Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Zomervakantie

Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:18:

[..]

Zeker, dat is voor werknemers in het onderwijs lastiger. Al zitten alle ouders met kinderen in het basis en middelbaar onderwijs ook vast aan die vakanties.

och ja, als we zo gaan beginnen. 

Treurniet schreef op 23-07-2023 om 10:19:

[..]

Net of iedereen die geschikt is voor de zorg, ook geschikt is voor het onderwijs. Ik heb weinig met onderwijs aan kinderen.

nee, maar er is een hele grote groep hier, die maar denkt dat het allemaal zo makkelijk is  in het onderwijs en graag 10 weken vakantie wil hebben. 

Ik werk ook in de zorg (niet aan het bed) maar ik erger me dood aan al het gezeur hier over werken in de zorg. Als het zo zwaar is, ga wat anders doen.

Ysenda schreef op 23-07-2023 om 10:17:

het aantal uren in een fulltime jaartaak is gelijk aan andere banen. Ze werken zonder overwerk net zoveel uren als mensen met een andere fulltime baan alleen anders verdeeld over het jaar.
1659 uur, te verdelen over het hele jaar.
Een 36 urige werkweek met 5 weken vakantie komt op een jaartaak van 1690 uur maar wel met het voordeel dat je zelf je vakantiedagen kunt bepalen.

Dat klopt, maar de wijze waarop docenten vakantie (moeten) opnemen is dan toch een uitzonderingspositie? Dat is hoe het systeem is ingericht. De vraag of dat systeem (nog) gunstig is voor kinderen is naar mijn mening een terechte. We weten dat dat voor kinderen die niet op vakantie kunnen niet zo is. En voor ouders is het ieder jaar weer een circusact om de opvang van hun kinderen passend te krijgen (naast hun baan en die 4.5 weken vakantie per jaar). 

Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:24:

[..]

Dat klopt, maar de wijze waarop docent vakantie (moeten) opnemen is dan toch een uitzonderingspositie? Dat is hoe het systeem is ingericht. De vraag of dat systeem gunstig is voor kinderen is naar mijn mening een terechte. We weten dat dat voor kinderen die niet op vakantie kunnen niet zo is. En voor ouders is het ieder jaar weer een circusact om de opvang van hun kinderen passend te krijgen (naast hun baan en die 4.5 weken vakantie per jaar).

volgens mij is het de keuze van de ouders om kinderen te nemen, en daar horen zulke dingen bij. 

Bij de vakanties in het onderwijs moeten kinderen centraal staan. Wat hebben zij nodig wat is goed voor het kind.

Als ouder merkte ik altijd dat mijn kinderen vlak voor vakanties moe waren en begonnen te jengelen. De vakantie kwam dan precies op tijd en ze konden dan lekker bij komen en ongestoord kind zijn.

Wat de juiste duur voor de zomervakantie is zal per kind verschillen. 
Mijn kinderen vonden 6 weken heerlijk. We gingen meestal 2 a 3 weken op vakantie, ze gingen een week naar de vakantieweek van onze woonplaats dan waren er maar 2 weken om lekker te lummelen zo'n vakantie was om voor we het wisten.

Wij vonden 6 weken dus precies goed voor onze kinderen. 

Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 10:26:

[..]

volgens mij is het de keuze van de ouders om kinderen te nemen, en daar horen zulke dingen bij.

Zo sla je het wel plat natuurlijk.

Soms is het passend zaken te heroverwegen. Bv als er sprake is van voortschrijdend inzicht en dat iets niet meer passend is bij het heden. Wat mij betreft gaat dat echt op voor de vakanties in het onderwijs. (En trouwens ook de schooltijden op het lager onderwijs). 

Maar er lijkt altijd vrij weinig ruimte voor deze discussie. 

Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 10:26:

[..]

Als maatschappij zouden we volgens mij de zorg voor kinderen makkelijk moeten laten combineren met werk.Deze maatschappij vergrijst.

6 weken schoolvakantie zorgt bij veel ouders waarschijnlijk voor enige opvangproblemen.

Tuinfluiter schreef op 23-07-2023 om 10:30:

Bij de vakanties in het onderwijs moeten kinderen centraal staan. Wat hebben zij nodig wat is goed voor het kind.

