Huiskamer
Decibel88
22-07-2023 om 15:11
Zomervakantie
Ik ben van mening dat het korter kan, 4 weken zomervakantie voor scholen lijkt me prima!
Er is net een week voorbij en ik wordt nu al gek van al dat gegil en gekrijs. En dan is het nog niet eens super mooi weer..
In de straat waar ik woon wonen al zo'n 8 kinderen en als ze buiten spelen is het meestal op het velde tussen de tuinen in, vreselijk!
Waarom moeten die kids 6 weken aan 1 vakantie hebben?
Ik kan niet wachten tot de scholen weer beginnen
Ysenda
23-07-2023 om 09:03
Moradora schreef op 23-07-2023 om 08:59:
[..]
Ik werk in de zorg en met alle ellende en tekorten van de afgelopen jaren is ook voor hen 3 weken tekort maar er zijn vast meer beroepen voor wie dat geldt .
Dus waarom een uitzonderings positie voor het onderwijs? Andere beroepen hebben vaak max 5 weken vakantie. Laten we dat dan optrekken dat die wat vaker op vakantie mogen. Je maakt mij niet wijs dat mensen uit het onderwijs in de korte vakanties niet weg kunnen omdat ze het zo druk hebben.
Onderwijs heeft geen uitzonderingspositie, in de niet vakantie weken werken ze meer uren. De jaartaak is gelijk in aantal uren tov andere fulltime banen.
Moradora
23-07-2023 om 09:14
Ysenda schreef op 23-07-2023 om 09:03:
[..]
Onderwijs heeft geen uitzonderingspositie, in de niet vakantie weken werken ze meer uren. De jaartaak is gelijk in aantal uren tov andere fulltime banen.
Ook dat geldt voor andere beroepen/banen/functies. Dus nogmaals lijkt het een uitzonderingspositie waar heel veel mensen buiten het onderwijs om moeite mee hebben en dat snap ik .
Ik ken genoeg mensen in het onderwijs die bijna elke vakantie de hort op zijn met hun gezin/partners wat andere mensen dus niet kunnen omdat deze e moeten werken
Dus misschien moeten de vakanties van andere beroepen dan aangepast worden. Ipv die van het onderwijs?
SuzyQFive
23-07-2023 om 09:24
Het valt mij trouwens op dat het vooral mensen in de zorg zijn die zeuren. Toen ik zelf als verpleegkundige werkte vond ik het ook veel zeurders, nooit was iets goed maar er iets aan doen, ho maar. Als je ontevreden bent met je eigen werk doe daar dan iets aan ipv een ander werkveld afkraken. Vind je dat je te weinig vakantie hebt: doe daar dan wat aan bij je eigen werkgevers. In het zh waar ik werkte kon/kan je ook extra uren werken om te sparen voor extra vakantieuren.
Het is echt appels met peren vergelijken.
Onderwijs:
- De 12 vakantieweken zijn voor de leerlingen.
- Stel je werkt 50% dan ben je daar in de schoolweken 65%-70% mee bezig. Je werkt dus altijd over. De vakanties compenseren die overuren, deels.
- De eerste vakantieweek is afronden van het schooljaar, dit kan je eerder doen, dan werk je nog wat extra lang door voor de vakantie.
- De laatste vakantieweek is voor voorbereiding. En ja, die heb je zeker nodig want al je lessen moeten voorbereid worden. Nee, het voorbereiden kan niet tijdens het lesgeven.
- Hetzelfde geldt voor de kleine vakanties.
- Natuurlijk ben je dan wel lekker thuis en heb je vrijheid om je dag in te delen en weg te gaan.
- School is geen kinderopvang.
Treurniet
23-07-2023 om 09:26
Een vriendin van mij werkt ook in het onderwijs, planning.
Ze gaat niet op vakantie.
6 weken vakantie vind ze veel te lang.
Herfstappeltaart
23-07-2023 om 09:29
Mischa83 schreef op 22-07-2023 om 22:49:
Ik heb begrepen dat docenten altijd meer uren werken dan hun contracturen gedurende het jaar, wat de vakanties natuurlijk een sigaar uit eigen doos maakt.
On topic; ik zou zelf ook voorstander zijn van flexibel vakantie opnemen op school. Dan kunnen ouders zelf kijken wat hun kind nodig heeft en zit je niet meer aan hoogseizoen drukte en prijzen vast. Maar goed, het zal lastig te realiseren zijn misschien.
Hoe kan de leerstof aan ieder kind goed meegegeven worden als iedereen op verschillende tijden afwezig is? Dat is toch niet werkbaar?
Decibel88
23-07-2023 om 09:49
[..]
Ik werk in de zorg en met alle ellende en tekorten van de afgelopen jaren is ook voor hen 3 weken tekort maar er zijn vast meer beroepen voor wie dat geldt .
