Huiskamer
Decibel88
22-07-2023 om 15:11
Zomervakantie
Ik ben van mening dat het korter kan, 4 weken zomervakantie voor scholen lijkt me prima!
Er is net een week voorbij en ik wordt nu al gek van al dat gegil en gekrijs. En dan is het nog niet eens super mooi weer..
In de straat waar ik woon wonen al zo'n 8 kinderen en als ze buiten spelen is het meestal op het velde tussen de tuinen in, vreselijk!
Waarom moeten die kids 6 weken aan 1 vakantie hebben?
Ik kan niet wachten tot de scholen weer beginnen
Due-scimmie
22-07-2023 om 20:20
Ik vond vroeger als kind het ook lang die zes weken. Vooral als puber. Na week of 5 wilde ik wel weer hockeyen.
Las laatst stuk over school waar je 7 tot 17 dagen flex kon kiezen en die tijd haalde je in tijdens summerschool.
Maar mijn kleuters waren erg toe aan vakantie. Gaan straks in bouwva 3 dagen per week naar de BSO en sluiten vakantie af met een speelvakantieweek. Vliegt om.
Evaluna
22-07-2023 om 20:26
Heerlijk die 6 weken. Eerder waren de kinderen altijd 3 weken bij ex, dan zelf nog 2 weken op vakantie en de kinderen waren amper thuis om zich te vervelen / vakantie te hebben.
Dit jaar zijn ze 6 weken bij mij. We zijn bijna 2 weken op vakantie geweest, ze hebben logeer afspraakjes staan en als mijn vakantie over is zal er wel weer wat meer structuur in komen. Voor nu is het heerlijk. Merkte dat als de kinderen amper thuis waren, ze echt niet uitgerust aan school begonnen.
Koko67
22-07-2023 om 21:03
Ted68 schreef op 22-07-2023 om 18:27:
Vanwege die 6 weken,word ik in mijn volgende leven geen verpleegkundige, maar lerares......
Ik zou zeggen, kom snel!
Op mijn school wordt het behalen van je onderwijsbevoegdheid volledig betaald. Je komt bij ons in de Flexpool als onderwijsassistent, je stagedag wordt ook betaald en na het behalen van je diploma heb je baangarantie.
( maar ik heb zomaar het gevoel dat dat nou ook weer niet de bedoeling is)
Oh en: De kinderen hebben 6 weken, ik bij lange na niet.
alhambra
22-07-2023 om 21:36
Ik was al kind dol op school en deed dus goed mijn best maar was ook dol op de zomervakantie. Natuurlijk verveelde ik me soms en dat was balen maar daarna kwamen de mooie projecten. Heb ooit met een vriendinnetje een buurtkrant gemaakt/geknutseld bijvoorbeeld.
Mischa83
22-07-2023 om 22:49
Ik heb begrepen dat docenten altijd meer uren werken dan hun contracturen gedurende het jaar, wat de vakanties natuurlijk een sigaar uit eigen doos maakt.
On topic; ik zou zelf ook voorstander zijn van flexibel vakantie opnemen op school. Dan kunnen ouders zelf kijken wat hun kind nodig heeft en zit je niet meer aan hoogseizoen drukte en prijzen vast. Maar goed, het zal lastig te realiseren zijn misschien.
Friezinnetje
22-07-2023 om 23:00
zelf vakantie invullen is natuurlijk lastig met lessen ed. Zijn er altijd kinderen afwezig en moeten ze weer leerstof inhalen.
mut
22-07-2023 om 23:13
Och, in Vlaanderen begint de vakantie op 1 juli en het nieuwe jaar start op 1 september (ook als dat op een vrijdag valt, alleen als het op een zaterdag of zondag valt verspringt de begindatum naar de maandag). Er zijn wel mensen die dat graag willen inkorten naar de 6 weken van NL, net als Wallonië al heeft gedaan, maar tot nu toe lukt dat nog niet.
zakchips
22-07-2023 om 23:29
Voor de kinderen vind ik 6 weken juist fijn. Echt even af kunnen schakelen en een pauze tussen de twee leerjaren. En ja hier wordt ook genoeg verveeld maar daar leren ze ook weer van en even niets schools moeten is ook lekker.
Treurniet
23-07-2023 om 01:34
Helemaal mee eens
4 weken is lang genoeg.
Daarna gaan de kinderen in deze volksbuurt zich vervelen en gaan hele dagen deurtje bellen en meer van dat soort ongein.