Als ouder merkte ik altijd dat mijn kinderen vlak voor vakanties moe waren en begonnen te jengelen. De vakantie kwam dan precies op tijd en ze konden dan lekker bij komen en ongestoord kind zijn.

Komt dat ook niet juist omdat de vakantie eraan komt en er op school een andere sfeer hangt. Bovendien gebeurt er de laatste paar weken op veel scholen ook niet meer veel. 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

23-07-2023 om 10:38

Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 10:22:

[..]

nee, maar er is een hele grote groep hier, die maar denkt dat het allemaal zo makkelijk is in het onderwijs en graag 10 weken vakantie wil hebben.

Ik werk ook in de zorg (niet aan het bed) maar ik erger me dood aan al het gezeur hier over werken in de zorg. Als het zo zwaar is, ga wat anders doen.

Waar is die hele grote groep zeurders dan 

Want ik lees ze niet .

Treurniet schreef op 23-07-2023 om 10:32:

[..]

Als maatschappij zouden we volgens mij de zorg voor kinderen makkelijk moeten laten combineren met werk.Deze maatschappij vergrijst.

6 weken schoolvakantie zorgt bij veel ouders waarschijnlijk voor enige opvangproblemen.

Het zijn niet 6 weken maar verdeeld over het jaar 12 weken.

En ja die zijn lastig op te vangen voor ouders, toch denk ik niet dat kinderen minder dan dat aantal weken rust nodig hebben.

Waarbij minimaal 1 periode langer dan 3 weken zou moeten zijn. Kinderen en zeker die in de leeftijd van de basisschool zijn geen uitgegroeide volwassenen. 

Ook volwassenen worden overvraagd maar hebben zelf meer sturingsmogelijkheden. Je kunt meer of minder uren gaan werken, een opleiding volgen om meer te gaan verdienen, ern baan in een andere sector zoeken. Dat kunnen leerlingen allemaal niet.

Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 10:22:

[..]

nee, maar er is een hele grote groep hier, die maar denkt dat het allemaal zo makkelijk is in het onderwijs en graag 10 weken vakantie wil hebben.

Is een beetje pavlov. 

Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 09:56:

Als iedereen die zo graag die 10 weken vakantie wil hebben, zeurt over de zorg, zich laat omscholen tot leraar, dan is dat tekort iig weg.

Ze zouden ook meer onderwijs assistenten kunnen opleiden tot leraar dan neemt een deel van de tekorten weg en zal de werkdruk verlagen waardoor er minder klassenassistenten nodig zijn. Met meer leraren kun je de klassen kleiner maken en zo zorgen voor meer aandacht per kind.

Ik heb altijd samen met mijn kinderen genoten van de schoolvakantie. Die 6 weken vliegen om en natuurlijk is het plannen ivm werk, maar daar heb je 'n jaar de tijd voor...
2/3 weken weg en daarna vaak nog 'n weekje op zomerkamp en/of logeren. Verder, geen gehaast lekker bijkomen en af en toe nog een dagje inplannen om iets leuks te doen. 

Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:24:

[..]

Dat klopt, maar de wijze waarop docenten vaakantie (moeten) opnemen is dan toch een uitzonderingspositie? Dat is hoe het systeem is ingericht. De vraag of dat systeem (nog) gunstig is voor kinderen is naar mijn mening een terechte. We weten dat dat voor kinderen die niet op vakantie kunnen niet zo is. En voor ouders is het ieder jaar weer een circusact om de opvang van hun kinderen passend te krijgen (naast hun baan en die 4.5 weken vakantie per jaar).

Nederlanders en opvang is wel een ding ja. Mijn kind gaat op geheel Amerikaans, Franse en Italiaanse wijze op kamp, waar ze weer hele andere dingen leert dan op school.

(De gemeente hier biedt voor of een habbekrats of gratis ook nog een kamp aan, voorrang voor kinderen van ouders die weinig inkomen hebben). 

Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:30:

[..]

Zo sla je het wel plat natuurlijk.

Soms is het passend zaken te heroverwegen. Bv als er sprake is van voortschrijdend inzicht en dat iets niet meer passend is bij het heden. Wat mij betreft gaat dat echt op voor de vakanties in het onderwijs. (En trouwens ook de schooltijden op het lager onderwijs).

Maar er lijkt altijd vrij weinig ruimte voor deze discussie.

Schooltijden veranderen ben ik ook helemaal voor. Kortere lestijden, betere naschoolse. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.