Dus waarom een uitzonderings positie voor het onderwijs? Andere beroepen hebben vaak max 5 weken vakantie. Laten we dat dan optrekken dat die wat vaker op vakantie mogen. Je maakt mij niet wijs dat mensen uit het onderwijs in de korte vakanties niet weg kunnen omdat ze het zo druk hebben.
Je was me net voor, maar mee eens inderdaad
En vergeet niet dat er nog meer vakanties zijn.. Denk Herfst,Kerst,voorjaar en mei. zo'n 10 weken ofzo bij elkaar?
En vergeet de losse vrije dagen niet
Wij maar 5 inderdaad.
Laat de kids maar een aantal weken doorleren, worden ze hard van!
Die weken voor de vakanties voeren ze ook bijna niks meer uit
Friezinnetje
23-07-2023 om 09:56
Als iedereen die zo graag die 10 weken vakantie wil hebben, zeurt over de zorg, zich laat omscholen tot leraar, dan is dat tekort iig weg.
Mevrouw75
23-07-2023 om 09:58
[..]
Ik heb het over mijn persoonlijke ervaring. Daar hoef je verder niet over in discussie hoor, en ook niet met argumenten uit de zorg aan te komen. Het gaat niet over ‘weg kunnen’ trouwens, want ik ga al 3-5x per jaar onder schooltijd (met klassen kinderen) ‘weg’ en ik gun verder de hele wereld lekker lange vakanties.
Mischa83
23-07-2023 om 09:58
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2023 om 09:29:
[..]
Hoe kan de leerstof aan ieder kind goed meegegeven worden als iedereen op verschillende tijden afwezig is? Dat is toch niet werkbaar?
Ik heb begrepen dat er scholen zijn die hier wel mee experimenteren. Niet alle vakantiedagen flexibel opnemen, maar wel een aantal. Wat hierboven al werd genoemd; de gemiste dagen worden dan in een zomerprogramma ingehaald.
Ik zou er wel voorstander van zijn.
Libertine
23-07-2023 om 10:06
Ysenda schreef op 23-07-2023 om 09:03:
[..]
Ze hebben wel een uitzonderingspositie natuurlijk. In andere banen is het vaak ook mogelijk om over te werken (als dat nodig is) en daar tijd voor tijd voor op te nemen, maar niet op de manier en mate waarop dat in het onderwijs gebeurt. En daarnaast is iedereen tegelijk vrij in het onderwijs waardoor het werk niet door collega’s overgenomen hoeft te worden. Dat is in andere branches vaak wel het geval want het werk gaat gewoon door.
Friezinnetje
23-07-2023 om 10:10
Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:06:
[..]
Ze hebben wel een uitzonderingspositie natuurlijk. In andere banen is het vaak ook mogelijk om over te werken (als dat nodig is) en daar tijd voor tijd voor op te nemen, maar niet op de manier en mate waarop dat in het onderwijs gebeurt. En daarnaast is iedereen tegelijk vrij in het onderwijs waardoor het werk niet door collega’s overgenomen hoeft te worden. Dat is in andere branches vaak wel het geval want het werk gaat gewoon door.
maar zij zitten ook aan die vakanties vast en kunnen moeilijker een week vrij nemen buiten de vakanties om.
Ysenda
23-07-2023 om 10:17
het aantal uren in een fulltime jaartaak is gelijk aan andere banen. Ze werken zonder overwerk net zoveel uren als mensen met een andere fulltime baan alleen anders verdeeld over het jaar.
1659 uur, te verdelen over het hele jaar.
Een 36 urige werkweek met 5 weken vakantie komt op een jaartaak van 1690 uur maar wel met het voordeel dat je zelf je vakantiedagen kunt bepalen.
Libertine
23-07-2023 om 10:18
Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 10:10:
[..]
maar zij zitten ook aan die vakanties vast en kunnen moeilijker een week vrij nemen buiten de vakanties om.
Zeker, dat is voor werknemers in het onderwijs lastiger. Al zitten alle ouders met kinderen in het basis en middelbaar onderwijs ook vast aan die vakanties.
Treurniet
23-07-2023 om 10:19
Friezinnetje schreef op 23-07-2023 om 09:56:
Als iedereen die zo graag die 10 weken vakantie wil hebben, zeurt over de zorg, zich laat omscholen tot leraar, dan is dat tekort iig weg.
Net of iedereen die geschikt is voor de zorg, ook geschikt is voor het onderwijs. Ik heb weinig met onderwijs aan kinderen.
Ysenda
23-07-2023 om 10:19
Libertine schreef op 23-07-2023 om 10:06:
[..]
Daar kiest je werkgever er voor om eigenlijk te weinig mensen in te huren om die afwezigheid te compenseren want verlof is een vastgesteld aantal uren voor iedereen. Dat is ern financiële afweging.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.