Huiskamer
Decibel88
22-07-2023 om 15:11
Zomervakantie
Ik ben van mening dat het korter kan, 4 weken zomervakantie voor scholen lijkt me prima!
Er is net een week voorbij en ik wordt nu al gek van al dat gegil en gekrijs. En dan is het nog niet eens super mooi weer..
In de straat waar ik woon wonen al zo'n 8 kinderen en als ze buiten spelen is het meestal op het velde tussen de tuinen in, vreselijk!
Waarom moeten die kids 6 weken aan 1 vakantie hebben?
Ik kan niet wachten tot de scholen weer beginnen
nlies
22-07-2023 om 15:16
Tja, ik denk niet dat die kinderen ooit korter vakantie krijgen omdat jij er niet blij mee bent. Maar misschien kun je nog snel een partij vormen, meedoen aan de verkiezingen, met als partijprogramma: minder vakantie voor de kinderen.
watertoren
22-07-2023 om 16:10
Ik vond het vroeger juist altijd heerlijk als zoon zomervakantie had. Wij zaten sowieso al 2 of 3 weken in het buitenland en de rest van de weken vlogen om. Voor mij het het zelfs langer mogen duren.
-Nienke-
22-07-2023 om 16:24
Ik heb een kind in de basisschoolleeftijd en werk zelf in het onderwijs, en zou ook wel voorstander zijn van een kortere zomervakantie. Graag dan andere vakanties allemaal langer . Zes hele weken is - ook als je twee of drie weken op vakantie bent - best lang, vind ik elk jaar weer. De pubers hebben zelfs nog iets meer vakantie en zijn op het laatst ook wel uitgedaan.
CharlieB
22-07-2023 om 16:37
Ik kan me voorstellen dat 6 weken prima is voor kinderen. Even 'ontscholen'. En met vervelen is niks mis. Met 4 weken vakantie hebben en dan er 2/3 van op vakantie gaan, is de vakantie voorbij voor je het weet. En dan ga je weer alsmaar door. Lijkt me juist wel goed om even echt een pauze in het jaar te hebben.
Maar mijn mening is gevoelsmatig. Misschien zijn er wel studies die zeggen dat het juist beter is voor de kinderen om beter te spreiden. Hoe dan ook, wat mij betreft is wel 'het beste voor de kinderen' leidend. Niet de ouders die er klaar mee zijn of moeite hebben met opvang of wat dan ook.
Persoonlijk heb ik als kind of puber echt nog nooit gedacht dat het te lang was.
Friezinnetje
22-07-2023 om 17:32
CharlieB schreef op 22-07-2023 om 16:37:
Ik kan me voorstellen dat 6 weken prima is voor kinderen. Even 'ontscholen'. En met vervelen is niks mis. Met 4 weken vakantie hebben en dan er 2/3 van op vakantie gaan, is de vakantie voorbij voor je het weet. En dan ga je weer alsmaar door. Lijkt me juist wel goed om even echt een pauze in het jaar te hebben.
Maar mijn mening is gevoelsmatig. Misschien zijn er wel studies die zeggen dat het juist beter is voor de kinderen om beter te spreiden. Hoe dan ook, wat mij betreft is wel 'het beste voor de kinderen' leidend. Niet de ouders die er klaar mee zijn of moeite hebben met opvang of wat dan ook.
Persoonlijk heb ik als kind of puber echt nog nooit gedacht dat het te lang was.
dit idd. En dat je nu al klaar bent met de kinderen, dan zou ik daar eens naar kijken hoe je dat oplost. Ik vond 6 weken te kort. Veel te veel te doen.
Poezie
22-07-2023 om 17:48
Ik snap wat je bedoelt TO. Als je regelmatig thuis werkt is dat gekrijs voor je huis niet fijn.
_Audrey
22-07-2023 om 18:23
Kinderen spelen toch nooit buiten, maar zitten allemaal binnen te gamen. Dat is normaal gesproken altijd het geklaag.
Spelen ze eens buiten, is het weer niet goed
Ted68
22-07-2023 om 18:27
Vanwege die 6 weken,word ik in mijn volgende leven geen verpleegkundige, maar lerares......
