn geworden.
Maar nogmaals, het gaat om de moderatie hier, niet om meningen over allerlei issues.
Lily.
06-04-2022 om 19:44
Pejeka1 schreef op 06-04-2022 om 19:41:
[..]
Ik ben een magere lat en heel mijn leven al zo genoemd. Heb ik me nooit iets van aangetrokken, want het klopte. Dus waarom zou je iemand die duidelijk "dik" is, niet dik mogen noemen? Ik heb wel eens het idee dat we een beetje té overgevoelig zijn geworden.
Maar nogmaals, het gaat om de moderatie hier, niet om meningen over allerlei issues.
Zo te lezen gaat het alleen maar over Redbulletje bashen. Dat heeft vrij weinig met moderatie te maken
Miraval
06-04-2022 om 19:48
[..]
Met dat verschil dat die dikke persoon niet vraagt om meningen en de onderwerpen op dit forum wel. Anders zou een forum niet kunnen bestaan.
Je kunt best prima je mening geven, zonder iemand nadrukkelijk te kwetsen. Gelukkig mogen mensen van mening verschillen. Het is toch niet zo dat je hier een topic opent en dat je daar alleen reacties van gelijkgestemden mag krijgen en degenen met een afwijkende mening moeten dan maar niet reageren? Dan kan je dit forum net zo goed opdoeken.
Doemijdieglazenbol
06-04-2022 om 19:54
Drietje schreef op 06-04-2022 om 19:16:
[..]
Maar je mag niet verwachten dat iemand de mond gesnoerd wordt omdat zijn of haar mening je niet aanstaat of de manier waarop die wordt geuit, mits het binnen de forumregels blijft.
En daarom vraag ik me dus af hoe het zit met die forumregels. Want die zijn er wel, maar worden niet meer gehanteerd, begrijp ik.
Maar tot die tijd zie ik deze discussie niet beslecht. Er staat in de regels dat provoceren en discrimineren niet mag. Maar in praktijk mag het dus wel. Sommigen willen de praktijk behouden, anderen willen die regels gehanteerd zien.
Dat je dan nog de discussie krijgt wiens definities van discriminatie en provocatie gehanteerd worden, is misschien ingewikkelder dan dit soort zaken enigszins toestaan?
ik zou het prettig vinden als forumbeheer stelling nam en me vertelt wat ik ongeveer kan verwachten. Want het zijn tot nog toe politieke verklaringen waar ik niet echt wijzer van word en waar het probleem volgens mij van door blijft etteren.
Cookielover
06-04-2022 om 19:55
[..]
Dat dus.
Op een feestje zeg je toch ook niet dat je zwarte mensen lelijk vindt, of dat al die luie uitkeringstrekkers prima kunnen werken, of dat transvrouwen 'gewoon' mannen zijn?
Of is het echt zo, dat sommige forummers in het echte leven net zo'n grote bek hebben als hier?
Cookielover
06-04-2022 om 19:59
Pejeka1 schreef op 06-04-2022 om 19:41:
[..]
Fijn voor je. Toen ik een BMI van 14 had en met een depressie worstelde werd ik door klasgenoten uitgescholden voor scharminkel en spillebeen. Dat helpt dan echt.
Biscuitje
06-04-2022 om 20:04
Miraval schreef op 06-04-2022 om 19:48:
[..]
Met dat verschil dat die dikke persoon niet vraagt om meningen en de onderwerpen op dit forum wel. Anders zou een forum niet kunnen bestaan.
Je kunt best prima je mening geven, zonder iemand nadrukkelijk te kwetsen. Gelukkig mogen mensen van mening verschillen. Het is toch niet zo dat je hier een topic opent en dat je daar alleen reacties van gelijkgestemden mag krijgen en degenen met een afwijkende mening moeten dan maar niet reageren? Dan kan je dit forum net zo goed opdoeken.
Klopt, je kan inderdaad prima je mening geven zonder kwetsend te zijn maar helaas zijn er ook mensen hier die dat niet kunnen en dan moet Forumbeheer mijns inziens ingrijpen. En dat heeft niks te maken met een andere mening hebben.
Daarnaast zeg je dat dikke mensen niet vragen om een mening en mensen hier op het forum wel. Maar dat zie ik anders. Dit gaat alleen op als een negatieve reactie hier op het forum een antwoord is op de vraag die wordt gesteld. Dan vraagt de TO er om. Maar de reacties zijn lang niet altijd een antwoord op de vraag die wordt gesteld. Een onschuldige vraag kan hier ontaarden in een hele nare discussie die niks meer met de vraag te maken heeft. En zo worden mensen dus ongevraagd gekwetst.