Mevrouw75
23-07-2023 om 06:57
-Nienke- schreef op 22-07-2023 om 16:24:
Ik heb een kind in de basisschoolleeftijd en werk zelf in het onderwijs, en zou ook wel voorstander zijn van een kortere zomervakantie. Graag dan andere vakanties allemaal langer . Zes hele weken is - ook als je twee of drie weken op vakantie bent - best lang, vind ik elk jaar weer. De pubers hebben zelfs nog iets meer vakantie en zijn op het laatst ook wel uitgedaan.
Ik vind de inkorting van 7 naar 6 in het middelbaar onderwijs nog steeds een van de slechtere besluiten die er genomen zijn.
De pubers hebben helemaal niet meer vakantie, ze hebben alleen die vergader- en sportdagenweken. Dat het als vakantie voelt voor ze snap ik best.
Mevrouw75
23-07-2023 om 06:58
mut schreef op 22-07-2023 om 23:13:
Och, in Vlaanderen begint de vakantie op 1 juli en het nieuwe jaar start op 1 september (ook als dat op een vrijdag valt, alleen als het op een zaterdag of zondag valt verspringt de begindatum naar de maandag). Er zijn wel mensen die dat graag willen inkorten naar de 6 weken van NL, net als Wallonië al heeft gedaan, maar tot nu toe lukt dat nog niet.
Heel de wereld heeft langer dan 6 weken vakantie in de zomer.
Mevrouw75
23-07-2023 om 07:01
Ted68 schreef op 22-07-2023 om 18:27:
Vanwege die 6 weken,word ik in mijn volgende leven geen verpleegkundige, maar lerares......
Dat kan ook in dit leven. Waarom wachten tot een volgend leven?
Mevrouw75
23-07-2023 om 07:04
Moradora schreef op 22-07-2023 om 19:28:
ik snap je volledig, ik vind die 6 weken ook erg lang en een kwelling.
Ik ben voorstander van bijv 5 flexdagen die ouders dan zelf kunnen inplannen ergens en dan een weekje minder zomervakantie.
De meeste mensen doen het met 3 weken zomer vakantie dan moet dat voor de leraren toch ook voldoende zijn, kunnen ze die andere 2 gebruiken als voorbereidingstijd dan heb je waarschijnlijk ook een stuk minder gezeur van anderen over de lange vakanties van de leraren.
Ik merk wel dat het een van de voordelen van een scheiding is, dat ik de kinderen niet de hele 6 weken thuis heb. Ze zijn de helft ongeveer bij hun vader en dat vind ik een verademing, zo kom ik de 3 weken dat ze hier zijn veel beter door en kan ik beter het gejengel en gezeur hebben. Zo heeft elk nadeel toch zijn voordeel😁
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat in elk ander beroep 3 weken zomervakantie rúim voldoende is, in het onderwijs een schijntje.
MidasWolf
23-07-2023 om 08:49
Mischa83 schreef op 22-07-2023 om 22:49:
Ik heb begrepen dat docenten altijd meer uren werken dan hun contracturen gedurende het jaar, wat de vakanties natuurlijk een sigaar uit eigen doos maakt.
On topic; ik zou zelf ook voorstander zijn van flexibel vakantie opnemen op school. Dan kunnen ouders zelf kijken wat hun kind nodig heeft en zit je niet meer aan hoogseizoen drukte en prijzen vast. Maar goed, het zal lastig te realiseren zijn misschien.
Ik vermoed dat ze eerder het duurdere hoogseizoen verlengen, door bijvoorbeeld Mei,Juni, en september duurder te maken. Want de vraag zal vooral in die maanden toenemen voor vakanties binnen Europa.
Moradora
23-07-2023 om 08:59
Mevrouw75 schreef op 23-07-2023 om 07:04:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring is toch dat in elk ander beroep 3 weken zomervakantie rúim voldoende is, in het onderwijs een schijntje.
Ik werk in de zorg en met alle ellende en tekorten van de afgelopen jaren is ook voor hen 3 weken tekort maar er zijn vast meer beroepen voor wie dat geldt .
Dus waarom een uitzonderings positie voor het onderwijs? Andere beroepen hebben vaak max 5 weken vakantie. Laten we dat dan optrekken dat die wat vaker op vakantie mogen. Je maakt mij niet wijs dat mensen uit het onderwijs in de korte vakanties niet weg kunnen omdat ze het zo druk hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.