Poezie
22-07-2023 om 18:27
_Audrey schreef op 22-07-2023 om 18:23:
Kinderen spelen toch nooit buiten, maar zitten allemaal binnen te gamen. Dat is normaal gesproken altijd het geklaag.
Spelen ze eens buiten, is het weer niet goed
Kinderen mogen van mij best buiten spelen, daar heb je hele leuke speeltuinen voor.
Herfstappeltaart
22-07-2023 om 19:05
Ted68 schreef op 22-07-2023 om 18:27:
Vanwege die 6 weken,word ik in mijn volgende leven geen verpleegkundige, maar lerares......
O krijgen we dat weer? Mijn dochter is leerkracht en die is aan het eind van het jaar echt uitgeput. Iedereen schijnt te denken dat leerkrachten 'zo lekker veel vrij zijn' ...Nou vergeet het maar. Ze is thuis in haar 'vrije tijd' ook altijd nog bezig voor school en ze hebben de vakanties hard nodig om alles in orde te krijgen. Er wordt zoveel van ze verwacht: week van het geld, week van het gezonde voedsel, veel kinderen met rugzakjes in de klas (bijzonder onderwijs is wegbezuinigd voor een deel), echt niet normaal.
Zorgpersoneel is ook overbelast maar doe nu niet net of je de enige groep bent.
Moradora
22-07-2023 om 19:28
ik snap je volledig, ik vind die 6 weken ook erg lang en een kwelling.
Ik ben voorstander van bijv 5 flexdagen die ouders dan zelf kunnen inplannen ergens en dan een weekje minder zomervakantie.
De meeste mensen doen het met 3 weken zomer vakantie dan moet dat voor de leraren toch ook voldoende zijn, kunnen ze die andere 2 gebruiken als voorbereidingstijd dan heb je waarschijnlijk ook een stuk minder gezeur van anderen over de lange vakanties van de leraren.
Ik merk wel dat het een van de voordelen van een scheiding is, dat ik de kinderen niet de hele 6 weken thuis heb. Ze zijn de helft ongeveer bij hun vader en dat vind ik een verademing, zo kom ik de 3 weken dat ze hier zijn veel beter door en kan ik beter het gejengel en gezeur hebben. Zo heeft elk nadeel toch zijn voordeel😁
UnknownCrocodile85
22-07-2023 om 19:30
😀😀
Netherfield
22-07-2023 om 19:52
Voor zover ik weet gebruiken leraren de eerste week van de vakantie voor nawerk van het afgelopen schooljaar en beginnen ze minimaal een week voor het einde van de vakantie met voorbereiden voor het nieuwe jaar. Het is niet zo dat ze zes weken niks doen.
Voor de kinderen vind ik die zes weken heerlijk. Ze groeien in de zomervakantie (in lengte en sociaal/emotioneel) harder dan de rest van het jaar dus ze hebben het nodig.
-Nienke-
22-07-2023 om 20:16
Het bárst van de vacatures en het is nooit te laat om je om/bij te scholen, dus van harte welkom in het onderwijs!
-Nienke-
22-07-2023 om 20:19
Friezinnetje schreef op 22-07-2023 om 17:32:
[..]
dit idd. En dat je nu al klaar bent met de kinderen, dan zou ik daar eens naar kijken hoe je dat oplost. Ik vond 6 weken te kort. Veel te veel te doen.
Ik ben absoluut niet ‘klaar met de kinderen’, maar merk dat ze het beste gedijen op de ritme en regelmaat van alledag. Natuurlijk is het heerlijk om eens wat weken te lummelen, leuke dingen te doen samen, et cetera, maar daar hebben wij in ons huishouden geen zes weken vakantie voor nodig. In de weekenden bijvoorbeeld is er ook altijd voldoende tijd om uit te slapen, te niksen en gezellige dingen met elkaar te doen. Wellicht dat dat het verschil maakt: onze kinderen zaten/zitten niet op allerlei soorten en clubjes, waardoor er in de weekenden al veel tijd is om op te laden. Zowel voor de kinderen als voor mijzelf zouden 4 in plaats van 6 weken dus prima zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.